Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
wees maar blij dat je haar in ieder geval te pakken krijgt. Ik heb er een gehad waarbij ik eerst de hele club (7 stuks) binnen moest zetten en dan vervolgens madame naar binnen moest jagen
dan heb je die, en dan komen de moeders meestal ietsje dichterbij. Ik heb het wel met brokjes geprobeerd haar te vangen.
Bramasole schreef:Kijk eens via de zoekmachine of je tips kunt vinden. Er zijn best wat topics over geweest zoals:
[OPG] Ze komt gewoon níet.
[OPG] Paard moeilijk te vangen
[OPG] Echt probleem, paard wil niet uit de weide
[OPG] Pony komt niet..
[OPG] paard laat zich neit vangen.. wat te doen..?
[OPG] hulp nodig voor het vangen van je paard in de weide
Veel succes!
Cygnes schreef:Misschien koppelt het paard, het uit de wei halen aan rijden. Zoals VHU zegt, zo nu en dan gewoon een snoepje gaan brengen, zonder dat je haar meeneemt. Verder vooral niet opgeven, want dan heeft het paard gewonnen en denkt ie dat ie de volgende keer hetzelfde trucje uit kan halen. Inderdaad ook belonen met eten/iets anders als ie wel komt.

Michemelle schreef:Mijn paard laat zich ook moeilijk vangen. Om hem één stap voor te zijn laat ik zijn halster om, dat scheelt al een stuk want dan hoef ik alleen nog een halstertouw eraan vast te klikken. En ik kan hem daar gelijk aan vastpakken mocht hij weg willen rennen.
naadjuuuh schreef:bekend probleem.. heb dit ook (op verschillende leeftijden) met mijn merrie gehad..
en ik zeg spiegelen!!!
ik kon niet dichter dan 2 á 3 meter bij haar in de buurt komen en moest altijd allerlei fratsen verzinnen om haar te pakken te krijgen.. ik heb toen hulp van iemand gehad en sindsdien kwam ze gewoon naar me toe.. echt nog een enkele keer dat ik wat meer moeite moest doen.. haar probleem was dat ze niet graag bij de kudde weg wilde en als ik haar wilde pakken was ik te dominant en keek ik haar juist weg..
ik kan het beetje moeilijk uitleggen dat spiegelen, maar je maakt eigenlijk dezelfde stappen die zij doet en je stuurt haar soms de andere kant op dan zij wil.. dit doe je eerst terwijl je haar aankijkt.. dan kijk je haar niet meer aan en zigzag je een beetje naar haar toe.. en wacht evt totdat ze een stap richting jou maakt... doet ze dit niet kan je ook achteruit en vooral niet aankijken richting haar gaan tot haar neus je schouder raakt.. rent ze weer weg begin je weer overnieuw.. blijft ze staan dan aai je haar en loop daarna gewoon weg.. soms voel je dat je ze er nog niet aan toe zijn om naar je toe te komen en moet je gewoon weer even opnieuw beginnen..
probeer dit later of de dag er naar weer en dan pak je haar.. maar alleen als ze rustig blijft staan.. het moet niet zo zijn dat je haar snel moet grijpen.. als je haar hebt kan je een stukje wandelen of even mee naar de stal meenemen en weer terugbrengen..
je moet misschien wat vaker alleen maar naar haar toe gaan zonder dat je wat van haar wil..
belonen met eten doe ik altijd pas als ik bij de stal bent.. lokken met eten werkt misschien bij sommige paarden maar ook bij heel veel paarden niet..
je kan dit toepassen op een groot weiland, maar het is natuurlijk makkelijker als het wat kleiner is dan hoef je niet zoveel kilometers af te leggen.. en je zal geduld moeten hebben.. het kan best dat je zomaar een uur bezig bent de eerste keer, maar als je eenmaal door hebt hoe het moet dan heb je haar in no time..
ik hoop dat je wat aan mn verhaal hebt.. succes!!