Mijn paard heeft het koud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Mijn paard heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:18

of anders gezegd toch zeker niet te warm. Ik heb een halfquarter merrie van 7 jaar, perfect gezond, gaat normaal elke dag de wei op en komt s'nachts in een buitenstal te staan. Krijgt veel ruwvoer,extra vitaminen (na een rugprobleem van vorig jaar, iets met melkzuur raadde de va dit aan). Maar ze heeft zo goed als geen winterhaar, nu ja wel winterhaar, je voelt dat het dikker is dan het gewone zomerhaar. Maar echt erg kort en erg weinig winterhaar... Nu heb ik het idee dat ze echt wel geniet zou hebben van een dun deken...

Nu normaal ben ik ook niet zo'n fan van dekens, wel een zweetdeken op als ze echt nat is. Maar een paard blijft een paard en ik zou normaal dan ook niet aan een deken denken want paarden kunnen zichzelf echt wel warmhouden. Maar nu twijfel ik toch echt of ik er niet beter zou aan doen om haar een dun deken op te doen?

Ze is een beetje ingevallen de laatste dagen en heeft zoveel geniet als ik een fleecedeken over haar leg... Ze voelt ook zeker niet warm aan...

Nu wou ik de mening van bokt wel eens horen....
Ik weet niet hoe het in Nederlands zit, maar hier echt sneeuw en s'nachts tot -9°C, ook overdag gemiddeld een -6°c. Waarbij onze paarden normaal gewoon naar buiten toegaan, maar enkel vandaag staan ze binnen omdat er toch wel heel veel sneeuw valt...

Groetjes en hopelijk kunnen jullie me wat tips geven...

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:26

Met zulke temperaturen zou ik dan misschien toch wel een deken er op leggen. Ook omdat ze een beetje mager wordt, misschien kost het haar teveel energie om zich warm te houden. Dat had mijn paard ook en toen heb ik er ook nog een deken onder gelegd.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:26

Eén van mijn paarden krijgt het ook snel koud. Die staat dus vanaf half oktober met een dunne regendeken over. Ik ben helemaal niet weg van dekens en zou m t liefst zonder laten staan, maar hij rilt gewoon als hij zonder deken staat. En dat is niet de bedoeling.
Mijn andere paard vind het heerlijk zonder deken en heeft t totaal niet koud. Overdag staan mijn beide paarden gewoon lekker in de bak, ook met dit weer.
Ik zou dr lekker een regendekentje over doen als ik jou was :) Of een dunne winterdeken.

x_Quinta_x

Re: Mijn paard heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:29

@ livetime: hoe zit dat eigenlijk met die ongevoerde regendekentjes? Is dat echt warm dan? Want als ik zelf zo'n regenjekker aandoe, dan vind ik dat maar koud en klammig eerlijk gezegd... Is dat bij een paard dan anders? Want hier op bokt hoor ik dat regelmatig "een ongevooerd regendeken tegen de koude"

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:33

Oké, ik had zelf ook al gedacht van er een deken over te leggen en heb vanaf zaterdag al een voorlopige, maar wat dan best ?
Want ze staat s'nachts binnen en overdag buiten, dus best iets dat ze zowel binnen als buiten op kan.
Dus iets waterdicht... maar inderdaad zoals Quinta vraagt is een gewoon ongevoerd regendeken warm genoeg of beter toch iets met enkele grams?
Gr

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:34

Ik heb een gevoerde regendeken. Dát is wel lekker warm.
Ongevoerd lijkt mij zelf ook niet zo lekker, eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:35

Ja ach, voel je paard en beslis, mijn paard heeft een warme staldeken op voor de nacht, maar overdag buiten zonder deken...dat kan hij best, lekker hooi erbij.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:37

jaa... moeilijk he?
ik heb het ook elk jaar, die dunne vacht. en dan toch maar weer een deken op,
ze heeft nu zelfs 300 gr op liggen.
maar anders valt ze veelsteveel af.

ja je kunt ook hard zijn, meer gaan voeren en hopen op wintervacht.
zielig? weet ik niet.
ik ga toch elk jaar weer voor de deken.

want als ze staat te trillen, gaat mij om het hart.

edit: ik heb zelf de bucas smartex rain (100gr fleece stay dry voering)

wel duur, maar heb een slooperd van n paardje
Laatst bijgewerkt door sandra1986 op 17-12-09 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:39

Ik vind het wel raar dat je paard precies zo moeite heeft met zijn winterhaar. Ik heb wel al eens meegemaakt dat oudere paarden in de zomer winterhaar aanmaakten en in de winter terug gingen verharen... Maar deze is pas 7... Dus ik vind het wel een beetje raar.
Ik zou eerder voor een outdoor deken gaan, want een staldeken is vaak niet waterdicht.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:44

Een staldeken zou ik ook niet doen.
Denk dat je met een gevoerde regendeken al een heel eind komt :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:45

Haar moeder en vader hebben ook nooit veel winterhaar en weinig winterhaar is ook wel typisch voor haar bloedlijn... elk jaar hetzelfde verhaal, maar vorige winter heeft ze veel binnengestaan met rugproblemen, maar nu merk ik dat ze toch wel een dekentje kan gebruiken. Ze is echt gezond, is het eerste waar ik ook aan dacht, maar ze maakt zeker wel gelijkmatig winterhaar maar gewoon weinig en zeker niet lang. Ze heeft dus ook gewoon winterhaar gekregen hoor, haar zomerhaar is ook altijd heel dun en kort, maar ze glanst mooi.
Ga inderdaad voor iets waterdicht gaan. Maar hoeveel gram zou ik best nemen dan?
Vindt het dan toch raar om haar in de stal een deken op te leggen en in de koud en de regen zonder deken te zetten...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:45

LiVetime schreef:
Een staldeken zou ik ook niet doen.
Denk dat je met een gevoerde regendeken al een heel eind komt :)

Neem zeker geen staldeken, maar hoeveel gram zou jij dan aanraden?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:50

Ik denk aan iets van een 150 ofzo en zeker erbij zeggen dat het een waterdichte moet zijn.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:51

Ik vind t ook heel vreemd om 's nachts op stal een deken op te doen en die dan overdag als ie naar buiten gaat weer af te doen. Ik snap die logica daarachter ook niet.

Vind t lastig om te zeggen voor jouw paard, maar als ik alles zo lees wat je zegt dan zou ik lekker een 100 grams erover doen :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:52

Oké gaa na het weekend toch eens op onderzoek naar een goed waterdicht deken. Bedankt voor de tips.
Als iemand een goed adresje weer in België in de provincie antwerpen, heb al 4 winkels gevonden maar heb misschien nog eentje gemist.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:07

nog iemand een idee qua maat ?
ze is 165 cm groot, heeft een echte quarterkont en schouders en nek, maar verder wel fijne benen en een fijn hoofdje.
Volgende rekensommetjes die ik ergens vond kom ik uit op een 195 als maat... Zou dit lukken?
Het deken dat ik zaterdag 'krijg' is 185, dus dan weet ik direct of 195 ook nog te klein gaat zijn of niet. Maar ben nu al wat aan het oriënteren op winkels en op verkoopsites...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:13

Denk dat 195 te klein gaat zijn.
Denk dat je al voor een 205 moet gaan.
Mijn paard van 1.58 heeft al een 195 nodig en die is heel smal gebouwd. Maar het ligt ook weer aan t merk deken. Sommigen vallen heel ruim en andere weer heel klein.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:29

Ik zou gewoon naar de winkel gaan en zeggen "dit en dit moet het deken hebben."
Die dekenmaten vind ik ooit echt raar. Zo heeft mijn paard een fleece deken van 205 en dat paste goed, maar een wolle deken van 205 was koeien te groot :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:33

Lastig probleem. Zou ook gaan voor een dunne regendeken.

Blijft ze iig droog en waait het niet zo om haar lijf.

Dekenmaten zijn lastig. Mijn merrie (extreem breed) van 1.40 zou een maat 165/175 moeten.
Haar uitstapdeken is 165 en daar kan ze nog zo ongeveer 2x in. Is een HKM, die valt bij mij erg ruim.

Prachtig paard heb je trouwens!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:37

russel schreef:
Ja ach, voel je paard en beslis, mijn paard heeft een warme staldeken op voor de nacht, maar overdag buiten zonder deken...dat kan hij best, lekker hooi erbij.

HEEEE...ben niet de enige die dit doet dus! Ook hier staan ze ( sommige pensionpaarden trouwens wel) zonder dek buiten overdag en krijgen als ze binnen komen hun dek op.
Als je denkt dat je paard het fijn vind met dek, dan gooi je hem toch lekker een dek op!
Jou paard...jou beslissing en jij kent het paard veel beter dan wie dan ook op bokt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:39

volg je gevoel!

Ik heb ook 1 paard die het duidelijk veel eerder koud heeft dan de rest.

Het invallen geeft wsl wel aan dat ze veel energie verbrand om zich warm te houden.
ik zou iig een outdoordeken kopen en die er nu dag en nacht op doen.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:46

Met dit koude weertje heb ik mijn merrie eerst een ongevoerd regendeken opgegeven . Dit is niet echt voor de koude, maar eerder tegen de wind en ik moet toegeven dat het ook voor mijn eigen gemakzucht is :$ Nu dat de temperatuur onder het vriespunt is, heeft ze er eentje op van 150gram en dat gaat prima. Mijn merrie (1m68) heeft een vrij forse bouw qua borstkast en kont en ik neem voor haar een 205. En "AVS" in Vorselaar kan ik zeker aanraden voor een deken. Veel keuze, op drukke dagen helaas weinig hulp...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:43

Miepie1980 schreef:
Prachtig paard heb je trouwens!

Bedankt !

Ga eens in de Avs kijken en in Geel cayearts ofzoiets zou ook veel keuze zijn.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:45

Ik zou dan maat 205 opleggen, want mijn paard is 163 en 195 is voor hem al te klein, terwijl hij niet echt dik is.
En dan zou ik denk ik 200 grams opdoen, om te beginnen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:53

goh een van mijn paarden heeft ook een veel dunnere vacht dan de andere twee, maar geen kou hoor... een dunne deken is trouwens helemaal dom (ja sorry, maar t is zo) daar hebben ze amper warmte van en je duwt de vacht plat waardoor er minder lucht tussen gehouden wordt.

en -9° is voor een paard nu ook niet zo'n drama hoor