waarom bijt mijn paard zijn dekens kapot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxx88

waarom bijt mijn paard zijn dekens kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:44

hey,

ik heb mijn paard nu 7 jaar en hij bijt zijn dekens kapot, tot grote frustratie van mij.
het probleem is vorig jaar begonnen.
hij heeft 6 jaar op een stal gestaan en daarna is hij 2 keer op een korte tijd verhuisd. de stal waar hij nu staat, staat hij een jaar. hij is maar aan zijn dekens beginnen bijten wanneer hij verhuisd is. hiervoor heeft hij dit echt nooit gedaan.
op zijn eerste stal (waar hij 6 jaar heeft gestaan) werd hij goed verzorgt maar daar kon hij niet veel buiten en alleen in de zomer op de wei.
nu staat hij ongeveer 8uur per dag buiten op de wei (in groep) en als hij binnen komt heeft hij een propere stal en non-stop kuilhooi.
hij heeft dus een luxe leven.

het probleem is dat hij geschoren is en die dekens echt wel nodig heeft en ik leg er graag nog een extra regendeken omdat hij zo veel buiten staat en ik zou niet graag hebben dat zijn dekens nat worden en dat hij zo ziek word.
(het paard is geschoren dus zonder dekens zetten is geen optie)
hij doet de dekens ook zelf kapot, hij neemt het deken aan zijn borst in zijn mond en trekt dan tot er iets open gaat of scheurt ofzo.
echt niet leuk !!!
ik had ook al gedacht dat hij dit doet omdat hij het te warm heeft maar dit doet hij ook met een fleece deken (hij heeft er al 2 kapot gedaan)

iemand een idee waarom hij dit doet? en waarom is dit maar begonnen na de verhuis?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:55

Stress na de verhuizing, daardoor ( en mogelijk door verveling) begonnen met aan dekens bijten. Nu is het een gewoonte geworden en gaat hij er dus mee door. Misschien vind hij de dekens onprettig, bijv. te warm, te "stijf", etc.

Ik weet niet wat voor deken(s) hij op heeft maar als je er nu bijv. 2 of 1 te dikke op hebt liggen + regendeken kan ik me voorstellen dat hij het op stal te warm krijgt, het is absoluut niet koud. Misschien een dunnere deken op stal en dikker/ waterdicht buiten!?

Paarden leren bepaald gedrag snel aan, je zou de dekens in kunnen smeren met "iets wat vies smaakt" en kijken of hij het dan afleert. Mijn jonge hengst staat bij het omdoen ook vaak aan de voorkant van de deken te trekken, maar gelukkig gaat hij er niet mee door als het eenmaal opligt.
Mijn oude paard heeft ooit een deken vakkundig uitgetrokken door alle riemen en singesl eraf te trekken, dit was een ouderwetse "stijve" jute deken die hij onprettig vond. Toen ik hem daarna een dunnere soepelere deken opdeed was er niets meer aan de hand :){ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:58

Misschien liggen die dekens wel helemaal niet fijn en heeft hij het er veel te warm onder. Soms is de reden zo simpel te bedenken. ;) En ik ben niet anti-deken, in tegen deel, maar er is zoveel rommel op de markt die gekocht worden omdat ze goedkoop zijn en paarden krijgen vaak veel te warme dekens op en dat is ook niet nodig, zelfs ongezond. Ze gaan er onder zweten, krijgen het dan koud, maken weer wintervacht aan en dan denken mensen dat hij het koud heeft, dus nog maar een deken er bij....

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:52

bedankt voor de reacties

ik denk persoonlijk niet dat het aan de kwaliteit van de dekens ligt (en hij had deze dekens vroeger ook aan, toen hij niet aan zijn dekens beet).
hij heeft nu een onderdeken van horseware aan en een bovendeken (outdoor) van br (deze is niet meer zo heel dik)
dat extra regendeken (ongevoerd) is niet voor de kou maar om ervoor te zorgen dat de dekens niet nat worden.
hij beet zijn fleece dekens ook kapot toen hij niet geschoren was in het tussenseizoen, dan had hij het deken maar even aan om te drogen.

de stress van de verhuis lijkt mij wel een mogelijke verklaring (hoewel hij altijd met 2 vriendjes is verhuisd)
maar verveling kan hij dan niet echt gehad hebben want hij kwam van ergens waar hij amper buiten kon naar een stal waar hij overdag op de wei mag met zijn vriendjes.

ik ga straks een dunner onderdeken opleggen en morgen een bus anti-bijt kopen, hopelijk helpt dit

iemand nog een tip hoe ik dit gedrag kan afleren?

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:01

Mijn paard deed dat ook, maar uit jaloezie als ik met een ander paard werkte en hij als toeschouwer mocht toekijken van uit de wei.
Met kribbox en andere vieze smaakjes de deken insmeren. Ook een nieuwe uit voorzorg insmeren en alles waar hij niet mag aankomen.
Hij heeft het hiermee afgeleerd.

Senna___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 04:52

stress, verveling of kwaliteit van de dekens
Hoe je het af kunt leren?
Gewoon continu erop laten wijzen dat het niet mag
misschien bestaat er ook wel een smeerseltje waardoor hij het niet eens meer in zijn mond wil hebben.
(nagelbijter idee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:12

Het is nog steeds geen winterse temperaturen geweest, een paar nachten met de volle maan waren fris, maar overdag loop ik ook buiten zonder jas... waarom de paarden dan niet? Ze hebben toch al wat wintervacht, dat hou je niet tegen.

TS als je paard geschoren is, kan het onprettig op zijn geschoren huid liggen, sommige paarden zijn heel gevoelig op hun vel.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:38

Wij hebben ook zo'n paard maar die krijgt de dekens van Rambo niet kappot!

Alle anderen trouwens wel.

Vooral de zweetdekens zijn een groot drama

Elegance_

Re: waarom bijt mijn paard zijn dekens kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:15

Anti bijt erop smeren! niet bij alle paarden helpt het, maar bij die van me vriendin wel ;)

carmenmisty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:28

njaa mijn verzorgpaard heeft het zefde verhaal hij bijt zijn riempjes kapot of maakt ze los en de volgende dag licht de deken om zijn hals en de andere helft licht op de grond beetje raar maar goed
ik moest mn vehaal effe kwijt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:16

Mijn fjord deed dit ook, 2 weken een muilkorf om, daarna weer af en over was het!

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:08

sorry dat ik hier nog eens op terug kom maar hij blijft het doen |(
ik heb al anti-bijt spray gekocht en dat hielp een tijdje maar nu heb ik (doordat ik examens heb) een tijdje niet kunnen gaan en ondertussen had hij weeral 2 dekens kapot gebeten.
als ik niet elke week een paar keer het deken inspuit met anti-bijt doet hij het weer.
dit is echt frustrerend (en duur) !!!
hij doet dit ook als hij alleen een regendeken op heeft (dit is een amigo deken en ligt heel mooi op hem, hij kan er echt geen last van hebben).
hoe leer ik dit af ??? ik ben weer volop anti-bijt aan het spuiten maar ik zou wel graag hebben dat hij er voorgoed met stopt.

een muilkorf vind ik een beetje drastisch, dan kan hij niets eten en niet spelen op de wei.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:38

Doet ie het buiten ook?

Je hebt ook van die halve kappen die je om kan doen. Dit zou je kunnen doen tot dat het warmer wordt en je de deken af kan halen (niet mijn ding maar okay, soms is er nood aan de man).
Volgend jaar geen dekens meer op doen.!

joke_devos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:27

Mijn paard doet dit ook vaak maar echter enkel wanneer hij hem verveelt. Onlangs was ik op concours in Mechelen en hij was niet mee, dus hij stond eens 2 dagen na elkaar op stal en mijn vriendin belde me om te vertellen dat hij steeds opnieuw zijn dekens afdeed. Ze legde ze er terug op en een paar minuten later waren de dekens er terug af.

Ik heb haar dan gevraagd om hem een uurtje in de stapmolen te steken en toen was het gedaan, hij liet ze erop dan.

Nuja, aangezien jouw paard zo vaak buiten zit kan het niet echt ter verveling zijn hé?

De mijne heeft het vorig jaar ook eens een periode gedaan op stal en op de wei maar toen heb ik er anti-bijt opgedaan, dit helpte goed: geen kapotte dekens meer gehad! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:33

ik ga vragen naar de samenstelling van de kudde waar hij in staat.
hij kan namelijk sexueeel gefrustreerd zijn en daardoor zich afreageren op de deken.

staat hij met merries of ruinen?
hoe was dat op de vorige stalling?
probeer eens wat te wisselen in d egroepssamenstelling,misschien is hij rustiger als hij alleen met ruinen staat.of juist net andersom?

en dan:
wat word er nu gevoerd en wat werd er op de vorige stalling gevoerd?
sommige dieren worden gevoelig op de huid bij bepaald voer,de lever kan daar op reageren en dara krijgen ze een gevoelige huid van.
dan voelt een deken heel irritant aan en moet dat er dus af omdat zijn huid dus erg gevoelig is.
is hij ook gevoeliger met poetsen of aanraken van de huid?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:37

Ik heb in september mijn paard gekocht en zijn vorige eigenaren zeiden ook dat hij geen dekens op kon. Hij kreeg ze over zijn hoofd af terwijl alles nog gewoon vast zat :+
Dus ik heb op een gegeven moment een anti-bijt kap gehaald, zo'n ding wat onder zijn mond hangt, dus geen muilkorf en ik heb cribox op zijn dekens gespuit. Na 3 dagen lag het halster met kap in de stal en is hij ervanaf gebleven. Nu doet hij het nog af en toe als hij zich verveeld (nu dus omdat ik al 1,5 week niks heb kunnen doen door de sneeuw). Eventjes cribox op de deken en hij blijft er weer fijn vanaf.

Het is net alsof bij hem het knopje om moest. Die paar dagen met kap hebben het voor hem gedaan. En dat vind ik heel wat paardvriendelijker dan zo'n muilkorf. Ik ben er blij genoeg om want heb ook geen zin om elke keer een nieuwe deken te moeten halen. En heb hem om deze reden ook niet durven scheren, dadelijk kom ik smorgens op stal, en staat hij geschoren zonder dekens op.

Maar het gaat nog steeds goed!! Dus ik zou zeggen, probeer het gewoon. Hij kon verder ook gewoon alles met die kap.

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:39

misschien heeft hij jeuk onder de deken, logisch dat hij dan gaat bijten ín de dekens, want daar onder kan hij tenslotte niet bij :)

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:20

@cowgirl: ja hij doet het buiten ook, vooral buiten zelfs want zijn deken ligt meestal op de wei.
volgend jaar niet scheren is een optie maar hij doet zijn fleece dekens ook kapot (die hij dan even op heeft om te drogen)

@joke: hij loopt van smorgen (rond 9 uur buiten) tot s'avonds (rond 5uur, wanneer het donker word) buiten.
dus ik denk niet dat hij zich verveelt en hij loopt ook een groep buiten.
anti-bijt helpt maar dan moet ik het er regelmatig opspuiten want anders doet hij het weer (en aangezien ik nu examens heb is dit iets moeilijker, hoewel ik het wel probeer) maar ik zou wel heeeeeeeeeel graag hebben dat hij er weer mee stopt ;)

@ellepel: hij staat met ruinen (soms staat er ook een merrie bij)
op de vorig stalling stond hij ook bij de ruinen.
twee ruinen (zijn vriendjes) zijn altijd samen met hem verhuisd.

eten vroeger: pavo brokken en kuilhooi (2x per dag)
eten nu: cavalor mengeling en kuilhooi (heel de dag) en overdag op de wei

hij is niet gevoeliger dan anders, hij heeft wel een gevoelige huid (de dekens heeft hij vroeger ook aangehad en toen beet hij er niet aan)

@montyrulezz: die anti-bijt kap is een optie (dit is toch een "bakje" voor onder zijn onderlip hé ???)

@maurelle: hij bijt zijn dekens alleen aan de borstkas kapot, nergens anders. hij neemt het deken vast in zijn mond en begint er dan mee te schudden (tot er iets kapot gaat ;( )
ik denk niet dat hij jeuk heeft

volgens mij heeft hij dit gedrag gewoon aangeleerd en blijft hij dit doen.
hij is het beginnen doen na het verhuizen, ik had dan een tijdje minder tijd voor hem (wegens familiale omstandigheden).
volgens mij is hij het beginnen doen omdat hij kwaad was dat ik niet meer kwam, dus om aandacht te trekken.
(op de stal ervoor zag hij mij elke dag minstens 2 keer, ik moest ze zelf eten geven en buiten zetten enzo)
ook deed hij dit hij het als hij bijvoorbeeld zijn fleece deken op had (nog ongeschoren in de herfst) en ik dan naar mijn ander paard ging, toen nam hij het deken ook in zijn mond totdat het kapot was, dit heb ik gezien want ik stond ernaast.
hier deed hij het volgens mij uit jaloezie.
Laatst bijgewerkt door xxx88 op 12-01-10 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:24

Jonge hengsten durven ook nogal eens hun dekens kapot bijten. Wij sprayen er altijd mazout over, dat kost niet zoveel als die speciale middeltjes en ze blijven er meteen af!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:26

[quote="xxx88@montyrulezz: die anti-bijt kap is een optie (dit is toch een "bakje" voor onder zijn onderlip hé ???)[/quote]

Ja idd :j
Dat maak je aan de onderkant van het halster vast en als hij dan wil bijten gaat het niet :D
Die van mij deed dat gewoon omdat hij dat gewend was van vroeger, en toen lieten ze de deken eraf. Er werd toen ook nagenoeg niks mee gedaan. En ik merk nu, nu hij zonder bijtkap staat, dat hij die neiging alleen nog heeft als hij niet genoeg aandacht/beweging krijgt. Hij heeft nu al vanaf september dekens op en het gaat wonder boven wonder nog steeds goed!

Hij trok trouwens ook alleen aan de voorkant aan de deken, en daar spuit ik zo'n 2 x in de week cribox op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:27

xxx88 schreef:
sorry dat ik hier nog eens op terug kom maar hij blijft het doen |(
ik heb al anti-bijt spray gekocht en dat hielp een tijdje maar nu heb ik (doordat ik examens heb) een tijdje niet kunnen gaan en ondertussen had hij weeral 2 dekens kapot gebeten.
als ik niet elke week een paar keer het deken inspuit met anti-bijt doet hij het weer.
dit is echt frustrerend (en duur) !!!
hij doet dit ook als hij alleen een regendeken op heeft (dit is een amigo deken en ligt heel mooi op hem, hij kan er echt geen last van hebben).
hoe leer ik dit af ??? ik ben weer volop anti-bijt aan het spuiten maar ik zou wel graag hebben dat hij er voorgoed met stopt.

een muilkorf vind ik een beetje drastisch, dan kan hij niets eten en niet spelen op de wei.

Misschien een andere deken kopen, als hij het vorig jaar is gaan doen, denk ik dat deze deken er ook vorig jaar op lag en hem gewoon heel erg hindert.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:46

@montyrulezz: bedankt, ik ga het eens opzoeken ;)

@russel: hij heeft deze dekens enkele jaren geleden ook aangehad.
ik heb hem al andere dekens gekocht en dit helpt niet.
hij doet dit ook met fleece dekens en zijn amigo regendeken (deze liggen echt goed, hij heeft er echt geen last van).
volgens mij is het gewoon uit gewoonte of om aandacht te trekken.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:06

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:18

Ik denk dat die onderste aan de kant schuift als hij echt in de deken wil bijten.
Die bovenste heb ik ook gekocht. Hij kon gewoon eten, drinken en stro eten in zijn stal. Hij had er verder totaal geen last van.
En ik zeg, na 3 dagen had hij zijn halster met dat ding afgewurmd en bleeft hij er gewoon vanaf.
Ik vond het zelf ook zielig, maar hij had er geen last van. Probeer het anders een aantal dagen en kijk of hij er dan vanaf blijft.
Ik was zelf ook verbaast omdat hij zijn hele leven (hij is 7) alle dekens kapotmaakte en eraftrok, en na 3 dagen met dat ding en met cribox bleef hij eraf...

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:28

ok, ik zal het wel eens uittesten (na mijn examens) en ineens iets kopen om aan het deken te smeren (ipv spuiten)
alleen ben ik bang dat de andere paarden op de wei aan die kap gaan trekken en dat die dan weer kapot gaat :+
het zijn nogal speelvogels.

pfff en zo is het altijd iets :P

toch bedankt ;)