's avonds buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

's avonds buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 22:02

Hai,
er is vast al een topic over maar die kon k niet vinden :o
Wie van jullie rijden er nu nog buiten in t bos als het donker is,
ik heb zo´n reflectie uitrijdeken gekocht en beschermers enz.
maar vind k t eigenlijk toch nog een beetje eng om buiten te rijden in het donker.
Moet langs een weg die ´s avonds niet zo druk is maar toch, hoe doen jullie dat?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:03

Ik ga ook wel is s'avonds op buitenrit maar ga nooit alleen voor als er iets gebeurt
heb meestal ook een reflectie hesje aan en lichtje aan me laars ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:05

Het bos in deed ik niet (in het donker zie je de kuilen en gladde plekken en uitstekende stenen zoveel slechter/ helemaal niet) maar buitenrijden wel. Ik bleef dan gewoon in de woonwijk (30/ 50 km weg met overal straatverlichting) en dan is het niks anders als overdags (behalfe dat je een disco-kerstbal hebt met al die knipperende lampje's en reflecterende spullen). Ik zelf had ook een reflecterend vest aan altijd.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:10

Ik ga ook gewoon met iris naar buiten.
Lichtgevende deken op, iets om haar nek, om haar benen. lichtjes op. Ik nog een lichtgevend vestje aan en gaan met die
banaan.
Iris vind het helemaal geweldig in het donker. Ik rij bij ons nog regelmatig in het park, maar dat is een niet zo'n eng parkie.
Tevens kunnen ze niet echt bij mij in de buurt komen, want iris prik ik dan effe op en weg zijn we of vervelend mensje is weg }>

Ik vind het persoonlijk wel leuk om af en toe zo'n avondritje te maken.
Ik doe het eerlijk gezegd niet zo heel vaak meer, omdat ik 2 paardjes heb. De ene rijd ik in de bak en iris dus buiten, maar die rij
ik ook niet zo vaak meer, dus die laat ik eigenlijk staan op tot de dagen dat ik vrij ben.
De rest mag ze lekker zelf 24 uur per dag rondlopen. Wel poetsen en knuffen elke dag. Dat hoort er wel bij. *D

Antheman

Re: 's avonds buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:29

Ik sta in het bos en ga wel met schemering weg. Dan komen we dus in het aardedonker thuis. Ik hoef geen wegen over te steken, dus al mijn reflectiespul ligt werkeloos in de kast.
Zo loop ik de grootste kans om reeën te spotten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:45

Niet. Sowieso mag je hier nergens het bos in als het donker is, en ik heb slechte ervaringen met in het donker langs de weg rijden. Ook al ben je als kerstboom opgetuigd dan nog wordt je van de weg afgereden is mijn ervaring, auto's zien je blijkbaar toch slechter dan jezelf denkt. Ik voel me er in ieder geval niet prettig bij.

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:50

Toevallig kwam ik van de week 2 paarden tegen in het donker, maar ik zag pas heel laat, te laat m.i. welke kant ze op reden. Ondanks reflecterende outfit/lampjes aan/om. Vraag me ook af of een automobilist die niets met paarden heeft, snel herkend dat het paarden zijn!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:57

Wiannaber schreef:
Toevallig kwam ik van de week 2 paarden tegen in het donker, maar ik zag pas heel laat, te laat m.i. welke kant ze op reden. Ondanks reflecterende outfit/lampjes aan/om. Vraag me ook af of een automobilist die niets met paarden heeft, snel herkend dat het paarden zijn!

Dat denk ik niet.

Ik heb hiervoor aan een heeeeeele drukke, smalle weg gestaan. 2 keer pw ging ik met alle reflectie die ik had ( aan been, paardenbeen, uitrijdeken, hesje, lampjes voor en achter, ultraschijnende bouwvakkerslamp op mijn hoofd, reflectie aan de teugels, aan de frontriem) rijden. En ja, ook dat stukje langs die rotweg.

En pas heel erg laat ging het grote licht in de auto uit, ik zag geen hand voor ogen, zooo vervelend.

Ik zag laatst een opmerking van HC, dat je het simpel moet houden, dan heb je meer kans op herkenning. Zit wat in :D

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:15

Misschien is dat wel een hele goede tip, niet teveel lichtjes! je ziet inderdaad allemaal lampjes bewegen en pas heel dichtbij kan je er wat van maken... paard met ruiter :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:17

SusanH schreef:
Niet. Sowieso mag je hier nergens het bos in als het donker is, en ik heb slechte ervaringen met in het donker langs de weg rijden. Ook al ben je als kerstboom opgetuigd dan nog wordt je van de weg afgereden is mijn ervaring, auto's zien je blijkbaar toch slechter dan jezelf denkt. Ik voel me er in ieder geval niet prettig bij.

Hier mag het wel en ik heb er prima ervaringen mee. Ik rij hier veel en graag in het donker.

Er zijn drie gulden regels:
1. ze zien me niet
2. ze zien me niet
3. ze zien me niet

De sleutel voor veilig in het donker rijden is dat je er niet op moet/mag rekenen dat je waargenomen wordt.
Vermijdt dat je van het waarnemingsvermogen van anderen afhankelijk bent :)*

Verder:
- Ook al ga je maar een stukje over openbare weg moét je dús de volgens de WvW verplichte verlichting voeren.

- Maak dat je herkend wordt als langzaam rijdende verkeersdeelnemer, vermom je liever als fietser, niet als kerstboom. Op fietsers is de modale automobilist heel alert.
Dat is: ´Héh opletten fietser, oh nee, een ruiter´.
Versus: ´Huh, kertsboom?? oh nee, ---´ ---te laat.

- In het terrein ben je zonder verlichting beter af want dan hebben de ogen van jou en jouw paard meer nachtzicht. Zet het dan uit.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:21

Antheman schreef:
En pas heel erg laat ging het grote licht in de auto uit, ik zag geen hand voor ogen, zooo vervelend.

Daar hoef je geen ruiter voor te zijn, er zijn mensen die zo slecht opletten achter het stuur dat ze ditzelfde geintje ook flikken bij een tegemoetkomende automobilist of fietser. Onhandig en gevaarlijk, maar effectief is overigens het meenemen van een grote MacLite en eens even lekker terugschijnen. Dan snappen de meesten het wel.. :Y)

Ik heb zeker op m'n oude stal veel buiten gereden in het donker, wel altijd over de weg/het fietspad en altijd drukke wegen vermijdend + natuurlijk voorzien van voldoende verlichting.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:22

Hilli schreef:
Onhandig en gevaarlijk, maar effectief is overigens het meenemen van een grote MacLite en eens even lekker terugschijnen.

Dat is gevaarlijk en strafbaar. FOEI!!!!

Roept bovendien agressie op en geeft ruiters een slecht imago. Zal de volgende ruiter in het donker je dankbaar om zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:23

Hilli schreef:
Onhandig en gevaarlijk, maar effectief is overigens het meenemen van een grote MacLite en eens even lekker terugschijnen. Dan snappen de meesten het wel.. :Y)

Mijn hoofdlampje (dat ik alleen meedraag 'voor het geval dat', heb 'm liever uit, dan zie ik zelf meer) is daar ook heel geschikt voor. :j

Ik gebruik het niet om te 'pesten', maar om te laten zien dat ik óók een weggebruiker met witte naar voren uitstralende verlichting ben.
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-12-09 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:24

Daarom zeg ik: gevaarlijk! En mij te onhandig vanwege het gewicht. Zelf dus nooit gedaan :n

De toevoeging van een KITT-refelctiehesje met led-lampjes erin is we heel effectief gebleken :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:35

Hilli schreef:
Daarom zeg ik: gevaarlijk! En mij te onhandig vanwege het gewicht. Zelf dus nooit gedaan :n

Zet dan ook niet tot dit onzínnige strafbare gedrag aan :(

Ben je nog niet kwestbaar genoeg te paard in het donker op de openbare weg???

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:40

Ja, je bent kwetsbaar, dat ben ik met je eens. Niet alleen als ruiter, maar ook andere typen weggebruikers. Het lijkt alleen steeds moeilijker om rekening te houden met iemand anders en eigenlijk baal ik daar ontzettend van. Niet alleen in het donker in het verkeer, overigens.

En ik geef daarnaast ook toe dat het gevaarlijk is om iemand te verblinden: je kunt alsnog aangereden worden, of de verblinde persoon belandt naast de weg. Als jij de opmerking ziet als aanzetting tot strafbaar gedrag, dan kan ik je zeggen dat dat niet mijn intentie is.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:53

Hilli schreef:
Ja, je bent kwetsbaar, dat ben ik met je eens. Niet alleen als ruiter, maar ook andere typen weggebruikers. Het lijkt alleen steeds moeilijker om rekening te houden met iemand anders en eigenlijk baal ik daar ontzettend van. Niet alleen in het donker in het verkeer, overigens.
.

Helemaal mee eens.
Respect voor elkaar in het verkeer is ver te zoeken. Of dat nu overdag of in het donker is.
;(

Ik heb toch regelmatig gehoord van andere weggebruikers dat ik duidelijk te zien was. Maar ja, ik blijf hoofdzakelijk in het park en daar heb je geen auto's. Dus ook minder gevaarlijk.

Weet je waar ik trouwens veel problemen mee heb, dat zijn die hardlopers, die dan helemaal in het donker gekleed zijn. Ook geen verlichting nix.
Schrik me helemaal het lap lazerus soms. Had er laatst ook bijna 1 op de motorkap. Dan is verlichting toch ook wel een soort van leuk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:57

Hilli schreef:
Als jij de opmerking ziet als aanzetting tot strafbaar gedrag, dan kan ik je zeggen dat dat niet mijn intentie is.

Je schrijft:

´effectief is overigens het meenemen van een grote MacLite en eens even lekker terugschijnen.´

Léés dat nog even. Dat is nog erger dan je paard overdwars op het pad zetten omdat er iemand te hard rijdt naar jouw zin.
Het kan gewoon écht niet.

Excuus verder geaccepteerd.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:58

ik zou er mee oppassen. Ik ging vroeger ook met mijn paard 's avonds buitenrijden, maar ben ondanks mijn verlichting op mijzelf en mijn paard, bijna een keer aangereden door de stalhouder zelf (!) onderweg. Sindsdien ben ik er klaar mee, mijn paard en ik zijn door het oog van de naald gekropen en zoek het niet nog eens op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:04

eowyn04 schreef:
Hilli schreef:
.

Helemaal mee eens.
Respect voor elkaar in het verkeer is ver te zoeken. Of dat nu overdag of in het donker is.
;(

Voorrang moet je kríjgen :)*
Zorg dat je daar niet van afhankelijk bent.
Ook daar gelden drie gulden regels voor :D
1. je krijgt het niet
2. je krijgt het niet
3. je krijgt het niet

Idem rekening met jou houden.
1. hij/zij houdt geen rekening met me
2. hij/zij....
3. ...

Je bent te paard een kwetsbare verkeersdeelnemer en je hebt als ruiter een enórm zwaarwegende extra verantwoordelijkheid voor het welzijn van jouw rijdier.
Je hebt nooit voorrang ook al heb je het en je moet er altijd van uitgaan dat je niet waargenomen wordt.
Overdag, in het donker.
Het is joúw paard, joúw verantwoordelijkheid.

Voorrang moet je kríjgen.
Zorg gewoon dat je daar niet, nooit van afhankelijk bent.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:00

Huertecilla schreef:
1. je krijgt het niet
2. je krijgt het niet
3. je krijgt het niet

2. hij/zij....
3. ...

Je bent te paard een kwetsbare verkeersdeelnemer en je hebt als ruiter een enórm zwaarwegende extra verantwoordelijkheid voor het welzijn van jouw rijdier.
Je hebt nooit voorrang ook al heb je het en je moet er altijd van uitgaan dat je niet waargenomen wordt.
Overdag, in het donker.

Het is jammer dat je gelijk hebt, maar that's just the way it is.
Iedereen kan wel vinden en roepen dat je voorrang hoorde te krijgen, maar je krijgt nooit alle bestuurders zover. Je bent achteraf toch blijer als jij gewoon wachtte en later overstak, dan dat je in het ziekenhuis ligt met een dwarslesie, afgemaakt paard, maar je krijgt schadevergoeding want je hàd voorrang moeten krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:26

labyrinth schreef:
Het is jammer dat je gelijk hebt, maar that's just the way it is.
Iedereen kan wel vinden en roepen dat je voorrang hoorde te krijgen, maar je krijgt nooit alle bestuurders zover. Je bent achteraf toch blijer als jij gewoon wachtte en later overstak, dan dat je in het ziekenhuis ligt met een dwarslesie, afgemaakt paard, maar je krijgt schadevergoeding want je hàd voorrang moeten krijgen.

Ik heb nog leren motorrijden met een ´proefgebied´ in de tijd dat motorrijders zó schaars waren dat ze elkaar zijn begonnen te groeten en niet in een restaurant mochten komen vanwege de regenkleding....

In het donker was het helemáál leuk op een 500 cc. twin met een 6 Volt 45 Watt koplamp op een gelijkstroomdynamo ;)

Dan leerde je óf dat je nooit gezien wordt en nooit voorrang hebt, óf reed niet lang motor.
Is te paard :)*

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:52

Huertecilla schreef:
[
1. je krijgt het niet
2. je krijgt het niet
3. je krijgt het niet

2. hij/zij....
3. ...

Overdag, in het donker.

HC,

Ik heb het hier niet over dat ik voorrang moet krijgen, maar gewoon rekening houden met elkaar en of dat nu te paard, te fiets, lopend of in de tuf tuf is, dat maakt mij niet uit.

Vind verder wel dat je gelijk heb hoor.
Ik ben zeker verantwoordelijk voor mijn paard.
Maar helaas vinden sommige mensen het ook errrrug leuk om te zien wat een paard doet als je heeel hard gaat toeteren.
|Gewoon respect en rekening houden met elkaar.
snap ie ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:33

Ik rijd ook wel eens in het donker buiten. Maar eigenlijk wel altijd waar licht is. Heb 4 beenbeschermers voor mijn paard, een ding voor haar staart, een hesje voor mezelf, en een ding voor om mijn laars.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:44

[/quote]
Mijn hoofdlampje (dat ik alleen meedraag 'voor het geval dat', heb 'm liever uit, dan zie ik zelf meer) is daar ook heel geschikt voor. :j

Ik gebruik het niet om te 'pesten', maar om te laten zien dat ik óók een weggebruiker met witte naar voren uitstralende verlichting ben.[/quote]

En waar is dan je rode naar achter stralende licht?

Pas reed ik hier op de dijk en iemand had netjes een lamp om haar arm, wit naar voren en rood naar achteren. Beetje jammer dat het een groot paard was en ik een lage auto. Moet ik helemaal de bomen inkijken om ergens een lichtje te ontdekken.