Sporen bij F-proefjes?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Sporen bij F-proefjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 09:53

Hallo! :wave:

Ik had een vraagje..
Mag je bij F-proefjes met sporen rijden? (kleine knopjes)

Volgens mij mag dat toch pas vanaf de B?
Maar.. als je F8 heb gehaald, mag je toch ook starten in de B?

Dus, mag je wel of niet met spoortje rijden in de F proeven?
(of pas vanaf de F8 ofzo?)

Groetjes!

oukje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:11

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:13

Anoniem

Re: Sporen bij F-proefjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:16

Ja hoor.
Ik heb afgelopen proef met sporen gereden :j

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:25

Bizzybijtje schreef:
Ja hoor.
Ik heb afgelopen proef met sporen gereden :j

Okee, nouja dan zal het wel mogen :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:26

ik heb de laatste paar F Proeven ook gewoon met sporen gereden ;) dus denk dat het wel gewoon mag

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:29

Niekj_Jente schreef:
ik heb de laatste paar F Proeven ook gewoon met sporen gereden ;) dus denk dat het wel gewoon mag

Okee, maarja.. F5 proefje is natuurlijk wel erg laag ;p
Dus waarschijnlijk denkgen ze; ''Waarom rijd zo'n beginnertje met sporen?''

maarja, ik rijd nooit wedstrijdjes, daarom ben ik pas bij de F5 :P

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:40

Ik ben een FNRS jury en ik ben niet altijd blij met sporen! Je moet je been wel goed stil kunnen houden en niet elke pas in de buik van de pony prikken. Anders krijg je echt minpunten hoor!
Bij mij heeft wel eens iemand in de F3 met sporen gereden en daar heb ik zelfs wat van gezegd. Ik vind dat je in de lagere proeven je paard voorwaarts moet rijden met je been en eventueel een tikje van de zweep. Voor gevorderde ruiters kan een spoor handig zijn om je hulpen te verfijnen (dat lukt dus alleen als je stil zit) en om in wendingen een extra hulp te kunnen geven. Maar dit speelt echt pas bij hogere proeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:42

Tilmar schreef:
Ik ben een FNRS jury en ik ben niet altijd blij met sporen! Je moet je been wel goed stil kunnen houden en niet elke pas in de buik van de pony prikken. Anders krijg je echt minpunten hoor!
Bij mij heeft wel eens iemand in de F3 met sporen gereden en daar heb ik zelfs wat van gezegd. Ik vind dat je in de lagere proeven je paard voorwaarts moet rijden met je been en eventueel een tikje van de zweep. Voor gevorderde ruiters kan een spoor handig zijn om je hulpen te verfijnen (dat lukt dus alleen als je stil zit) en om in wendingen een extra hulp te kunnen geven. Maar dit speelt echt pas bij hogere proeven.

Bij mij was het F7, dus niet bijster hoog, maar ik was gewend dat paard in de lessen ook met sporen te rijden (wijken, schouderbinnenwaarts etc. is het wat 'makkelijker' omdat je dan duidelijker en preciezer kunt zijn).

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:44

Als je weet hoe je ze moet gebruiken en dat goed doet :D , dan zeg ik er niks van!
Ga je de hele proef de pony lek prikken, dan volgen er lage punten ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:45

Tilmar schreef:
Als je weet hoe je ze moet gebruiken en dat goed doet :D , dan zeg ik er niks van!
Ga je de hele proef de pony lek prikken, dan volgen er lage punten ;(

Zou niet durven :))
Wel 1e geworden, dus denk niet dat ik het peerd leeggeprikt heb :))

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:53

Juryleden kijken graag naar een mooie proef :D :D

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 21:00

Okee nou bedankt iedereen! :D
Hier kan ik echt wat mee :))

En, wordt er nou ook anders naar je proef gekeken.. als ie bij de f5 al nageeflijk loopt?
Wnat, in de bak is hij altijd super rustig en dus ontspannen.. alleen op ander terrein is hij weer gespannen ;P

maar heel misschien krijg ik hem wel ontspannen de proef rond..
Maar wordt er dan ook anders naar je gekeken?

Anders hoef ik geen 'moeite' te doen, en kan ik extra op m'n eigen houding letten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:01

Er word vooral naar je manier van rijden gekeken. Een goed nageeflijk paard duidt meestal op een correct gereden paard ;)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 21:07

Bizzybijtje schreef:
Er word vooral naar je manier van rijden gekeken. Een goed nageeflijk paard duidt meestal op een correct gereden paard ;)

hmm.. ja dat is ook zo :)
Naja, dan zal ik zorgen dat ik goed kan inrijden.. en hopen dat hij rustig is :+
want meestal is het op vreemd terrein om het minste geringste schrikken XD (en dus erg kijkerig en gespannen)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:10

Precies!
Als de nagefelijkheid komt omdat je correct rijdt (dus aanleuning en dan been erbij en het paard gaat nageven) dan krijg je misschien wel extra punten omdat je figuren er dan ook snel netjes eruit zien. En je hulpen komen goed door.

Als het paard naar beneden loopt omdat het bit van links naar rechts door zijn mond getrokken wordt en de ruiter geen idee heeft van aanleuning, dan volgen er lage punten ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:11

Tilmar schreef:
Precies!
Als de nagefelijkheid komt omdat je correct rijdt (dus aanleuning en dan been erbij en het paard gaat nageven) dan krijg je misschien wel extra punten omdat je figuren er dan ook snel netjes eruit zien. En je hulpen komen goed door.

Als het paard naar beneden loopt omdat het bit van links naar rechts door zijn mond getrokken wordt en de ruiter geen idee heeft van aanleuning, dan volgen er lage punten ;(

Terecht!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:12

Helaas zie ik het wel regelmatig... en dan zijn de ruiters nog beledigd ook als ze die lage punten zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:12

Tilmar schreef:
Helaas zie ik het wel regelmatig... en dan zijn de ruiters nog beledigd ook als ze die lage punten zien...

Ja, kom het helaas ook afentoe nog tegen...

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 21:15

Okee!

Nouja, in de bak gaat het gewoon altijd súper (dus hij loopt niet naar beneden omdat het bit door de mond wordt getrokken :P)
Maarja, op vreemd terrein is hij gewoon zooo onrustig..

Maarja, hij hóeft niet nageeflijk.. dus als hij lekker kijkerig is, laat ik hem maar..
Want als hij schrikkerig/kijkerig tijdens het inrijden, gaat het na een tijdje weer goed, maar zodra ik de ring in ga (dus weer een nieuwe omgeving) begint het weer vanaf voor af aan, en dan moet ik dus weer hem rustig krijgen, maarja.. dit kan dus nie tmeer omdat ik figuur na figuur moet rijden ;P

Beetje vreemd uitgelegd.. maar hij heeft gewoon de tijd nodig om te ontspannen.
En hij is nu 15, en nooit echt goed dressuurmatig gerden, hij is vroeger misschien 3x officieel gestart in de B, maar verder geen winstpunten :P

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 07:59

Gewoon lekker gaan rijden en ontspannen op je paard blijven zitten, die ontspanning en nageeflijkheid komen dan vanzelf wel :j

Sporen zijn toegestaan, maar ik ben zelf van mening dat je die tot zeker de F12 niet nodig zou moeten hebben om een correcte proef te rijden.
Maar dat vind ik eigenlijk ook van de proeven t/m L2 bij de KNHS :+

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 10:57

Ja dat denk ik ook :)

(heel fout), maar deze pony is volgens mij bijna z'n hele leven met sporen gereden..
Toen ik hem net deed zei de eigenaar gelijk; ''Hier, spoortjes.''

Maar bedankt iniedergeval, ik denk gewoon dat ik ze af laat ook hoor.. en dan zie ik vanzelf wel hoe het gaat :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:17

Tilmar schreef:

^^ ben ik het helemaal mee eens, ik rijd ook met sporen op mijn paard een f-proefje, maar dan moet jeje been wel netjes stil hebben liggen, ik heb ook mensen gezien die inderdaad bij een lager f-proefje sporen omhadden nou, en die konden niet eens meer fatsoenlijk hun proef rijden! je moet dus wel goed bij jezelf nagaan of je het wel écht nodig hebt, en dan pas of je er wel mee kán rijden en dat je niet elke pas drie keer die spoor in de buik van je pony/paard prikt.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 16:25

Heb vandaag m'n proef gereden, zonder sporen :)
Het ging hartstikke goed, en hebben ook de 2e plaats behaald!

Het inrijden ging (zoals gedacht) na een tijdje ontzettend ontspannen, alleen de proef zelf was hij heel erg gespannen (koppie in de lucht etc. :P ) Maarja, we gaan nu elke maand starten, dus misschien komt dat nog wel goed :)

Bedankt voor al jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:32

Goedzo! En wat voor punten had je?