Mijn paard weigert altijd 3 keer voordat ze de trailer in gaat. Op de trailer is het goed, zelfs zonder kuil. heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?
waarschijnlijk heeft het paard dit aangeleerd als het echt elke keer paar keer is. in het verleden misschien te snel toegegeven met geruststellen of door snoepjes te geven en nu is het gedrag bevestigd.
andere mogelijkheid dat het te donker is en dat eng is voor het paard omdat het zicht beperkt wordt.
Donna klooit ook altijd een keer soms voor ze erop loopt. Als ze er daarna gewoon in gaat, wat is het probleem?
nymfe
Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-09 17:34
Als het anders kan is natuurlijk beter, het veroorzaakt stress bij ons en het paard. En stress is niet goed voor de wedstrijd en het paard. Nou vindt ik de wedstrijd niet de belangrijkste van de twee maar meer de welzijn van het paard. Hiervoor stapte ze er wel gewoon op, nu niet meer.
Laatst bijgewerkt door nymfe op 02-12-09 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Silence
Geplaatst: 02-12-09 17:36
3 keer weigeren....wees blij daarmee Ik stond gemiddeld 4 uur voordat hij erop ging. Als hij al ging. Uiteindelijk hebben we het opgelost met proffesionele hulp. Nu zijn we binnen 5 minuten onderweg. Ik spring een gat in de lucht als hij er met 3 pogingen in staat
Ik moet bij mijn paard altijd een zweep in mijn hand houden, hoef hem niet te gebruiken maar heb ik geen zweep in mijn handen dan loopt ze er niet op. zal het niet gewoon een "gewoonte" van je paard zijn?
Zou het geworden kunnen zijn omdat ik een paar keer een andere trailer had.
Gwen666
Geplaatst: 03-12-09 15:45
Mijn paard is ook altijd erg lastig geweest met trailerladen, uiteindelijk hebben we dit ook met een training op weten te lossen (tenminste... op onze eigen vrachtwagen, een 'gewone' trailer is ze daarna niet meer op geweest, helaas heb ik geen beschikking over een trailer om te oefenen). Maar als ze er na 3x wel gewoon in gaat en het gedrag dus ook niet erger wordt, lijkt het me niet nodig iemand erbij te halen.
Misschien weer eens een paar keer oefenen zonder wedstrijd, of heb je geen trailer staan waar dat mee kan? Een andere trailer kan denk ik wel invloed hebben, is het toen ook begonnen?
De mijne wil er nog steeds niet in als ik geen longeerlijnen langs de laadklep span, ze wil kennelijk graag een beetje 'steun' hebben ofzo, met de lijnen loopt ze er nl meestal wel redelijk braaf in.
Vooral proberen te achterhalen wanneer het begonnen is denk ik, oefenen, en nieuwe dingen proberen om te kijken of dat helpt.
1979tamara
Geplaatst: 03-12-09 15:49
jah bij mijn schimmel ben ik ook wel eens paar uur bezig geweest
maar mijn andere paard stap zo maar overal in wat voor trailer ook
ik zou beginnen met oefenen zodat ze er zo in loopt
Anoniem
Geplaatst: 03-12-09 15:52
Wat vaak helpt, is wanneer het paard staakt, meteen in zijn achteruit zetten. Zo draai je het spelletje om en zal jouw paard eerder geneigd zijn juist door te lopen. Voor meer vragen, pb.
Abeltje77
Geplaatst: 03-12-09 16:09
Zou het helpen om te voorkomen dat ze de 'discussie' aangaat?
Die van mij krijg ik alleen de trailer niet op, omdat hij niet inziet waarom hij dat wel zou doen. Ik ben dus niet overredend of duidelijk genoeg.
Maar toen we van stal gingen verhuizen moest hij wel, dus ik heb meteen doorgepakt: We hebben met drie man geladen. Ik paard vast, en aan elke kant van de trailer 1 lijn. Mens bij elke lijn, en zodra Abel op de klep stond de lijnen kruislings erachter.
Hij had gewoon geen kans om te weigeren. Hij liep er in één keer op.
Ik weet niet of jij normaal alleen laadt? Meteen 2 lijnen erachter is misschien niet nodig, maar misschien dat je de overredingskracht van een tweede persoon erbij kunt vragen?
We laden zoiezo met zijn 2 tween omdat het niet anders kan er zijn alleen altijd 3 personen nodig indderdaad maar met wedstrijd is dit niet altijd mogelijk. lijnen hebben we geprobeerd maar werkte niet, vond ze eng en dan gaat ze er meer tegen in. Wij doen altijd 1 paard in trailer en doen en twee personen achter de hand pakken en aandrukken. Ze trapt niet. maar is er niet iemand extra bij duurt het wat langer.
cissy
Geplaatst: 04-12-09 18:20
Je paard heeft waarschijnlijk allang eerder aangegeven dat ze het er niet mee eens is, maar heb je dat nooit eerder zo gezien. Vaak begint dat al weken of maanden geleden, eerst even aarzelen, dan even wachten, dan eens achteruit, dan helemaal blokkeren en niet meer gaan. Heb je zulke tekenen al eerder gezien bij dr? Trailerladen (in je eentje) is te leren, het is niet normaal als je altijd met 3 man moet zijn om te laden. Maar wij kunnen wel 100 tips aan de hand doen, wij kennen je paard niet en kunnen het hier vandaan niet interpreteren. Misschien moet je eens een ervaren iemand laten meekijken wat jij doet en wat je paard doet en misschien gaat er wel iets niet goed waardoor je paard aarzelt?
een terugslag? Zoals ik al zei geven paarden vaak al van te voren aan dat er 'iets' niet naar hun zin is en dat wordt dan langzaam erger, probeer eens uit te vinden wat er de laatste keren is gebeurd tijdens het trailerladen. Rijdt de chauffeur soms anders, gebruik je een andere trailer, is er onderweg een keer wat gebeurd, dat soort dingen.
Vaak heeft het te maken met een vorm van dominantie, even kijken hoever ze kunnen gaan. Het paard van mijn zusje is ook weleens lastig met laden. Hij heeft standaard het Monty Roberts halster om en wordt dan ook gelijk gecorrigeerd. Anders wordt het van kwaad tot erger en straks staat ze er pas na 4 keer op en de volgende keer na 5 keer en voor het je het weet sta je ergens en loopt ze helemaal niet meer de trailer op.
Wat vind je van mijn methode? Het is heel simpel en werkt op veel paarden...
Dat kan ik indderdaad wel proberen. Ga binnenkort weer wedstrijd rijden.
randey
Geplaatst: 08-12-09 13:26
een stalgenoot heeft ook problemen en doet nu parelli dat werk goed. mess ook iets voor jullie
cissy
Geplaatst: 08-12-09 14:19
Voordat je met Parelli zover bent dat je het paard kunt 'lezen' en er iets aan het probleem kunt doen ben je wel een paar maanden verder, onderschat dit niet! Het is zeker een goede methode, ik gebruik m zelf ook, maar het is niet makkelijk te leren om 'even 'een trailerprobleem op te lossen.
gedrag negeren gaat niet werken, paard kan niet liegen dus er is altijd een reden voor zulk gedrag, of het nou dominantie of gebrek aan respect is of angst. Je zult eerst moeten kijken welk soort gedrag het is en dan ernaar handelen, angst pak je nl heel anders aan dan het gebrek aan respect. Maar negeren moet je het nooit.