Hoeven krabben een probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morfeo

Hoeven krabben een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:46

Kan iemand mij misschien wat tips geven voor een paard dat lastig zijn achterbenen laat uitkrabben?
Ik heb hier totaal het geduld niet voor.

Irma_Maandag

Re: Hoeven krabben een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:47

Stap 1 is om er geduld voor te máken. Alleen daarmee bereik je je doel.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:48

Wat is precies het probleem dan?

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:49

Hij trapt als ik een van zijn achterbenen op til, en houdt ze niet langer dan 5 sec. omhoog.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:07

Geef je de hoef wel voldoende ondersteuning bij het krabben? Ik heb eens een paard verzorgt waarvan één hoef niet voldoende ondersteuning kreeg waardoor ze ging trappen omdat ik blijkbaar niet duidelijk genoeg was dat ik haar hoef wilde krabben.
Uiteindelijk heb ik haar been echt in de 'houtgreep' genomen en dat hielp ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:08

Mijn paarden mogen niet in mijn handen hangen bij het geven van voetjes. Hij mag heel licht steun krijgen maar dient zijn benen zelf in de lucht te houden. Ik hoef er geen rugpijn van te krijgen.

ithil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:11

je mag eerst best duidelijk zijn en de hoef in die 'houdgreep' houden, maar daarna moet het paard snel leren zelf het been ophoog te houden. een beetje streng zijn

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:15

Ik heb de ts een pb gestuurd met de truc met het touw om de koot. Maar aangezien die niet geschikt is voor jan-en-alleman, leek het me wijzer per pb dan in het topic.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:10

ithil schreef:
je mag eerst best duidelijk zijn en de hoef in die 'houdgreep' houden, maar daarna moet het paard snel leren zelf het been ophoog te houden. een beetje streng zijn

Tja dat kreeg ik bij haar op de een of andere manier niet voor elkaar, volgens mij heeft ze in het verleden wat aan haar been gehad. Wat betreft de rest van de paarden heb je gelijk :j

Sayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:35

hallo,

weet niet wat het onderliggende probleem is;
bang, pijn of dat het paard een ootje met je neemt
misschien een tip om het paard elke keer voor te zijn;

als het paard je het been geeft, laat je op tijd los (voordat het paard het been neerzet) en beloon je dit (met je stem bijv)
probeer het steeds langer en zo op te bouwen

succes

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:38

bij mij werkte voet aanwijzen of zachtjes aanraken en als ze hem nog maar even optrok meteen belonen erg goed. dat bouw je dan uit naar pootje geven en stilaan naar zo lang omhoog houden als jij wilt

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:17

hoi, mijn topic is net gesloten en ging ook over dat mijn vz pony 1 van haar achterbenen niet geeft wie het ook vraagt incusief de eigenaar.

dus tips zijn bij mij ook van harte welkom. het gaat maar om 1 been en die tilt ze wel op en kan ze opgetilt houden maar doet ze zo hoog dat je er niet bijkomt of ze draait heel erg.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:01

Geduld is hier het sleutelwoord. Mijn 4,5 jarige kent nog niet zoveel; het hoevenkrabben van de achterbenen was in het begin ook een ware krachttoer. Ze snapte gewoon niet wat ik van haar wilde.
Ik gooi het nu over een andere boeg. Eerst krab ik haar voorhoeven; dat gaat wel goed. Na iedere hoef krijgt ze een klein paardensnoepje. Achter blijf ik ook volhouden tot ze haar voet optilt. Daarna ook weer een snoepje en uitbundig belonen. Dit begint al na een paar dagen vruchten af te werpen; ze tilt nu haar achterbenen al zelf op als ik voor klaar ben met krabben.
Wie niet sterk is moet slim zijn ..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:06

bij sommige paarden kan het helpen de achtervoet onmiddellijk hoog en ver genoeg achteruit te nemen (zoals de hoefsmid doet om ze te bekappen) als ze verder braaf zijn, niet trappen, hooguit proberen weg te trekken, dan kan je de hoef op je bovenbeen leggen, dat is minder belastend voor je rug

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:08

FF een stipje voor de tips... Ben met mijn 2.5 jarige meisje ook aan 't oefenen ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:13

Ik volg dit even heb net hetzelfde probleem als Rider , ze heeft vroeger ook wss iets aan der achterbenen aan de hand gehad ..en daardoor is ze een beetje bang maar wat tafje doet lijkt me ook wel goed,dan verbindt ze er tenminste iets positief aan.
Ik heb het nu zelf altijd geprobeerd ook eerst de voorhoef uitkrabben en dan met men hand vanaf de bil stilletjes aan naar beneden en dan zeg ik beentje of voetje buh *D en dan ligt ze meestal haar been op.

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:21

Heb je de hoef stevig genoeg vast, bied je genoeg steun? Als mijn jonge paard moeilijk deed liet ik duidelijk merken met stem en meer steun aan de voet dat daar niks van in kwam en beloonde als hij het goed deed. Succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:27

Mijn Fries van net 6 vond dit ook een groot probleem. Daarbij was hij verwend (lees snoepjes en als hij iets niet wilde hoefde het niet) en kreeg ik van de verkoper te horen dat hij zo altijd geweest was. Ook toen zij hem kochten. Als hij zijn hoef niet wilde geven, hoefde je het niet te proberen. Stijfkoppig en eigenwijs, eigen willetje.

Ik ben ermee aan de slag gegaan met heel veel GEDULD! Dat moet je echt hebben. Eerst ben ik eens gaan kijken wanneer hij wel zijn hoeven op wilde tillen en wanneer niet. Bleek dat aan zijn sokken trekken (hetgeen de vorige mensen deden) hij niet als fijn ervaarde :Y) Verder zag ik dat als ik zijn hoef eenmaal had, hij met zijn dikke barokke billen best stond te wiebelen. Een geval van geen balans dus.

Ben begonnen met mijn hand langs de binnenzijde erlangs te laten glijden en vriendelijk voetje te vragen. Zodra hij hem gaf te belonen. Jij zegt: als ik zijn hoeven optil... de kunst is hem zo ver te krijgen dat hij zijn hoef voor jou optilt! Inmiddels als ik met hoef 1 klaar ben, gaat hij al goed staan voor de volgende en vaak tilt hij hem al op voor ik "voetje" zeg.

Hij houdt hem voor jou te kort omhoog. Ik heb een vrij simpele oplossing die ook rugvriendelijk is en die je paard vertrouwen geeft/ leert. Ik heb gezien wat de smit doet.... die laat de hoef op haar been rusten. Dan wel binnendoor. Zo ver ga ik niet. Maar ik schuif dus mijn knie onder mijn hand en zijn hoef. Inmiddels gaat dit dus echt perfect. Hij trekt er niet meer mee, haalt hem niet uit mijn handen, geeft altijd voetje en ik heb geen last van mijn rug. Zet zijn voet pas neer als ik zeg: zet maar neer.

Dus: ik vraag voetje, als hij hem geeft neem de hele hoef in mijn volle hand en schuif daar mijn knie onder. Paard laat enigszins de hoef op mijn hand/knie combi leunen (hij leunt niet door, zoals gezegd we vertrouwen elkaar hierin) en vaak leunt hij lichtjes met zijn been tegen mijn zij aan. En zo staan we samen heel stabiel. En altijd belonen! bij elke hoef. Overigens heb ik hem nu een half jaar. Ik heb dit bovenstaande in ik denk 3 maanden voor elkaar gekregen.

Inmiddels blijkt dat eigenwijze/ eigen willetje etc ontzettend mee te vallen en werkt hij graag en leert graag nieuwe dingen.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 16:29

Kan iemand mij vertellen hoe ik bij eenmaal andermaal een bericht kan plaatsen, want er staat dat ik eerst 25 nuttige berichten moet plaatsen wat betekend dat?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:32

Blijkbaar ben ik dus niet de enige met het hoevenkrabben probleem :D
Wat bij mij ook helpt bij het optillen van de achterbenen; zorg dat ze goed op haar benen staat. Het op te tillen been naar voren (zodat ze al steunt op het andere been). Ga ernaast staan en leun met je schouder tegen de flank. Door blijven duwen zodat er meer gewicht op het andere been komt te staan, pak met je hand het kogelgewricht (zacht knijpen in de pees kan ook een signaaltje zijn) en til het been op. Dit in combinatie met een snoepje als prijs.. winnende combinatie voor mij in ieder geval. Ze lijkt het zelfs leuk te gaan vinden ;)

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:04

haha je bent idd niet de enige vandaag ben ik 3 kwartier bezig geweest met 1 achterbeen de andere 3 benen doet ze wel goed. nadat ze 3 keer op me tenen gestaan hebt door haar gedraai hoe strak je der ook zet is het uiteindelijk gelukt met de hulp van de wortels maar het gaat nog niet van harte maar er zit gelukkig nu een beetje schot in de zaak

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:16

Nou dapperedodo; wij hoeven in ieder geval niet op dieet dan.. ik zweet me altijd het apelazerus met hoevenkrabben.. voordat ik alle vier heb gedaan ben ik al een kilootje afgevallen ;-) en dan nog rijden...

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:58

Tafje schreef:
Nou dapperedodo; wij hoeven in ieder geval niet op dieet dan.. ik zweet me altijd het apelazerus met hoevenkrabben.. voordat ik alle vier heb gedaan ben ik al een kilootje afgevallen ;-) en dan nog rijden...

ik weet wat je bedoelt erg lastig maar gaat langzaam beter vandaag weer proberen. en rijden zit er voorlopig niet in moet nu der spieren nog opbouwen ze heeft een jaar stilgestaan met peesblesure

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:21

Alle vooruitgang is vooruitgang, ook hele kleine beetjes.. zullen we maar zeggen ;-)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:24

mijn paard had het in het begin ook, het was een balansprobleem. Ik voorkom het, door een beetje voorzichtig te doen:
het achterbeen naar voren omhooghalen (= natuurlijke beweging) en enkele seconden wachten
dan pas het achterbeen naar achteren brengen
meteen je been voor het achterbeen langszetten, zodat de koot op jouw dij rust.

Dit geeft het paard steun en bovendien is trappen onmogelijk, omdat een paard altijd eerst zijn been naar voren moet kunnen halen om te trappen. Daardoor zou hij jou zo nooit kunnen raken.