Hengst op stal, wie verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Hengst op stal, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 15:43

Sinds kort (gisteren) is er een hengst bij gekomen op stal. Stal is zeer kleinschalig (mijn merrie, twee merries van de eigenaresse en nu dus deze hengst), en de hengst is niet heel groot (ik gok 1.20 tegenover de 1.47 van mijn merrie), maar toch... Je weet nooit wat er gebeurd. Ik vraag me af, wie is er verantwoordelijk als de hengst uitbreekt, en mijn merrie dekt? Of andersom, als mijn merrie hengstig is en uitbreekt?

Ojajoh

Re: Hengst op stal, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:46

ik lees even mee, hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar aangezien ik met mijn hengstje op een stal sta met veel merrie's en dit niet besproken is geworden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:47

de eigenaar is altijd verantwoordelijk voor de acties van diens dier :)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 15:49

Maar dat zou dus betekenen dat als de hengst uitbreekt, zijn eigenaren verantwoordelijk zijn, maar als mijn merrie uitbreekt? Dan wij dus?

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:49

Interessante vraag ...
Stel: Hengstige merrie breekt uit en staat te pissen voor een hengst, hengst springt vervolgens over staldeur/afrastering weide. Hengst dekt vervolgens merrie.
Wie is er dan aansprakelijk?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:50

de eigenaar van de hengst :)

tenzij de eigenaar van de hengst kan aantonen dat deze er alles aan gedaan heeft om dit soort taferelen te voorkomen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:50

Volgensmij ook idd...

Waarom word het dier niet gecastreerd.
Klinkt namelijk niet als een ideale situatie zo..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:52

als het gevolg is dat de merrie drachtig is lijkt dat mij altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de Hengst.
En immers: waarschijnlijk zal je er niet bijzijn als paard uitbreekt en heb je het niet optijd door.
Ik zou het maar snel bespreken met de pensionhouder en met de eigenaresse van de hengst, en evt samen besluiten of jullie de afrasteringen (evt op kosten van de eigenaresse met de hengst) etc verhogen/verstevegen etc..

ps: castreren vind ik altijd zonde, zeker als het een mooi pony'tje is met goed bloed en aanleg.. maar het is immers de keus van de eigenaresse geweest om op deze stal te staan en heeft de wensen te respecteren van de mensen die er al stonden, zeker als die merrie's hebben.
Voor hetzelfde geld is de pony redelijk suf en doet ie bijna niets met zn hengst-zijnde.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 06-12-09 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:52

als de merrie uitbreekt en de hengst opzoekt :?
beetje vreemd niet dan?

is het niet zo dat de staleigenaar akkoord gaat met het feit dat je een hengst hebt, je afspraken maakt over een "veilige" stal en de eigenaar van de stal verantwoordelijk is bij een slecht deugende stal (in geval van uitbreken?)
want het akkoord is dan bevonden dat de stal zo goed moet zijn dat hij niet uitbreken kan?

ik vraag het me af..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:54

eigenaar is verantwoordelijk..
wat doet een hengst op z'on stal?
Brengt alleen maar onrust...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:54

nee, de eigenaar is altijd verantwoordelijk...... :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:57

niet dat ik voor mijn verantwoordelijkheden weg zou lopen hoor, dat absoluut niet

maar ik zou toch echt eerst eens de situatie bekijken hoe het gegaan is en daaruit actie's ondernemen

ik heb namelijk meegemaakt met een rustige lieve hengst op stal, stond goed in zijn box en waren duidelijke afspraken gemaakt wat betreft de paddocks ,bak en dergelijke zaken
dan vervolgens is er een debiel op stal die telkens met zijn merrie bij de hengst ging staan om te checken of zijn merrie hengstig was ,zonder doel overigens!! want de merrie is niet voor de fok!
waar zit het verstand van die eigenaar!!
in dat geval ga ik als eigenaar van de hengst niet verantwoordelijk zijn :n
dan heb je er in mijn ogen om gevraagd :7

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:00

muiszje schreef:
ps: castreren vind ik altijd zonde, zeker als het een mooi pony'tje is met goed bloed en aanleg.. maar het is immers de keus van de eigenaresse geweest om op deze stal te staan en heeft de wensen te respecteren van de mensen die er al stonden, zeker als die merrie's hebben.
Voor hetzelfde geld is de pony redelijk suf en doet ie bijna niets met zn hengst-zijnde.

Waarom zonde om te castreren? Ik vind het alleen maar gemeen voor die hengst als hij verder niet dekt. De hengst zou nooit in de groep kunnen of mogen. Wat voor paardvriendelijk leven heeft het paard dan als die er maar bijv. 3 uur per dag uit komt omdat hij anders gek word en er een kans is om de merries te dekken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:01

dan alsnog is het de hengsteneigenaar om daarop te reageren en een verbod op te stellen mbt de merrie eigenaar........

gevoelsmatig heel verkeerd ben ik met je eens, maar soms moet je rechtmatig handelen :)

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:02

Het lijkt mij dat het ieder voor zich is. Dus jij zorgt voor je merrie en eigenaar zorgt voor de hengst. Breekt de hengst uit heeft de eigenaar een probleem, maar als jouw merrie uitbreekt komt en zij komt bij de hengst, is het jouw verantwoording. Óf je moet afspraken kunnen maken met de stalhouder, al lijkt mij dit bijna niet te doen.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:03

Tsja, ik vind het ook niet echt een ideale situatie nu... Nu staat mijn paard met een ander paard op de wei, en de hengst staat nog in de stal, maar das ook zo sneu voor het beestje. De stalhoudster zelf had er nog niet echt over nagedacht, dus daarom doe ik het maar :+

De afrastering is niet van je het (twee schriklintjes, en op een plek maar één) dus uitbreken is niet zo moeilijk. Wat kan ik nu het beste doen? Een drachtig paard zit ik niet echt op te wachten, contractje opstellen? Met daarin dat de eigenaresse van de hengst verantwoordelijk voor de kosten is als mijn paard drachtig wordt?

Ik vind het trouwens zo gek dat de hengst ook verantwoordelijk is als mijn merrie uitbreekt. Dan biedt mijn paard zich zelf aan, dan ben ik toch verantwoordelijk voor die actie? Of de stalhoudster omdat de afrastering niet goed was, of de eigenaar van de hengst? Bij iedereen is wel een reden te vinden voor verantwoordelijkheid lijkt mij.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:06

Maar er kan nooit gecontroleerd worden dat of jouw paard uitbreekt, of die hengst uitbreekt. Toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:06

hoef je geen contract voor op te stellen, dat is wettelijk al zo geregeld :)

en als jouw merrie uitbreekt en in contact komt met de hengst ligt het aan jouw fatoens, normen en waarden prinicipe waar de eigenlijke verantwoording ligt.......... voor de wet is dan de hengst verantwoordelijk, gevoelsmatig ligt dat voor mij anders want jij bent net zo goed verantwoordelijk voor het niet uitbreken van jouw merrie

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:07

KiWiKo schreef:
dan alsnog is het de hengsteneigenaar om daarop te reageren en een verbod op te stellen mbt de merrie eigenaar........

gevoelsmatig heel verkeerd ben ik met je eens, maar soms moet je rechtmatig handelen :)

ja heel lastig in mijn geval.....

want die persoon is al aangesproken op zijn gedrag maar geeft er weinig toch geen gehoor aan, je vraagt je echt af waar het verstand zit van die mensen
ondanks dat hij een veeg uit de pan heeft gehad (meermalen) blijft die merrie eigenaar er toch mee doorgaan

nu momenteel is het rustig,maar ik ben o zo bang voor het voorjaar :=
ik sta er namelijk ook met een 1,5 jarige hengst die in het voorjaar gesneden gaat worden (zodra ze het land op gaan)
heb duidelijke afspraken gemaakt wat betreft paddocks en bak enz, en ik doe er dus al alles aan om hem alleen bij de ruinen te houden en weg te houden van merrie's
hij is jong ,maar wel dekwillig....

de meeste mensen die houden goed rekening met mij en mn hengstje,maar ben erg bang dat hetzelfde gedrag van die persoon weer terug komt en hij mijn hengst nu als testobject gaat gebruiken
daarom ben ik dus zo benieuwd....stel het gaat dus wel fout, hij stelt mij aansprakelijk, ik ga er zeker tegenin....hoe sterk sta ik?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:09

als jij je voorzorgsmaatregelen aan kan tonen, dan delft hij altijd het onderspit

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:13

KiWiKo schreef:
als jij je voorzorgsmaatregelen aan kan tonen, dan delft hij altijd het onderspit

hmm lastig....staleigenaar heeft mij in een "open" box gezet (waar het hoofd uit kan)
heb zelf al aangeboden voor een dichte stal,maar dat wou de staleigenaar niet, die denkt dat het wel goed komt

streken van de merrie-eigenaar zijn wel bekend bij de pensioneigenaar, en pensioneigenaar is dan ook goed boos geweest

is dat genoeg stok achter de deur?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:15

yep.......... jij hebt aangegeven niet blij te zijn met de situatie........ even documenteren :)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:15

Ik denk dat ik eerst maar eens met de eigenaresse van die hengst ga praten, bij haar ga neerleggen dat ik het niet echt eens ben met een hengst op deze stal, en wat voor voorzorgsmaatregelen ze in gedachten had :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:19

djoni schreef:
Ik denk dat ik eerst maar eens met de eigenaresse van die hengst ga praten, bij haar ga neerleggen dat ik het niet echt eens ben met een hengst op deze stal, en wat voor voorzorgsmaatregelen ze in gedachten had :)

gewoon eerst rustig bepraten is denk ik wel de beste oplossing :j
daar bereik je vaak heel veel mee

ik heb ook met bijna iedereen duidelijke afspraken op stal en dat scheelt echt een hoop!

kiwiko: bedoel je dat ik het met de staleigenaar op zwart en wit moet zetten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:20

nee ikdoemaarwat....... maar wel dat je alles wat je bespreekt, verstuurd moet bewaren, je kan het maar nodig hebben :)