nieuwe lesgever, nieuwe tecniek! Veranderen of niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisalotn

nieuwe lesgever, nieuwe tecniek! Veranderen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:25

Hoihoi,

help :) een dilemma!

Ik rij al jaartje een erg leuk paardje waar veel potentieel inzit, dus wil er echt mee vooruit.
Dus beetje op zoek naar een lesgever waar ik echt mee vooruit kan.

Had laatste maanden les van iemand die erg streng is op gebruik van de teugel.
Vooral rijden op buitenteugel binnenbeen en wat spelen op de buitenteugel om hem licht te houden als hij sterk kwam.
Als hij ondernek maakte en zn hoofdje de lucht in stak moest k gewoon vooruit rijden tot ie weer kwam.

Deze week kon ik les krijgen bij een bekendere dressuurruiter, waarvan zijn leerlingen ook goed presteren.
Ik dacht super, maar de rijstijl was zooooo anders!
Ik moest mijn binnenteugel ook meer gebruiken en zeker niet spelen als ie tegenkwam, maar constant contact houden
(redelijk hard) tot ie zich terug gaf en in de goeie houding liep...

Bij lesgever 1 was ik nooit kapot maar liep mn paardje altijd lekker,
bij lesgever 2 tja was plots een heel andere stijl dus paard liep vreselijk en ik was meer dan kapot.

Nu,
ik wil hogerop, paar proeven omhoog, dus...
Help mij aub :)
Iemand raad welke methode het best is?
Kan beide lesgevers onmogelijk combineren door het grote verschil...

DendroFleur

Re: nieuwe lesgever, nieuwe tecniek! Veranderen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:28

Ken het probleem. Zit zelf ook tussen twee methodes in. Ben benieuwd wat anderen er van zeggen. Zelf zou ik voor de eerste methode gaan, ligt meer bij mezelf. Bij de tweede methode weet ik ga vechten. Zeker als het wat langer duurt. Je moet dan ook een zeer consequent iemand zijn.

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:31

Hoi :) helemaal hetzelfde bij mij.
Ik kan wel consequent zijn maar de eerste methode is volgens mij zo veel meer op gevoel rijden. Nu weet k gewoon niet of dit de beste methode is naar de toekomst toe, om echt hogerop te raken...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:33

Kies wat het beste bij jou en je paard past.

Stijl 2 past het beste bij mij en mijn paard.
Wil je vooruitgang, dan moet je proberen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:35

Wat voelt het beste voor jou en je paard? Kun je met jezelf en je paard door één deur als je overstapt op een andere manier van rijden?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:37

ik krijg ook les met methode 2 (voor zover dat uit te maken is uit je korte verhaal)
methode 1 is mij ook niet helemaal duidelijk zoals je het omschrijf en wat moet je dan bv doen als ie niet meer naar beneden komt?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:41

ik ben vooral te vinden in methode 1. Alhoewel dat spelen met de buitenteugel nu ook weer niet mijn manier is ;) Dat vooruit drijven is echter een goede oplossing. Gebruik ik zelf ook met mijn paard als hij de wolken aan het bestuderen is.

Methode 2 ben ik niet voor te vinden, door dat harde constante contact. Je moet een paard niet dwingen.

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:43

Jury: Methode 1 is gewoon veel meer op gevoel, niet dat constante. Als ie niet naar beneden komt gewoon licht contact en vooral vooruit rijden. En met dat spelen bedoel k niet echt spelen, gewoon n knijpje als ie wat harder wordt of als je voelt dat ie net weer naar boven wil enzo...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:45

lisalotn schreef:
Jury: Methode 1 is gewoon veel meer op gevoel, niet dat constante. Als ie niet naar beneden komt gewoon licht contact en vooral vooruit rijden. En met dat spelen bedoel k niet echt spelen, gewoon n knijpje als ie wat harder wordt of als je voelt dat ie net weer naar boven wil enzo...

een soort van ophouding dus ;)

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:47

ja ;) haha.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:52

Eerst reed ik via de eerste techniek. Maar toen kreeg ik een andere pony te rijden, hij is al wat ouder. Daarna kreeg ik les van de eigenaar van de pony, en die had een een hele andere techniek (2), het was even wennen, maar de pony en ik 'begrepen' elkaar meer. :)

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:56

En zijn er mensen die de hogere proeven reden met die eerste methode ( zeker de M?).
Hij kan nu de A en L proeven in een jaartje tijd op die eerste methode, maar vraag me gewoon af of die goed is voor het zwaardere werk.
Het paardje is zo nerveus gevoelig typetje, die zn rust vind in methode 1 en hem enorm opjaagt en vecht bij methode 2. Wat ik normaal vind omdat we ze beiden niet kennen...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:00

Ik heb ook een nerveus gevoelig type en met dwang bereik je bij zulke paarden niets :) ontspanning is het sleutelwoord, de basis waarop je verderbouwd.

Ik heb onlangs een boek gelezen met een hele treffende zin in: "Het goedgereden paard onderscheidt zich door ontspanning en innerlijke rust."

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:06

Methode 1 brengt je weinig, je spoelt als ware het paard steeds licht in de mond, waardoor je geen lichtheid uit uit nageeflijkheid krijgt. Methode 2 denk ik dat het iets anders bedoeld wordt.
Gewoon meegaan met een ontspannen hand en daarmee druk met je been op de teugel rijden, dit met ontspannen hand en twee teugels licht begresen en met je been door het sterke heenrijden waardoor het paard echt nageeft. Hier komt geen kracht of trekken te pas. Als je bij methode twee pijn in je armen krijgt, dan doe je wat verkeerd. Probeer of je instructeur eens naast je wil lopen om je het gevoel van begrensen te laten voelen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:16

methode 2 is volgens mij veel consequenter
druk en druk (automatisch) weg als nageeflijk. Dit onstaat dus auto. bij een stille, wanneer nodig weerstand biedende hand.

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:26

ken het probleem heb het zelf ook meegemaakt maar ik rij nu met een goede priviinstructrice
en zij geeft mij les zoals die 2 manier ik ben vaak wel helemaal kaopt.
maar het werkt wel echt super als je verder wilt komen *D

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:28

jury schreef:
druk en druk (automatisch) weg als nageeflijk. Dit onstaat dus auto. bij een stille, wanneer nodig weerstand biedende hand.

Bij methode 2 heb ik het gevoel dat je je paard in een houding dwingt. Dan is je nageeflijkheid geen gevolg meer van het op de achterhand lopen, ontspanning en aandacht voor de ruiter maar een gevolg van druk in de mond. Dat is imo geen dressuur. Maar meningen verschillen nu eenmaal ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:40

Dorienn schreef:
Ik heb ook een nerveus gevoelig type en met dwang bereik je bij zulke paarden niets :) ontspanning is het sleutelwoord, de basis waarop je verderbouwd.

Ik heb onlangs een boek gelezen met een hele treffende zin in: "Het goedgereden paard onderscheidt zich door ontspanning en innerlijke rust."

Ik ook, bloed zweet en tranen. Maar methode twee heeft het meeste effect.
Zoals jury al zegt, door de consequentie.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:52

ik reed eerder ook meer als methode 1, en heb nu les van iemand die meer van methode 2 is. Moet eerlijk zeggen, mijn paarden lopen stukken beter, los door het lijf, zijn sterker.... ik spring dan alleen, maar sinds ik les heb van mn nieuwe trainer lopen alle paarden bijna allemaal foutloos en fijn....

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:05

wat voelt het beste?
Dat wat het beste voelt dat moet je doen.
Ik ben had eerst ergens les daar had ik geen goed gevoel over maar het ging wel goed nu rijdt ik ergens daar heb ik een heel goed gevoel over maar ik moet wel groot en deels overnieuw beginnen.
Maar het voelt beter ik weet nu dat ik goed bezig ben en heb weer plezier in het rijden en daar gaat het toch om.

Dus kort om doe waar jij je het beste bij voelt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:23

Ik krijg les op beide manieren. Onder het zadel op manier 1, aangespannen (ook dressuur) op manier 2. En ik moet zeggen dat ik het heel prettig vind, want op die manier kan ik het beste van beide manieren combineren.

Bij de 2e manier is het heel belangrijk dat je gaat voelen wanneer je moet loslaten en wanneer je moet sluiten. Je blijft gemakkelijk in het sluiten hangen, waardoor je inderdaad in een gevecht terecht komt. Terwijl je bij een gehoorzaming juist weer los moet laten. Op basis van de eerste manier bereik ik echter gemakkelijker ontspanning en samenwerking.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:41

Dorienn schreef:
jury schreef:

Bij methode 2 heb ik het gevoel dat je je paard in een houding dwingt. Dan is je nageeflijkheid geen gevolg meer van het op de achterhand lopen, ontspanning en aandacht voor de ruiter maar een gevolg van druk in de mond. Dat is imo geen dressuur. Maar meningen verschillen nu eenmaal ;)

ik krijg les op methode 2
op het moment dat het paard met zijn hoofd omhoog komt handsluiten benen er bij en op het moment dat hij zakt er meteen weer af en licht contact
het moment van sluiten en benen er aan is maar heel kort en de rest van de tijd rij je met een lichte verbinding

het is zeker geen dwingen alleen een grens aangeven: tot hier en niet verder

en door middel van je handen sluiten en je benen er bij komen ze vanzelf weer omlaag en ze blijven verder gewoon ontspannen (bij mij tenminste )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:46

Goed uitgelegd JustSaar!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:03

justSaar schreef:
ik krijg les op methode 2
op het moment dat het paard met zijn hoofd omhoog komt handsluiten benen er bij en op het moment dat hij zakt er meteen weer af en licht contact
het moment van sluiten en benen er aan is maar heel kort en de rest van de tijd rij je met een lichte verbinding

het is zeker geen dwingen alleen een grens aangeven: tot hier en niet verder

en door middel van je handen sluiten en je benen er bij komen ze vanzelf weer omlaag en ze blijven verder gewoon ontspannen (bij mij tenminste )

:j , daar kan ik me in vinden ;)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:26

Ik rij ook volgende 'methode 2'.
Maar dan idd zoals hierboven beschreven, superlicht contact, en weestandbiedende hand waar nodig.
Dus geen trekpartij zoals sommige mensen denken, want dat ga je echt niet winnen ;)
de nagevelijkheid komt vanuit de achterkant, en niet door maar heel hard aan de voorkant te gaan trekken oid ;)

Als paard zich eruit drukt, even je hand sluiten maar wel je been eraan, zodra het paard nageeft hand voor/openen en weer met een superlichte verbinding achter je hand aan rijden.
Dat is echt een moment van enkele seconde (misschien wel korter).
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling om continu op druk te rijden en eraan te zitten, dan krijg je idd wel lamme armen op den duur.
Dit in combinatie met wat buigen en verschillende hoofd-hals houdingen is mijn paard zoveel beter en losser geworden, dat zou ik met methode 1 niet bereiken met mijn paard, dan zou hij als een plankje worden vrees ik.

Als je via methode 1 rijd, dan heb je toch al gauw (te) veel gewicht in je handen is mijn ervaring en kunnen ze al snel gaan hangen/steunen op jou, en dat is iets wat ik absoluut niet wil.
Ik streef ernaar om hem gewoon elke training echt super super licht te krijgen en houden in de aanleuning, actief van achter, en dat hij compleet loslaat in zijn lichaam, en op eigen benen loopt dat bereik ik dus via bovenstaande manier.
maargoed wat ook al gezegt werd, je moet gewoon kijken wat bij jou en je paard past.