Help> Achteruit lopen met bit indoen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

llindaaa

Help> Achteruit lopen met bit indoen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:07

Ik heb een verzorgpony maar die loopt achteruit als ik het bit in wil doen. Niet een beetje maar 3 meter achteruit, stukje draaien, nog meer achteruit of vooruit. Niet heel hard, maagoed wel irritant. Ik zadel haar niet in de stal op. Maar in een cirkel in de wei met doorsnee van ong. 10 meter. In de stal is ook geen optie want ze staat 24/7 buiten en de stal durft ze niet in.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:20

Als ze alle ruimte heeft om achteruit te lopen is het natuurlijk lastig.

Wat je kan doen is ze gaan trainen op stilstaan, zodat het met het bit indoen ook lukt.
Je kan ook een hoek opzoeken van de omheining of twee muren waar je ze met haar achterhand naartoe parkeert. Dan voelt ze vanzelf weerstand als ze achteruit wilt.
Je kan ook gaan oefenen met het op stal leren staan, ook al staat ze altijd buiten is het erg fijn dat ze als het moet in een stal zou kunnen, b.v als er een keer iets medisch is.
Waar ook het probleem kan liggen is de manier van bit indoen, doe je het wel goed? Is er een reden dat ze zo achterui loopt en het bit ontwijkt?

Of bovenstaande allemaal.... ;)

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:21

En als je nou wat lekkers onder het bit legt? Dan wil hij wel denk ik :+

Susanne

Re: Help> Achteruit lopen met bit indoen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:42

Misschien heeft ze pijn aan de tanden (wanneer is de tandarts geweest voor het laatst?) en doet het bit haar pijn, waardoor ze hem liever niet in wil en daarom achteruit loopt.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:35

Helemaal goed Jelleee. In plaats van "iets" bedenken zodat het paard niet achteruit loopt is het beter af te vragen WAAROM hij dat dat. ...Bitloos is natuurlijk altijd een leuk alternatief!

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:52

Het bit in doen op de manier die ik nu doe, doe ik al 4 jaar. Dus daar kan het niet aan liggen. Ze kan prima stilstaan. En heel soms staat ze ook stil. Dan beloon ik haar uitbundig maar als ze me zo rondsleept natuurlijk niet. Dit kan ik haar beter zo snel mogelijk afleren want anders blijft het zo, de rest van dr leven(ze is 4). Maar hoe weet ik nog niet. Haar tanden zal ik morgen even bekijken. Daar zou het inderdaad aan kunnen liggen. Maar ze wil best eten als ze een bit in heeft dus dan zou het aan de voortanden moeten liggen. Iets lekkers is geen oplossing voor het achteruitlopen, maar het komt er wel op neer dat ze het bit niet graag in heeft...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:01

Het bit in doen op de manier die ik nu doe, doe ik al 4 jaar....ze is 4....

Hoop dat dit een typefoutje is??? :?

En met dr kont klem zetten, of longeerlijn erom heen, iig als je cker weet dat het geklier is zorgen dat er sruk achter dr kont (of oren) ligt dat ze niet meer weg kan...

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:04

Ik doe altijd het halster om de hals heen. Kan het paard ook niet weglopen. Die van mij doet altijd gelijk z'n kop naar beneden en gaat opzoek naar eten :+
Met het halster om z'n hals doet hij dat dus niet. En als het goed is ben je binnen een minuut klaar met het hoofdstel, en kan het halster er zo weer vanaf. ;)

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:04

__Lotte schreef:

En met dr kont klem zetten, of longeerlijn erom heen, iig als je cker weet dat het geklier is zorgen dat er sruk achter dr kont (of oren) ligt dat ze niet meer weg kan...

Nee, dat is het niet. Ik heb Anouk nu een iets minder dan een half jaar. En ik reed daarvoor al 4 jaar op een manege...

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:07

Lins_Vetra schreef:
Ik doe altijd het halster om de hals heen. Kan het paard ook niet weglopen. Die van mij doet altijd gelijk z'n kop naar beneden en gaat opzoek naar eten :+
Met het halster om z'n hals doet hij dat dus niet. En als het goed is ben je binnen een minuut klaar met het hoofdstel, en kan het halster er zo weer vanaf. ;)

Vast zetten met bit in doen? mmm... En als ze nou in paniek raakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:09

llindaaa schreef:
Lins_Vetra schreef:

Vast zetten met bit in doen? mmm... En als ze nou in paniek raakt?

Paniek haken ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:09

llindaaa schreef:
__Lotte schreef:

Nee, dat is het niet. Ik heb Anouk nu een iets minder dan een half jaar. En ik reed daarvoor al 4 jaar op een manege...

Okee, ik begreep dat je het al 4 jaar bij haar zo deed.
Maar een manegepony is heel anders. Daar wordt het door veel ruiters gedaan, die allen een eigen manier hebben, en daarbij zijn manegeponys over het algemeen meestal al niet de moeilijkste...
Met dit paardje moet je denk ik gewoon consequent zijn en goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren (anders rent ze alleen maar harder weg)

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:12

[/quote]

Vast zetten met bit in doen? mmm... En als ze nou in paniek raakt?[/quote]

Paniek haken ;)[/quote]

En dan woesh paard weg. Bij lichte paniek gewoon doorgaan?
Ik rij nu nog met een extra touw om de hals (ivm net ingereden, ik heb hem niet vast), daar gewoon aan vast zetten, met paniekhaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:17

llindaaa schreef:
En dan woesh paard weg. Bij lichte paniek gewoon doorgaan?
Ik rij nu nog met een extra touw om de hals (ivm net ingereden, ik heb hem niet vast), daar gewoon aan vast zetten, met paniekhaak?

Als je paard woesh weg is dan doe je iets fout ;)
Je doet het halster om zn nek (met de lange band die achter zn oor ging rond zn nek, desnoods de lengte hiervan langer maken) en dan aan een van de ijzeren ringen / stukken een of twee touwen met paniek haken eraan. Zo staat het paard vast, zn hoofd vrij van 'belemmerende dingen' zoals halsters zodat jij het bit in kan doen en hoofdstel om en mocht het paard toch in paniek raken dan kan je het snel los maken door de paniek haken.
Maar als je paard in paniek raakt bij het bit in doen dan denk ik dat dit probleem toch wat dieper ligt dan gewoon niet willen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:17

Als een paard gaat hangen ofzo, dan heb je het halster zo los ;)
Het deel wat normaal achter de oren ligt, hangt nu om de hals. Omdat het zo losjes zit, heb je die gesp zo open en valt het halster van de hals. Maar dat zijn wel worse-case-scenario's hoor ;)

Maar naar haar tanden oid laten kijken is een slimme zet. Wie weet is het verzet.

De bitten zijn met dit weer ook erg koud. Warm hem eerst op met je handen om hem vervolgens in de mond van het paard te doen. Wellicht helpt het ;)

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:23

Lins_Vetra schreef:
Als een paard gaat hangen ofzo, dan heb je het halster zo los ;)
Het deel wat normaal achter de oren ligt, hangt nu om de hals. Omdat het zo losjes zit, heb je die gesp zo open en valt het halster van de hals. Maar dat zijn wel worse-case-scenario's hoor ;)

Maar naar haar tanden oid laten kijken is een slimme zet. Wie weet is het verzet.

De bitten zijn met dit weer ook erg koud. Warm hem eerst op met je handen om hem vervolgens in de mond van het paard te doen. Wellicht helpt het ;)

De eigenaar maakt het bit nooit schoon, nu heb ik dit wel gedaan en de volgende keer ging het al iets beter, ik denk dat ze het gewoon niet fijn vind zo'n vies koud bit dat tegen de tanden aan gedrukt wordt. Nu ga ik morgen weer en zou ik dan eerst de voortanden even checken en het schone bit even van het hoofstel halen en in mijn broekzak stoppen. Als ze dan nog achteruit loopt kan het gewoonte zijn geworden en moet ze het nog even doorkrijgen. Een paar keer zo maar doen!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:02

Jij moet de tanden niet checken, dat moet de tandarts doen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:07

Jelleee schreef:
Misschien heeft ze pijn aan de tanden (wanneer is de tandarts geweest voor het laatst?) en doet het bit haar pijn, waardoor ze hem liever niet in wil en daarom achteruit loopt.

Jelleee schreef:
Jij moet de tanden niet checken, dat moet de tandarts doen.

_/-\o_

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:12

Je kan ook eerst even aan je instructeur of iemand met veel ervaring vragen eens te kijken/helpen. Misschien is het wel vrij eenvoudig op te lossen ;) Met 4 jaar manege ervaring kreeg ik ook niet bij ieder paard even makkelijk een bit in.

beetlebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:37

tandarts laten komen, als dat allemaal ok dan wat strenger zijn idd geen ruimte geven van achter. (makkelijker gezegd dan gedaan hihihi) succes.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:27

Zou inderdaad te tandarts even laten komen. En anders kun je het proberen met een opgewarmd bit, even opwarmen in de huiskamer of onder je jas. Koude bitjes zijn niet zo fijn en zeker niet met dit weer. Wat je ook nog zou kunnen doen is een paar dagen met een appelbitje rijden. Die smaakt naar appel en is zacht in de mond.

dusty01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:31

mijn shet loopt heeel soms ook wel is naar achter, de dierenarts heeft gekeken en er was niks aan de hand, wat het ook kan zijn is dat het bit te koud is en dan willen ze hem niet in hebben, dan moet je het bit even met je handen opwarmen

ithil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:45

bit is vaak idd te koud, opwarmen kan dan, maar een paard moet er ook gwn aan wennen. belonen werkt wel

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:38

paard is 4, zou ze niet gewoon aan het wisselen zijn....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:43

cissy schreef:
paard is 4, zou ze niet gewoon aan het wisselen zijn....

Daar denk ik dus ook aan, dan zijn de lagen sowieso al veel gevoeliger en krijgen sommigen ook nog eens last van een hangend rooster. Tandarts erbij dus. Je paardje loopt echt niet voor niets zo achteruit, dit is altijd een teken van ongemak. Ongemak kan veroorzaakt worden door een ruwe ruiterhand, tandproblemen en zelfs andere lichamelijke problemen. Ze zijn heel snel in het associëren bit = pijn en zullen weigeren het aan te nemen. Hoog tijd je paardje eens te laten checken dus.