Duitse Chip onvindbaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Liselot

Duitse Chip onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:15

Hi Bokkers!

Afgelopen zomer heb ik mijn paardje gekocht, de mensen van wie ik hem kocht hebben hem uit Duitsland vandaan. In het paspoort staat ook een Chipnummer, echter de chip is onvindbaar. :? Mijn DA heeft het met zijn eigen reader geprobeerd en ook nog met die van mijn moeder (ook DA). Beide keren geen resultaat.. Is het misschien mogelijk dat de Duitse chip niet door Nederlandse readers gelezen kan worden? Ervaringen hiermee?

Dan nog een vraag, mijn paard is wel gebrandmerkt en heeft ook een stamboeknummer (staat in het paspoort) maar ik heb naast het paspoort geen andere documenten.. Kan ik dit gewoon opnieuw aanvragen bij het stamboek in Duitsland? Het is een Hannoveraan trouwens.

Groetjes!

(Ik weet niet of mijn Topic hier goed staat trouwens.. )

Katja

Re: Duitse Chip onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:57

Ik heb je topic even verplaatst op TAO past het beter.

Ik heb een paar keer een paard gehad uit Duitsland en in alle gevallen was de chip gewoon leesbaar. Zou dus heel goed uitkijken want het zo maar zo een ander paard zijn.

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:32

Ik heb er inderdaad over nagedacht dat hij gestolen zou kunnen zijn. Ik heb vandaag ook al even gegoogled. http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/blog/bloglog.php?bid=81 Op dit forum kwam ik ook een uitspraak tegen (onderste reactie) waarop iemand aangeeft dat een Duitse chip niet leesbaar zou zijn..

Ik denk dat ik straks even contact op neem met een van de organisaties die gechipte huisdieren registreert, NDG. Misschien dat die een antwoord kunnen geven. :)

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:34

Kunnen er trouwens ook andere redenen zijn waarom de chip niet te vinden is? :?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:43

_Liselot schreef:
Kunnen er trouwens ook andere redenen zijn waarom de chip niet te vinden is? :?

Ja...defect.Veel chips gaan zwerven of gaan stuk...erg vervelend maar dat is bekend.Mijn ene paard heeft er ook 2 omdat de ander onvindbaar/stuk was.
Is je paard geheel onderzocht met de reader?

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:56

Tinky12 schreef:
Is je paard geheel onderzocht met de reader?

Ik heb hem even grondig onderzocht ;) Mijn moeder is DA voor kleine huisdieren, dus zij heeft een chipreader. Ik heb hem zelf even helemaal gescand, maar niets te vinden..

Ik heb trouwens net ook even met het NDG gebeld, zij gaven aan dat het geen probleem zou moeten zijn om een Duitse chip met een Nederlandse reader te lezen. Dus dan zal dat het probleem niet zijn..

Dan denk ik dat hij inderdaad kapot is. Vraag me dan wel af hoe dat kan gebeuren. Ik dacht dat de chip methode, als registratie, wel redelijk waterdicht en betrouwbaar was..

Is een brandmerk trouwens ook geldend als identificatie? Want die heeft hij wel.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:00

Je kan aan de hand van het brandmerk bij het Hannoveraans stamboek een nieuw paspoort aanvragen. Heb ik ook gedaan. Ze willen dat een dierenarts een schets maakt van het paard [uiterlijke kenmerken] en uiteraard ook brandmerk en het bijbehorende nummer. Ik kocht mijn Hannoveraan en paspoort was weg. Heb duplicaat aangevraagd bij het stamboek.

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:08

Mananeh schreef:
Je kan aan de hand van het brandmerk bij het Hannoveraans stamboek een nieuw paspoort aanvragen. Heb ik ook gedaan. Ze willen dat een dierenarts een schets maakt van het paard [uiterlijke kenmerken] en uiteraard ook brandmerk en het bijbehorende nummer. Ik kocht mijn Hannoveraan en paspoort was weg. Heb duplicaat aangevraagd bij het stamboek.

Het paspoort heb ik wel, maar zijn er verder geen documenten nodig? Afstammingbewijs oid?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:33

Misschien kun je nog iets met DNA,misschien is zijn profiel bekend.
Chips zijn niet betrouwbaar,ze gaan vaak genoeg stuk of zijn zwervende :+

Brandmerk kan ook als identificatie gelden maar als je een paspoort hebt,kun je waarschijnlijk ook wel de papieren opvragen bij het Duitse stamboek ;)

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 18:23

Tinky12 schreef:
DNA,misschien is zijn profiel bekend

Zou wel gaaf zijn, kan het altijd proberen :P K ga morgen in ieder geval even (laten) bellen naar het stamboek. Mijn Duits is niet zo goed :+

Maar voor wedstrijden is het wel nodig dat hij gechipt is toch? Haha ik ben er duidelijk een tijdje uit geweest O:)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:32

Niet alleen een chip...ook afstammingbewijs als ik het goed heb ;)

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:39

aan de hand van aftekening en brandmerk kunnen ze je alles vertellen over afstamming ed. Staat daar allemaal geregistreerd. Ik wist niets van mijn paard, alleen leeftijd (ongeveer) en brandmerk. Bleek het een Weltmeijer te zijn. Konden ze allemaal voor mij nakijken aan de hand van aftekening en brandmerk

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 09:30

Mananeh schreef:
aan de hand van aftekening en brandmerk kunnen ze je alles vertellen over afstamming ed. Staat daar allemaal geregistreerd.

Dan zal ik het stamboek maar eens gaan bellen straks. Bestaat er daarvan ook een Nederlandse afdeling? Mijn Duits is niet zo goed :P

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:39

nee je moet echt na duitsland bellen dacht ik..miss kan je een vriendin of je moeder laten bellen? succes! en ik ben benieuwd na de afloop!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:39

Tinky12 schreef:
Niet alleen een chip...ook afstammingbewijs als ik het goed heb ;)

en alle paarden zonder papier dan, mogen die niet starten?? nee hoor alleen chip en paspoort is verplicht.
Zou idd de aftekeningen en brandmerk nummer opsturen (klopt deze wel met het paspoort?) Dan kom je te weten of het werkelijk het paard is wat op het paspoort staat :)

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 10:09

UpDate_ schreef:
nee je moet echt na duitsland bellen dacht ik..miss kan je een vriendin of je moeder laten bellen? succes! en ik ben benieuwd na de afloop!

Indd, ik zal mijn moeder eens lief aankijken vanavond. O:)

Om te starten moet je toch in het bezit zijn van een geldig (Nederlands?????) paspoort en je paard moet een chip hebben? Ik ving ook nog iets op over een medisch inlegvel.. Haha k ben gisteren de hele dag bezig geweest met googelen maar ik moet zeggen dat het me nog niet helemaal duidelijk is..

Miss het KNHS maar even bellen. Haha, k ben er maar druk mee, iedereen lastig te vallen :P

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 10:12

cheyentic schreef:
Zou idd de aftekeningen en brandmerk nummer opsturen (klopt deze wel met het paspoort?)

Ga ik doen, eerst dus even bellen :) Het komt wel overeen met wat er in het paspoort staat (voor zover ik dat met mijn niet-echt-geweldige Duits kan ontcijferen) De tekeningen lijken iig erg op hem.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:50

inlegvel heb je niet nodig als er maar in je paspoort de juiste inentingen hebt staan. voor de KNHS moet je paard ieder jaar gevacineerd worden voor de FEI is dit iedere 6mnd. volgens mij zijn die inlegvellen voor als je paspoort vol is met inentingen..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:51

ben nu eigk wel benieuwd naar een foto van hem..

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 11:11

cheyentic schreef:
inlegvel heb je niet nodig als er maar in je paspoort de juiste inentingen hebt staan. voor de KNHS moet je paard ieder jaar gevacineerd worden voor de FEI is dit iedere 6mnd. volgens mij zijn die inlegvellen voor als je paspoort vol is met inentingen..

Oh oke, dat scheelt dan al weer :+

cheyentic schreef:
ben nu eigk wel benieuwd naar een foto van hem..

Ik ben nu op mijn werk, k zal vanavond even een foto/filmpje plaatsen van mijn kanjer :D

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:14

je bent een medsich inlegvel verplicht in januari 2010...mijn hanno is van 2002 en daar zat standaard al een inlegvel in! maar die heeft ook een echt stamboom paspoort van hannover... dus kan zijn dat het er bij jou nog niet inzit natuurlijk.met een duitspaspoort kan je trouwens gewoon starten hoor!

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 17:32

UpDate_ schreef:
je bent een medsich inlegvel verplicht in januari 2010

Oke, wat houdt dat in dan? En waar kan ik dat aanvragen? O:)

Mijn paardje is nu 5, is van 2004.. Hij is wel Hannoveraan, de afstamming staat in het paspoort dat ik heb en hij heeft een brandmerk. Hoe ziet dat stamboompaspoort er uit dan, op die van mij staan wel allemaal van die tekens die ook het brandmerk zijn.. Is in ieder geval erg anders dan de paspoorten van mijn andere paardjes..

UpDate_ schreef:
met een duitspaspoort kan je trouwens gewoon starten hoor

Mooi zo! Jij start ook op het Duitse paspoort?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:29

cheyentic schreef:

Ik denk dat je dan nog maar eens moet opzoeken wat een medisch inlegvel is. ;) Medisch inlegvel staat onder andere op of het paard bestemd is voor de slacht of niet, en is niet voor de inentingen. Meer over dit inlegvel is te lezen in het topic [PP] Medisch inlegvel voor het paardenpaspoort aanvragen!.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:31

kennes van ons heeft een pony met 3 chip's een aan de linker kant
een bijna op zijn borst en een aan de rechter kant

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:43

Neonlight schreef:
cheyentic schreef:

Ik denk dat je dan nog maar eens moet opzoeken wat een medisch inlegvel is. ;) Medisch inlegvel staat onder andere op of het paard bestemd is voor de slacht of niet, en is niet voor de inentingen. Meer over dit inlegvel is te lezen in het topic [PP] Medisch inlegvel voor het paardenpaspoort aanvragen!.

kijk weer wat geleert :j
EDIT: als ik het zo lees is dat alleen als je paspoort van voor 2004 is en geen pagina´s heeft met `medische gegevens´