Van een manege een handelstal maken, mag dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marisjuuuuuh

Van een manege een handelstal maken, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:34

Hoi.

Ik heb nu zo'n 16 maand een leaspaard op een manege vlak bij mijn huis. Hier betaal ik 75,00 per maand voor, soms word ze ook in de lessen gebruikt.
Nu kreeg ik zaterdag een brief in huis dat ze stoppen met het geven van de manege lessen, en dus ook stoppen met de leasing van de paarden. De huidige leasers hebben wel het recht om hun leaspaard te kopen.
Nu heb ik de eigenaar van de manege gevraagt wat die voor mijn leaspaard wil hebben.
Ze willen er rond de 3000,- voor hebben, ze is rond de 16 á 17 jaar & dus ook in de lessen gebruikt. Ik vind dit zelf erg veel voor een "manegepaard".

Nu ben ik benieuwd of er van een manege zomaar een handelstal van gemaakt mág worden.
Van een manege een handelstal maken, het is al jaren lang een manege.. En zo van de 1 op de andere dag gaan ze er een handelstal van maken..
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 04-01-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: cursief verwijderd

LovingTweety

Re: Van een manege een handelstal maken, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:36

Volgens mij mag dat gewoon. Het zijn hun paarden en hun stallen. Ik snap trouwens niet dat het echt een handelsstal is. Ze verkopen toch alleen de manegepaarden? Of kopen ze ook om te verkopen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:37

Ik zou gewoon proberen of je een stuk kan afdingen.
Jij blij, zij blij, heb je ook geen last meer van hun overgang van manege naar handelsstal.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:39

Ze gaan echt kopen, rijden en weer verkopen dan.
Ze hebben alweer 3 hengsten er bij gekocht voor de vérkoop.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:46

Ik weet het niet of je dat zo mag wijzigen....
Heeft dat niet iets met het bestemmingsplan te maken?
Hier in de buurt was een handelsstal die een manege wilde worden heel lang bezig om de nodige vergunningen te krijgen.
Maar wellicht dat andersom geen probleem is...
Anyway, op je leasepaard zou ik zeker afdingen! Zeker als je hem al langere tijd huurt!
Succes!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:47

Je weet overigens ook niet hoelang ze bezig zijn geweest vergunningen aan te vragen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:50

Of het mag of niet weet ik niet, maar ik denk dat dat ook niet veel met jouw probleem te maken heeft. Ook als manege mogen ze namelijk paarden verkopen. Staat er in je leasecontract niets over eventuele verkoop, opzegtermijnen etc.?

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:59

Dat was in dit geval jaren.....
Maar je zit toch om het hand...
Nu wordt je min of meer verplicht om je leasepaard te kopen, anders gaat hij bij die mensen de verkoop in...
Ik heb dezelfde vraag als Roxx.... Staat er iets in je leasecontract?

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 16:05

Een leascontract heb ik helaas niet, het was gewoon leasen.. Paard tot je beschikking en 75,- per maand betalen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:12

Als jij geen contract hebt, heb je eerlijk gezegd geen poot om op te staan!
Als de manege de goede vergunningen heeft, mogen zij er gewoon een handelsstal van maken.
Jammer voor jou, maar als bijv. de plaatselijke slager welke er al 30jaar zit wil stoppen, mag dit volgens jou niet :+

Manegepaarden zijn relatief duur, omdat het een hoop tijd, geld en moeite kost om een vergelijkbaar paard te zoeken en opleiden. Niet elk paard kan worden ingezet voor manege-werk.

Ik heb trouwens nog hogere bedragen voorbij zien komen voor manegepaarden ouder dan deze welke zijn verkocht bij gerenomeerde maneges!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:53

Tja, dan vrees ik dat je alleen de keuze hebt tussen kopen of niet kopen. Misschien kun je nog wat onderhandelen over de prijs, er staat immers geen straf op minder bieden. Persoonlijk vind ik 3000 euro erg veel voor een 17-jarig manegepaard. Maar 't is natuurlijk maar net wat je er voor over hebt en hoe graag je het paard wilt hebben (en of de huidige eigenaar dat weet)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:20

ook al blijven ze manege, ze kunnen altijd ervoor kiezen hun leasepaarden te verkopen, hoe is afhankelijk van wat in het leasecontract staat.

Ik snap niet dat mensen menen problemen te moeten maken als mensen besluiten te stoppen met hun eigen bedrijf, of het om te vormen naar een ander bedrijf. Jij wordt toch ook niet gedwongen je leven lang hetzelfde werk te blijven doen, of bij dezelfde baas? Als ze willen stoppen, stoppen ze. Als ze willen verkopen, verkopen ze.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:24

@ Joyce B ; Als je mijn "verhaal" goed gelezen had, had je gelezen dat mijn vraag was; Mogen ze van een manege een handelstal maken ?
Op zulke reacties zit ik dus niet te wachten, reageer dan niet.;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:54

ja, dat mogen ze mits het toegestaan is in het bestemmingsplan.
Meestal is manege bestemming een ruime bestemming. Er zitten vaak meer bedrijfsmogelijkheden aan vast dan wanneer je alleen bestemming handelsstal of pension of opfok hebt.
Een manege heeft vaak meerdere activiteiten verenigd in 1 bedrijf. Verhuur van paarden, lessen, verhuur van stallen en accomodatie, horeca, handelsstal, training, etc. Met een bepaalde milieuvergunning en hinderwetvergunning gebaseerd op aantal paarden en milieu-eisen en verkeer, soms vergunning om alcohol te schenken of voor een winkeltje binnen het bedrijf...
Die andere bestemmingen hebben vaak meer beperkingen. Andersom is dus vaak moeilijker dan van manege terug in activiteiten.

Het staat iedereen vrij te stoppen met zijn of haar bedrijf (opheffen) deze te verkopen, of indien het past binnen bestemmingsplan en vergunningen, het karakter of zwaartepunt van het bedrijf aan te passen.
Indien het niet past, kan men proberen het bestemmingsplan te wijzigen. Daar bestaan procedures voor. Dan wordt gekeken of het mogelijk is, of wenselijk, dat de bestemming aangepast wordt

Je krijgt dus wel degelijk antwoord op je vraag.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:04

Ja, joyce B heeft helemaal gelijk. Als het binnen het bestemmingsplan past is het geen enkel probleem. Ik snap dat je er van baalt. Je hebt een mooie regeling getroffen denk je en dan loopt alles zo maar anders. Ik denk dat ze er op gokken dat je het paard wilt hebben omdat je haar al 16 maanden leased. Misschien is er te onderhandelen over de prijs maar je zult hoe dan ook veel duurder uit zijn. Stalling etc.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:38

Marisjuuuuuh schreef:
@ Joyce B ; Als je mijn "verhaal" goed gelezen had, had je gelezen dat mijn vraag was; Mogen ze van een manege een handelstal maken ?
Op zulke reacties zit ik dus niet te wachten, reageer dan niet.;)

Eigenlijk wil je dat zo door gaan op de zelfde voet.
Je vindt het erg, dat je in jou ogen gedwongen wordt om dit paard te kopen.
Maar dat is niet zo, je hoeft hem toch niet te kopen. Zo'n braaf (?) manege paard
zijn ze zo kwijt hoor. Er is erg veel vraag naar brave paarden.
En ze staan in hun recht om te veranderen van functie.
Daar heeft geen klant wat mee te maken. Dat zou mooi zijn, als dat wel zo was.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:52

Gezien de leeftijd en het verleden van het paardje zou ik zeker een lager bod doen. Zij kunnen niet veel met het paard. Een paard van 17 a 18 jaar die manegelessen heeft gelopen verkopen op een handelsstal zal niet veel geld opleveren dus misschien, om dat je bv een trouwe leaser bent geweest, willen ze hem voor minder verkopen?

Check het internet een beetje voor prijzen van vergelijkbare paarden. Op sommige manege's hebben ze op de site paarden staan met prijzen misschien kan je daar iets vinden over prijzen.

Succes en ik hoop dat het lukt!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:56

Helaas kan het normaal gesproken wel.
En wat C betreft, wat een belachelijk hoge prijs!
Ze kan voor een manege paard veel, maar dan wel omdat JIJ haar zo gereden hebt, dus die prijs moet omlaag kunnen.
En ook gezien de leeftijd.

Is C er nog wel dan, of al verkocht?
Succes ermee in ieder geval!

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:01

Ze is er nog wel.

De gewone manege lessen gaan door tot 1maart.
Tot 1 maart heb ik Celina dus nog, daarna weet ik niet wat ze met alle manege paarden van plan zijn.

Voor G(Fjord) 28 jaar.
Wouden ze 2500 hebben, die vrouw die G least bood 1000,- is goed zeiden ze.. Geen idee of ze ook dat zo bij mij doen..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:05

altijd proberen, ik vind het vrij veel geld voor een 17 jarig paard, maar ik weet niet wat voor paard het is, of hij/zij alleen maar manege heeft gelopen, zitten er papieren bij etc.
Voor paarden is het net als met bv auto's, je moet altijd onderhandelen!!

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:08

Als alle papieren in orde zijn mogen ze dit gewoon doen
in de regel is het makkelijker om van een manege een handelsstal te maken als andersom
Voor een manege zijn meer vergunningen nodig
Wel vind ik het een belachelijk hoog bedrag voor een paard van die leeftijd en zou zeker een lager tegenbod doen.
Er zijn genoeg paarden van die leeftijd die ook heel braaf zijn en voor de helft te koop staan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:16

Dan zijn ze al goed begonnen als handelsstal, een 28-jarige fjord verkopen voor 1000 euro vind ik erg knap, zeker in deze tijden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:16

haha tja dat vond ik ook!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:26

1000 euro voor een 28 jarige Fjord.....Logisch dat ze daar wel mee akkoord gingen. Dat is echt dik betaald....Ik hoop dat je Celina voor een redelijk bedrag kunt krijgen.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:31

Hoe braaf ze is verschilt heel erg, sommige kunnen er echt niets mee worden en gooit ze er dus echt vanaf.. t is niet echt zo'n brave manege paard.:P
Ze moet dus echt weten wie de baas is, en nja. mevrouw wil ook nog wel eens steigeren als je veel van der gaat vragen..

Er zitten geen papieren bij.