HELP ik weet niet meer wat ik moet doen!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rigolet

HELP ik weet niet meer wat ik moet doen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:25

Ik zit met een probleem en ik ben het nu echt helemaal beu..
Mijn paard gaat er iedere keer van door als ik haar naar de wei wil brengen.
Dit doet ze al heel lang, en ik heb al van alles geprobeerd (longeerlijn, zweep, ketting over de neus en snoepjes mee), maar niets helpt.
Nu dat andere mijn paard ook mee buiten gaan zetten, moet het gewoon veranderen, want vindt het onverantwoord dat ze verongelukken met mijn paard.
Als ze er niet vandoor gaat dan steigert ze wel met losmaken van het touw..
Weten jullie iets om het haar af te leren?
Wat moet ik doen? Kunnen jullie me helpen?

SpiedSkeet

Re: HELP ik weet niet meer wat ik moet doen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:27

Wat doet ze precies? Heb je enig idee waarom ze het doet?

Doet ze het alleen als je naar de wei loopt? Wandel je wel eens met haar en hoe reageert ze dan?

Tips geven is makkelijker als je de oorzaak weet ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:27

Geen dingen gaan gebruiken zoals zweepjes enz.
Steek er de nodige tijd in. Is misschien niet leuk, maar wel blijvend resultaat tot gevolg. Begin met een meter richting de wei. Gaat dit goed, extreem belonen en terug naar stal. Daarna twee meter, dan drie enz. Tot je paard rustig mee gaat naar de wei.
En dit dus niet oefenen als iedereen al buiten staat, maar als er rust heerst.
En natuurlijk de oorzaak zien te achterhalen.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:28

Hier zijn al erg veel topics over. Rechtsboven vind je een kopje 'zoeken'. Wellicht dat je daar vast tips op kunt doen

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:29

Mijn merrie deed dit ook nu ze samen met een ander paard dus ik samen met iemand anders mijn ander paard mee nemen is het een stuk beter geworden!!
ook gebruik ik altijd een touw met veiligheidssluiting erop.
ik geef haar een klein beetje brok laat haar een hap nemen en met volle mond naar buiten !
dit heeft allemaal veel geholpen en loopt nu ongeveer 3 maanden later met los touw achter me aan

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:29

@SpiedSkeet:
Ze rent gewoon op eens heel hard weg, en ze doet het echt alleen met in de wei zetten.. Steigeren doet ze ook vaak als ik haar los zet in de binnen of buitenbak..

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:30

@dodyg: Dat is voor mij nogal moeilijk, omdat we met zn 3e samenwerken.. en om de beurt alle paarden buiten zetten.. dus er is bijna altijd maar 1 iemand..

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:32

en als je haar als eerste doet??
als er nog niemand of bijna niemand in de weide is

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:34

wat dacht je van telkens naar de wei lopen zonder dat ze ook daadwerkelijk mag graze ?
zei heeft nu het idee dat ze beloont wordt door haar slechte gedrag..

dus ik ga er vandoor.. ik blijf staan bij het draadje en als je me los maakt ga ik steigeren want daarna mag ik toch wel gras eten..

jij moet bij haar nu de link gaan leggen doe jij iets wat niet mag ?
mag je dus ook niet grazen.. voor elke stap die zei braaf doet richting het land geef je een snoepje en het liefste een klikker dat zei weet dat ze dan braaf is.
op een gegeven moment lecht zei dus de link als ik braaf mee loop ben ik braaf en mag ik grazen anders moet ik terug naar dat hok van 3 bij 3

ik hoop dat je er iets aan hebt succes

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:35

nu begint ze gewoon iedere dag een meter eerder te rennen en ook al weet je dat het gaat komen, ze is zo snel dat je er niks aan kunt doen.. en het is juist belangrijk dat ze iedere dag buiten gaat, want ze heeft artrose aan haar voorbenen..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:37

Stijgerd ze naar jou persoonlijk?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:37

heb er hier ook zo eentje staan, zo vanuit het niets....zoef weg.
Ook bij deze ben ik helaas niet zo heel vriendelijk geweest nadat de vriendelijke aanpak nl niet werkte, meneer nam zn brokjes uit mn hand en zoef alsnog er van tussen...Ketting werkte totaal niet, daar werd hij erg boos van. Tot ik het op een gegeven moment (nadat mijn schouder bijna uit de kom was gerukt omdat ik hem vast bleef houden) zo zat was dat ik hem 1x met het touw door zijn mond buiten heb gezet, ik weet het, dit is absoluut niet diervriendelijk maar ik moet ook aan mijn eigen veiligheid denken, dit werkte! De keer daarom heb ik het touw niet door zijn mond maar onder zijn kin door gehaald waardoor hij als hij wegspurt druk krijgt achter zijn oren en het halster als het ware iets gaat klemmen, ook dit werkte super. Nu zet ik hem normaal buiten, wel voor mezelf met een zg sliptouw (dus niet aan de klip maar gewoon het touw door het ringetje waardoor je het snel los kunt laten en mocht ie wegspurten dat ie dan niet met touw en al op de weide terecht komt) Kan hem tegenwoordig zelfs samen met een ander paard naar buiten doen zonder grote problemen. Ok hij spurt nog steeds als een dolle de wei op, maar hij wacht nu tenminste tot we op de wei zijn.
Misschien niet de meest vriendelijke oplossing maar liever 2x niet lief wat werkt dan maanden bezig en weer mijn schouder naar de mallemoeren.....

succes!

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:39

@silence: Nee ze steigert niet naar mij, maar gewoon omdat ze zo snel mogelijk los wil, daarom rent ze ook weg...

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:40

@inkepink: dat zou inderdaad een manier zijn om haar bij me te laten blijven, maar dan komt het volgende probleem het steigeren met het touw losmaken.. Mevrouw heeft gewoon geen geduld..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:40

Dat is imo toch ook een duidelijk teken van het ontbreken van respect naar jou toe. Iets wat toch wel de hoofd voorwaarde is voor een correcte en veilige omgang. En die veiligheid ontbreekt hier dus wel. Ik denk dat als je gaat werken aan het respect, dat er al heel wat problemen verholpen zullen zijn.

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:42

@Silence: maar het rare is, dat ik verder echt alles met haar kan!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:44

Dan ben je zeker op de goede weg, maar is het imo nog niet bevestigd. Een bevestigd paard qua respect kan wel druk zijn aan een lijn, maar zal zich nooit losrukken. Die wacht rustig tot het touw los is.

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:46

ik weet het echt niet meer, ik vind het bij me zelf minder erg.. maar bij de mensen die haar voor mij buiten zetten vind ik het wel heel erg! En ze doet het al zo lang.. en dan soms een paar x niet, maar dan weer wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:51

Je moet haar aandacht bij je houden. Loop niet rechtstreeks naar de wei maar ga naar links, rechts, slalom, vooruit, achteruit. Je paard moet leren dat haar aandacht bij jou moet zijn en niet bij de wei. Zodra je voelt dat de aandacht verslapt ga je ineens een heel andere kant op. En mocht je aanvoelen dat ze ervandoor wil gaan, een paar meter streng achterwaarts zetten. Maak desnoods even gebruik van een grondwerkstokje zodat je niet dichtbij hoeft te komen om haar aan te raken. Dat is veels te gevaarlijk ivm het steigeren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:51

Citaat:
ik vind het bij me zelf minder erg

Ben je dan wel consequent in de aanpak? Of vind je het maar goed als ze dit doet?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:58

Rigolet schreef:
@inkepink: dat zou inderdaad een manier zijn om haar bij me te laten blijven, maar dan komt het volgende probleem het steigeren met het touw losmaken.. Mevrouw heeft gewoon geen geduld..

Dat is ook een van de redenen dat ik het touw bij deze nooit aan de klip heb, maar ik gebruik een touw zonder klip wat ik door het oog van het halster haal en het touw dus eigenlijk dubbel is (sliptouw) hierdoor hoef ik geen klip los te maken maar kan ik gewoon een kant vasthouden terwijl het touw dan eigenlijk al los is.
Paard staat hier overigens in pension en in overleg met de eigenaresse hebben we deze aanpak gedaan, mede omdat hij het bij haar zelden doet.

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:36

@ silence: Ik ben zeker wel streng in de aanpak en probeer haar dit ook zeker af te leren, maar bedoel alleen dat ik het vervelender vind voor degene die haar voor mij buiten zetten..
@Inkepink: Dat is inderdaad een idee.. Mijne doet bij iedereen hetzelfde.. helaas..

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:44

freestyle-halstertje kopen en een grondwerkcursus gaan volgen..> www.maramunten.nl
het werkt écht, mijn pony loopt me écht niet meer voorbij :)

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:49

@ marsyl: hoe duur is een freestylecursus.. of ken je iemand die me daarbij kan helpen die die cursus heeft gevolgd?

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:11

mijn moeder organiseert zulke cursussen, zij is de vijfde freestyle locatie van emiel voest. uhm wat ze kosten,,ze zijn in ieder geval niet héél erg goedkoop maar ook niet overdreven duur;)
welke provincie woon je? kan ik misschien even kiijken of daar namelijk nog een locatie van emiel voest zit ;)
mag over pb;)