shetlandershengst hoeven uitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noukiie92

shetlandershengst hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:44

Hallo ,
Ik heb sinds vorige week een shetlander hengst:) het is d ebedoeling als die drie is wordt beleerd voor het zadel en tuig, maar nu heb ik een probleem hij is in oktober wel bekapt en volgens de vorige eigenaar ging dit goed. Maar als ik nu probeer zijn hoeven uit te krabben probeert hij me eerst te bijten en als iemand hem vast houdt staat hij hoog op de achterbenen. Maar als ik met een borstel over ze been ga doet die niks. Weten jullie hoe ik dit anders kan proberen

LadyMadonna

Re: shetlandershengst hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:11

bijten doen ze maar 1x, daarna halen ze het echt niet meer in hun hoofd.
Een pony die mij bijt krijgt echt gewoon een gruwelijke rot knal, hengst, merrie,ruin, maakt niet uit.

Opvoeden die handel

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:12

amen _/-\o_

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:14

stef schreef:
Een pony die mij bijt krijgt echt gewoon een gruwelijke rot knal, hengst, merrie,ruin, maakt niet uit.

Opvoeden die handel

Oehoe Stef kijk maar uit wat je zegt...vorige week gaf ik ook een keer zo'n opmerking en kreeg toch wat over me heen.....
Maarre... ik wordt ook lekker nooit gebeten :P

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:22

Hallo,
Ik had dit probleempje ook maar los het zo op:
Wij hebben een ring in de muur, waar dan het halstertouw door gaat en iemand houd het uiteinde vast. Paard staat dus dicht bij de muur met zijn hooft. En dan voet op tillen, de persoon die het touw vast houd let dan op zijn hoofd. Dus komt paard omhoog mee geven, wil het paard weg rennen dan aanhalen. Ga je dan voetje optillen, heeft hij ook steun aan de muur want jonge paarden hebben vaak nog wat moeite met hun balans vinden (mijne iig..) Hoop dat je het een beetje begrijpt, weet niet hoe ik het anders uit moet leggen :o Veel plezier met je jonge paardje (:)

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:23

Voor het bijten is het idd handig als iemand anders hem even vast/in de gaten houd. Gaat hij stijgeren... gewoon blijven vast houden hij moet leren dat bijten/stijgeren geen zin heeft als jij stopt heeft hij zijn zin dus even vol houden. Pas als hij helemaal rustig en ontspannen is het voetje weer loslaten dat doe je steeds wat langer en uiteindelijk zal hij niet meer protesteren. Succes ermee, wij hebben veel van die types gehad en bij allemaal is het goed gekomen. En let op dat je bij die kleintje de voetjes niet te hoog optilt daar kunnen ze ok nog al lastig van worden dat had ik bij de eerste. Tja gewend aan een groot paard en dat is snel te hoog voor zo'n ukkepuk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:41

bij stijgeren vooral vast blijven houden, vooral lekker tegendruk geven, met als gevolg dat paard nog meer druk geeft en achterover klapt.
Dingen als stijgeren altijd voorwaarts oplossen, niet door tegen te gaan werken

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:28

Met geweld schiet je niks op, daar word je pony alleen maar bang van.
Een manegepony van ons is zelfs kopschuw geworden door geweld tijdens het rijden.
Ook duwen en trekken heeft geen zin, dat win je toch niet.
Zelfs van een Shetlander niet.
Ik heb geen tips voor deze situatie, maar ik kan je wel vertellen dat je de hierboven gegeven antwoorden niet moet toepassen.
Vraag hulp aan een volwassen en ervaren iemand bij je in de buurt. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:30

stef schreef:

Opvoeden die handel

HELEMAAL MEE EENS :Y)
dus werk aan de winkel, hij moet zich gewoon gedragen ,
maar dan wel op een vertrouwde normale manier !

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:41

lief lief lief paardje,zou je alsjeblieft niet meer willen bijten...ja alleen als het jou uitkomt hoor..... 8)7

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:45

ik ben het ook helemaal met stef eens

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:08

Fellpony schreef:
Met geweld schiet je niks op, daar word je pony alleen maar bang van.
Een manegepony van ons is zelfs kopschuw geworden door geweld tijdens het rijden.
Ook duwen en trekken heeft geen zin, dat win je toch niet.
Zelfs van een Shetlander niet.
Ik heb geen tips voor deze situatie, maar ik kan je wel vertellen dat je de hierboven gegeven antwoorden niet moet toepassen.
Vraag hulp aan een volwassen en ervaren iemand bij je in de buurt. ;)

Als die pony er bang van is geworden is ie niet goed aangepakt. Streng aanpakken betekend niet paard verrot slaan/schoppen. Goed aanpakken betekend 1x op het juiste moment een goeie oplawaai verkopen, zou ie van de alpha merrie (de wattes? juistem...) in de groep ook krijgen.

je weet niet hoe je het wel op moet lossen, maar je weet wel dat mijn methode niet de juiste zou zijn? Waar baseer je dat dan op? Want kennelijk heb je geen ervaring, dus hoe kan je dan oordelen?

noukiie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 17:45

nou sorry zo ga ik niet met paarden om! er zijn ook andere manieren dan schoppen en het paard pijn doen.

noukiie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 17:45

de rest bedankt voor jullie advies!:D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:49

beeld je even 2 paarden in de wei in. Paard 1 bijt paard 2, en wat doet paard 2? Juist, die geeft paard 1 een rotschop. Ik kan echt niet zo hard schoppen als een paard, met geen mogelijkheid, maar goed, jou pony, dus doe wat je niet laten kan. Maar vergeet niet dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:53

noukiie92 schreef:
nou sorry zo ga ik niet met paarden om! er zijn ook andere manieren dan schoppen en het paard pijn doen.

alsof het paard zo lief voor jou is :D :D :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:56

en jij denkt dat een paard in de kudde zomaar kan bijten zonder een ongelovelijke klap terug te krijgen? zeker hengsten krijgen het flink te verduren in de kudde. en hij hoeft niet te zien dat jij het was, als hij ff niet oplet tijdens het klieren kun je net zo goed onzichtbaar voor hem je voet naar achter optillen en zo hem een schop verkopen. nu hard zijn anders loopt ie over een half jaar zo over je heen en heeft hij al helemaal geen respect meer voor je. ben het helemaal met je eens dat er leukere dingen zijn maar nu moet je hem eerst z'n plek wijzen, dat verdient hij!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:56

Het is juist een hele natuurlijke manier om een paard een schop te geven!
Jij trapt lang niet zo hard als idd zijn weidemaatje!
Echt opvoeden hoor, je laat je toch niet bijten?!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:47

je kan hem ook omkopen met appeltjes, wortels en snoepjes, werkt echt heeel goed :+ :+ :+

Truusant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:11

probabeest schreef:
je kan hem ook omkopen met appeltjes, wortels en snoepjes, werkt echt heeel goed :+ :+ :+

HAaha

Truusant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:12

Zo kan het natuurlijk ook ;-)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:21

Ja, dan zien we over een tijdje, als de pony 3 is en beleerd moet worden een 'HELP, mijn pony doet het niet' topic. Puur omdat hij nooit grenzen heeft geleerd en geen respect heeft voor de baas :)

Ontopic:
Meid, zeker met een shetlander (die gelukkig niet al te groot zijn, want het is echt niet het gemakkelijkste ras) en een hengst moet je consequent en duidelijk zijn.
Dat wil echt niet zeggen dat je je pony moet mishandelen, maar weten wanneer je een tik kan uitdelen en wanneer niet is wel handig.
Bijten is meestal een moment dat het wel kan...

En als je tegen geweld bent? waarom sta je dan wel toe dat je pony je bijt (is toch ook geweld)? Dat is namelijk wat je nu doet, je kan boos kijken en over de zere plek wrijven wat je wilt, maar als je de pony niet op zijn plek zet mag hij het blijkbaar doen... (zo ziet hij het in elk geval) en als hij bepaald wat er wel en niet mag is hij de baas en dan beginnen de problemen pas...

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:27

SMP -> OPG

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:02

noukiie92 schreef:
Je kan het altijd proberen met een 'foei, mag niet'. Laat me weten als het helpt. :)

Ik schreef het ook al in een ander topic, ik ben hier heel simpel in: Paard lief voor mij, ik lief voor paard. Paard niet lief voor mij, ik ook niet lief voor paard. Van mij had ie dus al lang een schup onder z'n kont gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:52

Vie schreef:
noukiie92 schreef:
Je kan het altijd proberen met een 'foei, mag niet'. Laat me weten als het helpt. :)

Ik schreef het ook al in een ander topic, ik ben hier heel simpel in: Paard lief voor mij, ik lief voor paard. Paard niet lief voor mij, ik ook niet lief voor paard. Van mij had ie dus al lang een schup onder z'n kont gehad...

Zo zie ik het ook, paard of pony, respect moet ie wel tegenover elk mens hebben. en wie niet horen wil moet maar voelen