Paard wassen in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Paard wassen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:36

Ik vraag me af 'tot waar' je een paard mag wassen in de winter?
Mijn merrie staat 24/7 buiten zonder deken en ze lijkt er een voorkeur voor te hebben om te gaan liggen in de inloopstal net daar waar er geregeld gemest wordt ... In combinatie met alle modder en nattigheid van de laatste dagen geeft dit dus een erg smerig en vooral stinkend paard! :(
Daarstraks ben ik toch even met wat shampoo aan de slag gegaan. Ik heb haar benen en een stuk van haar billen/kont gewassen. Verder durfde ik haar toch niet nat maken, wij hebben geen solarium ofzo om de paarden daarna te drogen zetten. Wel hou ik ze dan nog even in de overdekte poetsplaats om ze verder gewoon te borstelen.
Ik kan toch geen kwaad doen met haar zo af en toe te wassen hé? Doen jullie dat ook wel in de winter?

Sunshinee

Re: Paard wassen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:41

this juist wel goed hoor:D
maar kun je misschien dan niet een zweetdeken kopen? en dan warm water aan een lange tuinslang aansluiten. wij hebben paardendouch.. en.. mijn paard durft er dus niet in..
en dan gaan we haar buiten afspoelen met warmwater en daarna gelijk zweetdeken op en dan op stal.
maar misschie kan jij haar dan in de poetsplaats zetten?

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:46

Ze staat 24/7 per dag buiten zeg je.
Ik zou haar dan zeker niet wassen want dan was je haar natuurlijke vetlaag van haar vacht wat juist bescherming geeft
tegen wind en regen.Gewoon lekker poetsen voordat je gaat rijden is meer dan genoeg zeker als ze heel de dag buiten staat.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:49

Ja, en warm water hebben we al niet dus ze zal het waarschijnlijk zowiezo ook niet echt appreciëren als ik ze helemaal moest wassen met dit weer. :=
Maar die vacht moet wel goed proper blijven natuurlijk anders kan ze hem niet 'opzetten' tegen de kou.

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:49

Ik denk dat een paard van nature in de winter een vetlaagje aanmaakt als hij veel buiten staat zonder deken. Ik heb namelijk ook een paard 24/7 buiten staan en mij word als advies gegeven om niet te veel te poetsen en te wassen. Daardoor haal je het vetlaagje weg en kunnen ze niet meer zo goed tegen de kou. Dan krijgen ze een slechtere weerstand.
Zie net dat santana 67 hetzelfde zegt ;)

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:50

Hoe bedoel je met proper houden? Het vuil helpt ook tegen de kou en wind.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:50

De billen en de kont een beetje wassen kan geen kwaad.
Maar ik zou hem niet op de rug wassen, denk dat het niet gezond is in jou geval omdat hij buiten staat.

Sanne2509

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:51

santana67 schreef:
Ze staat 24/7 per dag buiten zeg je.
Ik zou haar dan zeker niet wassen want dan was je haar natuurlijke vetlaag van haar vacht wat juist bescherming geeft
tegen wind en regen.Gewoon lekker poetsen voordat je gaat rijden is meer dan genoeg zeker als ze heel de dag buiten staat.

als je haar alleen met warm water wast en het niet te vaak doet was je haar natuurlijke vetlaagje er toch niet af?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:53

mona86 schreef:
Hoe bedoel je met proper houden? Het vuil helpt ook tegen de kou en wind.

De vacht zit echt wel helemaal ineen gekoekt door modder en mest!! Vunzig hoor!! Gelukkig houdt ze haar rug en nek nog redelijk proper, maar die benen, billen, buik, ... >;)

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:56

Paarden in het wild worden ook niet gewassen met warm water
zelfs niet eens gepoetst.
Laat een paard een beetje paard te zijn en teveel als knuffel/huisdier beschouwen

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:57

en niet teveel als......

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:00

Ze hoeft niet te blinken als een spiegel maar die (mest)geur ... %) Zeker als ze dan nog wat warm wordt van het lopen ... Ach ja, de geneugten van paardrijden in de winter zeker?! Maar het is toch wel een hele klus om alleen nog maar de plaats van het zadel en zeker van de singel goed proper te krijgen.

Sanne2509

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:00

dat is waar, je hebt gelijk. maar toch, 1 keer in de week wassen kan toch geen kwaad?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:03

Als je haar dan per sé wil wassen zou ik alleen de ergste modder na het poetsen met een natte spons met lauw water weghalen. Echt wassen in de winter... Ik ben er geen fan van.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:04

Nee, het is geen knuffeldier maar door af en toe je paard te wassen was je echt niet meteen de bescherming eraf. Lauw water, zo min mogelijk shampoo (of gewoon alleen water) Elke week zou ik niet doen, maar zo nu dan kan echt geen kwaad. Schuurplekken door zadel/hoofdstel door nat/vies modder lijkt me nou ook echt niet de bedoeling.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:12

Dat zijn idd de geneugten van het paardrijden in de winter..

volgens mij kun je de benen en billen best regelmatig doen, en af en toe gewoon helemaal afspoelen met warm of lauw water kan echt geen kwaad.
Na het afspoelen lekker wandelen of licht longeren, dan zijn ze zo droog..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:16

Ik zou niet teveel wassen en poetsen hoor, dat is niet goed. In de winter zullen ze zeker viezer zijn als in de zomer, mijn hafs zitten ook helemaal onder de modder, het gaat er vanzelf weer wel af met de regen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:20

Ik zou een buitenpaard niet te veel wassen, alleen af en toe met alleen een spons en warm water de aangekoekte stukken eraf en de benen onder de douche.
Zorg voor een dagelijks vers opgestrooid stuk in de stal, dat nodigt uit om daar te gaan liggen en dan blijven ze schoon. Die mestplekken van het liggen in de stront krijg je er moeilijker af als de modder van buiten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:03

Die van mij lopen ook buiten, maar in de winter was ik ze niet. Mocht ik een keer wedstrijd hebben dan gaat ze voor een nachtje op stal zodat ik haar de volgende dag kan poetsen en eventueel kan 'wassen' met spul waar je geen water voor nodig hebt. En als ze echt vies zijn dan laat ik ze opdrogen en dan haal ik de ergste modder weg, zodat ze hun haren weer kunnen opzetten.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:48

Af en toe de benen wassen lijkt me niet een super probleem. Verder dan de benen zal ik niet gaan, helemaal als je geen stal, zweetdeken of solarium hebt.
Misschien is het handig om een dikkere laag stro in de inloopstal te leggen of de mest voor de nacht nog te verwijderen zodat ze wat schoner blijft.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:52

Ik zou haar niet helemaal wassen ivm vetlaag. Daarbij kan het nooit goed zijn als ze nat/koud weer naar buiten gaat zonder deken. Want wassen heeft toch een ander effect dan regen.

Ik was de benen/staart wel in de winter, maar dan moet het niet te hard vriezen. Daarbij draagt pony een deken, en droog ik alles wat ik was af!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:41

Ik hou het inderdaad maar bij de benen af en toe wassen. Zo heb ik ook meteen eventuele wondjes proper gemaakt! :)*

De inloopstal 's avonds nog even proper maken en stro ingooien gaat niet lukken vrees ik. Dit is namelijk een manége waar zo ongeveer 30 paarden in 1 kudde staan en allemaal in de inloopstal kunnen. Je kan je wel voorstellen dat dit om te beginnen een erg grote inloopstal is en daarbij ... mest ruimen van 30 paarden ... toch maar niet :+ (hebben ze personeel voor :o )

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 01:04

Alleen de benen wassen kan wel denk ik. Onze schimmel kan er ook zo lekker uitzien, maar wassen beginnen we in de winter maar niet aan. Als ze opgedroogd is kun je met een borstel de modder ook wel wegkrijgen.

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:13

of je legt haar toch een dunne regendeken op (0 grams)... probleem opgelost..

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:55

die van mij ziet er ook niet uit nu ,maar borstel alleen deel waar het zadel komt .. van het voorjaar krijgt die wel weer een wasbeurtje..zou er niet teveel aan zitten ,om idd hun natuurlijke bescherming te behouden tegen kou en regen