Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) siskeh schreef:je kan je paard leren te wijken voor druk, en dat kan ook met hoofd naar beneden
Ik heb hetzelfde probleem met mn frieze dame, zij doet dat omdat ze nog veel spanning heeft...
Je kan met een snoepje ook vrij makkelijk je paard zijn hoofd sturen (al werkt dat bij mn fries ook niet zo)
.

siskeh schreef:Pff jahh, waar komt de spanning vandaan
Als ik dat eens wist was ik waarschijnlijk een wereldberoemde paarden"fluisteraar" geweest...
Bij mijn ene paard kwam de spanning puur van het omdoen van het hoofdstel, hij deed zijn hoofd niet echt omhoog, maar hij liep altijd weg
De frieze dame vertrouwd de menseheid gewoon niet zo, heeft het idee dat ze altijd alles zelf op moet lossen, het halster gaat nog, maar met het zadel staat ze helemaal stijf van de spanning (inclusief opblazen)en is ze niet meer los te krijgen...
.myrzzaa schreef:Mijn paard heeft ook wat moeite met het hoofdstel indoen, ze loopt achteruit, doet haar hoofd omhoog en doet haar mond niet open.
Ik gebruik nu ook gewoon een paar korreltjes biks, en aangezien ze veel van eten houdt, werkt dat heel goed.
Ik heb haar ook nog niet zo lang, 3 maanden ofzo, dus misschien vertrouwt ze het nog niet helemaal, wat bij die van jou ook zo kan zijn?
hyppolyte schreef:Ik dacht al meteen het ergste van dit topic (weer een topic over 'aan de teugel' lopen), maar gelukkig gaat het heel ergens anders om!
Ik zou een beetje aan het parelli-en gaan met haar, dan leert ze je te vertrouwen, verder veel oefenen, ook een hoofdstel om als je niet gaat rijden. Gewoon elke dag even omdoen, misschien is het een bepaalde associatie.
, ik had het boek er al bij gepakt(Paarden trainen ad hand). daar staat veel Parelli in.
!!
) Nu kan ik hem zadelen zonder moeite. Misschien zet ie nog 1 stap. Maar dan zie je hem bedenken: oja, het was niet eng! Hoofd borstelen was ook iest wat ie mij niet toevertrouwde. Hij is begonnen mijn dochterje van 4 dat toe te staan en met zijn hoofd naar beneden te komen voor haar. Inmiddels kan ik het nu ook.
.
. Maar die van mij is nu gelukkig goed opgevoed, dus die houdt haar hoofd netjes op dezelfde hoogte. Zilfstar schreef:Haha leuk. Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Fries van 6. Heb hem nu 7 mnd en wat heb ik hem al veel geleerd. Ik ben zelf niet zo groot en ALTIJD dat koppie omhoog met hoofdstel indoen AAARGHHH!!! Was erg verwend met snoeppies dus dat heb ik niet gedaan. Ben eerst met borstelen enzo begonnen dat zodra hij zelf zijn hoofd omlaag deed ik het commando LAAG zei. En dan belonen. Eigenlijk koppel je dus een commando aan gewenst gedrag wat ie spontaan doet. Daarna dat dus ook herhaald met het hoofdstel in doen. Nu doet ie vanzelf zijn hoofd omlaag zodra hij het bit in heeft en dan beloon ik hem daar ook voor.
Ook hij was erg onrustig met zadelen enzo. Was wrs altijd erg grof gedaan. Stond echt te poepen en te trillen. Ik ben begonnen met een deuntje neurieen. Dan blijf ikzelf kalm en daardoor hij ook. En alles heel kalm, laten zien waar je mee aan komt, veel tegen hem praten, zeggen: het is goed jongen, weet je nog? Het is niet eng. (Ja ik l*l hem de oren van zijn kop) Nu kan ik hem zadelen zonder moeite. Misschien zet ie nog 1 stap. Maar dan zie je hem bedenken: oja, het was niet eng! Hoofd borstelen was ook iest wat ie mij niet toevertrouwde. Hij is begonnen mijn dochterje van 4 dat toe te staan en met zijn hoofd naar beneden te komen voor haar. Inmiddels kan ik het nu ook.
Vertrouwen. Dat is het kernwoord. Jij vertrouwen in je paard (en jezelf). Het paard vertrouwen in en op jou!
En hoe bereik je dat? Rust, consequent zijn en (wat bij ons hielp) vaste volgordes! Zodat het paard weet waar hij aan toe is. Inmiddels kan ik wel eens wat andere volgorde aan houden, maar veelal is het: hoeven krabben (L-voor, L-achter, R-voor, R-achter), rechterkant borstelen, linkerkant, manen kammen, staart borstelen, met zachte borstel hele lijf, dan hoofd. Dan zadelen en dan hoofdstel.
).hyppolyte schreef:En geduld.
Nou moet ik zeggen dat het bij mij niet echt uitmaakt of ze die kop omhoog gooien (de fries bij ons doet het ook nog wel eens), ik kom er evengoed wel bij. Maar die van mij is nu gelukkig goed opgevoed, dus die houdt haar hoofd netjes op dezelfde hoogte.
.....ik maak zijn bit nu altijd even warm en nu pakt hij het heel makkelijk. RightOn schreef:mijn paard probeerde eerst ook onder het bit uit te komen door zijn hoofd weg te draaien en ging mij vervolgens in mijn nek staan kriebelen met zijn lip...heel slim van die heerlijke slijmerd, ik ben namelijk dol op gekriebel.....ik maak zijn bit nu altijd even warm en nu pakt hij het heel makkelijk.
.RightOn schreef:ik bedoel dat je het bit ook aantrekkelijker kan maken....maar je kan je arm helemaal niet optillen?
bitloos rijden is dan misschien de oplossing zodat je minder tot niet afhankelijk bent met op zadelen.
hier ligt ook een pak sneeuw!
).
! Ik wil ook sneeuw, er valt hier altijd maar heel weinig sneeuw (N-H), het is nu ook al voornamelijk weggesmolten, is ook meer ijs
, ik denk dat ik maar bij jullie in de sneeuw kom spelen
! Ik hoorde dat er donderdag wel 20cm sneeuw gevallen was! hyppolyte schreef:Oei, daar wordt je niet blij van, zo'n arts! Ik wil ook sneeuw, er valt hier altijd maar heel weinig sneeuw (N-H), het is nu ook al voornamelijk weggesmolten, is ook meer ijs
, ik denk dat ik maar bij jullie in de sneeuw kom spelen
! Ik hoorde dat er donderdag wel 20cm sneeuw gevallen was!
, en das jammer!
!