Puberteit Paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TangoMeisje

Puberteit Paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 18:03

Hallo,

mijn paardje is 5 jaar. maar steeds gaat die maar bokken en steigeren als je der op zit.
hij accepteert ook echt niet je been.
maar als je naar buiten gaat is het echt een schat van een paard en dan accepteert die je been wel..
ik weet ook echt niet wat ik moet doen want zelf ben ik 12 jaar en eerst was die zo braaf en kon ik alles met hem doen..
maar nu ook als ik zijn stal in kom gaat die bijten en proberen te trappen dit is dus echt niet leuk!!
is er geen klik of is het gewoon door zijn puberteit?

groetjes.

troi

Re: Puberteit Paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:46

Klinkt als basis dominantie probleem. Blijkbaar is er in de communicatie tussen jou en je paard iets mis gegaan waardoor je paard nu denkt dat hij de baas is! Je zult dus met hem aan de slag moeten om dat grondig recht te zetten (en niet simpelweg een pak slaag geven want dat lost het communicatie probleem tussen jou en het paard niet op). Ik hoor veel goede dingen over begeleid grondwerken in dit soort gevallen. Leer je ontzettend veel van ook mbt communicatie tussen jou en je paard.
Maar het is echt niet een probleem dat onoplosbaar is hoor! En het betekent ook echt niet dat de klik weg is, enkel dat je goede begeleiding moet zoeken en er echt goed mee aan de slag moet. Als je je paard weer op de rails hebt heb je een band die 10x zo goed is als voorheen!

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:26

troi schreef:
Klinkt als basis dominantie probleem. Blijkbaar is er in de communicatie tussen jou en je paard iets mis gegaan waardoor je paard nu denkt dat hij de baas is! Je zult dus met hem aan de slag moeten om dat grondig recht te zetten (en niet simpelweg een pak slaag geven want dat lost het communicatie probleem tussen jou en het paard niet op). Ik hoor veel goede dingen over begeleid grondwerken in dit soort gevallen. Leer je ontzettend veel van ook mbt communicatie tussen jou en je paard.
Maar het is echt niet een probleem dat onoplosbaar is hoor! En het betekent ook echt niet dat de klik weg is, enkel dat je goede begeleiding moet zoeken en er echt goed mee aan de slag moet. Als je je paard weer op de rails hebt heb je een band die 10x zo goed is als voorheen!

ja hij is wel vrij dominant en heb ook al van mijn zus en van mij nicht hulp.. maar echt niks helpt en hij verzet geen stap met rijden als je aanspoort vliegt die gelijk de lucht in. en want zou ik volgens jou moetne doen met hem?

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:28

ik ben nog wat vergeten te vertellen.

tango heb ook een groot verleden achter zich.
een meisje die stoned bi jhem kwam hij heb alle kinderziektes gekregen hij moest harstikke hard werken. sommige dagen harstikke hard en sommige dagen stond die stil.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:31

Hoe is de huisvesting?

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:32

JaneJansen schreef:
Hoe is de huisvesting?

hoe bedoel je?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:33

Komt je paard genoeg buiten, kan het wel paard zijn. Hij is nog jong!

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:37

JaneJansen schreef:
Komt je paard genoeg buiten, kan het wel paard zijn. Hij is nog jong!

nu niet echt zoveel want we kunnen eigenlijk geen kant op daar bedoel ik mee de bak is echt keihard en mijn zus de paard mag daar niet in anders hadden we tango wel naar buiten gedaan want me zus der paard heb 2 1/2 jaar lang peesblessure gehad en anders krijg die dat weer. en er is geen ander paard die met Tango naar buiten wil en anders gaaat die uit zijn dak.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:02

Ik zou eerst naast hem aan de gang, hij moet eerst op de grond weten dat jij de baas bent, dmv grondwerk (en zoek daarbij goede begeleiding!), als je dat in orde hebt (geen gebijt/getrap, hij gaat opzij als jij er aan komt dat soort tekenen) en je paard je respecteert zou ik er pas weer op stappen. Als de basis goed is kun je daaruit weer verder werken. Anders blijft het een halfzachte oplossing en blijf je tegen bepaalde problemen aanlopen. Hij accepteert je nu alleen als hem uitkomt (op buitenrit want dat is veel leuker dan in de bak), als hij weet dat hij zich koest heeft te houden (want immers, jij bent de baas), zullen dit soort dingen ook een stuk minder spelen. Dan ben je er natuurlijk nog niet en er zullen rij-technisch dingen blijven waar je aan moet werken maar dat is dan stap 2. Dit is echt een gevalletje haastige spoed is zelden goed!

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 13:20

troi schreef:
Ik zou eerst naast hem aan de gang, hij moet eerst op de grond weten dat jij de baas bent, dmv grondwerk (en zoek daarbij goede begeleiding!), als je dat in orde hebt (geen gebijt/getrap, hij gaat opzij als jij er aan komt dat soort tekenen) en je paard je respecteert zou ik er pas weer op stappen. Als de basis goed is kun je daaruit weer verder werken. Anders blijft het een halfzachte oplossing en blijf je tegen bepaalde problemen aanlopen. Hij accepteert je nu alleen als hem uitkomt (op buitenrit want dat is veel leuker dan in de bak), als hij weet dat hij zich koest heeft te houden (want immers, jij bent de baas), zullen dit soort dingen ook een stuk minder spelen. Dan ben je er natuurlijk nog niet en er zullen rij-technisch dingen blijven waar je aan moet werken maar dat is dan stap 2. Dit is echt een gevalletje haastige spoed is zelden goed!

maar het slechte juist is dat onze bakken echt super bevroren zijn en we moerten best een stuk lopen naar de longeercirkel maar daar naar toe lopen is juist super glad! dus dat gaat niet echt werken. we hebben geluk dat we nog een binnenbak hebben! maar daar mag niet in gelongeerd worden.. dus mischien ander plan?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:23

weet je, dat is nou het probleem van: ik ga een paard doorijden en ik weet niet hoe ik aan de slag ga.
waarom beginnen mensen aan jonge groene beestjes die een ruiter nodig hebben om hen verder te krijgen
alles te leren en controle?
als ze zelf niet weten hoe het moet, en het paard begint het verkeerd te leren..
als gevolg, het word een probleem paard genoemd...oei en dan?

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 13:27

_Bitje_ schreef:
weet je, dat is nou het probleem van: ik ga een paard doorijden en ik weet niet hoe ik aan de slag ga.
waarom beginnen mensen aan jonge groene beestjes die een ruiter nodig hebben om hen verder te krijgen
als ze zelf niet weten hoe het moet, en het paard begint het verkeerd te leren..

nou ik heb juist een jong paard genomen omdat ik dan een band met hem kan bouwen. en ik ehb toch hulp van mijn zus? maar wij komen der zelf ook niet uit. en hij is niet groen maar hij wqeet het alemaal nog niet zo goed. voroderest is die heel braaf. ik weet super goed hoe ik aan de slag moet gaan maar DIT PAARD KOMT OOK IN DE PUBERTEIT. hij is nog maar 5 hallo? het is een paard die koel in zijn hoofd is maar hij heb ook een verleden achter zich. !?

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:31

TangoMeisje schreef:
_Bitje_ schreef:

nou ik heb juist een jong paard genomen omdat ik dan een band met hem kan bouwen. en ik ehb toch hulp van mijn zus? maar wij komen der zelf ook niet uit. en hij is niet groen maar hij wqeet het alemaal nog niet zo goed. voroderest is die heel braaf. ik weet super goed hoe ik aan de slag moet gaan maar DIT PAARD KOMT OOK IN DE PUBERTEIT. hij is nog maar 5 hallo? het is een paard die koel in zijn hoofd is maar hij heb ook een verleden achter zich. !? dus niet gelijk pittig reageren als je het zelf niet weet.

Rustig maar hoor. Deze mensen proberen je advies te geven.
Hoelang heeft je zus ervaring met in en doorrijden?
Zo te zien niet lang. Een paard dat een heel verleden achter zich heeft moet je sowieso niet zonder professionele begeleiding inrijden.
Zeker komt een paard in de puberteit, maar dit lijkt me gewoon een geval van verkeerd in of doorrijden.
Met oudere paarden kun je net zo goed een band opbouwen hoor. Hoeft niet perse een jong paard te zijn. :n

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:32

TangoMeisje schreef:
_Bitje_ schreef:

nou ik heb juist een jong paard genomen omdat ik dan een band met hem kan bouwen. en ik ehb toch hulp van mijn zus? maar wij komen der zelf ook niet uit. en hij is niet groen maar hij wqeet het alemaal nog niet zo goed. voroderest is die heel braaf. ik weet super goed hoe ik aan de slag moet gaan maar DIT PAARD KOMT OOK IN DE PUBERTEIT. hij is nog maar 5 hallo? het is een paard die koel in zijn hoofd is maar hij heb ook een verleden achter zich. !? dus niet gelijk pittig reageren als je het zelf niet weet.

laat me niet lachen, je geeft zelf aan dat je het niet weet & dat je paard met andere woorden ook nog veel niet weet,
dus wat ik al zei, sorry maar hier ** je een paard mee, door ontwetendheid weet je niet wat je moet doen en
het paard weet niet wat zich oerkomt.
en ja so what hij is 5 jaar? als je het niet aan kan, zoals je zelf beschrijft, wat wil je er dan mee?
het klinkt misschien heel krom,gemeen en stom,
maar dit komt zo veel en vaak voor, en dit eindigt net zo als de meesten

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 13:35

_Bitje_ schreef:

nou ik heb juist een jong paard genomen omdat ik dan een band met hem kan bouwen. en ik ehb toch hulp van mijn zus? maar wij komen der zelf ook niet uit. en hij is niet groen maar hij wqeet het alemaal nog niet zo goed. voroderest is die heel braaf. ik weet super goed hoe ik aan de slag moet gaan maar DIT PAARD KOMT OOK IN DE PUBERTEIT. hij is nog maar 5 hallo? het is een paard die koel in zijn hoofd is maar hij heb ook een verleden achter zich. !? dus niet gelijk pittig reageren als je het zelf niet weet.[/quote]

laat me niet lachen, je geeft zelf aan dat je het niet weet & dat je paard met andere woorden ook nog veel niet weet,
dus wat ik al zei, sorry maar hier ** je een paard mee, door ontwetendheid weet je niet wat je moet doen en
het paard weet niet wat zich oerkomt.
en ja so what hij is 5 jaar? als je het niet aan kan, zoals je zelf beschrijft, wat wil je er dan mee?
het klinkt misschien heel krom,gemeen en stom,
maar dit komt zo veel en vaak voor, en dit eindigt net zo als de meesten[/quote]

nou wat moet ik volgens jou doen dan? nou me zus zit er al zins de 5e al in dus ik dnek wel dat zei het zelf ook wel weet? zij heb ook een paard gehad die alleeen maar steigerde en steigerde. en ik weet dat je ook met oudere paarden een band op kan bouwen. maar toen ik tango zag werdt ik gelijk verleifd op hem en ik weeth et is wel een stomme keuzen geweest om een groot paard van 1.68 toen te nemen nu is die ong 1.72 maar hij deed het toen heel goed en hij wist de basis ook niet nu weet die die wel maar nu zit die ook in de puberteit? sorry hoor dat ik zo dee maar ik vatte het nogal negatief op.

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 13:37

ja oke maar me moeder wou een jong paard hebben vooor mij. ik weet het ook niet ?! ik heb ook gezegt al tegen der dat het niks wordt. ik laat der gewoon kijken als ik met hem rijd en dan ziet ze vanzelf wel dat het mis gaat.!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:38

TangoMeisje schreef:
_Bitje_ schreef:

nou wat moet ik volgens jou doen dan? nou me zus zit er al zins de 5e al in dus ik dnek wel dat zei het zelf ook wel weet? zij heb ook een paard gehad die alleeen maar steigerde en steigerde. en ik weet dat je ook met oudere paarden een band op kan bouwen. maar toen ik tango zag werdt ik gelijk verleifd op hem en ik weeth et is wel een stomme keuzen geweest om een groot paard van 1.68 toen te nemen nu is die ong 1.72 maar hij deed het toen heel goed en hij wist de basis ook niet nu weet die die wel maar nu zit die ook in de puberteit? sorry hoor dat ik zo dee maar ik vatte het nogal negatief op.[/quote]

Professionele hulp er bij halen. Dat moet je doen. :j
Het wil niet zeggen dat als ik al 20 jaar in de paarden zit, (wat niet zo is :+) dat ik dan met gemak een paard in kan rijden.
Iedereen heeft een andere ervaring met paardrijden. De ene is met 1 jaar al gevorderd en de andere pas na 6 jaar.
Ik kan me niet voorstellen dat een moeder het toelaat als een kind gevaar loopt. :n
Gewoon professionele hulp erbij halen.

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 13:41

Professionele hulp er bij halen. Dat moet je doen. :j
Het wil niet zeggen dat als ik al 20 jaar in de paarden zit, (wat niet zo is :+) dat ik dan met gemak een paard in kan rijden.
Iedereen heeft een andere ervaring met paardrijden. De ene is met 1 jaar al gevorderd en de andere pas na 6 jaar.
Ik kan me niet voorstellen dat een moeder het toelaat als een kind gevaar loopt. :n
Gewoon professionele hulp erbij halen.[/quote]

ja ik dnek dat het wel mischien het beste is.
ja me moeder dnekt altijd dat het wel goed komt enzo.
omdat me zus echt heel streng is in de paardensport en die gaat gewoon er door heen enzo.
want tango steigert en bokt te gelijk nou gelukkig dat ik er niet zo snel van af val.
maar ik schrik me dan wel ff de *****
ik ga gewoon kijken voor professionele hulp! maar er is ook een meisje bij ons op stal en die rijdt ook paarden in zal ik haar evenv ragen of ze der op wil?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:41

ik bedoel het ook negatief ;)
waarom>?
*a fijn, je zus geeft je hulp...maar hoe oud is je zus dan? een jaar ouder? ik bedoel
dat je niet alleen een beetje manege hobbelen moet kunnen om een paard goed te kunnen
rijden en wat te bijleren. Je moet vooruit denken,controle hebben (en een groot paard vind ik al
helemaal een beetje 'dom')
* je werd verliefd, dat zal maar werd dat paard ook 'verliefd' op jou? het paard heeft GEEN plezier met
rijden als hij niet weet wat hij moet doen met een jong sprietje op zijn rug die misschien amper de hulpen
nog kent.
* je WEET dat het paard ooit in de puberteit komt, vroeg of laat. Dat weet je. dus het feit dat je het paard
de schuld geeft van zijn puberteit vind ik dus nergens op slaan. Ik rijd nu een net ohz gereden haflinger en die
vertoont ook puberstreken, dat hoor je aan te pakken .. nee niet met de harde hand , met beleid..je moet het voelen.
Alleen dan kun je een paard geestelijk gezond houden en dus puberstreken? basta, als je dat niet aankunt en kunt voelen
..neem je geen jong paard :n

simpel zat! snap je het nu een beetje wat ik bedoel?

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 13:45

_Bitje_ schreef:
waarom>?
*a fijn, je zus geeft je hulp...maar hoe oud is je zus dan? een jaar ouder? ik bedoel
dat je niet alleen een beetje manege hobbelen moet kunnen om een paard goed te kunnen
rijden en wat te bijleren. Je moet vooruit denken,controle hebben (en een groot paard vind ik al
* je werd verliefd, dat zal maar werd dat paard ook 'verliefd' op jou? het paard heeft GEEN plezier met
rijden als hij niet weet wat hij moet doen met een jong sprietje op zijn rug die misschien amper de hulpen
nog kent.
* je WEET dat het paard ooit in de puberteit komt, vroeg of laat. Dat weet je. dus het feit dat je het paard
de schuld geeft van zijn puberteit vind ik dus nergens op slaan. Ik rijd nu een net ohz gereden haflinger en die
vertoont ook puberstreken, dat hoor je aan te pakken .. nee niet met de harde hand , met beleid..je moet het voelen.
Alleen dan kun je een paard geestelijk gezond houden en dus puberstreken? basta, als je dat niet aankunt en kunt voelen

nou me zus is 18. dus ik denk dat ze wel veel weet.
en ja ik snap wel dat het beetje dom is maar hallo ik ben ook super groot hoor!!
ik ga ook in de groei daaro mhebben we een groot paard genomen omdat ik met hem mee kan groeienn.
niet dat ik over 1 jaar weer een ander paard hoef te nemen. maar je zit alleen maar af te kraken maar niet te helpen?
en wat bedoel je met manegehobbelen sorry hoor maar daar doe ik dus echt niet aan!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:48

TangoMeisje schreef:
_Bitje_ schreef:
waarom>?
nog kent.

nou me zus is 18. dus ik denk dat ze wel veel weet.
en ja ik snap wel dat het beetje dom is maar hallo ik ben ook super groot hoor!!
ik ga ook in de groei daaro mhebben we een groot paard genomen omdat ik met hem mee kan groeienn.
niet dat ik over 1 jaar weer een ander paard hoef te nemen. maar je zit alleen maar af te kraken maar niet te helpen?

Ik ben 13. Dus dat wil zeggen dat ik minder ervaring heb dan je zus?
Zo te horen hebben jullie beide geen ervaring met doorrijden.Het enigste wat je kunt doen om dit paard niet te verpesten is professionele hulp erbij halen. Je zus zal dit niet alleen kunnen oplossen. :n

_Bitje_ kraakt je niet af, ze laat je ergens aan denken waar je met de koop van dit paard niet aan gedacht hebt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:49

omdat ik denk dat het toch niet goedkomt zonder GOEDE hulp.
Overigens heb je het recht niet om te zeggen dat het niet anders
kan. een groot paard bestaat ook in oudere leeftijd zoals 7 +
ik vind het gewoon onverantwoord ;)
zoals Fristix zegt, ik kraak je niet af :n

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:18

We zeggen dat je hulp moet zoeken. Dit doe je niet en wij zeggen dat je dan je paard verpest. Je kunt niet tegen kritiek.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:20

Deze bokkers bedoelen dit advies goed.
Net als zij denk ik ook dat het misschien een goed idee is, om er of een goede instructor bij te halen of in ieder geval professionele hulp in te schakelen.
Dit soort dingen kunnen steeds moeilijker worden tot je er niet eens meer op kan komen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:25

Ga met de rest mee dat professionele hulp een goed idee is. En dat de adviezen goedbedoeld zijn.
Misschien komt het niet zo over maar de andere bokkers proberen je alleen maar te helepn.

Ik zou eerst is een prof laten kijken of je zadel bv wel goed ligt. Een paard van 5 groeit nog en een zadel wat eerst paste kan nu wel niet meer passen.

Dit geldt ook voor de tanden. Zijn deze wel eens nagekeken?
Ik weet niet hoe je rijdt maar als hij het buiten niet doet en je rijdt daar met een slap teugeltje en binnen met een strakkere teugel zou ik dus het gebit ook eens laten nakijken.

Dit alles eerst voordat er iemand op gaat om het paard 'wel eens even op z'n plek te zetten'.

Stijgeren en bokken kan ook een vorm zijn van uiting van pijn en niet alleen van protest tegen de ruiter of puberteit.