Hoe kan ik mijn pony wat opvrolijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinkelchw

Hoe kan ik mijn pony wat opvrolijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:18

De laatste tijd is mijn kleine pony erg somber. Ik weet wel hoe het komt en daarom zit ik er ook zo mee in mijn maag. Dit omdat ik de situatie eigenlijk niet kan veranderen.. Ze is ongeveer 4 weken geleden erg ziek geweest en heeft in een korte tijd 3 koliek aanvallen gehad. De dierenarts dacht eerst dat ze eierstokkanker had, wat gelukkig niet het geval bleek te zijn. Ze heeft problemen met de eisprong waardoor haar rechter eierstok behoorlijk groeit en erg pijnlijk is. Ze krijgt hier nu tijdens de eisprong pijnstillers voor.
Ook staat ze nu 22 uur per dag binnen! Echt veel te weinig natuurlijk! Het liefst zou ik haar dag en nacht buiten zetten (staat ze gelukkig in de zomer wel), maar hier in de buurt is echt helemaal geen een stal die de mogelijkheid bied om je paard ook s winters buiten te zetten. Ze krijgt gelukkig wel lekker veel hooi en staat in een stal met stro waar ze de hele dag kan knabbelen. Naast haar heeft ze geen tralies en een andere pony staan, waar ze mee zou kunnen knuffelen :D
Helaas staan de twee pony's naast haar altijd naar elkaar te trappen en te bijten...
Ik probeer haar zo vaak mogelijk met een andere pony buiten te laten lopen en probeer zo veel mogelijk verschillende activiteiten met haar te doen (ik ben te groot voor haar dus ik kan niet meer op haar rijden). Maar helaas blijft ze somber (zou ik ook zijn al zou ik zo lang opgesloten in een stal zitten hoor!), maar mijn andere pony en de rest van de paarden op stal zijn wel vrolijk en komen zeker niet meer buiten dan haar.
Ik heb de dierenarts twee weken terug nog laten komen of er toch echt niks mis is met haar gezondheid omdat ze zo somber doet.
Vorig jaar was ze nog blij als ik de stal binnen kwam lopen en stond ze even veel binnen als nu. Nu hinnikt ze, hoopt ze (volgens mij) dat ze zo snel mogelijk nog een dikke plak hooi krijgt en kijkt verder niet echt geïnteresseerd of zo. Als ik haar even een knuffel of wat wil geven is ze eerder een beetje sacherijnig dan blij (wat ze eerst wel altijd was) met mijn aandacht.

Zo... het heeft even geduurd voordat ik echt durfde toe te geven dat mn pony toch echt niet gelukkig is, maar ben toch wel opgelucht haha. Want ze is uiteindelijk afhankelijk van mij en ik ben de gene die niet genoeg tijd heeft om de hele dag (of in ieder geval een paar uur) met haar te wandelen.
Hopelijk hebben jullie nog een paar goede tips! Hoe kan ik haar het best benaderen op stal? En zijn er nog leuke oefeningen die ik met haar aan de hand kan doen? Heb je dit probleem ook met je paard gehad en is het je toen gelukt om het op te lossen?

groetjes!
Laatst bijgewerkt door twinkelchw op 09-12-09 17:24, in het totaal 3 keer bewerkt

desy_kuiken

Re: Hoe kan ik mijn pony wat opvrolijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:22

Meer tijd met haar door brengen. En lekker met haar lopen het liefst 2 uren lang of langer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:25

niet elk paard is hetzelfde.
je typt dat andere paarden wel vrolijk zijn. ik had er 1 die graag op stal stond en 1 die mega shago was als ze op stal moest staan.
probeer toch te zorgen dat ze naar buiten kan. is natuurlijk niet niks als je 22 uur opgesloten zit. zou er zelf ook niet aan moeten denken dat ik 22 uur in een hokje van 3x3 zit.
ga meer met der wandelen ga lange lijnen doen longeren vrijheidsdressuur voetballen spelen enz

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:27

Kan ze op stal wel contact maken met andere paarden?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:29

Ik heb het idee dat ze gewoon niet tegen kan dat ze haar benen niet kan strekken, deze leefomgeving is echt ongezond voor een paard. Is er ook geen mogelijkheid tot paddock?

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:44

ikke20 schreef:
niet elk paard is hetzelfde.
je typt dat andere paarden wel vrolijk zijn. ik had er 1 die graag op stal stond en 1 die mega shago was als ze op stal moest staan.
probeer toch te zorgen dat ze naar buiten kan. is natuurlijk niet niks als je 22 uur opgesloten zit. zou er zelf ook niet aan moeten denken dat ik 22 uur in een hokje van 3x3 zit.
ga meer met der wandelen ga lange lijnen doen longeren vrijheidsdressuur voetballen spelen enz

Ik doe al vrijheidsdressuur met dr :D merk wel dat ze dat erg leuk vind! Alleen er zijn helaas mensen op stal die het vervelend vinden als ik bijvoorbeeld in de longeerbak met haar aan het 'spelen' ben als zei willen longeren.. Zei vinden dat ze daar meer recht op hebben omdat zei serieus moeten oefenen haha. Moet ik me wat minder van aan trekken denk ik :D want terwijl ik dit zo typ begin ik gewoon te lachen omdat het echt nergens op slaat. Ik betaal even veel als hun dus :P

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:45

Marjolijn83 schreef:
Kan ze op stal wel contact maken met andere paarden?

ja (stond al in mijn verhaaltje ;) ) ze kan contact maken met de pony naast haar want tussen haar en die pony zijn er geen tralies.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:51

ZusJacobs schreef:
Ik heb het idee dat ze gewoon niet tegen kan dat ze haar benen niet kan strekken, deze leefomgeving is echt ongezond voor een paard. Is er ook geen mogelijkheid tot paddock?

Daar heb je inderdaad gelijk in! Er is wel een paddock (stelt niet veel voor, eerder een soort modderpoel voor varkens) maar dan moet je er bij blijven staan als je je paard daar neer zet (pension dus kan jammer genoeg niet mijn eigen regels verzinnen). Al was er een wel (een goed) paddock dan zou ik er elke ochtend voor school heen fietsen om haar de hele dag lekker buiten te laten spelen.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:07

Ik zou toch zorgen dat je paard lekker in de paddock kan...is er niet iemand waarmee je kunt regelen dat je om de beurt haar/zijn paard en jou paard binnen en buiten kunnen zetten?en alssie zich zo verveeld op stal kun je misschien ook een bal kopen die je op kunt hangen

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:11

Ulrika schreef:
Ik zou toch zorgen dat je paard lekker in de paddock kan...is er niet iemand waarmee je kunt regelen dat je om de beurt haar/zijn paard en jou paard binnen en buiten kunnen zetten?en alssie zich zo verveeld op stal kun je misschien ook een bal kopen die je op kunt hangen

Inderdaad wel een goed idee om iemand te vragen die er bijvoorbeeld op een andere tijd is! Staat ze in ieder geval wat (ook al is het misschien maar een half uurtje) langer buiten.
Bal hangt er al!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:19

Misschien is gaan grondwerken ? parelli of emiel voest of iets in die richting
en tijd met haar doorbrengen is erg belangrijk helemaal als ze zo lang op stal staat

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:59

kun je niet kijken of er iemand is die zo af en toe eens met je pony wil gaan
wandelen? Een verzorgster misschien?
De tijd dat jij niet kan, die zou de verzorgster dan misschien kunnen en zo
krijgt jou pony meer aandacht én meer beweging.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:00

MSophie schreef:
en tijd met haar doorbrengen is erg belangrijk helemaal als ze zo lang op stal staat

Krijg hier sinds kort les in! Maar eigenlijk vooral met mn grotere pony.. Misschien dat ik iets meer kan gaan grondwerken met mn kleine pony :j

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:09

wel balen zeg

Hoop dat je er een oplossing voor kan vinden ben je echt veel te groot en te zwaar of zeggen ze dat alleen maar op stal als het nog wel meevalt zou je rondje buiten kunnen gaan stappen lekker zonder zadel of het af wisselen dan een stukje erop en dan weer wandelen .
Vind idd dat je je niet moet laten wegjagen uit de longeerbak jij hebt ook rechten net als de rest

nou hoop dat je snel oplossing vind groetjes nanny

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:24

IngridB schreef:
kun je niet kijken of er iemand is die zo af en toe eens met je pony wil gaan
wandelen? Een verzorgster misschien?
De tijd dat jij niet kan, die zou de verzorgster dan misschien kunnen en zo
krijgt jou pony meer aandacht én meer beweging.

Dat heb ik net geregeld! Een vriend van mij, die sowieso best vaak mee gaat naar de paarden, die wilt, als hij vroeger uit is dan mij met haar wandelen. Dus ben daar super blij mee ;)

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:28

nannyrana7 schreef:
wel balen zeg

Hoop dat je er een oplossing voor kan vinden ben je echt veel te groot en te zwaar of zeggen ze dat alleen maar op stal als het nog wel meevalt zou je rondje buiten kunnen gaan stappen lekker zonder zadel of het af wisselen dan een stukje erop en dan weer wandelen .
Vind idd dat je je niet moet laten wegjagen uit de longeerbak jij hebt ook rechten net als de rest

nou hoop dat je snel oplossing vind groetjes nanny

Ik weeg 55 kilo en mijn pony is 1.20 en heeft een slechte voorknie.. dus ik ben er echt wel veel te zwaar voor ;)
Ik zit er over te denken om in de buurt een stuk land te huren (geen idee hoe duur dat is) met daarbij een schuilstal bijvoorbeeld. Dan kan ik zelf bepalen hoelang ze buiten kunnen staan. Nu alleen nog een stuk land vinden :\

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:48

Dat is wel heel erg fijn dat die vriend dat wil doen.
Krijgt je pony meteen meer beweging en extra aandacht ;)

Zou wel heel fijn zijn om een weilandje te kunnen krijgen waar je zelf kunt
beslissen hoelang en hoevaak ze buiten staan. Schuilstal erin en alles
komt goed! :D

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:49

twinkelchw schreef:
MSophie schreef:

Krijg hier sinds kort les in! Maar eigenlijk vooral met mn grotere pony.. Misschien dat ik iets meer kan gaan grondwerken met mn kleine pony :j

wat leuk van wie krijg je les ?

ik heb een jonge pony maar daar doe ik ook mee grondwerken omdat ik er niet op kan rijden
en ook waar ik wel op rij grondwerk ik mee
Kan heel erg leuk zijn voor je pony:)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:05

twinkelchw schreef:
Helaas staan de twee pony's naast haar altijd naar elkaar te trappen en te bijten...

Is het niet mogelijk dat ze andere buren krijgt?

rosalien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:14

hoi,

Ja ik begrijp helemaal wat je bedoeld, maar ik denk o.a. dat het dus ook komt door de medicijnen, Die ze kreeg of nog steeds krijgt. Daardoor worden paarden dus ook vaak somber, sloom, enzo. Eigenlijk alle verschijnselen die jou pony dus nu aangeeft. Maar ik denk ook dat ze gewoon Chagrijnig is omdat ze haar benen dus niet kan strekken. Nou wat zou ik doen, dat is een hele goede vraag, als ik jou was zou ik zoveel mogelijk proberen hij buiten te krijgen, Dus bijv. wandelen. Maar je zou dus ook de spaansepas kunnen aanleren weet je wat dat is?

Veel paarden vinden dat leuk en daardoor gaan ze ook beter nadenken.

Vooral niet met een gevoel binnenkomen van.. mmmhhmm ik heb eigenlijk helemaal geen zin om je nu te aaien of wat dan ook want ze is zo chagrijnig! Nou probeer die gedachten dus gelijk uit je hoofd te zetten! Natuurlijk begrijp ik dat het helemaal niet leuk is als je pony niet doet zoals ze normaal doet maar je moet ook gewoon rekening houden met we situatie waarin ze nu verkeerd. dus gewoon binnen lopen en lekker vrolijk doen, het kan zijn dat je pony daar heel erg raar op reageert maar probeer het gewoon!

groetjes,

en succes *D

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:37

wat leuk van wie krijg je les ?

ik heb een jonge pony maar daar doe ik ook mee grondwerken omdat ik er niet op kan rijden
en ook waar ik wel op rij grondwerk ik mee
Kan heel erg leuk zijn voor je pony:)[/quote]

Ik krijg les van Ellen Buys :)
is al weer even geleden maar zaterdag begin ik weer!

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:40

yvonnedv schreef:
twinkelchw schreef:

Is het niet mogelijk dat ze andere buren krijgt?

nee helaas... Er zijn pony en paarden stallen.. De pony stallen zijn te klein voor een paard dus verhuizen/omruilen zit er niet in..

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:45

rosalien4 schreef:
hoi,

Ja ik begrijp helemaal wat je bedoeld, maar ik denk o.a. dat het dus ook komt door de medicijnen, Die ze kreeg of nog steeds krijgt. Daardoor worden paarden dus ook vaak somber, sloom, enzo. Eigenlijk alle verschijnselen die jou pony dus nu aangeeft. Maar ik denk ook dat ze gewoon Chagrijnig is omdat ze haar benen dus niet kan strekken. Nou wat zou ik doen, dat is een hele goede vraag, als ik jou was zou ik zoveel mogelijk proberen hij buiten te krijgen, Dus bijv. wandelen. Maar je zou dus ook de spaansepas kunnen aanleren weet je wat dat is?

Veel paarden vinden dat leuk en daardoor gaan ze ook beter nadenken.

Vooral niet met een gevoel binnenkomen van.. mmmhhmm ik heb eigenlijk helemaal geen zin om je nu te aaien of wat dan ook want ze is zo chagrijnig! Nou probeer die gedachten dus gelijk uit je hoofd te zetten! Natuurlijk begrijp ik dat het helemaal niet leuk is als je pony niet doet zoals ze normaal doet maar je moet ook gewoon rekening houden met we situatie waarin ze nu verkeerd. dus gewoon binnen lopen en lekker vrolijk doen, het kan zijn dat je pony daar heel erg raar op reageert maar probeer het gewoon!

groetjes,

en succes *D

Oke, ik wist niet dat het ook door de medicijnen kon komen!
De spaanse pas kan ze al, maar nog niet lopend. Ben ik haar wel aan het leren. Ze vind vrijheidsdressuur sowieso wel heel erg leuk!

Erg goede tip om zelf iets anders te gaan denken. Misschien helpt het! Want meestal heb ik eigenlijk ook geen zin meer om haar te aaien, omdat ik toch wel zeker weet dat ze er niet leuk op reageerd..

dankjewel :j

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:55

sandra1986 schreef:
ik vind het niet vreemd dat jouw pony somber is.

joh, dáár heeft de TS wat aan. Zeg dan niks...
ik merk meestal aan mijn shettie dat ie tegen de winter aan ook wat somberder wordt, dan weet ie dat de weideperiode weer even ophoudt..
22uur op stal is wel veel (ook al is ze ziek geweest), vooral na zo'n ziekteperiode moet ze wel weer zin krijgen in het leven! veel wandelen, heb je daar de gelegenheid voor? fietspad, bos, maislanden etc..
vrijheidsdressuur doe je al zei je, dat kun je (deels) ook aan een touwtje doen hoor, dan kun je lekker samen met die "belangrijke mensen" in de bak werken :+
En staat je pony al lang naast de bijtende/trappende stalgenoot? het kan ook zijn dat ze daarop reageert?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:56

Het kan ook een hormonenkwestie zijn aangezien er bij haar eierstokken toch iets niet helemaal goed zit.

Misschien kun je wat met dit topic

[VS] Ervaringen Regumate?