Trailerslot Böckmann

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Trailerslot Böckmann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:53

Gistermorgen hebben wij onze fonkelnieuwe Böckmann trailer opgehaald.

De trailer is af fabriek voorzien van een trailerslot, dit type:
Afbeelding

Nu wil het volgende: meteen bij de eerste keer gebruik van het trailerslot verboog het sleuteltje!
Zomaar, krom!

De beide bijgeleverde sleutels zijn van zeer slechte kwaliteit. Ze hebben de stevigheid die je zou mogen verwachten van een slot op een kinderdagboek, of van een goedkope reiskoffer... Dun, buigzaam metaal-achtig materiaal, absoluut niet passend voor een A-merk als Böckmann.

Navraag bij de leverancier, Impex, leert dat er slechts 2 sleuteltjes worden verstrekt. Bijbestellen is niet mogelijk. En de kwaliteit van de sleutels is wat het is en niet anders...

Mijn vraag aan Bokt-lezers:
Hebben jullie ook deze ervaring met dit Böckmann trailerslot?
En zo ja, hoe gaan jullie daar mee om, of hoe hebben jullie dit opgelost?
Laatst bijgewerkt door Dees op 08-12-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:55

Lijkt me wel apart om zulke slechte kwaliteit sleuteltjes te leveren. Wij hebben in September ook een spliternieuwe trailer gekocht, waar we dus ook een slot bij kregen. Maar daar zaten gewoon degelijk en dikke sleutels bij. Was echter wel een ander merk.

Arnyek

Re: Trailerslot Böckmann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:14

Balen zeg!
Het sleuteltje dat nog heel is, zou ik mee naar een goede sleutelmaker gaan. Kijken of hij die kan kopiëren met een wat sterker sleuteltje.
In Amsterdam weet ik er nog wel één...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:44

Zoals Arnyek al zegt: zou snel een goeie sleutel laten bijmaken. Wel 1 die dun genoeg is om te passen, maar van beter materiaal. Je zal de sleutel maar afbreken op het moment dat je de trailer van de auto wilt halen :+.
Wij hebben een Ifor Williams, ook met een vergelijkbaar slot, maar daar zitten 2 gewone dikke sleutels bij, type "hangslotsleutels". Niks aan te verbuigen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:15

is dit niet het standaard slot wat er in zit gebouwd?
Een rondje, met 1 helft groen en 1 helft rood?
Daar zitten inderdaad van die kleine sleuteltjes bij.

Ik was nl bij impex voor een goedgekeurd slot.
Er was maar 1 type mogelijk, en die lijkt totaal niet op het slot wat jij nu laat zien.
Er zit bij mij een dik hangslot op en ik heb er zeker 7 sleuteltjes bijgekregen, met een apart nummer.
Dit is goedgekeurd voor de verzekering.

Het standaard slot wat bij ''alle'' bockmanns geleverd wordt is niet goedgekeurd voor de verzekering.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:23

Annastasia, inderdaad.. het slot met een rondje, 1e helft groen en 1 helft rood.

Dat is aan mij wel verkocht als een voor de verzekering goedgekeurd slot.
Begrijp ik goed dat dit niet het geval is?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:47

Raar, op mijn Ifor staat ook "KNOTT", net als op jouw koppeling. Maar die van ons ziet er heel anders uit, en is ook verzekeringsgoedgekeurd. De onze heeft ook geen groen/rood rondje...

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:52

Jeetje wat raar!. wij hebben ook zo'n slot op onze bockman trailer en met dat sleutelje geen problemen. wel was al vrij snel het sleutje van het zadelkamerdeurtje verbogen. die was inderdaad ook van slechte kwaliteit.

Maar ons zadelkamerdeurtje ging links boven helemaal naar buiten (zonder oorzaak) zodat als ie in de regen stond dat naar binnen kon. toen kregen we een nieuw deurtje dus ook een nieuw sleuteltje :P

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:35

Dees schreef:
Annastasia, inderdaad.. het slot met een rondje, 1e helft groen en 1 helft rood.

Dat is aan mij wel verkocht als een voor de verzekering goedgekeurd slot.
Begrijp ik goed dat dit niet het geval is?

Dit zit geloof ik standaard op de trailer.
En nee, dat is niet goedgekeurd voor de verzekering.
Ik zal morgen even foto's maken van m'n eigen trailer, waar ik afgelopen zomer WEL een goedgekeurd slot op heb laten zetten. Ook bij Impex.
Dit slot kost iets van €110,-
En er zitten hele degelijke sleutels bij, met zelfs 1tje met een lampje erin.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:36

Divine schreef:
Raar, op mijn Ifor staat ook "KNOTT", net als op jouw koppeling. Maar die van ons ziet er heel anders uit, en is ook verzekeringsgoedgekeurd. De onze heeft ook geen groen/rood rondje...

Knott is een merk koppelingen, net als Alko

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:17

Ah, dat verklaart :). Dan worden die sloten er dus apart ingezet? Voor de Böckmann een mindere, en voor bijv. Ifor W. een goeie? Je zou verwachten: zelfde merk koppeling, zelfde soort slot er in...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:29

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de leverancier en die geeft toe dat op onze trailer inderdaad geen goedgekeurd slot is gemonteerd.

Bij aankoop heeft de verkoopster de indruk gewekt dat dit wel het geval was en we wilden ook absoluut een trailer kopen dat is voorzien van een goedgekeurd anti-diefstal slot...
Er moet dus alsnog een ander slot op de trailer worden gezet, over wie dat gaat betalen hebben we nu helaas wel een geschil.

Annastasia, welk slot heb jij afgelopen zomer laten monteren? Was dat een Double Lock? Weet je nog welk type?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:58

volgens mij wel, en er was er maar 1 type ofzo die er op kon.
ik ben nu bij m'n ouders, ga zo naar huis en dan ga ik even proberen goede foto's te maken.
gisteren was het te donker.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:52

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:12

Dank je wel Annastasia.
Wat vind je van het slot in het dagelijkse gebruik?
Is het eenvoudig te bedienen?
Wat zijn de voordelen en zijn er ook nadelen, vind jij?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:32

ik gebruik m'n trailer 2-3x per week.

Als ik de trailer aan koppel dan moet ik natuurlijk eerst het slot loshalen, dat is zo gebeurd.
Even aankoppelen, en dan het slot weer vastmaken (klepel omhoog en hangslot erdoor).
Je koppeling moet wel recht boven de trekhaak zitten, anders even bijdraaien, dat is zo gepiept.

Bij afkoppelen is het slot natuurlijk ook zo los.
Even auto stukje naar voren rijden en dan het slot weer vast maken.
Alleen wil dit pas (bij mij) als ik met m'n vinger IN de koppeling het pennetje naar achteren heb gedrukt. Dus de koppeling moet net zo zitten als achter de auto, anders wil het slot niet dicht.

Voordelen: je hebt geen ''losse'' onderdelen, het kan niet zo maar kwijt raken. En je hebt echt heel veel reservesleutels

Nadelen: Moet eigenlijk altijd op slot tijdens het rijden, anders heb je zo'n raar ding los bungelen en zit die volgens mij heel gauw in je bedrading.
Of dit geheel veilig is betwijfel ik............

En dat je 'm met op slot zetten perse de koppeling zo moet hebben als dat die achter de auto zit, dus voor mij altijd een extra handeling omdat m'n koppeling een soort van KLIK heeft. Humbaur heeft deze extra ''beveiliging'' zeg maar niet.

Ik heb zelf 1 sleutel aan m'n sleutelbos zitten en 1tje apart in de auto liggen.
Dan hoef ik nooit de auto uit te zetten als ik de kar vast op los maak.

Ik ben Alko gewend en wou dan ook graag zo'n alko-safety slot, maar dat ging helaas niet op een Knott koppeling passen.
Soms vind ik dit slot wel lastig omslachtig in gebruik, maar je hebt 'm zo eigenlijk wel altijd op slot, dus voor de verzekering alleen maar beter.
Ook vind ik het slot totaal niet mooi.
En de vraag van veiligheid tijdens het rijden, daar zal ik het nog eens met Impex over moeten hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 16:01

Dank voor je uitleg.
Ik ben zelf ook de Alko-Safety gewend, dus vind dat met die Knott ook behelpen. Als vind ik de ontkoppelingshandel op de Knott wel handig.

Wat mij tegenhangt aan het Fixed Lock slot is dat je het aan de onderkant van de dissel moet bedienen - ik zie mezelf al staan in het donker terwijl het regent... Dat is met zo'n safety-slot echt ideaal, die leg je erop en je drukt hem ook zonder sleutel gewoon op slot. Nou ja... ik heb nu een Knott, laat ik er maar aan wennen. Volgende keer...! :D

Handige tip trouwens van het losse sleuteltje in de auto!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:05

Als je toch voor die prijs een trailer koopt en dat er dan ook nog bij wordt verteld dat het slot goedgekeurd is voor de verzekering, dan mag je toch verwachten dat dat ook zo is.
Vind dit écht niet netjes van de leverancier en ik zou er ook zeker een klacht over indienen.
Een slot waarvan je met je pink de sleutels al kan buigen zou die naam niet eens mogen dragen....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:43

er kan overigens wel een Alko slot op, maar dat moet de hele koppeling vervangen worden door een Alko.
En dan praat je snel over 300,- totaal

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:05

Ik heb geen problemen met de sleutels, niet met die van het disselslot en ook niet met die van de zadelkamer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:41

Dees schreef:
Dank voor je uitleg.
Ik ben zelf ook de Alko-Safety gewend, dus vind dat met die Knott ook behelpen. Als vind ik de ontkoppelingshandel op de Knott wel handig.

Wat mij tegenhangt aan het Fixed Lock slot is dat je het aan de onderkant van de dissel moet bedienen - ik zie mezelf al staan in het donker terwijl het regent... Dat is met zo'n safety-slot echt ideaal, die leg je erop en je drukt hem ook zonder sleutel gewoon op slot. Nou ja... ik heb nu een Knott, laat ik er maar aan wennen. Volgende keer...! :D

Handige tip trouwens van het losse sleuteltje in de auto!

Er zijn losse kogels te koop om in de koppeling te drukken:
Afbeelding
Dit plaatje komt van de Wit in Schijndel, maar volgens mij heeft elke goede trailer of caravanboer die dingen liggen. voor 1,95 kun je ze volgens mij beter vanuit Schijndel laten opsturen :D :$ dan dat je het zelf ergens gaat halen: http://www.de-wit.nl/winkel/showproduct.php?pID=3137

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:45

Zijn deze wel voor de verzekering goedgekeurd??
Volgens mij niet nl.
Ze zijn wel heel handig in combinatie met, maar alleen zo'n balletje ben je nog niet verzekerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:49

annastasia schreef:
Zijn deze wel voor de verzekering goedgekeurd??
Volgens mij niet nl.
Ze zijn wel heel handig in combinatie met, maar alleen zo'n balletje ben je nog niet verzekerd.

Nee, alleen dat balletje is niet voldoende, maar wanneer je dit balletje in de koppeling duwt, in plaats van je vingers, scheelt je dat vette, vuile vingers. Ik ga er tenminste vanuit dat je je trekkogel zeeer regelmatig in het vet zet..........

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:55

Ik heb inderdaad wel lekker smerige vinger nadat ik de trailer op slot heb gezet (maar daar hebben we een doekje voor) ;-)
Maar inderdaad wel een idee dan dat balletje als hulpmiddel ervoor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 18:55

[naam verwijderd] schreef:
Bij aankoop heeft de verkoopster de indruk gewekt dat dit wel het geval was en we wilden ook absoluut een trailer kopen dat is voorzien van een goedgekeurd anti-diefstal slot...
Er moet dus alsnog een ander slot op de trailer worden gezet, over wie dat gaat betalen hebben we nu helaas wel een geschil.

Update: Impex wil geen oplossing bieden en blijft erop staan dat ik moet bijbetalen.
Ik ben misleid bij aankoop en zal mogelijk naar de rechter moeten om alsnog geleverd te krijgen wat ik al heb gekocht.

Het Böckmann slot gebruiken we niet meer. Nu met de sneeuw en de nachtvorst blijkt het slot helemaal van waardeloze kwaliteit - wil niet meer van en op slot, helemaal niet met die slappe sleuteltjes.