Alleen naar het strand of bos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Alleen naar het strand of bos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:54

Hallo,

Ik had een vraag, ik zou graag wat vaker naar het strand of bos willen met me paard maar ik heb eigenlijk niet altijd iemand die mee kan. Nou vroeg ik me af gaan jullie wel vaker naar het bos of strand in je eentje?

Mijn paard is trouwens 4 jaar dus nog wel jong tijdje was ze erg druk ben er toen ook wat vaker afgevallen, want als zij bokt springt en bokt ze hoog en hard totdat ik er naast lig. Nou gaat het de laatste tijd erg goed aangezien ik wat intensiever rij. Dus heb zelf ook het idee dat het nu goed gaat, denk ook dat ze wat rustiger is op het strand als we alleen zijn, dan kunnen we wat rustiger galoperen.
Rij ook gewoon langs de weg met haar in me eentje en dat gaat eigenlijk ook gewoon allemaal goed.

Sok

Re: Alleen naar het strand of bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:13

Ik rijd ook regelmatig alleen buiten.
Paard is dan wel wat schrikkerig af en toe, maar niet gevaarlijk!
Wel ga ik als ik alleen ga rijden langs paden die redelijk druk zijn, dus als ik eraf val, is er vast wel iemand die paard vangt of mij redt :P

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:15

Wat ik ook doe als ik op vakantie alleen ga rijden.
Doorgeven hoe lang ik gepland heb om weg te gaan.
Mocht je dan langer wegblijven kan er een lampje gaan branden.

Of ik spreek een vast aantal punten af in de route wanneer ik even bel. Dan weten ze ook waar je zit.

wouterpaard

Ik rij bijna altijd alleen buiten (jammer genoeg geen bos of strand) ik laat het altijd iemand weten als ik weg ga, en ongeveer waarheen zou er wat gebeuren kunnen ze me achterna. :+

Anoniem

Met mijn vorige bijrijdpony kwam ik elke week alleen in het bos en eigenlijk ook vrijwel elke week een keer op het strand. Ik vind het prima kunnen mits je je paard onder controle hebt en zorgt dat je bereikbaar ben in geval van nood.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:16

Zolang je zeker weet dat het goed gaat, kun je het gerust doen!
Doe ik ook wel hoor!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:19

Rij ook altijd alleen buiten, als het bij stal is meld ik dat niet.

Echter als ik naar bos of strand rij, dan meld ik dit altijd even bij iemand, mijpart per sms.
Ik rij vaak lang, en sms of bel dat ik weer bij de trailer ben als ik terug ben.
(mocht ik dan verkreukeld in het bos liggen, dan weten ze dat in ieder geval aan het eind van de dag)

Rij met aan hoofdstel en halster tags met telefoon nummers (mezelf en iemand die weet waar ik doorgaans rij en parkeer).
Tevens heb ik altijd braaf legitimatie bij me, wederom met gegevens voor het geval dat....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:24

Ik rijd het liefst alleen en dat doe ik ook al jaren met veel plezier. De leeftijd van je paard hoeft geen probleem te zijn. Juist op deze leeftijd kun je hem nog goed leren alleen met jou op stap te gaan. Gewoon nooit je angst laten merken en gaan met die banaan.
Ik heb sinds ik een bewusteloze ruiter met het paard er nog naast gevonden heb, een label aan mijn jas en mijn zadel hangen met daarop de gegevens wie we zijn en waar we thuishoren. En natuurlijk heb ik altijd mijn telefoon bij me.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 22:37

Dat is wel een goed idee inderdaad om telefoon nummers op je kleding en hoofdstel. Ik ga het gewoon een keer doen. Normaal als ik met iemand anders ga ga ik ook altijd door de duinen eerst een stuk en daar word ze al wat moeier van. Het is trouwens helemaal geen hittepetit ofzo maar door het korte gras wat er groeide het laatste tijdje op het weiland werd ze ontzettend druk. Dat is overigens alweer 2 maanden geleden denk ik.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:41

Ja ik rij vaak alleen buiten. Vaak genoeg ben ik alleen op stal, dus dan ga ik gewoon lekker alleen. Pony vindt het niet erg, die geniet er gewoon van, met of zonder maatje erbij. (Ookal vindt ze het leuk om te racen tegen een maatje)

Ponylief is ook heel erg braaf buiten, af en toe schrikken en dan een sprintje kan nog wel is gebeuren maar ze ontploft gelukkig niet.
Ik heb altijd mijn mobiel bij me voor het geval dat.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 22:41

Ik ben trouwens ook helemaal geen angsthaas ofzo maar me vriend (die heeft trouwens niet zoveel verstand van paarden) die maakte natuurlijk wel mee dat ik een paar keer viel achter elkaar, die vond het niet verstandig, en daarom ben ik eigenlijk gaan twijfelen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:43

Ik rijd ook heel vaak alleen buiten. Vind ik heerlijk , Meld het meestal niet.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:45

ja hoor, ik ga ook altijd alleen. Wel altijd telefoon bij me. Sinds ik er van de zomer een beetje ongelukkig ben afgevallen, meld ik het wel altijd.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:49

Ik rij eigenlijk ook altijd alleen buiten. Sms alleen even de eigenaar op het moment dat ik weg ga en op het moment dat hij weer in de wei staat.
Zodat zij ook weet dat alles goed gegaan is en dat wij niet ergens hulpeloos in de sloot liggen :')

De eerste paar keren is er iemand mee op de fiets gegaan, zodat je paard en jij vertrouwen in elkaar kunnen krijgen buiten, als er dan wat gebeurt, ben je iniedergeval niet alleen.

Ik heb wel de naam van het paard en het adres aan een labeltje hangen aan het zadel, heb altijd mijn telefoon bij me en ID-kaart.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:51

Ik rij bijna altijda alleen buiten. Mijn paardje is nog maar 4, maar is de laatste tijd echt heel stoer buiten. Schrikt niet veel en als hij schrikt is geen rodeo. Vorig jaar toen hij net onder het zadel was en nog hengst was reed ik ook al alleen buiten. (Moet zeggen dat er wel wat benauwde momenten bij waren ;) al vond ik t zelf op dat moment nooit eng). Ik liet toen wel altijd weten wanneer ik weg ging en hoe lang ik ong. weg zou blijven + telefoon mee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:53

Ik rij ook heel vaak alleen buiten, ook strand of bos (of straat in het donker).

Langzaam opbouwen, in het begin altijd iemand laten weten waar je naar toe gaat, welke route, en hoe lang :-)

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:03

Inderdaad, zgeen probleem olang je goed beseft wat de risico's kunnen zijn.
Ik ben mijn jonge paard toen ook op een gegeven moment alleen gegaan. Moest eerst over een 80 weg met geen/weinig berm voordat we de polder in konden. Deed wel twee keer zo lang over de route als met iemand erbij, dus ik zeg, neem je tijd!! Vooral laten kijken.

Nu laat ik altijd iemand weten als ik wegga, meestal is dit de aanwezige staleigenaar. Anders iemand die aan het rijden is. Die weten ook welk bos en routes er meestal gereden worden.

Via het internet heb ik een stel stalen naamplaatjes (ID Tags) besteld, voor ruim 10 euro, 1 hangt altijd aan mijn zadel. Staat de naam van mijn paard, mijn telefoonnr op (die ik altijd in mijn jas zit, niet op paard!) en adres stal, plus - heel belangrijk - een ICE nr.
Dat ICE nr wordt gebeld als ik zelf in de kreukels lig. Mijn vader is altijd bereikbaar, dus die staat erop.

Ik zeg, als je verder wilt met dit paard moet je eraan geloven, dus doen.
Maar bereid je goed voor en neem de tijd.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:08

Smotz schreef:
Inderdaad, zgeen probleem olang je goed beseft wat de risico's kunnen zijn.
Ik ben mijn jonge paard toen ook op een gegeven moment alleen gegaan. Moest eerst over een 80 weg met geen/weinig berm voordat we de polder in konden. Deed wel twee keer zo lang over de route als met iemand erbij, dus ik zeg, neem je tijd!! Vooral laten kijken.

Nu laat ik altijd iemand weten als ik wegga, meestal is dit de aanwezige staleigenaar. Anders iemand die aan het rijden is. Die weten ook welk bos en routes er meestal gereden worden.

Via het internet heb ik een stel stalen naamplaatjes (ID Tags) besteld, voor ruim 10 euro, 1 hangt altijd aan mijn zadel. Staat de naam van mijn paard, mijn telefoonnr op (die ik altijd in mijn jas zit, niet op paard!) en adres stal, plus - heel belangrijk - een ICE nr.
Dat ICE nr wordt gebeld als ik zelf in de kreukels lig. Mijn vader is altijd bereikbaar, dus die staat erop.

Ik zeg, als je verder wilt met dit paard moet je eraan geloven, dus doen.
Maar bereid je goed voor en neem de tijd.

Ja precies die nummers ga ik er zeker in zetten. Ik vind ook zelf dat het eigenlijk gewoon moet kunnen, langs de weg gaan we al enzo en ze is al vaker op het strand geweest, moet daar dan ook gewoon met de trailer heen is ze ook helemaal aan gewend enzo. Ze is van zichzelf geen angsthaas, maar ze was echt hieper geworden van het korte gras wat er nog een beetje groeide op het land, wisten we eerst niet nu wel dus kunnen we er volgend jaar rekening mee houden.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:09

Ik rij ook vaak alleen in bos, meldt het wel dat ik weg ben.
Vind het heerlijk effe alleen met mijn knollie, die ook veel rustiger is alleen. Heb altijd een telefoon bij me en een nummer aan mijn zadel. Vind dat de paarden er ook veel zekerder van worden als je veel alleen met ze op pad gaat. Gewoon doen

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:13

Ja precies wil ook dat ze wat zekerder word, want ze vind het soms nog moeilijk om bij paarden weg te gaan, maar ze doet het wel gewoon hoor zonder gekke dingen ofzo, maar merk wel dat ze wat onzeker is af en toe.

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:14

Ik ga altijd naar de bossen lekker relext

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:15

Ja ik denk dus ook dat ik het heel relaxt zou vinden in me eentje ff lekker naar het strand lekker uitwaaien met me paard.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:15

Ik ga liever alleen op buitenrit dan met een groepje omdat ik dan veel meer geconsentreerd ben op mn pony.
:j Ik rijd dus ook veel buiten met mijn 5 jarige pony

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:21

Ik rij vaak alleen buiten. Ik vind het alleen naar om over een drukke weg heen te moeten.Als ik dan ga nadenken, dat er wat kan gebeuren,krijg ik wel even de kriebels.Maar ik neem buiten nooit risico`s.
Ik meld het altijd even als ik wegga.

Dat van die nummers aan je tuigage is een goed idee.Ik zal een hondepenning aan het borsttuig van mijn paard doen.
Bedankt voor de tip.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:26

Heb net mijn eerste paardje gekocht en ben van plan veel met haar naar buiten te gaan.
De eerste keren zal ik iemand meenemen (of met ander paard of met de fiets ofzo), maar daarna wil ik toch ook alleen op pad kunnen.
Naam en adres aan je tuig hangen is inderdaad een goed idee :j Verder zou ik de "thuisblijver" vertellen waar ik heen ga, hoe lang ik ongeveer onderweg denk te zijn en mijn telefoon meenemen. In mijn telefoon heb ik voor de naam van mijn vriend de code ICE (In Case of Emergency) geprogrammeerd, zo weten mensen/hulpdiensten wie ze kunnen bellen in geval van nood.