paard op stal met oud en nieuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

paard op stal met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 13:48

Doen jullie ook je paarden op stal tijden de nacht van oud en nieuw?
Ik wel maar hoorde dat niet iedereen dat doet.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:49

als ik een paard had zou ik dat wel doen.
je hebt altijd van die rotjochies die vuurwerk op ze afschieten :n

ussie6

Re: paard op stal met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:52

Lekker op stal met de radio hard aan zodat ze het vuurwerk niet horen. Perfect!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:00

Nee, mijn paard staat 24/7 op de wei achter een huis van een boer die alles in de gaten houd. Wel gaan we even voor de zekerheid kijken rond 12 uur als het losbarst.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:02

Hier staat alles binnen :)
Radio hard, uhm, en extra kuil of hooi :)

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:02

Jazeker deuren en luiken dicht. En iets voor 12 krijgen ze wat lekkers om ze een beetje zoet te houden. Want ze blijven super bang.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:32

Mijn pony's staan 24/7 buiten, dus ook met oud en nieuw.
Vorig jaar ging dit prima, terwijl ze vlak naast de bouw staan, we hebben ze een soort middel toegedient die je bij de DA kan krijgen. Blijven ze heerlijk rustig van :Y)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:46

Aangezien mijn paard en pony eigenlijk altijd 's nachts op stal hebben gestaan heb ik ze met oud en nieuw de vorige jaren ook op stal gehad.
Idd licht aanlaten, radio aan en om half 12 nog 2 plakken hooi per paard erbij en vrij weinig aan het handje.

Één á anderhalve maand terug heb ik echter een open stal voor ze gecreëerd, waardoor ze dus altijd zelf naar buiten en binnen kunnen en ik ben ook nog in twijfel voor oud en nieuw.
Aan de ene kant zeg ik: op stal, want dat is veilig, maar nu ze altijd buiten staan zullen ze het juist raar vinden om naar binnen te gaan.
Ze staan echter wel in een weiland aan de weg, dus mocht ik alsnog besluiten ze buiten ze laten, zorg ik er wel voor (denk al een week van te voren ofzo.) dat ze niet direct aan de weg kunnen komen en zal ik dus een stuk van de wei sowieso al afzetten.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:48

nou ik zal je eerlijk zeggen op mijn oude stal had ik mijn paarden gewoon op het land het was een stuk waar niemand bij kon komen .. dit was meer omdat dat jaar ervoor een stal in vlammen op was gegaan .. en ja probeer daar je paard nog maar is uit te halen !!!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:43

Midasje schreef:
Jazeker deuren en luiken dicht. En iets voor 12 krijgen ze wat lekkers om ze een beetje zoet te houden. Want ze blijven super bang.

Zelfde hier! Deuren dicht, ramen dicht, radio harder aan dan normaal en om 12 uur een kilo brokken (normaalgesproken krijgt hij 1/3 schep per dag). Na de brokken krijgt hij nog hooi, dus enige waar meneer mee bezig is tijdens het vuurwerk is oren draaien :D Niks beters als afleidingsmanoeuvre! Ik zou werkelijk doodsangsten uitstaan als hij dan buiten zou staan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:45

Tja ik heb geen stal, dus ze blijven buiten. Omdat in de dagen ervoor al veel geknald wordt, zijn ze al gedesensibiliseerd als het zover komt. Meestal koop ik zelf ook nog rotjes om met ze te werken aan rotjes-proof zijn 8-)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:47

Ze blijven gewoon buiten met de inloopstal opn. De radio gaat aan en de lampen blijven aan en dan gaat alles goed.
Vorig jaar was mijn ervaring dat ze buiten stonden te kijken naar het vuurwerk :')
Nu ligt de stal aan een rustige straat buiten het centrum en is er nooit veel vuurwerk in de buurt, dat scheelt.
Maar ik vind het veiliger dat ze buiten wat kunnen springen en rennen dan dat ze zich op stal verwonden :n

Ze wennen er maar aan, ze zijn rond deze tijd ook weer konijnen aan het schieten dus herrieproof moeten ze maar worden. Mijn pony heeft nergens last van, maar haar maatje is zo'n neuroot :roll:

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:51

3 gaan er binnen (die s nachts altijd naar binnen gaan) de andere staat buiten net zoals de paarden van de buren (zij heeft haar hele leven al buiten gelopen en heeft denk ik veel meer stress als ik haar met dat geknal ook nog eens binnen zet wat ze niet gewend is)

Voor twaalf uur ben ik naar buiten en ik blijf erbij tot de meeste herrie voorbij is, dan pas ga ik naar binnen om de mensen nieuwjaar te wensen ;)
Vorig jaar stond ze na een tijdje naast me hooi te eten en naar de lichtjes te kijken :)

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:52

Nope blijft gewoon buiten, ze staat altijd buiten en ze went vanaf de eerste knal eraan.
Vorig jaar ben ik om 1 uur / half 2 gaan kijken, en zag 7 verbaasde paardenkoppies wat ik kwam doen op dat tijdstip :P

Kan ook rustig 's avonds door het dorp hobbelen, terwijl ze 2 straten verdeorp afsteken.

Ze wennen er snel genoeg aan. Ze staan naast een jongeren hangplek (soort van overdekt bankje) en er is tot nu toe nog nooit rottigheid geweest, en rottigheid kunnen ze ook voor en na oud en nieuw wel uithalen.
Hoor nu ook regelmatig flinke knallen :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:53

Die van blijft ook in de wei, ze wennen er wel aan hoor je moet ze er niet te veel van weg houden.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:58

Onze paarden staan op stal met oud en nieuw.
We wonen gelukkig buitenaf en dus hebben we niet ontzettend veel last van jongeren die van te voren al lopen te knallen.
Overdag (dagen rondom nieuwjaar) staan ze wel buiten maar is er iemand thuis (paarden staan aan huis)
Oud op nieuw zijn we de avond/nacht ook thuis met vrienden en lopen af en toe even de stallen in om te kijken of het rustig is...
Radio staat aan in de stallen, en ze krijgen net voor 24:00 een snoep(lik)blok en flink hooi..
ze hebben er amper last van op de manier!

Op de vorige stal zijn ze de dag voor oud en nieuw door de draad gerent omdat er jongeren aan het knallen waren op het veldweggetje langs de wei! gelukkig niks ergs gebeurd.
Ik hou ze liever goed in de gaten ;)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:00

Pony staat 's nachts altijd binnen dus dan ook :)

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:09

Ik doe het in ieder geval wel.
Bij ons heb je van die snotjochies die al dagen van te voren beginnen, ook smiddags, als je aan het rijden bent. Ik neem het risico niet en houd haar lekker binnen. Ze mag wel naar buiten, los dus, maar ik blijf er zelf wel bij.

Mvg,

xDarkness.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:11

Vroeger deed ik dat ook, op stal lichten aanlaten staan (dan zien ze het siervuurwerk niet), radio aan en lekker wat hooi om een uur of half 12.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:14

mijne gaan op stal (staan normaal in loopstal/buiten op de wei) en geef ze flinke berg hooi. Bovendeuren dicht ivm vliegende pijlen etc.

Gaat altijd prima.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:16

Mijn vz paarjes staan zomers 24/7 op de wei en s'winters 24/7 in de stal dus met oud en nieuw staan ze lekker binnen :)

Krijgen nog wat hooi s'nachts en dat is het niet nog van al dat muziek erbij enzo, Ze moeten er maar aan wennen toch, die knallen ? :)
Voorde rest is het een hele open stal maar er komt binjna geen vuurwerk in de buurt van de stallen dous

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:17

Binnen. Ze gaan in de winter altijd 's nacht binnen. Dus dan ook.
Maar voor de rest niets speciaals. Ze zijn zover we weten nooit onrustig dus we nemen ook geen andere maatregelen.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:18

Ik zou mijn paard het liefst in een weiland met open stal hebben, in een rustige omgeving. Maar dat moet je ook maar net bij de hand hebben :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:19

Ik begin denk ik wel een paar dagen van te voren met bach bloesem rescue remedy, met name voor die ene, die schrikt zich al de pleuris van schrikdraad sinds afgelopen zomer... :=
Kan het maar een beetje indekken toch?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:22

Ja, ten eerste staat hij sowiso al 's nachts binnen en ik moet er niet aan denken dat hij als een gek gaat rennen in de wei.. straks vliegt hij de sloot nog in in het donker