Aantal starts, hoever kan een vereniging en/of jury gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Aantal starts, hoever kan een vereniging en/of jury gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:57

Ik word er een beetje moe van, het lijkt wel of verenigingen de laatste tijd steeds meer starts in een jurydienst prakken! Vandaag kreeg ik weer een startlijst toegestuurd. Het begint er al mee dat ik ja gezegd heb tegen 's middags jureren en prompt sta ik ingedeeld vanaf 16.40 uur. Dat is in mijn ogen dus 's avonds en daar heb ik dus geen ja op gezegd, ik jureer namelijk niet op zondagavond.

Kijk ik vervolgens naar de laatste start, die start dus pas om 20.45 uur! Reken ik dan op iets uitloop, afrekenen en prijsuitreiking ben ik dus over tienen pas thuis op zondag avond! Ben ik dan zo'n zeikerd dat ik daar geen zin in heb?

Dit gebeurt dus wel vaker, vooral het aantal starts lijkt wel steeds meer te worden. Pas nog heb ik ruim 4,5 uur zitten jureren, dan gaat de lol er voor mij wel een beetje af. Tel daar 3 kwartier enkele reis aan reistijd bij op en ik ben gewoon bijna mijn hele dag kwijt.

Ben ik de enige die het opvalt dat verenigingen steeds meer starts in een wedstrijd proppen en waar trek ik de grens? Moet ik dan strikt zeggen niet meer dan 30 starts? En kan ik dat maken want ja op deze manier komen wel heel veel verenigingen bij mij op de "zwarte lijst"......

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:59

Vervelend!
In de reglementen staat dat het maximale aantal combinaties 40 is.

daffodil

Re: Aantal starts, hoever kan een vereniging en/of jury gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:01

Ja, dat is helemaal lachen, heb je wel eens uitgerekend hoe lang je dan zit? 8 in een uur, dus ga maar rekenen en dan heb ik nog geen pauze meegerekend......daar begin ik dus zowiezo niet aan!

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:01

Ik ben zelf geen jury, maar mij valt het ook op. Hier laatst ook 40 starts in 1 catagorie op vrijdagavond. 7 uur beginnen, dus de laatste rond 11 uur. Dat is toch niet leuk meer, zowel voor ruiters als jury.
Is hier vanuit de KNHS eigenlijk geen limiet aan? Ik heb het nog niet kunnen vinden.

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:02

Ah okee, 40 blijkbaar. Vind ik eigenlijk teveel..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:05

Ja ga jij maar eens 5 uur lang (bijv) in een hokje zitten. Moet je ook nog eens bedenken dat je constant op moet letten want je wilt niet dat de ruiter de dupe wordt van dat je duf wordt van dat gezit.. Nee lijkt me niet erg fijn als jury zijnde.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:05

Dat is ook veel te veel, als je er 40 hebt zit je vijf uur te jureren maar daar moeten dan ook nog pauzes tussen.....dat aantal is dus volkomen misplaatst! Eén jurydeel is 4 uur en dat is al echt lang genoeg en soms zelfs te lang....

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:00

Om heel direct je vraag te beantwoorden: Tot daar waar jij of de KNHS de grens trekt. KNHS zegt max 40 combinaties, als jij dat te veel vind moet je dat bij de betreffende vereniging aangeven. Zelf kom ik bij lange na niet aan dat aantal deelnemers per wedstrijd. Daarbij wil ik het leuk houden voor de juryleden en zit je bij mij, incl pauzes niet langer dan 3 uur.
Ga zelf ook vaak mee schrijven en weet dat je, als het langer duurt, gewoon duf wordt...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:38

Tja, erg netjes vind ik het ook niet, ze hadden minstens kunnen vragen of jij na half 5 nog wel kan oid. Persoonlijk ga ik als organisatie al na half 5 geen andere jury neerzetten. Zeker niet op zondag avond. Mijn moeder is laatst wezen jureren van half 7 tot half 11 's avonds op zaterdag, doen we dus ook nooit meer.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:19

Hier gaan we dan altijd kijken of we nog een jury kunnen regelen en dan het klasse door twee delen zodat de jury niet de hele dag er zit. :) Ik vind dat bij ons altijd netjes geregeld.

Ik kan het me voorstellen dat het zo niet meer leuk worden als je er uren maar zit.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:32

die maximale 40 combinaties is volgens mij meer voor de zomer wedstrijden zo geregeld.
dan heb je vaak dat je de combinatie maar 1 keer in de ring hebt en dan kan het dus nog wel eens snel gaan.
als je 40 combinaties keer 2 proeven doet dan zit je idd de hele dag te jureren.
dat kan nooit de bedoeling zijn

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:19

Je mag maar 40 starts per dag, geen 40 combinaties.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:19

AmonRe schreef:
Je mag maar 40 starts per dag, geen 40 combinaties.

Inderdaad: ik heb zelf ooit de fout gemaakt om het naar een vereniging toe verkeerd te zeggen, waardoor ik 60 proeven op mijn bordje kreeg (30 combinaties; netjes toch van ze? :D ). Gelukkig konden we op tijd voor een oplossing zorgen.

Toevallig had ik een paar weken terug dat ik op zaterdagavond tot heel laat werd ingedeeld. Ik was om 23.30 uur thuis. Ik heb het wel gedaan, maar wel gezegd dat ze me dat van te voren wel even hadden mogen zeggen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:59

Ik vind laat jureren op een zaterdag minder erg dan op een zondag. Op maandag gaat mijn wekker om half 6 en op zondag lig ik er graag op tijd in.

Het aantal maakt me niet zo heel veel uit, al moet ik zeggen dat ik er wel liever 30 starts heb dan bv 12.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:48

Ook mijn wekker gaat op maandagochtend om half zes......dus echt prettig vind ik het niet om pas rond half elf thuis te zijn. Dan moeten de honden er nog uit etc.

Overigens heb ik nog geen antwoord op mijn mail gekregen maar zag wel dat de startlijst enigszins aangepast is, ik hoef nu nog "maar" tot vijf voor half negen.....

Ik snap zowiezo niet dat verenigingen wedstrijden op zondagavond zo laat door laten gaan. Toen ik nog wedstrijdsecretariaat deed, stopten we rond zes uur. Dan had je nog even om op te ruimen maar kon wel iedereen uiterlijk zeven uur naar huis!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:54

Op zich vind ik op een zondag 7uur als max een mooie tijd. Maar de vereniging waar ik zit stopt ook altijd rond 6uur, maar vaak zelfs eerder. En we hebben altijd minstens 2 jury's op 1 dag..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:21

2 jury's op 1 dag? Als je om 9 uur begint, betekent dat nog steeds heeeel veel combinaties per jurylid.

Ik vind 30 combinaties wel het max, en volgens mij heb ik dit ook aangegeven op juryplatform.
Ik moet zeggen dat het me de laatste tijd ook niet vaak meer gebeurt dat ik er meer dan 30 heb.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:19

Het kan zijn dat het er meer waren hoor. Ik heb alle wedstrijden zelf ook gestart dus niet goed opgelet. Onze wedstrijddagen waren ook niet super lang geloof ik.. Zoals ik al zei, ik start ze zelf dus let er niet echt op.. ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:45

Het valt mij ook idd op dat de laatste tijd steeds meer combi's bij 1 jury geplaatst worden. Ook ik heb voor aankomende zondag een aardige lijst, begin wel in de ochtend maar sta ingedeeld van 9.00u tot 13.38u...vind ik wel wat overdreven :? . Heb de vereniging geaild en gezegt dat ik niet vrolijk werd van de startlijst, kreeg vervolgens bericht terug dat ze alles volgens het reglement deden...Tja dat kan wel zo zijn, maar betekend niet dat ik daar in mee ga.
In mijn ogen zijn dit verenigingen die een jury zien als noodzakelijk kwaad en totaal geen rekening houden met het feit dat je niet meer gemotiveerd en geconcentreerd kan beoordelen met zoveel starts.
Op platform staat duidelijk bij mijn voorkeuren dat ik er niet meer dan 30 wil jureren, maar daar hadden ze "overheen" gekeken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 07:49

Dat betekent dus weer een vereniging op de zwarte lijst ;)
Hebben ze wel pauzes gepland?
Dat wordt ook regelmatig 'vergeten'. Zit je 30 combi's te doen zonder pauze ....

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:28

Ik weet niet of dat dit ook bij springen geld overigens, maar ik hoorde van een vriendin dat er bij het B-Springen 102!! combinaties starten! Wat een rubrieken zeg!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:37

Springen is toch anders lotte ;) Daar is het al langer zo dat er veel starten.

Wij zeten met dressuur altijd 28 in een groep, en wat afmeld wordt niet altijd aangevuld. Juryleden blij, maar ook de ruiters die na de proef niet heel lang hoeven te wachten.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:41

Ow ok, daar heb ik geen verstand van hoor. Mijn ponyclub cariere is ook alweer zo'n 16 jaar geleden... Heb nu alleen FNRS wedstrijdjes.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:45

Ik heb het een poosje geleden ook gehad, 39 starts terwijl ik had aangegeven max. 30.
Mijn mening is, is dat je gewoon niet scherp meer bent na een grote hoeveelheid ruiters.
Ik kom er idd niet meer daar....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 12:45

Nou dat krijg je dus, dat je straks oneindig veel verenigingen op de zwarte lijst zet. En judithh en ik zitten redelijk in dezelfde omgeving, dus je wisselt nog wel eens ervaringen uit, zo wordt die lijst steeds langer!

Ik snap ook gewoon echt niet dat een wedstrijdsecretariaat daar niet bij stilstaat of weigert erbij stil te staan zoals in het geval van Judith. Ik weet niet of ik er nog was gaan jureren als er zo bot naar me terug gezegd wordt dat het "zo in de reglementen staat".......

Overigens heb ik helemaal geen antwoord op mijn mail gehad die ik toch echt vorige week al verstuurd heb, ook niet echt een goeie zaak!