Ruiterroute veluwe + parkeergelegenheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HubbaBubba

Ruiterroute veluwe + parkeergelegenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 02:26

Dag bokkers :wave:

Tussen kerst en oud & nieuw ben ik (eindelijk :D) even vrij van m'n werk!
Dat vraaaaagt natuurlijk om een heerlijk LANG ritje in een gebied waar ik nog niet ben geweest..
Graag zou ik met een vriendin naar de Veluwe willen voor een rit van zo'n 2,5 a 3 uur, we rijden in een lekker tempo door, draven en galloperen veel en stappen nauwelijks, paarden zijn dit ook gewend!
Nu heb ik geen verstand van afstanden, wat we zoal afleggen, maar wij hebben hier een recreatiegebied in de buurt en het rondje van zo'n 15 km rijden wij in een half uur hooguit driekwartier.

Aangezien ik de weg totaal niet weet en al helemaal niet waar een beginnetje gemaakt kan worden en we dus de trailer kunnen droppen vraag ik de kenners om hulp!

Wie o wie weet een parkeerplaats, zodat we een startplaats en eindpunt op dezelfde plek hebben en kan voor ons grofweg een route uitstippelen waardoor we een verminderde kans op verdwalen hebben :+

We wonen op steenworp afstand van Amsterdam af, dus als daar qua reistijd ook nog eens rekening mee gehouden kan worden zou het helemaal fantastisch zijn!

Weet je wat, laat het dan alsjeblieft weten, heb er nu al zin in namelijk!!

Alvast bedankt!!

Groetjes,
Sanne

EllyC

Re: Ruiterroute veluwe + parkeergelegenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 08:15

wij hebben enkele dagen gereden vanuit putten
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 5&t=h&z=15
het bos grenst aan een woonwijk, dus daar kun je echt altijd parkeren. Omdat wij daar in B&B zaten heb ik niet echt op parkeerplaatsen gelet, maar het bos in dat deel van de veluwe was erg mooi en afwisslend.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:15

Vanuit Ermelo (parkeren bij rijvereniging Het Veluws Ros aan de Fazantlaan) kun je mooi rijden en tevens de blauwe dagroute van de Veluwetrail rijden! Simpel te volgen door goed de paaltjes met routemarkering te volgen. Kan (bijna) niet missen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:50

Lijkt me een uitgelezen gelegenheid om het nationaal park eens te verkennen :D Waar mag je tegenwoordig in NL nog kris-kras door het bos rijden? Nou, daar dus! Ik weet niet in hoeverre de paden geschikt zijn voor tempo, dwars door het bos gaat dat in ieder geval niet.
Toegang kost 10 euro per combi en parkeren kost iets van 5 euro, dacht ik. Duidelijke kaartjes zijn bij de ingang te koop.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 11:51

Sjimmie, weet jij ook hoeveel km dat ongeveer is die blauwe route??
Ben al heel blij dat ik een adres heb waar ik heen kan rijden!!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 11:53

ikke schreef:
Lijkt me een uitgelezen gelegenheid om het nationaal park eens te verkennen :D Waar mag je tegenwoordig in NL nog kris-kras door het bos rijden? Nou, daar dus! Ik weet niet in hoeverre de paden geschikt zijn voor tempo, dwars door het bos gaat dat in ieder geval niet.
Toegang kost 10 euro per combi en parkeren kost iets van 5 euro, dacht ik. Duidelijke kaartjes zijn bij de ingang te koop.

Dat zal ik is even uitzoeken via google, altijd leuk natuurlijk!
Maar ik begrijp dat daar geen ruiterpaden zijn en dat je jezelf een baan door het bos moet wurmen??
Heeft ook wel wat!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:54

Zo ver ik weet zijn die er wel, maar je mag er vanaf wijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:05

HubbaBubba schreef:
ikke schreef:

Dat zal ik is even uitzoeken via google, altijd leuk natuurlijk!
Maar ik begrijp dat daar geen ruiterpaden zijn en dat je jezelf een baan door het bos moet wurmen??
Heeft ook wel wat!!

Jawel, er zijn ook ruiterpaden, maar je mag (vrijwel) overal rijden. Uiteraard wordt je geacht rekening te houden met mede-bosbezoekers.
Wil je echt ongezouten van Jetje gaan, dan moet je op de zuid-Ginkel zijn. Dat is militair oefenterrein, dus enkele brede, rechte tankbanen in open veld (veel overzicht). Parkeren doe je dan aan de N224, tegenover juffrouw Tok. Mocht je na de rit wat willen eten of drinken, dan hebben ze zelfs stands waar je je paard veilig kunt "parkeren"
Juffrouw Tok zit hier:
http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 8&t=h&z=15

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:55

HubbaBubba schreef:
Sjimmie, weet jij ook hoeveel km dat ongeveer is die blauwe route??
Ben al heel blij dat ik een adres heb waar ik heen kan rijden!!

De blauwe route is dagtocht 2 van de Veluwe trail en is om en nabij de 30 km. Je kunt er wel extra lussen aanplakken zodat je je route uit kunt breiden. Zo kun je bijvoorbeeld dagtocht 1 van de Veluwetrail er bij pakken.

Dagtocht 2 is dus route Ermelo/Garderen en dagtocht 1 is route Vierhouten/Nunspeet en sluit aan op dagtocht 2. Mooi gebied om te rijden!
Je kunt bv bij Boshuis 3 je paard in een stand zetten of in het weilandje en zelf wat drinken alvorens je je tocht voorzet. Ook bij het Roode Koper kun je je paard kwijt (wel reserveren!)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:41

Citaat:
Wil je echt ongezouten van Jetje gaan, dan moet je op de zuid-Ginkel zijn. Dat is militair oefenterrein, dus enkele brede, rechte tankbanen in open veld (veel overzicht). Parkeren doe je dan aan de N224, tegenover juffrouw Tok. Mocht je na de rit wat willen eten of drinken, dan hebben ze zelfs stands waar je je paard veilig kunt "parkeren"
Juffrouw Tok zit hier:
http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 8&t=h&z=15

Aansluitend kun je dan ook nog de Noord-Ginkel in, een mooi rustig bosgebied met een gemarkeerde ruiterroute. De kans dat je hier herten tegen komt is redelijk groot. Ook wilde ponies en runderen trouwens. Je kunt dan ook nog verder rijden naar de Mossel, voormalige boerderij. De theeschenkerij is dicht om de ze tijd van het jaar, maar vandaar of kun je doorrijden naar de Edese hei. die ligt ten noorden van de Ginkelse hei en kom je tot slot weer bij juffrouw Tok. Het hangt ervan af hoeveel lussen je erin legt, maar je kunt e zo een rit van ong. 30 km van maken, of nog langer.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:44

De Ginkelse Hei is inderdaad prachtig, maar............... als de temperatuur rond het vriespunt ligt, is het er echt niet aangenaam op die tankpaden. Wij hebben het vorig jaar gedaan en waren na een uur rijden zo ongeveer bevroren, ook omdat het behoorlijk waaide (Noordenwind). Verder is het echt een aanrader, wij gaan er zomers vooral naar toe. Heerlijk!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:54

Noppert valt wel mee hoor. De banen worden elke week getrokken. En op de Edese hei kan je hem ook even flink op zn staart trappen (gas geven)

Heerlijk :+:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:37

Als het zo gemeen waait ga je toch gewoon het bos in, dat is er ook zat (:)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:38

En is net zo mooi :+:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:39

En afwisselend.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:44

Zekers, Zuid Ginkel omvat ook bos en de Mossel en het Kreelse Zand zijn zeker ook de bezichtiging waard

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:47

Ik bedoelde dat je dan niet op de tankpaden moet gaan rijden als het rond het vriespunt is, natuurlijk is het in het bos beschutter, de temperatuur aangenamer en de omgeving meer dan de moeite waard!!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:50

Och, ik pak die tankpaden er gerust bij, maar je moet even nadenken over je route en zorgen dat je op de hei de wind in je rug hebt en niet in je gezicht 8-)
Trouwens, ik hou het sowieso geen uur uit op die tankbanen, meestal hebben we die met een halfuurtje al opgemaakt }>

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:54

_O-

Jullie wel ja :\

De mijne komt dan pas op gang

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:21

IndianLady schreef:
_O-

Jullie wel ja :\

De mijne komt dan pas op gang

Kun jij nog door over het spoor en de snelweg, het Bennekomse bos door en dan bij de Panoramahoeve een pannenkoek pikken :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:22

Ben zelfs verder geweest :Y) naar Quadenoord
En mijn Wekeromse Zandteller staat heel wat hoger dan de jouwe :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:31

IndianLady schreef:

Toe maar, en wist je de weg terug nog? }:)

Voordat jij de 60k km hebt ingehaald die mijn ouwe sok door Nederland is gereisd, ben je een paar jaar verder............

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:34

ikke schreef:
IndianLady schreef:

Voordat jij de 60k km hebt ingehaald die mijn ouwe sok door Nederland is gereisd, ben je een paar jaar verder............

Afbeelding

Ik ben nog jong en heb ook een jong paard :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:45

IndianLady schreef:
ikke schreef:

Afbeelding

Ik ben nog jong en heb ook een jong paard :P

Ik heb voor het gemak de km van de Welsh-Cob niet geteld en wat mijn nieuwe jonge blom boven het hoofd hangt, wil ze vast niet weten.....

Bij-de-weg, TS, mocht je het Wekeromse Zand mee willen nemen, moet je dus bij IndianLady zijn, die weet de weg, ik nog niet }>

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:50

www.dopheetsdel.nl
Vanaf hun terrein ga je zo het bos in om km-ters te rijden door bos, over de heide en zandverstuivingen.