hoe kun je zien dat een paard niet bokt/steigert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lilly45

hoe kun je zien dat een paard niet bokt/steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 15:54

ik ben al een hele tijd op zoek naar een paard voor mijn dochter , die eigenlijk een beginnede ruiter is.
Ze heeft wel drie jaar een verzorgpony gehad , een merrie van 12, en dat ging goed, maakte wel eens een klein bokje, maar mijn dochter is daar nog nooit van af gevallen.
Nu zie je weleens in advertenties van verkoop paarden dat ze "altijd braaf "zijn, maar hoe weet ik zeker of vrijwel zeker dat ik met een betrouwbaar paard te maken heb?; mijn dochter kan zeker wel rijden, maar een paard wat bokt, daar is ze als de dood voor!
Kan iemand mij tips geven?, ze heeft al een keer een zeer goed sportpaard gehad, maar die was te jong (3,5) en die nam de leiding bij haar en bokkte haar om de haverklap eraf en daardoor durfde ze niet meer, en heeft ze hem verkocht....

Caira

Re: hoe kun je zien dat een paard niet bokt/steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:54

neem iemand mee die er echt verstand van heeft!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:56

Hoe je dat kan zien? Door een paard heel goed te testen :) En dan nog weet je nooit hoe een paard gaat reageren op ander terrein/andere omgeving/andere baas.

Koop zowiezo een wat ouder dier die inderdaad bekend staat als braaf. Vraag goed door bij de eigenaresse en ga een aantal keer goed kijken/rijden/testen. Neem een ervaren iemand mee die kan voelen hoe het paardje/pony reageert op de ruiter en praat eventueel met stalgenootjes over het gedrag.

En tja..zeker weten doe je het dan nog niet. Het is altijd dat je iemand moet geloven op zijn woord :)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:57

Neem inderdaad iemand mee die er verstand van heeft en koop de volgende keer geen paard van 3,5 jaar oud. Liever eentje die wat ouder is en zorg dat je wat proefritjes kan maken voor je het paard koopt zodat je dochter zelf kan voelen hoe het is.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:58

Ik ben het eens met Caira, maar ook al neem je zo iemand mee, een paard kan zich de dag dat je hem uitprobeert natuurlijk als een engeltje gedragen terwijl hij normaal niet zo lief is.
Wat je ook kan doen is meerdere keren proefrijden en ook kijken als de huidige eigenaars ermee rijden. Als een paard vaak bokt zal dat een van die keren dat je kijkt ook gebeuren.
Verder zou ik naar een wat ouder paardje gaan kijken. Een paardje waar je dochter veel van kan leren en die toch al meer ervaring en rust heeft dan een 3.5 jarige.
Heel veel succes in ieder geval!

edit> ze waren me voor :Y)
Laatst bijgewerkt door Delaja op 25-11-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:59

Zeker weten kan je het nooit... Helaas, de braafste kan een keer een malle bui hebben, of ergens van schrikken.

Vragen of je hem echt goed mag uitproberen (meerdere malen).
En iets oudere pony die de halve wereld al heeft gezien is ook wel eens handig.

Succes met zoeken, blijft lastig.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:00

Tja, je kan het eigenlijk nooit zien... Een paard kan altijd bokken, al heb je 'm al jaren en heeft ie nooit gebokt, een bokje van schrik of joligheid kan dan altijd. Het blijven dieren.

Voor wat betreft je dochter zou ik iemand meenemen met kennis van zaken (een instructrice?) die het paard of de pony gelijk even uit kan proberen. Goed opletten of ie schrikkerig is en hoe ie reageert op verschillende rijstijlen, dus ook een wat rommelige, minder nette rijstijl.
Over het algemeen zijn oudere paarden wat betrouwbaarder omdat ze al wat meer hebben gezien en kennen, maar ook dat hoeft niet altijd zo te zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:01

Ja, nu niet om sneu te doen ,maar een 3.5 jarige jonge pony voor een bangere jongere ruiter is vragen om problemen te krijgen e.

Zoek een pony rond de 8jaar, ga tijdens het testen verder dan enkel rondjes in de bak. Waar er een binnen en buitenrijbaan is, ga dan effectief in beide rijbanen rijden. Zeggen ze dat ie verkeersmak is , ga dan met die pony over straat.

Verder is een pony braaf naargelang de manier van houden etc en blijft het altijdeen dier dat kan schrikken en dus heftog kan reageren.
Wij hadden ook een superbrave pony, die is verkcoht en daar bleek hij enkele weken later een kreng. Terwijl wij er nooit problemen mee gehad hebben dus de manier van omgaan en omgeving doet ook veel.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:05

Ik vrees dat je nooit de garantie zult hebben dat een paard niet bokt.
Heb zelf echt een heel doodbraaf paardje, maar zelfs zij bokt wel eens en dan niet
van die gemene rodeobokken, maar toch het blijft een bok.....

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:07

Neem absoluut iemand mee, ten eerste omdat iemand met ervaring meer ziet, en ten tweede omdat je genaait wordt waar je bijstaat. Een ervaren verkoper ziet het meteen als hij met een leek te maken heeft, en heel veel zijn de beroerdste niet om dat in hun voordeel te laten werken. ;)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:15

Nog iets wat misschien niet onverstandig is, les nemen met de nieuwe pony. Als je dochter bang is, dan is ze dat waarschijnlijk onbewust nog wel op een nieuwe pony en zelfs doodgoede pony's willen daar nog wel een gebruik van maken. De meeste pony's bokken ooit wel eens, dat hoort ook wel een beetje bij paardrijden en daar moet je mee leren omgaan.

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:17

Elk paard zou een keer een bokje kunnen geven of misschien een keer omhoog kunnen komen, misschien kan je als je voor een paard gaat kijken het paard een paar weeken op proef mogen nemen zodat je daarna weet of het klikt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:10

Ga kijken voor een American Quarter Horse of American Paint Horse.
Dit zijn bijna allemaal coole, rustige paarden met een gouden karakter.
Mijn dochter rijdt nu twee jaar met haar 4,5 jarige paint merrie, die ze mee zadelmak heeft gemaakt, en op deze periode heeft ze nog nooit gebokt of gesteigerd.
Wij zitten sinds vier jaar in de western wereld en de aantallen bokkende en steigerende paarden kan ik op de vingers van 1 hand tellen;
Daarnaast help een goede opvoeding van je paard ook veel bij het vermijden van bokken of steigeren.

lilly45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 18:18

bedankt iedereen, die nu al een hoop tips hebben gegeven, maar na dit paard wat we dus verkocht hebben, waren we bezig met een paard van 5 jaar oud en die boktte nog meer, en was ook schrikkerig, dus het blijft ook een beetje een karakterpuntje , denk ik.
Maar ik denk dat een paard van een jaar of 9 nemen plús een instructrice meenemen wel de beste tips tot nu toe,mijn dochter heeft nu even niets, dus doet de manegelessen gewoon mee, waardoor ze toch de techniek niet verliest en kan ze zelfvertrouwen wat opveizelen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:36

leasen voor de koop aan ? vind ik ook altijd wel een goede optie om een pony goed te leren kennen.

lilly45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:14

Kan dat overal dan?

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:41

een wat ouder paard is toch vaak wat makkelijker dan een groener paard...maar ja ook de oude rotten kunnen idd wel eens een malle bui hebben..echt zeker weten doe je het nooit..bokken en steigeren geeft toch meestal aan dat er iets is wat het paard ongenoegen geeft,een slecht passend zadel, rugklachten of verkeerde opvoeding. steigeren is natuurlijk levensgevaarlijk en absoluut niet te tolereren maar een bokje van vreugde oid is nog wel acceptabel. kijk of jehet paard een maand op proef kan nemen leg dit wel schriftelijk vast. test het paard op verschillende terreinen en kijk hoe hij of zij is iin de omgang met je dochter..een paard is nooit van nature vasl of agressief..meestal ligt daar toch een reden aan ten grondslag. je kan pas echt zien wat het karakter van ene dier is als je er een tijd mee omgaat in je eigen omgeving op je eigen manier..sucses!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:46

Ik vind 9 nog erg jong. Pak een paard dat de 10 al gepaseert is, paarden kunnen lang mee, dus daarom zou je niet moeten kiezen voor een jong paard.

Inderdaad iemand meenemen met verstand, en als het kan mee op proef krijgen en anders echt gewoon een paar keer langs gaan, paar keer rijden, en ook een keer zonder afspraak komen.

Zo ben ik voor ik mijn haflinger had eens bij iemand gaan kijken, zonder afspraak, ofja hij wist dat we langs wouden komen. Maargoed, wat bleek dus, normaal gesproken deed hij dat beestje een spuit geven dat die rustig wordt en dat had die nu dus niet! Hij kreeg 'm dus niet eens te pakken. Ander paard heb ik een paar keer gereden, deed helemaal niks raars, maar als ik zelf niet zo goed kon zitten dan had ik al lang in het zand gelegen wat die heeft me wat bokken gegeven!

Echt als het even kan op proef vragen (eerst een testrit) en anders zo veel mogelijk langs gaan en met iemand die verstand van paarden heeft.

Succes!

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:45

elk paard bokt wel een keer, daar zou je dochter toch mee moeten leren omgaan als ze verder wil met paardrijden,
en van paard afvallen hoort er bij.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:49

Poekie13 schreef:
elk paard bokt wel een keer, daar zou je dochter toch mee moeten leren omgaan als ze verder wil met paardrijden,
en van paard afvallen hoort er bij.

Zo dacht ik vroeger ook, maar sinds mijn dochter vier jaar geleden is overgestapt naar het western rijden weet ik beter. Op die vier jaar kan ik de paarden die ik heb zien bokken of steigeren op de vingers van 1 hand tellen en is mijn dochter geen enkele keer van een paard gevallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:53

Ik heb 2 paarden die normaal echt niet bokken en steigeren, maar dat wil niet zeggen dat ze dat nooit zullen doen.
Als de combinatie niet klopt kan het toch verkeerd gaan.

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:07

er is natuurlijk ook veel verschil tussen paarden maar
ik zou zelf dan een paar die de 10 al gepasseerd is nemen wat maartje1990 ookal zei. daar kan ze nog jaren mee vooruit en die zijn over het algemeen braaf (verschil is er natuurlijk per paard)
maar mijn nichtjes hebben nu allebei ook een pony gekregen een van 16 en een van 19 en die doen het super 8-)
maar neem zowiezo een ervaren iemand mee
en laat anders eerst die eigenaar er even op zodat je er eerst naar kunt kijken
en zie hoe hij is. en ook als je hem op een klein buitenritje wil testen.
en daarna je dochter erop.

veel succes met het zoeken
*D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:43

tsja.. denk dat ras niet al te veel uitmaakt, hangt toch van je eigen karakter af of dat klikt (ben van een hoop ''brave'' paarden afgestuiterd maar de ''hete'' paarden kon ik altijd wat beter hebben). inderdaad een wat ouder paard hoewel dit gene garantie is dat dat paard dan niet bokt. een aantal keer proefrijden/gaan kijken en het paard op proef kopen (maandje oid). zeker weten doe je het nooit... er is mij wel is verzekerd dat een paard nog nooit had gebokt (zou m misschien gaan bijrijden) en binnen 5 mintuten dat ik erop zat.. ja hoor! zand happen.

helpt ook wel is om er iemand even op te zetten die wat meer van het paard verlangt (dus m echt aan het werk zet) paarden die de neiging hebben om te gaan bokken zullen vaak dan eerder geneigd zijn om een bokje te geven dan wanneer er iemand op zit die ze een rustig ritje gunt..

succes met de zoektocht in ieder geval!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:07

lilly45 schreef:
Kan dat overal dan?

nee , dat kan niet overal je zou er een plek voor moeten zoeken , maar als jij echt op zoek bent naar een niet bokkende pony , en je wilt er echt zeker van zijn , moet je een manier vinden om daar misschien op deze manier aan te voldoen.

dat geeft natuurlijk nog niet de garantie dat een pony nooit meer zou kunnen gaan bokken uit schrik of iets anders. ik zou zelf niet een pony onder de 8 tot 9 jaar nemen , ik zie het aan mijn eigen hele jonge maar rustige pony , die als hij zomaar effe heel blij word een bokje doet. :Y)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:13

ik zou iemand meenemen die veel ervaring/kennis heeft. ook is een paard van 8 jaar of liefst ouder gewenst. een paard van 12 kan je ook nog jaren rijplezier bieden. 't hangtr er ook allemaal een beetje vanaf wat je ambities en plannen zijn. Verder kan je niet vermijden dat een paard eens een bokje of gek sprongetje gaat maken. 't is een paard en dat kan ook eens opgetogen zijn en laten zien dat het met z'n 4 benen ook iets anders kan.
Kijkerige en nerveuze paarden haal je er normaal gezien wel snel uit (tenzij ze gedrogeerd zijn).
Sommigen staan een proef periode toe. Succes met de zoektocht