Paard houdt bit vast tijdens afzadelen, bij wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruth91

Paard houdt bit vast tijdens afzadelen, bij wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:32

Hoi !

ik hoop dat t hier goed staat ?

er is een paard op stal die ik af en toe rijd en/of longeer die elke keer als ik het hoofdstel af doe tijdens het afzadelen, het bit vasthoudt! hij gaat er niet aan trekken ofzo, meer op knabbelen, dus eigelijk wel goed. ik ga t ook niet uit zen mond trekken natuurlijk maar soms duurt t wel erg lang voordat ie uitgenkabbeld is :P ookal laat ik heel t hoofstel hangen, hij blijft t bit vasthouden :P

herkent een van jullie dit? of heeft iemand paarden die dat ook doen?

hier een foto:
Afbeelding

Afbeelding

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:39

Dat loslaten is normaal toch iets wat ze van jongs af aan aangeleerd krijgen of automatisch gaan loslaten. de meesten doen hun hoofd omhoog of panikeren een beetje maar hij lijkt er precies heel rustig bij te blijven..nog nooit gezien eigenlijk :)

Palmera

Re: Paard houdt bit vast tijdens afzadelen, bij wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:43

Gezien de rust van het paard zal het wel geen groot drama zijn. Toch kun je misschien wel eens het gebit laten nakijken, het kan ermee te maken hebben.
Als alles in orde blijkt te zijn kun je het of zo laten of gewoon opnieuw oefenen met loslaten.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:45

haha ik ken er 2 die dit doen, zou ook niet weten wat daar de rede van is.
mijn eigenpaardje heeft het gelukkig niet.
maar heb inderdaad welleens zolang staan wachten dat ik zelf de mond maar even open deed haha.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:47

Mijn haf doet het ook, hij staat er ook altijd zo relaxt bij, dus ik laat hem maar ;)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:50

Is juist een prima teken !!! Hij ontspant zich duidelijk via het bit en wil dat gevoel nog even vasthouden.....teken dat je niet met een harde hand hebt gereden !!! Ga zo door dus !
Haha, zo herkenbaar.....doet mijn paard ook !

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:51

Mijn paardje kan er ook wat van. Hij doet zn mond al open als ik met het bit kom aanlopen en als ik hem na het rijden weer uit wil doen moet ik altijd even wachten tot die eindelijk loslaat.
Het lijkt mij dat als het echt heel lang duurt voordat die loslaat je misschien kan oefenen met loslaten. Maar als de tijd niet hindert laat hem/haar dan gewoon zn gang gaan? Als ze daar gelukkig van worden! wordt ik dat ook;) hihi

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:52

hij is nu 7 jaar, ik ken m nu 4 jaar denk ik, weet dus niet of ie t altijd al deed. wel komt elk jaar de tandarts voor alle paarden, denk ook niet dat ie pijn heeft eigelijk. de ene keer geeft ie m ook eerder 'terug' dan de andere x. opzich vind ik t niet heel erg dat ie t doet, eigelijk wel grappig :+ de eigenaar zegt dat ik maar gewoon af moet wachtten, mag soms wel een beetje proberen of ie ma al los laat :)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:52

Hier nog één met een merrie die na het rijden bij het uitdoen van het hoofdstel nog even verder wil spelen met het bit.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:53

broadway schreef:
Is juist een prima teken !!! Hij ontspant zich duidelijk via het bit en wil dat gevoel nog even vasthouden.....teken dat je niet met een harde hand hebt gereden !!! Ga zo door dus !
Haha, zo herkenbaar.....doet mijn paard ook !

ja, hij knabbeld er wel op zegmaar, dus dacht idd ook al dat het toch een teken van ontspanning is :)
hij doet t zowel na t rijden als na t longeren (met pessoa) haha.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:55

M_Vainqueur schreef:
Mijn paardje kan er ook wat van. Hij doet zn mond al open als ik met het bit kom aanlopen en als ik hem na het rijden weer uit wil doen moet ik altijd even wachten tot die eindelijk loslaat.
Het lijkt mij dat als het echt heel lang duurt voordat die loslaat je misschien kan oefenen met loslaten. Maar als de tijd niet hindert laat hem/haar dan gewoon zn gang gaan? Als ze daar gelukkig van worden! wordt ik dat ook;) hihi

ja hij doet idd ook zowat zijn mond al open als t hoofdstel er aan komt haha :P
en opzich maakt de tijd mij niet zo heel veel uit nee, tenzij t half uur is ofzo!
soms laat ik m gewoon staan, verder met zadel en alles al af, zonder dat ie vast staat. kan ik rustig al wat opruimen :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:01

Mijn bijrijdpaard doet het ook, gaat er ontspannen op staan knabbelen met haar oogjes half dicht en oren wat opzij. Ziet er heel stom uit maar zie het niet als iets slechts.. Zij laat hem echter wel los uit zichzelf na een halve minuut ofzo :)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 19:06

oow, een halve minuut valt nog mee :) wel grappig!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:10

Het kan ook zijn dat hij dat bit vast houdt omdat dat vroeger tegen zijn tanden is geketst bij het uitdoen. Dat doet natuurlijk pijn en dat wil hij voorkomen. Alleen is het misschien ondertussen meer een gewoonte dan een voorzorg geworden.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 19:15

ow okee, ja zou ook kunnen iid!

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:17

Ik heb er ook twee die dat doen, hun gebit is recent nagekeken. ik laat het ze gewoon doen, vind het ook wel grappig ;-)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:05

Ik heb er ook eentje die dit doet, maar zij raakt er wel van in paniek. Ze is er zelfs een keer van achterover gevallen. Nu stop ik heel overdreven mijn hand/vingers in haar mond en haal zo voorzichtig het bit eruit. Dat gaat goed. Ik moet wel altijd opletten als iemand anders haar hoofdstel af wil doen, dan moet ik even ingrijpen en het zelf doen.
Maar jou paardje raakt er niet van in paniek. Het ziet er wel grappig uit inderdaad, laat maar lekker doen zou ik denken!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:06

Hier ook twee die t doen, toevallig(?) ook nog moeder en dochter....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:09

Hier doet ie het ook.
Hij houd het bit altijd nog even vast. Ook geheel ontspannen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:11

mijn vorige paard deed het ook

mond sperde open als ik alleen maar het bit voor zijn neus hield en bij het aftomen hield hij hem wel eens vast
gewoon een appeltje ernaast houden
wedden dat ie loslaat :P

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:44

ikdoemaarwat schreef:
mond sperde open als ik alleen maar het bit voor zijn neus hield

Mijn paard deed ook altijd haar mond open als ik het bit wou indoen, toen ik bitloos ging rijden heeft ze dat lange tijd nog gedaan! :+ En dan dat kopje 'hmmm waarom deed ik m'n mond nu weer open, er komt niets???' :=

Het zijn toch dikwijls rare wezens hé! ;)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:34

sumic schreef:
Ik heb er ook eentje die dit doet, maar zij raakt er wel van in paniek. Ze is er zelfs een keer van achterover gevallen. Nu stop ik heel overdreven mijn hand/vingers in haar mond en haal zo voorzichtig het bit eruit. Dat gaat goed. Ik moet wel altijd opletten als iemand anders haar hoofdstel af wil doen, dan moet ik even ingrijpen en het zelf doen.
Maar jou paardje raakt er niet van in paniek. Het ziet er wel grappig uit inderdaad, laat maar lekker doen zou ik denken!

oew, das minder, dat ze in paniek raakt! van zichzelf nog wel :+ maar wel goede manier om t te voorkomen ;)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:36

lindalieneke schreef:
Hier ook twee die t doen, toevallig(?) ook nog moeder en dochter....

ik hoor wel eens dat veulens dingen van hun moeder overnemen, zoals schrapen of stampen, dus dat zou in dit geval ook wel kunnen idd! wel apart :)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 23:09

ikdoemaarwat schreef:
mijn vorige paard deed het ook

mond sperde open als ik alleen maar het bit voor zijn neus hield en bij het aftomen hield hij hem wel eens vast
gewoon een appeltje ernaast houden
wedden dat ie loslaat :P

haha ik denk idd dat ie dan wel loslaat ja! :P

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 23:10

Mandyke schreef:
ikdoemaarwat schreef:
mond sperde open als ik alleen maar het bit voor zijn neus hield

Mijn paard deed ook altijd haar mond open als ik het bit wou indoen, toen ik bitloos ging rijden heeft ze dat lange tijd nog gedaan! :+ En dan dat kopje 'hmmm waarom deed ik m'n mond nu weer open, er komt niets???' :=

Het zijn toch dikwijls rare wezens hé! ;)

dat zijn ze zeker, maar toch oo zo lief! :+: