hoever kan een 14 jarige pony nog komen in de sport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

hoever kan een 14 jarige pony nog komen in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:53

Ik ben benieuwd naar jullie meningen:
Hoever kan volgens jullie een 14 jarige pony nog komen tussen de paarden die altijd recreatief bereden is?
Natuurlijk wel met dagelijkse training en de juiste lessen.

Joyce_

Re: hoever kan een 14 jarige pony nog komen in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:57

Makkelijk tot de Z. :j Zie niet in waarom mensen altijd denken dat een paard/pony met 13/14 al afgeschreven is.. Beestje is net in de bloei van zijn leven joh, komt pas net kijken en kan met een beetje goeie training, verzorging en geluk nog makkelijk een jaar of 6, 7 mee in de sport! :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:57

waarom niet? met 20 jaar zijn ze echt nog niet op hoor gewoon proberen, en kijken hoever je komt ;)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:00

Kan je idd nog makkelijk de Z mee halen :j
Reed met mijn 21 jarige ook M2.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:05

Is dat zo? Ik denk dat bij een pony van deze leeftijd wel meespeelt wat zijn vooropleiding is,zeg maar.
Als ie nu op L niveau loopt, en nooit meer heeft gedaan, denk ik niet dat de Z er in zit.
Ik denk dat je er echt wel mee op wedstrijd kan, en dat je jarenlang plezier ermee kan hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:09

een pony van deze leeftijd kan nog heel lang mee hoor!
En ik ben het niet met venga eens,als je goed les krijgt kan je er mits jezelf er ook de aanleg voor hebt ook in de z mee komen hoor.
Als de pony gezond blijft kan ie zomaar nog 10 jaar mee ,dus tijd zat zou ik zeggen,succes

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:39

Mijn paardje heeft vroeger M1 gelopen met 2 wpjes, vervolgens 2 en is toen op 12 jarige leeftijd aan ons verkocht. Toen heeft moeders er 1,5 jaar alleen mee in het bos gereden. Nu is hij 17 en starten we over 2 weken voor het eerst M2 :)
Kijk eens naar die toppaarden, die beginnen vaak vanaf een jaar of 11/12 pas echt te presteren ;)

Bovendien heb ik mij eens laten vertellen dat als een pony de 10 gepasseerd is, hij meestal de volgende 10 jaar ook haalt. Tenzij hij natuurlijk een ongeluk oid krijgt, maar dat gebeurd ook bij 3 jarige ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:44

venga schreef:
Is dat zo? Ik denk dat bij een pony van deze leeftijd wel meespeelt wat zijn vooropleiding is,zeg maar.
Als ie nu op L niveau loopt, en nooit meer heeft gedaan, denk ik niet dat de Z er in zit.
Ik denk dat je er echt wel mee op wedstrijd kan, en dat je jarenlang plezier ermee kan hebben.

Waarom zou een paard persé voor z'n 10e al een hoge vooropleiding moeten hebben? Na z'n 10e kan hij nog steeds zo goed leren én presteren imo. Daarbij ken ik ook genoeg paarden die na hun 10e pas de wedstrijdwereld betraden en nog tot het Z1 kwamen. T/m het Z is het namelijk nog steeds basis :) En ach, Salinero is toch ook al 16 en rijdt GP?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:46

nog heel ver, mijn pony waar ik internationaal mee gesprongen heb, had ik pas van zen 12e en ik was toen zelf 12j, op zen 16 liepen we dus dikke ponyproeven met succes. Deze pony liep tot 2 jaar geleden nog regelmatige parcoursen van 1m met een jong meisje en nu als leerpony (dressuur en clubverband) bij een nieuw eigenaar. Pony is in zijn leven dus internationaal springen geweest, Z samengesteld en Z2 dressuur.
Alles draait om management, correct rijden en uiteraard geluk.
De pony gaat nu 26 jaar worden, maar loopt nog als klokje en ziet er, op wat grijze haren na, super uit.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:48

Toen ik mijn pony kreeg was ze 13 jaar, en van die 13 jaar 10 jaar manege pony geweest.

We hebben nu 11 wedstrijdjes gereden en we zijn nu L2+1.
Het verschilt natuurlijk wel per paard, maar ik denk dat een 14 jarig paard nog heel wat kan bereiken in de sport hoor! :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:54

Je kan makkelijk Z halen. Neem aan dat als je wilt gaan starten, je traint met je pony en dat er dus vooruitgang in je lessen zit. Succes ermee!

Ik start in Januari ook met mijn pony tussen de paarden, hijs is 12jaar altijd recreatief gereden maar wel altijd fanatiek gelest met hem. Dus niet enkel en alleen maar bosritjes gedaan.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:35

Er zullen echt wel uitzonderingen zijn, maar ik ken jou en je pony niet. Als je pony erg getalenteerd was, lijkt het mij dat er al eerder mee gestart zou zijn. Tussen de paarden lijkt me sowieso ook nog pittiger.
En die opmerking van Salinero is natuurlijk erg raar, die heeft wel vanaf jonge leeftijd een dressuurmatige topvooropleiding gehad en is niet op zijn 14e pas voor het eerst in de dressuurring gekomen.
Ik verwacht dat gewoon niet (en nogmaals ik ken ze niet en er zullen echt wel uitzonderingen zijn), maar van wat ik lees denk ik dat ze in de B en L gezellig mee kan rijden en dat hoger niet echt voor zo'n combinatie is weggelegd.
Ik hoor heel graag van de TS over een paar jaar dat ik er finaal langs zit, en dat ze Z met winst rijdt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:42

diesel_ schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie meningen:
Hoever kan volgens jullie een 14 jarige pony nog komen tussen de paarden die altijd recreatief bereden is?
Natuurlijk wel met dagelijkse training en de juiste lessen.

Zover als de kunde van de ruiter... ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:44

Myukii schreef:
Makkelijk tot de Z. :j Zie niet in waarom mensen altijd denken dat een paard/pony met 13/14 al afgeschreven is.. Beestje is net in de bloei van zijn leven joh, komt pas net kijken en kan met een beetje goeie training, verzorging en geluk nog makkelijk een jaar of 6, 7 mee in de sport! :j

Tja, ligt eraan hoe vroeg mensen begonnen zijn. Wanneer ze rond hun 3e al ingereden zijn, zijn ze eerder versleten.
Ligt ook aan hoe kundig de voorgaande ruiter was.
Maar een paard dat pas ingereden wordt wanneer hij volgroeid is, kan heeeeeeeeeel lag mee!!!! Gelukkig maar!

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:44

waarom niet als de pony nog gezond is kan hij makkelijk nog het Z halen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:47

Het Z moet wel te doen zijn als er niets geks mee gebeurd is.

Ik heb een 15 jarige lopen die pas als 13 jarige in handen gekomen is (voor die tijd enkel fokmerrie geweest). Ze loopt ong L2 nivo onder het zadel, L/M nivo voor de wagen. Beide niet uitgebracht ivm een blessure door een klap van een ander paard (door een beschadigde spier is ze soms net niet rad).
Omdat ik haar door die blessure niet uit kan brengen word ze enkel als kinderpony gebruikt.

AmigoLove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:48

Waarom zouden oudere pony's/paarden niet net zo hoog kunnen komen als jongere? =]

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:58

venga schreef:
Er zullen echt wel uitzonderingen zijn, maar ik ken jou en je pony niet. Als je pony erg getalenteerd was, lijkt het mij dat er al eerder mee gestart zou zijn. Tussen de paarden lijkt me sowieso ook nog pittiger.
En die opmerking van Salinero is natuurlijk erg raar, die heeft wel vanaf jonge leeftijd een dressuurmatige topvooropleiding gehad en is niet op zijn 14e pas voor het eerst in de dressuurring gekomen.
Ik verwacht dat gewoon niet (en nogmaals ik ken ze niet en er zullen echt wel uitzonderingen zijn), maar van wat ik lees denk ik dat ze in de B en L gezellig mee kan rijden en dat hoger niet echt voor zo'n combinatie is weggelegd.
Ik hoor heel graag van de TS over een paar jaar dat ik er finaal langs zit, en dat ze Z met winst rijdt.

`
Dat vind ik toch wel zo'n onzin.. Niet iedereen heeft het geld, de tijd en de ambitie om wedstrijden te gaan starten, zelfs niet met een enorm getalenteerde pony.

De basisdressuur is zo gemaakt, dat elke gezonde pony een Z-proefje zou moeten kunnen lopen. Niet dat ik wil zeggen dat elk paard zodra hij ingereden is moet kunnen appuyeren, wissels springen en een hogere mate van oprichting moeten hebben, maar met de juiste training en handigheid van de ruiter, zou elk paard op den duur Z moeten kunnen lopen, met winst. Uiteráárd zal de ene pony meer moeite hebben met de zijgangen en verzameling dan de ander, en uiteraard ligt het aan de beweging van de pony hoe hoog de punten zullen zijn, en uiteraard zal niet elke ruiter dit uit een pony kunnen krijgen.. Maar het zou moeten kunnen. :j

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:31

tuurlijk kan je er nog Z mee worden wij zijn ook niet op onze 14 tiende uitgeleerd! :D

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:21

Ik ben met mijn haflinger ook pas begonnen met starten toen ze 15 was, en ik haar al 9 jaar had. Ik dacht ook dat het niks ging worden, maar in het L springen hebben we nu 7 winstpunten uit 5 pacoursen, en het M is al in zicht! :D

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:28

Ik heb ook een 10 jarige in training sinds Maart. Die ik nu L1 start. Tuurlijk kunnen ze nog lang mee. Ben wel van mening dat het aanleren van dingen langer duurt dan bij die jonge dingen. Die pakken de dingen sneller op voor mijn gevoel.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:31

Z zit er met goede training zeker wel in. Mijn pony is nu 16 en spring ik sinds kort Z mee, had toen ik hem kreeg ook zeer weinig gedaan. Was 11 toen ik hem kreeg en toen eerst wat recreatief mee gereden/dressuurmatig beetje. En in weinig wedstrijden ben ik zo met haar naar de Z gereden. Dus moet zeker wel kunnen hoor.

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:35

je kan altijd proberen ;)
je ziet vanzelf hoe ver je komt.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:40

Ik kreeg een paard op 14jarige leeftijd, alleen gesprongen en begonnen vanuit een peesblessure.. Anderhalfjaar later was hij van het L2 naar het Z2 met winst! Dus alles is mogelijk!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:19

Er spelen in dit verhaal heel veel factoren mee.
Allereerst: de vooropleiding van ruiter en pony.
Verder de gezondheid van de pony. Vaak zijn het taaie rakkers, maar helaas zitten er ook soms wel eens tussen iets minder taai zijn.
De begeleiding die de Ts gaat krijgen.
De ervaringen van beiden, en gaandeweg de wedstrijd carriere.

AL met al: gewoon lekker gaan oefenen en starten. Zie maar waar het schip strand :) Of dat nu in de L of het Z is, het belangrijkste is dat je lol hebt met je knol :D