de mestbak is schoner dan mijn eigen stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flicka09

de mestbak is schoner dan mijn eigen stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:06

zoals de titel al zegt: de mestbak is schoner dan mijn eigen stal.

me pony maakt er echt zo'n bende van dat ik niet meer wat ik er mee aanmoet!!
ik heb al van alles geprobeerd maar ben ten einde raad het is al zo erg dat het niet meer te mesten is.

ze staat op stro (dit omdat het een ouden koeien schuur/stal is geweest en omgebouwd is naar paardenstal dus ligt er op de bodem van die spleten in. hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)

hebben jullie a.u.b miss tips voor me???

denice

Re: de mestbak is schoner dan mijn eigen stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:08

Gewoon op matten zetten? Dan kan je dagelijks de zooi eruit vegen. Mijn pony staat snachts op matten, en dan strooi ik er een beetje vlas overheen, een dun laagje. Smorgens kan ik hem helemaal schoonvegen!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:10

je zou zeggen, juist doordat het een oude stal is, dat het natte sneller wegloopt.

heb je er wel een dik genoege laag in? komt ze vaak genoeg los?

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:10

ja daar had ik ook al aan gedacht maar das zo duur ik ben dan dik 300 euro kwijt.
dit zijn dan die matten die ook opnemen.
weet eigenlijk niet zo goed wat voor matten ik moet hebben.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:11

hoe vaak mest je? hoe veel uur staat je pony op stal? hoe dik is de bodembedekking?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:12

Ik heb gewoon goedkope rubberen matten! Kosten echt weinig hoor.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:12

Op zich zijn die spleten juist handig want de urine kan er door zakken. Zorg ervoor dar je een hele dikke laag stro hebt. Vaak worden ze viezer in een stal met te weinig stro.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:14

Inderdaad, hoe groot is je stal en hoeveel stro gooi je er per dag bij. Ik heb er hier 1 staan die moet elke dag een hele baal stro erbij. De andere 2x per week 1 baaltje.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:14

Joltsje schreef:
je zou zeggen, juist doordat het een oude stal is, dat het natte sneller wegloopt.

heb je er wel een dik genoege laag in? komt ze vaak genoeg los?

er ligt zeker een hoop stro in.
ik mest elke dag.
ze lopen vanaf 10 tot 5/6 buiten.

in de zomer heb ik hier geen last van.

de andere stallen zien er echt super uit, dus ligt niet aan de stallen omdat het oud is.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:17

denice schreef:
Ik heb gewoon goedkope rubberen matten! Kosten echt weinig hoor.

op wat voor matten sta jij dan??
nemen die ook vocht op??

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:20

Het nadeel van matten vind ik dat ze best glad kunnen worden. Vooral voor een paard op ijzers tijdens het opstaan. Ze nemen geen vocht op.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:20

ook trapt ze alles op 1 hoop in het midden van de stal. de mest is ook niet meer terug te vinden. en je hooivork kan je er niet eens meer inprikken.

ik doe er elke dag 3 plakken hooi bij maar de volgende ochtend is het weer hetzelfde.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:21

Aukelizzy schreef:
Het nadeel van matten vind ik dat ze best glad kunnen worden. Vooral voor een paard op ijzers tijdens het opstaan. Ze nemen geen vocht op.

ja daarom dus

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:25

flicka09 schreef:
ik doe er elke dag 3 plakken hooi bij maar de volgende ochtend is het weer hetzelfde.

Hooi??
Gooi er eens 4 dagen lang elke dag een hele baal stro in. Verder alleen hele drollen wippen en als je een natte plek ziet die omhoog komt 1 grote schep eruit nemen en daarna de stal weer vlak maken voordat je opstrooit.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:30

Barvrouwke schreef:
flicka09 schreef:

Hooi??
Gooi er eens 4 dagen lang elke dag een hele baal stro in. Verder alleen hele drollen wippen en als je een natte plek ziet die omhoog komt 1 grote schep eruit nemen en daarna de stal weer vlak maken voordat je opstrooit.

haha sorry stro.

de drollen vind je niet meer terug.
en omdat ze alles door elkaar trapt op 1 hoop in het midden van dr stal is alles elke dag nat. alleen de randje zijn nog schoon en droog.
en dan kan ik er wel om de dag een baal stro in doen maar dat vind ik ook zonde.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:32

heb al is geprobeerd om in een hoekje in de stal een hoop mest te leggen in de hoop dat ze daar gaat mesten maar dat doet ze ook niet.

een onder laag krijg ik er niet in omdat ze alles onder graaft.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:34

en omdat je iedere dag alles eruit haalt. probeer die tip eens, haal de ALLERnatste plekken eruit (let op: de natte, niet de vieze) en strooi voor de rest 's gewoon iedere dag een flinke berg op. :j probeer dat eens een week of 3.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:35

Wij hebben goedekope rubber matten in de stallen liggen, maar deze worden niet glad
en nemen wel degelijk vocht op of laten vocht door of wat dan ook. Stallen zijn duidelijk
droger nu :) Zijn volgens mij matten die ze onder speeltoestellen gebruiken, hebben ze voor
1 euro per mat gekocht, superkoopje dus ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:36

Kun je niet overgaan op een ander soort bodembedekking?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:39

ik zou voor matten gaan, kost wel even geld maar als je eens doorrekend ben je nu ook veel geld kwijt aan strooisel

ik heb geen waterdoorlatende matten maar die zijn bij jou ook helemaal niet nodig omdat je spleetjes in de vloer hebt
kijk eens bij bosrubber, gewoon bellen
vaak hebben ze stukken over die je goedkoper kan krijgen en ze zijn met grip dus geen glijpartijen

ik trek iedere avond de mest in een hoek van de stal voor ze binnen komen en 1 x in de week mest ik uit
heb wel stallen van 4 x 4
ze liggen nu altijd op een droge schone plek en mesten meestal bij de hoop in de buurt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:39

Potstal van maken, of in mindere maten natuurlijk. Meest vieze eruit halen, schone apart houden en gewoon een 'gebruikte' onderlaag rechttrekken en daaroverheen nog een laag stro. De gebruikte laag neemt vocht ook makkelijker op zeggen ze. Of een onderlaag van vlas oid

Ik zou niet voor matten gaan, of in ieder geval niet voor álleen matten. Meeste paarden liggen snachts, en lijkt me toch niet zo fijn liggen.. en daarbij komt dat ze glad worden en het vocht helemaal niet meer kan weglopen. Dan zou ik eerder staltegels nemen en daar ook gleuven tussen houden, maar daar moet ook een laag stro oid op.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 08-12-09 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:41

DL_ schreef:
en omdat je iedere dag alles eruit haalt. probeer die tip eens, haal de ALLERnatste plekken eruit (let op: de natte, niet de vieze) en strooi voor de rest 's gewoon iedere dag een flinke berg op. :j probeer dat eens een week of 3.

ja hier was ik al 3/4 dagen mee bezig maar het word alleen maar erger.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:45

Ik heb hetzelfde probleem en na ook veel geprobeerd te hebben, heb ik het maar geaccepteerd
dat ik na het weide seizoen elke dag de stal leeg moet scheppen.
In de zomer heb ik er ook geen last van want dat staat tie 24/7 in de wei.
Maar zelfs toen hij van de zomer 1 nachtje binnen had gestaan vanwege de hoefsmid die de volgende
morgen zou komen, had hij zn stal al super smerig. Ik maakte de opmerking naar de hoefsmid
dat zijn hoeven voor niet zo goed zijn, was zijn antwoord: moet je misschien eens een keertje uitmesten!
Heb wel even verteld dat hij voor het eerst 1 nachtje in een schone stal binnen stond maar volgens mij
geloofde hij me niet haha..
Hij staat gewoon de hele nacht in zijn stal te roeren heb ik het idee!

Mocht je de oplossing tegen komen, pb me dan alsjeblieft.. ik heb het na 5 jaar het zoeken opgegeven! :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:51

Op die gewone rubber matten blijft altijd urine liggen hoor en glad wordt het wel weet ik uit ervaring. Vooral voor paarden die wat moeilijker opstaan zijn die matten een drama. En inderdaad, kan het nooit echt lekker liggen voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:53

mijn verzorg paard zn stal is ook heel erg vies. gewoon elke dag leeg trekken en nieuw stro er in.