tips voor heel druk en beetje onhandelbaar paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loesje_f_a

tips voor heel druk en beetje onhandelbaar paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 14:30

Ik heb een paardje, is nu 2,5 jaar oud.
Het is echt een schat, maar is sinds een half jaar heel erg druk... :o
Nu in de winter staat hij op stal, hij gaat iedere dag zo lang mogelijk naar buiten, hij krijgt weinig brokken en als hij vervelend doet ben ik echt heel steng.

Met vevelend doen bedoel ik dan: mij meesleuren, stijgeren, klauwen enz.
Ik denk zelf dat het aan zijn leeftijd ligt, maar het is best wel vervelend en soms is ie echt onhandelbaar!Heeft iemand tips????

R0oszs

Re: tips voor heel druk en beetje onhandelbaar paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:36

tja denk dat je gewoon consuquent moet zijn. Hij moet alles nog leren.

Ik heb ook een 2,5 jarige, was ook vrij druk en luisterde ook niet echt. Toen ben ik gewoon alleen maar het woord Nee gaan gebruiken als ie wat niet mocht. Nu hoef ik alleen maar Nee te zeggen en hij luisterd eigenlijk al.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:37

Hij is dus lekker aan het puberen, begrijp ik :) Maar dat meesleuren bv dat moet je m écht gelijk gaan afleren!
Ik begrijp wat je bedoeld met vervelend doen, maar wat bedoel jij met streng zijn precies? Daar zijn ook nog weer veel verschillende gradaties in.
Als hij 1 stap teveel zet bv, zet jij hem dan ook weer die ene stap terug? En echt iedere keer? Dat is écht enorm belangrijk bij zo'n jong dier.
Ben je verder ook met hem bezig? Of verplaats je m alleen dagelijks van stal naar buiten?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:37

En je moet natuurlijk ook de goede dingen heel goed belonen! :)

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 14:47

LiVetime schreef:
Hij is dus lekker aan het puberen, begrijp ik :) Maar dat meesleuren bv dat moet je m écht gelijk gaan afleren!
Ik begrijp wat je bedoeld met vervelend doen, maar wat bedoel jij met streng zijn precies? Daar zijn ook nog weer veel verschillende gradaties in.
Als hij 1 stap teveel zet bv, zet jij hem dan ook weer die ene stap terug? En echt iedere keer? Dat is écht enorm belangrijk bij zo'n jong dier.
Ben je verder ook met hem bezig? Of verplaats je m alleen dagelijks van stal naar buiten?

Ja, dat kan je wel zeggen, en ik ben wel streng maar mischien niet genoeg. verder borstel ik hem ongeveer om de dag en dat gaat nu wel heel erg goed. Als me vader erbij is gaan we soms een stukje wandelen(op een hele rustige weg natuurlijk). Maar mischien gaat het beter als ik wat strenger voor hem ben. :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:54

Zeker bij een jong paard mag je m nog geen vinger geven.
Anders krijg je er later echt grote problemen mee als je nu al niet streng genoeg bent. Heb je straks alleen maar grote voordelen bij als je heel erg consequent bent! :)
Niet extra lief voor m zijn omdat hij nog zo jong is en je t zielig vindt om m af te straffen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:00

Wat zie jij onder streng TS?

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 15:09

splash1999 schreef:
Wat zie jij onder streng TS?

hem straffen als hij iets fout doet, daarna doe ik het nog een keer. doet hij het dan wel goed, beloon ik hem. :o

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:13

en wat is straffen voor jou?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:53

Ja dat vroeg ik me ook af Splash1999 :) Er kan veel worden verstaan onder 'straffen'.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:38

Meesleuren, stijgeren en klauwen vind ik persoonlijk wel iets meer dan vervelend doen. Dit valt voor mij onder: onopgevoed, dominant en onaanvaardbaar gedrag wat eigenlijk al niet eens had mogen ontstaan. M.a.w. hij doet dit omdat hij de kans daartoe heeft gekregen. Je loopt nu dus min of meer achter de feiten aan te rennen. Je zult dus echt je aanpak drastisch moeten veranderen. Beter éénmaal flink corrigeren dan 10x een tikje. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:41

Ehm, steigeren en klauwen is NOT DONE!!! Dat leer je een paard af en wel onmiddellijk en met ALLE beschikbare middelen!!!
Puber of niet (ja, hij pubert) in de buurt van mensen houdt een paard vier voeten aan de grond en daar kan NOOIT discussie over zijn!

Niet bang zijn om hem ongezouten onder z'n pens te rammen (schoenen met stalen neuzen doen wonderen, kan ik je uit ervaring melden). Persoonlijk zou ik 'm bij steigeren eens op z'n zij leggen, maar dat valt uitdrukkelijk onder de categorie "don't try this at home" aangezien dit zeer risicovol is!!

De andere factor is emotie. Paarden kennen geen emoties, wanneer jij dus straf uitdeelt, dan moet je daarna ONMIDDELLIJK kunnen belonen (ECHT BELONEN!) wanneer hij goed gedrag toont. Met name dat laatste is voor veel mensen een brug te ver. Oefen daar dus mee!!

Los van dit alles, een meisje van 13 hoort geen paarden op te voeden zonder goede begeleiding. Sorry meid, maar dat is op die leeftijd een redelijke garantie op problemen, zoals je nu zelf hebt ervaren.
Leer hiervan en zoek iemand die je goed kan helpen. In dat geval is het een ervaring voor het leven, nu ben je redelijk bezig om je leven te riskeren.
Laatst bijgewerkt door ikke op 21-12-09 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:43

gewoon iemand bij halen die je hier even doorheen helpt :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:45

KiWiKo schreef:
gewoon iemand bij halen die je hier even doorheen helpt :)

Inderdaad. Niet zelf gaan aanpoten als je er blijkbaar geen verstand van hebt. Want anders was het niet zo ver gekomen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:44

Idd je paard pubert idd , maar dat geeft hem geen recht je mee te slepen of te gaan stijgeren of iets in die trend.
Dit wijst erop dat de basis niet goed gelegd is, en dat de grenzen van wat kan en wat niet kan , niet duidelijk genoeg gesteld zijn.
Denk eraan , wat hij nu leert of juist niet leert, daar zit je eigenlijk mee het ganse verdere leven, dus snel weer op orde zetten is hier zeker de boodschap, dit had eigenlijk niet zover mogen komen.
Doe dit echt niet op eigen houtje, roep er een goede instructeur/paardetrainer bij en laat die 1x per week bij je langs komen, dan kan jij de ganse week de geoefende dingen verder erin gaan trainen, en zo bouw je dan elke week verder op.

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:30

Ik zal even duidelijk zijn: ik doe dit echt niet alleen hoor, mijn vader heeft verstand van paarden en een hele goede kennis van ons., weet er heel veel van. Als ik hulp nodig heb roep ik haar erbij.

Stijgeren doet hij trouwens maar erg weinig, maar ik wil het hem gewoon helemaal afleren.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:11

loesje_f_a schreef:
Ik zal even duidelijk zijn: ik doe dit echt niet alleen hoor, mijn vader heeft verstand van paarden en een hele goede kennis van ons., weet er heel veel van. Als ik hulp nodig heb roep ik haar erbij.

Stijgeren doet hij trouwens maar erg weinig, maar ik wil het hem gewoon helemaal afleren.

Als je allemaal zulke goede hulp had, was dit niet gebeurd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:17

Tja...denk eigenlijk ook dat zowel paps als goede kennis toch een tikkie te weinig verstand hebben van paarden om dit op te lossen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:48

tsjonge wat worden er weer snel conclusies getrokken hier..

Consequent blijven is het enige wat je kunt doen, wees heel duidelijk naar je paard toe, nee is nee, is iets vandaag nee, dan is het morgen ook nee..

Vraag je kennis of die je kan komen helpen, of tips kan geven over hoe je hem het beste aan kan pakken, veel jonge paarden gaan door deze fase en het is echt belangrijk dat je hem nu de goeie dingen leert en afleert

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:51

Stoer...deze tips zijn al gegeven, maar omdat TS zelfs zegt dat ze voldoende mensen heeft die er verstand van hebben waaronder pa en de goede kennis............

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:01

Sabinee__ schreef:
loesje_f_a schreef:

Als je allemaal zulke goede hulp had, was dit niet gebeurd.

Jij zegt 't.............

Jacqie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:05

Ik ben het met "stoer" eens, het magische woord is consequent! Nee is nee en blijft nee!

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:29

Hij is nog jong en moet alles nog leren.
Als hij je mee sleept mag je best hard zijn en hem een tik verkopen. Dat heb ik ook 1 keer bij een hengst gedaan. (maar ik deed 't redelijk hard omdat het eens afgelopen moest zijn met zijn geklier van hem) sinds dien doet hij het niet meer.
Nu zeg ik niet dat je je paard echt hard mag slaan als hij wat doet, maar een flinke tik verkopen als het nodig is mag best. Daar leren ze ook van.

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:37

Heel erg bedankt voor de reacties, :D

Ik zal even zeggen hoe het nu gaat:
Ik heb duidelijke grenzen gesteld, bijv: waneer ik hem stil zette, en even later gewoon verder liep (ja, dat deed ie) Heb ik hem gelijk in zij achteruit gezet. Nu blijft ie gewoon stil staan. En wanneer hij iets goed doet, krijgt hij een beloning.

Behalve die duidelijke grenzen, ben ik grondwerk met hem gaan doen. Dat bevalt me echt heel goed, zelf vind hij dat ook leuk. Hij is erg leergierig, en met het wandelen sleurt hij mij niet meer mee.

Het gaat nog niet altijd perfekt hoor, maar zeker een stuk beter. De fout lag gewoon bij mezelf, ik gaf hem teveel ruimte!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:41

het is nog een veulen, werkt dus nog niet en heeft dus ook geen brokken nodig. ik zou gewoon alleen onbeperkt hooi geven.