Paard plast in hooi..??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Paard plast in hooi..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 12:06

Mijn paardjes staan momenteel op een paddock omdat de één snel hoefbevangen geraakt, hierdoor staan ze vaak tijdens de week op de wei en in het weekend op de paddock. Als ik zie dat ze terug wat te dik worden, neem ik ze soms een beetje langer van de wei en krijgen ze enkel hooi.

Nu zag ik deze morgen, toen ik hooi ging leggen, dat mijn merrie boven haar hoopje hooi ging staan en er gewoon in ging plassen!!!
Zo raar! Waarom doet ze dit? Is dit om aan de ander duidelijk te maken dat het haar pakje is? Ze krijgen elk een aparte hoop hooi maar mijn merrie kan nogal dominant zijn..

Of zit hier een andere reden achter?

luxx

Re: Paard plast in hooi..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:10

Dat spettert niet :D, en ze hebben er een gruwelijke hekel aan als het tegen hun benen spettert.
Enige manier om het te voorkomen is iets van een ruif of groot krat in de paddock zetten.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:11

Geen idee, de mijne piest ook de hele stal vol als ik net alles prachtig schoon heb. Je kunt het eventueel oplossen door 2 hooinetten te kopen? Wellicht is het een afbakeningsiets?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:12

mijn ruin gooid het alsnog uit de krat om er heelijk overheen te kunnen piessen, de viezerik :+

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 21:41

Haha, rare beesten :-)
En ik maar denken dat net paarden snel vies waren van bepaalde dingen zoals hun urine enzo... aangezien zij de enigen zijn die niet op hun mestplekken gaan grazen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:44

Mijn kleine appaloosa'tje plast ook altijd op nieuwe dingen in zijn box, puur dominantie volgens mij. Het hooi gaat tegenwoordig in een hooinet of onder een voerbak waar hij niet kan staan :Y)
Als ik met hem ga wandelen en hem even laat grazen gaat hij ook plassen....lijkt wel een hondje :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:17

Mag ik vragen waarom jullie het blijkbaar allemaal op willen lossen door het hooi zo neer te leggen dat het paard er niet over heen kan plassen ?
Volgens mij is het niet slecht voor het paard, en als je paard het hooi daarna nog gewoon op eet is er niks aan de hand toch? Of zie ik dit nou heel verkeerd...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:56

die van mij plast ook over zijn hooi heen. hij eet het daarna gewoon weer op dus vind het allemaal wel prima, zal wel extra aromas geven ofzo :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:07

Hier doet een van de ruinen het ook altijd. En ik kende een merrie die het ook altijd deed. Ja sorry maar het is hun eigen probleem. Als ze het opeten prima zoniet tja dan hebben ze pech.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:00

Ik heb een tijdje een 3-tal pony's verzorgd. Twee grote pony's en 1 kleine superdominante shetlandmerrie. Zodra er hooi gevoerd werd, zeikte ze de hele boel onder! Volgens mij was dat echt dominantie tegenover de andere twee, die lieten die plukken ook mooi op de grond liggen :P

xxToriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:16

Dit is een keer. misschien doet ze het neit meer. Ze maakt jou misschien duidelijk dat het er iets mee is maar dat denk ik niet. Ongelukje miscchien

Tralalaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:29

Mijn paard doet ook gewoon alles over zijn hooi, het maakt hem niet uit. Alleen eet ie het daarna niet meer op, hahaha.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:31

Ik hoorde dat ze dat doen omdat de andere pony' s dat hooi dan niet meer eten,dus heeft ze al dat hooi voor zichzelf.
En uiteraard doen ze het ook omdat het dan niet spetterd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:31

Monster_tos schreef:
Mag ik vragen waarom jullie het blijkbaar allemaal op willen lossen door het hooi zo neer te leggen dat het paard er niet over heen kan plassen ?
Volgens mij is het niet slecht voor het paard, en als je paard het hooi daarna nog gewoon op eet is er niks aan de hand toch? Of zie ik dit nou heel verkeerd...

plas is afvalstoffen.. dus niet gezond. Ze gaan er niet dood aan. Maar bevorderlijk voor de gezondheid is het ook niet. Er zit o.a. een hoog ureum gehalte in.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:35

En er op poepen ? telt dat ook nog ?
Dat doet die namelijk van mij.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:39

Waarom leg je anders niet een beetje stro in de paddock? Misschien dat ze hier dan wel op gaat plassen en houdt ze het hooi mooi droog.

Urine is inderdaad "afval" en het is dan ook niet echt goed als ze dit nog op moeten eten.

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:02

doen mijn pony's nou ook altijd :o

blossom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:17

Ik dacht dat mijn pony de enige gek was die dit doet maar het is dus een vaker voorkomend iets. :D
Het hooi in een ruif doen of in een hooinet vind ik om eerlijk te zijn geen oplossing omdat ik van mening ben dat je het beste vanaf de
grond hooi kunt voeren.
Bij mij eten ze het ook gewoon op dus ik heb er eigenlijk nooit iets mee gedaan.
Misschien is inderdaad een bak voor het hooi een oplossing.

Annabel_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:21

ik heb werkelijk geen idee waarom je paard in het hooi gaat staan plassen:P maar ik weet wel dat als je net de stal hebt schoongemaakt je paardje het liefst gaat staan plassen:P Lekker een eigen geurtje;)

GRoetjes }:0

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:22

Inderdaad, spettert niet. Wij hebben er ook één die het doet als we het hooi op de grond leggen. Dus hebben we een hooibak. Beetje jammer dat ze daar nu in poept.... :+

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:22

luxx schreef:
Dat spettert niet :D, en ze hebben er een gruwelijke hekel aan als het tegen hun benen spettert.
Enige manier om het te voorkomen is iets van een ruif of groot krat in de paddock zetten.

Klopt, daarom doen twee van onze paarden het ook :o
Eén doet het alleen in een pas geschoonde stal, één sowieso - ongeacht lekker strobedje :roll:

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:34

hier is het ook erg leuk om zowel op hooi als stro te plassen en te mesten, de 1 vind het meer leuk dan de ander.
het daarna nog opeten doet hier niemand, lijkt me niet normaal als een paard hooi eet waar geplast is. Dan ga ik denk dat zo'n dier te weinig eten krijgt of er een ander probleem is met dat dier.
hier voorkom ik het zoveel mogelijk want ik vind het zonde van het hooi om het weg te gooien.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:08

Knert schreef:
plas is afvalstoffen.. dus niet gezond. Ze gaan er niet dood aan. Maar bevorderlijk voor de gezondheid is het ook niet. Er zit o.a. een hoog ureum gehalte in.

Dat schijnt nog best mee te vallen hoor, mits ze natuurlijk niet de hele dag door doen. Er zijn zelfs hele groepen mensen die therapeutisch elke dag hun ochtendurine opdrinken.. En zweren dat het supergezond is..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:15

hier ook een merrietje die het doet, ook al heeft ze net geplast er moet weer plas over het hooi en vreten doet ze het dan niet meer en de anderen ook niet
dus hier gaat het hooi in een bak zodat ze wel van laag hun hooi eten
ze is ook de enige die dit doet en in stal wacht ik altijd tot ze heeft staan plassen voor haar handje meusli en dan pas krijgt ze haar hooi, staat ze wel nog te persen maar dan is het op

ze is een erg dominant gevalletje al trekken de grote zich niks van haar aan

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:23

Paarden willen gewoon de benen schoonhouden, en dat ze daarna nog van dat hooi moeten eten is een sprong te ver voor paardenhersentjes.

Er zijn zat paarden die hun plas ophouden tot er hooi neergegooid wordt.
Mijn merries die op stal staan plassen ook meteen op hun stro, dan hebben ze dus hun plas staan ophouden in de paddock.
Als het paard lange tijd zon routine opbouwt, kan dat best eens een pavlovreactie geven: schoon hooi=plassen, maar dat heeft dat paard dan wel aangeleerd.

Wij hebben hier een ruif, en het hooi dat ze niet meer lusten leggen we in een hoek van de paddock en dat is dus de w.c - zijn ze blij mee hoor. :D :P

Wij hebben hier wel een hengst die in de weide 'pisplekjes' heeft, vaste plekjes die hij meteen bewatert als ie weer op de wei komt.

Als je paard trouwens het hooi opeet waarover hij geplast heeft, heeft ie toch wel honger.