in het donker over straat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delles4

in het donker over straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:25

heey.

Ik had een vraagje, ik heb nu met mijn nieuwe paard 1 keer over de weg gereden naar de ponyclub(waar ik les heb) maar dat was overdag toen het licht was.
Hij doet het erg ged op straat wil nog wel eens schrikken van een vrachtwagen.
nu moet ik morgenavond weer naar de club maar dan is het al donker.
Mijn vraag is of het voor een paard heel erg verschild of het nu donker of licht is.

Gr.

8nnemiek

Re: in het donker over straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:28

Paarden zien heel goed in het donker :)
Maar zorg wel dat je zelf goede reflectie draagt en een fietsenlampje in de staart van je paard is ook een goed idee, dan zien anderen jou ook aankomen.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:05

Reflectie moet je zeker doen! Als je het zelf niet vertrouwt, zal je paard het merken, dus zelf proberen te doen als anders en rustig te blijven... Als het niet gaat, kan je nog altijd van je paard stappen en ernaast lopen, mits je paard aan de hand goed luistert.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:17

ja reflectie heb ik een groot oranje reflecterend deken en lampjes.
Ik ga samen met mijn zusje haar paard rijd al 2 jaar savonds in het donker dus die is niet bang.
Mijn moeder gaat ook mee op de fiets om eventueel in te grijpen als het nodig is.
Ik vertrouw hem wel op straat alleen ben ik bang dat hij de lampjes van vrachtwagens eng gaat vinden maar ik weet het! rustig blijven haha.

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:19

Ik rijd met mijn paard ook gewoon in het donker buiten. Ik heb wel een donker paard dus heb wel reflectie om. (reflectiedeken, voor om de benen, hesje) Vind het afentoe wel spannend hoor met die auto's, ben altijd bang dat ze me toch niet zien..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:05

denk dat het wel goed komt dan. een paard ziet erg goed in het donker, behalve als hij net uit een verlichte omgeving komt. dan moet je even een tijdje laten wennen eerst aan het feit dat het donker is...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:11

Jemila schreef:
Ik rijd met mijn paard ook gewoon in het donker buiten. Ik heb wel een donker paard dus heb wel reflectie om. (reflectiedeken, voor om de benen, hesje) Vind het afentoe wel spannend hoor met die auto's, ben altijd bang dat ze me toch niet zien..

Als je geen lampjes hebt en alleen reflectie, dan ziet een auto je ook pas echt op het laatste moment. Vind het zelf erg gevaarlijk. Een paard ziet in het donker veel beter dan mensen. Je moet alleen oppassen in de schemering, dan zien heel veel dieren slecht. Vervorming van kleuren, ogen die moeten wennen... dat is de periode dat ze het minst zien en kunnen gaan schrikken.
Zorg ALTIJD dat je lampjes heb, liefst zo veel mogelijk. Bij Agradi.nl kun je een reflecterend borsttuig kopen, die je vervolgens vol lampjes kan hangen, zo ben je van de voorkant al te zien.
En bij de HEMA kun je van die fietslampjes kopen, die steek je voor en achter gewoon in je bandages of beschermers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:22

Majo schreef:
Als je geen lampjes hebt en alleen reflectie,

..dan ben je in overtreding.

Één wit licht voor en één rood achter is verplicht, wet.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:26

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:06

Let éven op met verlichting!
De wegenverkeerswet is helder in wat verplicht is en verder mag er geen verlichting; niet meer, niet anders en het mag ook níet knipperen.

Aanvullend reflectiemateriaal is éxtra. Daarbij is de valkuil hoe-meer-hoe-beter want het is cóntra-productief wanneer de kerstboom verwarrend is.

Juliaa_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:21

reflecterend hesje zou ik zeker dragen. daarnaast ook nog evt. verlichting.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:47

Marjo_Sien schreef:
reflecterend hesje zou ik zeker dragen. daarnaast ook nog evt. verlichting.

Nee, niet ´eventueel´. Verlichting is verplícht!

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:43

ik denk doordat je zusjes paard met ervaring ook meegaat dat het dan ook wel goed gaat als de 2 paardjes vertrouwen in elkaar hebben

en qua licht jasje aan en een licht voor vooor en achter
mar dat is wel duidelijk hoevaak het al gezegt is in dit topic :P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:44

Succes. Laat je even weten hoe het is gegaan ?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:46

Moet lukken toch als je goede verlichting hebt. :)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:52

Mijn paard schrikt in het donker wel sneller van bewegende dingen en ritselende bosjes, dus ik ben in het donker wel wat attenter. Doordat het andere paard mee gaat is jouw paard vast ook wel braaf.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:33

Zolang mijn paard niet alleen loopt in het donker gaat het goed,maar indien hij wel alleen is is het spannend!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:59

Mijn paard heeft er niet zoveel problemen mee, ze wennen er snel aan.

Wel moet je zorgen voor goede reflectie en verlichting, zodat je goed zichtbaar bent

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:34

Ik denk dat je paardje wel wat alerter en wat schrikkeriger is dan normaal, maar het zal snel wennen en gelukkig heb je een ervaren paardje erbij! Hou je hoofd koel dan komt het vast goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:55

Reflectie vooral om de benen, dan heeft de automobilist veel eerder door dat het om een paard gaat. Om te beginnen omdat de koplampen meestal niet zo hoog komen dat een hesje of deken oplicht, maar ook omdat de benen bewegen en daardoor eerder opgemerkt zullen worden.
Verlichting ook liever niet te hoog bevestigen, liefst op "fietserhoogte", dus bij een paard van 1,80 m verlichting om je enkel en niet op je jas (in de staart kan eventueel wel het achterlicht).
Vergis je niet, je bent echt pas heel laat zichtbaar voor automobilisten, dus goede verlichting is heel belangrijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:58

HIHI...hier gaat af en toe een hele kerstboomverlichting op pad!
Ze moeten over een soort dijkje om naar de ruiterpaden te komen, en als je ze dan weg ziet gaan of terug komen, moet ik elke keer weer lachen! Maar veiligheid voor alles, dus ik vind het wel goed dat ze het allemaal doen.
Sommige hebben trouwens lichtjes op de neusriem van de paarden!

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:55

Een paard ziet het wel, maar wij niet zo. En zodra wij iets te laat zien en te laat sturen. Kan het toch gevaarlijk zijn. Ik ga 's avonds nooit meer over straat. Ik vind het toch een risico.

vera_minet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:16

Ik vind ook: verlichting!! ;)

sowieso is het verplicht, maar het is natuurlijk ook goed voor je eigen veiligheid, en de veiligheid van je paard.

Volgens mij is het overigens ook zo, dat paarden goed in het donker zien... :)*

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:04

Mijn ervaring met rijden in het donker is dat paarden auto's/vrachtwagens die tegemoet komen in het donker prima zien en dat ze standvastiger doorlopen dan jij als door koplampen verblinde ruiter kunt zien. Enger zijn wandelaars of hardlopers in donkere kleding zonder verlichting of fietsers zonder licht die er 'ineens' zijn. Ik denk dus dat het wel goedkomt, anders evt. de eerste keer aan de hand meenemen en de keer erna er pas op gaan zitten.

Ik heb zelf altijd refelctiemateriaal en lampjes (wit lichtje op de neusriem, rode in de staart), maar ik heb gemerkt dat de toevoeging van een knipperend hesje me nog beter zichtbaar maakt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:43

Huertecilla schreef:
Let éven op met verlichting!
De wegenverkeerswet is helder in wat verplicht is en verder mag er geen verlichting; niet meer, niet anders en het mag ook níet knipperen.

Aanvullend reflectiemateriaal is éxtra. Daarbij is de valkuil hoe-meer-hoe-beter want het is cóntra-productief wanneer de kerstboom verwarrend is.

Sorry, maar hier ben ik het echt niet mee eens. Ik rijd in het donker op achterafwegen, waar het zo vreselijk donker is dat je bijna niks ziet. Er staan geen lantaarnpalen, mijn paard is zeer donkerbruin, die zie je echt niet hoor. Het is een weg waar men 80 mag rijden. Als ik denk niet goed zichtbaar te zijn, poep ik bijna in mijn broek van angst dat ze me aanrijden hoor. Ik doe liever wat meer, knipperend is ook al goed, zolang men me maar ziet. Daarbij zal oom agent je echt niet zo snel bekeuren als je knipperlichtjes omhebt, eerder als je niks omhebt omdat dat levensgevaarlijk is.
Ik rijd liever op een kerstboom, dan iets dat je niet ziet.