Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
..

Citaat:Aansprakelijkheid bij een aan de manege uitgeleend paard.
Stel je leent, om bijvoorbeeld de stalkosten te drukken, je paard uit aan de manegehouder zodat een andere paardenliefhebber met de groep mee kan voor een gezellige buitenrit.
Alles goed en wel, totdat je paard ergens van schrikt en in zijn vlucht richting veilige en vertrouwde stal een fietser omver loopt. De fietser valt en moet hierdoor opgenomen worden in het ziekenhuis. Wie kan de fietser nu aansprakelijk stellen voor het ongeval? Je kunt er vanuit gaan dat jij als eigenaar van het paard verantwoordelijk bent. Toch staat er in de (Nederlandse) wetgeving dat een paard dat gebruikt wordt in de uitoefening van een bedrijf, de aansprakelijkheid rust op degene die dit bedrijf uitoefent. Dus in dit geval is dus de manege-eigenaar bij wet aansprakelijk voor de schade van de fietser. Om discussies over deze aansprakelijkheid te vermijden kun je dus van te voren het best de manegehouder wijzen op zijn wettelijke verantwoordelijkheid bij het gebruik van jouw paard.
Meer van deze zaken vind je in het boek Pleidooi voor het paard
NonaWen schreef:Ik zou het niet doen, een vriendin van mij heeft het ook gedaan met haar shetlandertje.. en duidelijke afspraken gemaakt..over wat voor bit etc.
Toen ze terugkwamen hing er een bit van weet ik veel wat in..
zijn ze verhaal gaan halen, en ze moesten m maar weghalen als ze het er niet mee eens waren..
Hij is per direct naar een andere wei gegaan.. dan maar geen korting
Niet alle maneges zijn hetzelfde. _Laura schreef:NonaWen schreef:Ik zou het niet doen, een vriendin van mij heeft het ook gedaan met haar shetlandertje.. en duidelijke afspraken gemaakt..over wat voor bit etc.
Toen ze terugkwamen hing er een bit van weet ik veel wat in..
zijn ze verhaal gaan halen, en ze moesten m maar weghalen als ze het er niet mee eens waren..
Hij is per direct naar een andere wei gegaan.. dan maar geen korting
Dat verschilt per manegeNiet alle maneges zijn hetzelfde.
Er zijn afspraken gemaakt (het is een kleine D dacht ik; geen te grote mensen en geen voltige/mennen enz, als er veranderingen in het tuig bijvoorbeeld komen omdat ze zo dik was toen ze kwam word dat overlegd met de eigenaresse.)Citaat:Aansprakelijkheid voor dieren (art. 6:179 BW)
Het artikel legt een risicoaansprakelijkheid op de bezitter van een dier. Disculpatie is niet mogelijk. Grondslag voor de aansprakelijkheid voor dieren is het feit dat het gevaar van de eigen energie van het dier een onberekenbaar element bevat. De aansprakelijke persoon is de bezitter. Bezitter is degene die het dier voor zichzelf houdt – art. 3:107 BW. Dit zal meestal de eigenaar zijn, maar ook diegene die het dier onderhoudt. Medebezitters zijn hoofdelijk aansprakelijk (art. 6:180 lid 1 BW). In het uitzonderingsgeval van art. 6:181 BW is de aansprakelijke persoon de bedrijfsmatige exploitant van het dier. Ouders zijn aansprakelijk voor de dieren van hun kinderen (art. 6:183 lid 2 BW).