Nu nog 24/7 buiten laten "mishandeling"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Nu nog 24/7 buiten laten "mishandeling"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 15:19

Hallo,

Wij hebben een arabische volbloedmerrie van 16 jaar. Helaas heeft ze vrij zware arthrose aan de achterbenen.
Je kan er niet meer op rijden (extra gewicht maakt het haar moeilijk) maar is een prima knuffeldier en ik ga er gewoon mee aan de hand wandelen.

Ze wordt natuurlijk voor haar arthrose behandeld en op een half jaar tijd is ze van een chagarijnig paard wat veel pijn had, terug veranderd in een speelvogel die steigert en bokt met de kudde mee dat het een lieve lust is. Haar leidersplaats heeft mevrouw ook terug veroverd! Dit enkel door een glucosaminepreparaat en 24/7 buiten laten vrij bewegen ...

Het enige wat voor dit paard gewoonweg desastreus is, is haar op stal zetten. Na een nacht zijn haar gewrichten dan zo stijf,
dat ze moeite heeft met deze weer in beweging te krijgen. Ik zet haar dus nooit op stal.

We hebben gelukkig een oplossing voor haar gevonden, waardoor ze in een weiland kan overwinteren, samen met een D-pony. Ze beschikken over 2 ruime schuilstallen, dik bedekt met stro, waar ze ook verschillende keren per dag in gevoerd worden en het hooi in ligt (dan wordt dat niet weggeblazen door de wind of kletsnat van de regen).

Nu dat eten in de stallen gaat prima, maar als het op is, lopen de dames altijd in de wei. Bij hevige regenval blijven ze ook rustig verder doen, en gaan zo goed als nooit schuilen in de stal.

We krijgen daar nogal opmerkingen van van wandelaars, dat dit "mishandeling" is, "zielig", enz enz enz ... Nu zit ik daar wel mee, want de paarden kunnen zelf kiezen wat ze doen (maar lopen liever gewoon buiten blijkbaar), en ik kan toch moeilijk iedereen inlichten over de ziekte van mijn paard?

Mensen zijn er blijkbaar van overtuigd dat een paard nu in "een warme droge stal" dient te staan dan in een "nat weiland" (en dan is dit weiland nog niet eens modderig), maar voor ons paard zou dat lichamelijk echt weer een lijdensweg betekenen ...

Vinden jullie ook dat ik haar moet opsluiten of is ze zelf wel verstandig genoeg te kiezen voor de stal als ze het koud krijgt?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:23

NEE , absoluut niet opsluiten , je paard heeft zelf gekozen om op de weide te willen zijn , als ze bang is voor vieze voeten of geen natte vacht wil ! Gaat ze wel in haar schuilstal staan ...
Je hoeft je niet te verantwoorden tegenover een ander , zolang je haar netjes voorziet van eten , drinken en een strobed ! Of ze er nou gebruik van maakt of niet ...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:24

Lekker buiten laten staan, je doet het hartstikke goed!
Heel erg fijn juist dat je paardje gezeldschap heeft en gevoerd wordt in de schuilstal!
Die mensen denken als mensen en snappen niets van de behoeftes van een paard. :n

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 15:25

Zinzi_jewel schreef:
NEE , absoluut Piet opsluiten , je paard heeft zelf gekozen om op de weide te willen zijn , als ze bang is voor vieze voeten of geen natte vacht wil ! Gaat ze wel in haar schuilstal staan puntjepuntjepuntje
Je hoeft je Piet te verantwoorden tegenover een ander , zolang je haar netjes voorziet van eten , drinken en een strobed ! Of ze er nou gebruik van maakt of Piet puntjepuntjepuntje

Bedankt! Ik denk er net zo over, maar omdat ik zo veel opmerkingen krijg, begon ik echt aan mezelf te twijfelen! Mijn paard ziet er trouwens echt niet zielig uit hoor, die loopt gewoon verder te grazen, regen of geen regen ...

Tja en dat ze natte voeten heeft, kan haar moeilijk laarzen aan doen hé :D

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:25

Jeetje zeg,
laat die mensen lekker praten.
Zo te horen vind je paard het super in de wei!
Volgens mij is dat de ideale oplossing!
Ik denk dat het goed is voor je paard om zelf te kiezen wat ze doet, en trouwens, ze kan altijd de stal in als het koud word. Daar is al meer warmte. Ik denk echt wel dat je paard zo verstandig is om te schuilen als het écht te koud is, misschien heeft je paard het gewoon niet snel koud. Ja, je paard is echt wel verstandig genoeg. Ze laat zichzelf heus niet doodvriezen :+

--Heeft ze een deken op?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 15:26

Hanneke84 schreef:
Lekker buiten laten staan, je doet het hartstikke goed!
Heel erg fijn juist dat je paardje gezeldschap heeft en gevoerd wordt in de schuilstal!
Die mensen denken als mensen en snappen niets van de behoeftes van een paard. :n

Ja ik was ook al zo blij met deze oplossing ... kweet dat de dag ooit gaat komen dat ik haar ga moeten afgeven
tgv de arthrose, maar als ze pijnloos en gelukkig door het leven kan, vind ik het allemaal al best!

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:28

Zeker buiten laten staan, dat is beter voor jou paard!
Die andere mensen zeggen hier iets over, omdat ze niet weten wat jou paard heeft!
Gewoon lekker buiten laten staan, als ze een dik wintervacht heb! Anders lekker een dekentje op..... mischien hoor!
Paarden staan in het wild toch ook buiten!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 15:29

LittlexBitch schreef:
Jeetje zeg,
Ik denk dat het goed is voor je paard om zelf te kiezen wat ze doet, en trouwens, ze kan altijd de stal in als het koud word. Daar is al meer warmte. Ik denk echt wel dat je paard zo verstandig is om te schuilen als het écht te koud is, misschien heeft je paard het gewoon Piet snel koud. Ja, je paard is echt wel verstandig genoeg. Ze laat zichzelf heus Piet doodvriezen :+

--Heeft ze een deken op?

Nee, ze heeft geen deken op. Heeft ze nooit gehad, ze heeft een hele dikke wintervacht en zit goed in het vlees :D . Mijn veearts zegt altijd dat ik heus wel merk als ze het koud heeft (koude oortoppen, rillen, zielig staan), maar dat zie je bij haar nooit. Ze trekt ook regelmatig een serieuze sprint hihi dat de modder je rond de oren vliegt ...

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:29

Lekker laten staan, hoor!
Je hoeft je natuurlijk niet te verantwoorden tegenover die mensen, maar als je er echt mee zit kun je ze gewoon uitleggen dat de paarden wel naar binnen kunnen, daar lekker warm en droog kunnen staan en stro en eten hebben, maar dat ze er zelf voor kiezen om buiten te staan.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 15:31

__Nienke schreef:
Lekker laten staan!
Je hoeft je natuurlijk Piet te verantwoorden tegenover die mensen, maar als je er echt mee zit kun je ze gewoon uitleggen dat de paarden wel naar binnen kunnen, daar lekker warm en droog kunnen staan en stro en eten hebben, maar dat ze er zelf voor kiezen om buiten te staan.

Ja dat is inderdaad wel een beetje een 'nadeel', onze weide ligt langs ons huis, en grenst aan straat waar veel wandelaars voorbij komen. De stallen liggen echter achter het huis, dat kan je dus niet zien (paarden moeten even hoek om lopen)
Voorbijgangers zien dus enkel een weide met 2 natte paarden en geen stal |( maar ja ik kan moeilijk een bordje hangen met "kijkt u even om de bocht" :D

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:32

Je kunt de mensen die er een opmerking over maken gewoon vertellen dat het voor een paard beter is buiten te zijn dan in een stal te moeten staan,
wij maken dat ook wel mee, vooral toen het zo vroor vorige winter, als je mensen dan verteld dat de paarden altijd goed hooi tot hun beschikking hebben omdat dit hun kacheltje laat branden, gaan ze inzien dat het helemaal niet erg is,
Veel mensen weten dat helemaal niet omdat het tegenwoordig normaal gevonden word dat paarden in de stal staan.
Je hoeft je nooit te verantwoorden, maar wat voorlichting geven aan mensen kan nooit kwaad en makt dat ze het begrijpen.
Paarden die tot hun knieën in modder staan en geen hooi of vers water hebben dat is een ander verhaal.

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:32

Gewoon lekker buiten laten staan!
Onze paarden staan ook 24/7 buiten.
Ze staan dan in een paddock/bak met een inloopstal erbij.
En ze krijgen ook 2 x per dag brok en hooi.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:39

Stipje, mijn haflinger komt vanaf de kerst ook dag en nacht buiten te staan wss.

Vorig jaar heeft ze ook 3 maanden in de winter buiten gestaan, ik vond het niet zo leuk maar ik kon n-iet aan haar merken dat ze het koud had oid. Ze stond toen ook buiten toen het zo ontzettend koud was dat er door de dierenbescherming werd gezegd dat je je paard nu wel binnen moest zetten ;) Ze trilt nooit en ze is nog nooit verkouden geweest, dus het is geen probleem. Moet er wel bijzeggen dat ze geen inloopstal heeft. Die kunnen we in principe wel maken, maar ik vraag me af of het nut heeft omdat er een hele grote kans is dat ze er toch niet in gaan staan.

En over langslopende mensen die het zielig vinden: daar moet je natuurlijk niet naar luisteren! Er wordt zoveel onzin uitgekraamd door de pennybrigade ;) Kun je beter iemand vragen die er wel verstand van heeft, zoals idd bijv een dierenarts.

Ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:51

Gewoon lekker buiten laten staan en niet gaan opsluiten omdat onwetende mensen zich ermee bemoeien. ;)

Helaas hebben wij hetzelfde probleem gehad, dat mensen die blijkbaar niets van paarden en paarden houden weten de dierenbescherming bellen omdat ze onze pony's in een blubberige paddock zien staan. :roll:

Wat ze dan niet doen is er even naar toe lopen en dan kunnen ze zien dat de pony's ook op een droog betegeld stuk kunnen staan en in 3 stallen met stro kunnen wanneer ze willen.

De pony's kiezen er zelf voor om buiten in de blub te gaan staan, maar dit wordt door de gemiddelde niet-paardenmens al snel als mishandeling gezien omdat ze gaan vermenselijken.
Zij zien paarden liever in een lekker warme stal met een dikke deken op, want wij mensen willen niet in de modder staan en als wij het koud hebben, zal het paard het ook wel koud hebben... :n
Daarbij vergeten ze even dat een paard geen mens is en andere behoeftes heeft.

Tuurlijk is het goed dat dierenmishandeling wordt gemeld, maar wees er dan ook zeker van dat het echt mishandeling is. ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:31

JoCo schreef:
__Nienke schreef:
Lekker laten staan!
Je hoeft je natuurlijk Piet te verantwoorden tegenover die mensen, maar als je er echt mee zit kun je ze gewoon uitleggen dat de paarden wel naar binnen kunnen, daar lekker warm en droog kunnen staan en stro en eten hebben, maar dat ze er zelf voor kiezen om buiten te staan.

Ja dat is inderdaad wel een beetje een 'nadeel', onze weide ligt langs ons huis, en grenst aan straat waar veel wandelaars voorbij komen. De stallen liggen echter achter het huis, dat kan je dus Piet zien (paarden moeten even hoek om lopen)
Voorbijgangers zien dus enkel een weide met 2 natte paarden en geen stal |( maar ja ik kan moeilijk een bordje hangen met "kijkt u even om de bocht" :D

Maar misschien wel een bordje met "Schuilstal is aanwezig"

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:44

Dat zou niet nodig moeten zijn mizora... Mensen horen zich er gewoon niet mee te bemoeien tenzij er overduidelijk sprake is van dierenmishandeling.

Maar wat vinden jullie van 24 uur p dag buiten, zonder schuilstal?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:46

JoCo schreef:
LittlexBitch schreef:
Jeetje zeg,
Ik denk dat het goed is voor je paard om zelf te kiezen wat ze doet, en trouwens, ze kan altijd de stal in als het koud word. Daar is al meer warmte. Ik denk echt wel dat je paard zo verstandig is om te schuilen als het écht te koud is, misschien heeft je paard het gewoon Piet snel koud. Ja, je paard is echt wel verstandig genoeg. Ze laat zichzelf heus Piet doodvriezen :+

--Heeft ze een deken op?

Nee, ze heeft geen deken op. Heeft ze nooit gehad, ze heeft een hele dikke wintervacht en zit goed in het vlees :D . Mijn veearts zegt altijd dat ik heus wel merk als ze het koud heeft (koude oortoppen, rillen, zielig staan), maar dat zie je bij haar nooit. Ze trekt ook regelmatig een serieuze sprint hihi dat de modder je rond de oren vliegt puntjepuntjepuntje

Ja inderdaad, dan is het ook helemaal niet nodig! Een paard kan prima voor zichzelf zorgen, en als je dan toch ziet dat hij het koud is, wat je zei, oortoppen enzo, dan zou ik hem alsnog een deken opdoen en niet binnen zetten..
Volgens mij is je paard hartstikke happy in zijn weitje. :o

Tooske

Re: Nu nog 24/7 buiten laten "mishandeling"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:52

Super zo man! Ik zou graag zo mijn paarden willen houden als het kon.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:55

Ik vind het geen mishandeling hoor :-D . Mijn nu 23 jarige vz pony staat deze maand precies 5 jaar 24/7 buiten zonder stal of afdakje. In de winter in de paddock met dekens, in de zomer op het land. Als hij ziek wordt kan hij wel op stal. Ik vindt persoonlijk wel dat wanneer er geen schuilmogelijkheid is bij 24/7 buiten je je paard beter even een regendeken op kan doen, vooral bij arthrose.

Toen wij een aantal jaar geleden nog in de zomer op een ander land stonden naast een druk fietspad stond er een pony met een eczeemdeken in het land. Ik kreeg daar ook veel commentaar over als ik in het land liep omdat het veel te warm zou zijn. Niks van aantrekken, ze snappen het vaak toch niet.

ZzzeiN

Re: Nu nog 24/7 buiten laten "mishandeling"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:57

Ik zou het eerder mishandeling vinden als je haar de hele dag op stal zou zetten zonder er op te rijden of beweging te geven.
Mijn beesten waar ik niet op rijd staan ook met een teddyvacht het gras te maaien buiten 24/7.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:59

Citaat:
Maar wat vinden jullie van 24 uur p dag buiten, zonder schuilstal?

Dat zou ik proberen vermijden, tenzij er andere beschutting aanwezig is, zoals bomen, een hoge haag, een muur waar ze tegen kan staan.
De kou is geen probleem, zeker niet voor een haflinger, maar wat beschutting tegen regen en wind zal hij wel waarderen.
Laatst bijgewerkt door Iphi op 05-12-09 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:00

Die van mij staan ook 24/7 buiten. Mijn een paard heeft ook artrose, was ook aan het twijfelen om hem op stal te zetten 'snachts omdat hij last heeft van de koude, vooral 'sochtends dan. Maarja op stal staan ze dan weer een hele nacht stil. Misschien is een verwarmde weide een oplossing haha

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:35

Ik vind het helemaal niet zielig!
Ik zou juist willen dat mijn paarden 24/7 buiten kunnen staan met een fijne schuilstal. Door de slechte paddocks bij ons op stal, kunnen de paarden ipv hele dagen nu nog maar 3 a 4 uur naar buiten (nieuwe paddocks met schuilstal komen binnenkort). Dat vind ik eerder dierenmishandeling dan een paard die lekker 24/7 buiten rond kan lopen, schuilen bij slecht weer en altijd wat te eten heeft.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:37

Die van ons staan op 24/7 buiten, 't zijn bikkels, ze kunnen het :D

Zinzi_jewel

Re: Nu nog 24/7 buiten laten "hard aaien"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:46

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten , hebben wel bomen aan de kant zodat ze uit de zon kunnen staan :) In de winter staat ze snachts binnen , oa doordat de weides het in de winter echt niet aan kunnen 24/7 paarden erop ...
Het is best nat nu , en vindt het zelf wel fijn dat ze dan droog op stal staan ! Paard vindt het ook niet erg om binnen te komen , gelukkig anders zocht ik naar n oplossing om haar buiten te laten