Kudde paarden gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Kudde paarden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:01

Ik heb werkelijk geen idee op welk forum dit hoort, dus dan maar hier :+

Ik en Siskeh@ bokt zoeken een kudde paarden om te observeren, om een beetje te "oefenen" met paardentaal lezen, kijken of we uit kunnen vogelen wie waar staat in rang, wie vriendjes zijn ed, lijkt ons een leerzame ervaring(en stiekem ook iets dat ik in mijn stage voor school mee kan nemen). Paarden hoeven absoluut niet wild te zijn, maar gewoon een wei met een stuk of wat paarden (minimaal 6/7 lijkt me wel nodig) waar wij de hele dag voor het hek mogen zitten kijken :D Een gemengde kudde heeft de voorkeur boven een groep jaarlingen oid. Misschien is het wat lastig te vinden in deze koude dagen, maar proberen kan altijd. Als iemand wat weet/heeft, je zou ons zeer gelukkig maken :Y)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kudde paarden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:04

Er loopt een kudde "wilde" koniks in de Uiterwaarden geloof ik?
Ik weet niet of je daar in de buurt mag komen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:14

ik weet niet waar je woont, maar het grootste gedeelte van het lauwersmeergebied waar ook een kudde loopt is ook vrij toegankelijk.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:15

welke omgeving zoek je?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:27

Euhm, het moet natuurlijk wel een beetje reisbaar zijn, dus groningen/friesland/drenthe/felvoland/gelderland, die omgeving een beetje.

De Uiterwaarden (iig, ik denk dat je de Uiterwaarden bij Zwolle bedoelt) is niet open voor publiek geloof ik, dus als die paarden besluiten uit zicht te lopen :+

Het lauwersmeergebied, daar kun je dus wel overal bij de paarden komen? Want dat is het beetje het punt van "wilde" paarden, ze zijn niet zo makkelijker te observeren als gedomesticeerde paarden. En een stel paarden in een wei vertonen ook wel kuddegedrag lijkt mij.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:28

Koniks aan de IJssel bij Deventer dan? Kun je zo bij..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:28

Is er geen manege bij jou in de buurt waar alle manege paarden na de lessen op de wei gegooit worden ?
Weet dat dat bij mijn manege wel het geval was :) .

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:29

Dan zitten wij helaas te ver weg --> Noord-Brabant...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:32

djoni schreef:
Het lauwersmeergebied, daar kun je dus wel overal bij de paarden komen? Want dat is het beetje het punt van "wilde" paarden, ze zijn niet zo makkelijker te observeren als gedomesticeerde paarden. En een stel paarden in een wei vertonen ook wel kuddegedrag lijkt mij.

Ik denk dat je er nu in de winter niet zo makkelijk overal bij in de buurt komt. In de zomer gaat dat vast beter. Wel mooi gezicht altijd hoor, vooral omdat alles bij elkaar loopt. En de veulens zijn zo lekker pluizig.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:34

Er is vast wel een opengesteld natuurgebied met (half)wilde paarden bij je in de buurt. Als je dan contact opneemt met de grondeigenaar (staat vaak wel op de bordjes), dan krijg je wat meer gegevens over de paarden die er lopen.

Ik werk ook bij een organisatie die begrazingsbeheer doet met koniks. Bij ons kan je evt. ook terecht, maar misschien is het net zo gemakkelijk als je zoekt naar een gebied in de buurt. Kan je ook nog eens terug gaan, als je het interessant vindt.

Ik zou wel naar een gebied gaan met meerdere groepen paarden, die in een sociale kudde worden gehouden. Dat is leuker om naar te kijken en veel leerzamer. Als je dan 1 harem blijft volgen en kijkt hoe de interactie is tussen de paarden onderling en het harem met andere harems, heb je veel opgestoken na een dag goed kijken! :)

Succes!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:50

Maar zou halfwilde rondlopende paarden observeren wel zin hebben? Meestal moet je op de paden blijven, en zie je niet bijster veel.

Hier in de buurt aan half wilde paarden heb je dus lauwersmeer, uiterwaarden zwolle, uiterwaarden deventer, natuurpark lelystad, dat is alles wat ik ken. Ik kan ze natuurlijk altijd even mailen/bellen om wat informatie.

@Bromfiets: Misschien, als we niets vinden... Bedankt voor het aanbod iig :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:02

Dat is niet overal zo hoor, maar dat zou je idd even moeten overleggen met de terreineigenaar.

In veel van onze gebieden mag je vrij wandelen, daar zou het dus heel goed kunnen :j

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:27

:j Alleen dan een goede poging doen om de paarden uit elkaar te kunnen houden, ze lijken redelijk wat op elkaar geloof ik :+

Waar laat jouw organisatie de koninkpaarden grazen?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:31

volgens mij heb je in Midwolda ook een kudde konikspaarden lopen. Het uitelkaar houden leer je denk ik in de loop der tijd wel kennen, naarmate je er langer komt zie jezelf bepaalde trekjes en kenmerken van een paard waaraan je hem/haar aan herkent

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:38

Ik stuur je even een PB ;)

Over het herkennen, wij beschrijven de kenmerken als kruinen, zebrastrepen op de benen, aalstreep, etc. Hoewel ze ogenschijnlijk op elkaar lijken, zijn er wel degelijk verschillen. Ik herken ze vrij gemakkelijk. :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:41

dubbelpost

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:50

@wesselady: bedankt voor je post, ik ben de bokker waarmee djoni paarden wil kijken(wil zelf ook wel hoor ;) )
We zijn allebei wel redelijk gericht op kleine kenmerken
oa. doordat we veel met de persoonlijkheid van uw paard(tellington) bezig zijn, maar ik denk dat het op afstand bestuderen dan nog wat moeilijk is..

Maar dan is het ook zo: camera's mee, geheugenkaartjes mee, kladblok mee (en nog 1000 survivaldingetjes) en dan gaat het wel lukken denk ik!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:14

in de groep (nu 14 paarden en pony's) waar mijn paard bij staat zijn de leeftijden tussen de 2 en de 30 jaar.
het is een bewegingsstal op de grens van provincie gelderland, Utrecht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:44

De Universiteit in Wageningen heeft een kudde Dartmoors. Een echte kudde, incl eigen (goedgekeurde) hengst. Die kudde wordt o.a. voor graasproeven en gedragsobservatie gebruikt.
Omdat deze groep pony's formeel onder de wet op proefdieren valt, mag je er niet zomaar in de wei rondlopen, maar ze staan gewoon langs de openbare weg, dus ze zijn prima te bekijken. Als je het voor je stage voor school wil gebruiken, kun je misschien via de universiteit wel toestemming en ondersteuning krijgen.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:30

Wij wonen in de regio waar je zoekt en hebben een groepje van 6.
In de leeftijden 0, 2, 3, 11, 15, 26
Ze zijn erg leuk om naar te kijken :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:56

Oehh diessel: waar woon je?
Ik vind de groep nog vrij klein, maar het is wel leuk om de verschillende leeftijden te zien!
Oww zijn het merrie's en ruinen door elkaar?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:09

Wij hebben ook een groep waar je rustig naar mag komen kijken.
We wonen in Lochem.

De groep bestaat vanaf januari (met de kerst zijn ze opgesplitst) uit 6 merries en 1 ruin. 5 Fjorden en 2 shetlanders. 3 jaarlingen, een 6 jarige, 16 jarige, 18 en 22 jarige. Ze staan 24/7 op een groot stuk land. De ruin is tot zijn 16e dekhengst geweest en gedraagt zich nog altijd als zodanig.

Het is een levendige groep waar de rangorde toch wel verrassend is.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:14

In het kuinderbos (noordelijk flevoland) staat een kudde wilde welshjes. Daar mag je gewoon doorheen lopen, meestal is het lekker rustig dus geen last van pottenkijkers. ;) Is vanwege het leeftijdsverschil van de dieren denk ik wel heel leuk om te observeren.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:50

deflin schreef:
volgens mij heb je in Midwolda ook een kudde konikspaarden lopen. Het uitelkaar houden leer je denk ik in de loop der tijd wel kennen, naarmate je er langer komt zie jezelf bepaalde trekjes en kenmerken van een paard waaraan je hem/haar aan herkent

ik zag in het dagblad van het noorden dat die groep net op reis was gegaan naar ehmm.... Duitsland of Polen? Wel een mooie foto er bij in ieder geval, maar misschien is de topicstartster daar te laat?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:19

Ja er zijn een stuk of 25 die kant op gegaan, dat doen ze omdat anders de kudde te groot word.
Om de drie jaar gaan er geloof ik een stuk of wat die kant op.
Volgens mij was de kudde iets van dik 200 paarden ( als ik het goed heb hoor)