stang&trens met pony bij de paarden,mag het nou wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

stang&trens met pony bij de paarden,mag het nou wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 01:12

hoihoi

zoals de titel luid!

ik start mijn d/e pony tussen de paarden, Z1 dressuur.
MET stang en trens...dit omdat ze er puur veel fijner op loopt,
maar....nu heb ik vanavond woorden gehad met de jury die ik had,
volgens haar mocht het absoluut NIET!

ik heb het toendertijd gevraagd aan de knhs..die zeiden dat het mocht,
ga maandag ook bellen en klacht indienen,
want dit gaat zij ook tegen mij doen, ze gaat melden dat ik ermee start.

maar ik ben 23 en start gewoon met mijn pony als paard,
volgens mij ben ik echt niet de enige!
volgens haar trouwens wel. ze had het nooit eerder gezien..
ik dacht toch maar even topicje starten!
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 08-11-09 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_B

Re: stang&trens met pony bij de paarden,mag het nou wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:13

En welk niveau start je? :+ misschien wel makkelijk om erbij te vermelden als je B bijv. start staat het idd nogal raar.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:16

Ja hoor, bij de paarden hebben de pony's dezelfde 'rechten' als de paarden. Betekent dat andere sporen (groter?) en stang&trens toegestaan zijn. :)

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:16

Zie haar onderschift :)

Hmm, ik zou het ook niet weten en ik heb er ook nog nooit eerder van gehoord.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:17

Die mensen van bokt, met een Z fjord (ben jullie namen even kwijt :o ) starte toch ook haar pony met stang en trens ? :)
Zover ik weet, mag het inderdaad gewoon. Mits je bij de paarden start

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 01:28

Mandy_B schreef:
En welk niveau start je? :+ misschien wel makkelijk om erbij te vermelden als je B bijv. start staat het idd nogal raar.

Z1

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:33

Wat de rest ook recht, dan gelden voor je pony dezelfde ''regels'' als voor de paarden, als je met je pony tussen de paarden rijdt..
En wat hierboven ook gezegt wordt, bijv. Banshee werd ook gewoon met S&T gereden tussen de paarden. :)

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:35

Dit mag gewoon, denk dat de jury de regelementen nog maar eens door moet lezen, vind het raar dat ze dat niet weet...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:38

Dit mag zeker!

Jury's soms...

Ik heb het een keer gehad, volgens jury was mijn paspoort niet in orde, nou dat was hij wel.
Maar mocht niet van der starten, totdat er een andere jury (waar ik ook bij moest starten) uit de auto stapte.
Die heeft haar heel fijn het regelement nog een keer uitgelegt.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 01:41

ik snap er ook niets meer van, zij zijn degene die het allemaal moeten weten! toch? moeten wij ze dan gaan tegenspreken met onze mening er over,en er dan nog woorden ook over krijgen terwijl je weet dat je in je recht staat? ik ga dit ook zeker bij de knhs melden. ik kook er nog van! maar komt wel goed.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:48

Bonny4life schreef:
ik snap er ook niets meer van, zij zijn degene die het allemaal moeten weten! toch? moeten wij ze dan gaan tegenspreken met onze mening er over,en er dan nog woorden ook over krijgen terwijl je weet dat je in je recht staat? ik ga dit ook zeker bij de knhs melden. ik kook er nog van! maar komt wel goed.

Ja ik heb ook wel 10 min met haar lopen discusseren..
Maar nee, mevrouw bleef bij der standpunt.

Het ging over de stempel die over de sticker van het chipnummer moet gezet worden.
Dit zodat je de sticker er n iet uit kunt halen en in een ander paspoort kunt zetten.

Maar mijn paard was van een leeftijd dat hij toen hij gechipt werd hij daar direct een paspoort bij kreeg.
Het chipnummer stond dus met inkt in het paspoort net zoals alle andere teksten.
Daar hoeft dus geen stempel over omdat je dat er niet uit kunt halen.

God wat een discussie.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 01:50

daantjuhhh schreef:
Bonny4life schreef:

Ja ik heb ook wel 10 min met haar lopen discusseren..
Maar nee, mevrouw bleef bij der standpunt.

Het ging over de stempel die over de sticker van het chipnummer moet gezet worden.
Dit zodat je de sticker er n iet uit kunt halen en in een ander paspoort kunt zetten.

Maar mijn paard was van een leeftijd dat hij toen hij gechipt werd hij daar direct een paspoort bij kreeg.
Het chipnummer stond dus met inkt in het paspoort net zoals alle andere teksten.
Daar hoeft dus geen stempel over omdat je dat er niet uit kunt halen.

God wat een discussie.

idd en ook een nutteloze discussie dan!
ik moest erna nog starten maar ja..dat ging natuurlijk niet meer zo als ik me had voorgenomen,
ik was nogal mn concentratie kwijt, maar hoe dan ook, als ik maar gelijk heb was het me het waard!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:51

Ja ik heb trouwens sindsdien dat ik met dat paard opstap ging dat stukje regelement uitgeprint.

Misschien is dat ook een optie voor jou?
Dan kun je dit in de auto leggen en laten zien.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 02:03

met een pony tussen de paarden is je pony gewoon een paard.
ik heb indertijd met mijn pony ook Z1 tussen de paarden gestrart, maar wel met mijn gewone trensje, omdat ik het starten met stang en trens in de Z zie als voorberijding op hoger en omdat dat er toch niet van zou komen heb ik me nooit in het rijden met stang en trens verdiept.
ik heb wel eens gehad dat een jury beweerde dat mijn pony gemeten moest zijn, maar dit geld ook alleen bij de pony's en omdat ze "in een goede bui" zou zijn mocht ik toch starten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 02:16

Volgens mij mag je gewoon met stang en trens rijden hoor als je bij de paarden rijdt in de Z.

Probleem is dat de juryleden lang niet altijd de reglementen goed kennen. Om een voorbeeld te geven: ik ben een tijdje geleden gestart met aangepsannen wedstrijden (mennen dressuur en vaardigheid). In eerste instantie startte ik in de hobby klasse. Daar geldt het volgende kledingvoorschrift: alles mag, zolang het de veiligheid van de menner of de groom niet in gevaar brengt. Ondanks dit zeer ruime voorschrift ging ik netjes in witte blouse en zwarte rok, hoedje en handschoenen en mijn groom in een grijs pak met grijze hoed. Na afloop van de wedstrijd zag ik op mijn protocol een onvoldoende voor verzorging. Reden: de groom had een grijze hoed op ipv een zwarte! Dit zou niet mogen omdat alleen de menner een grijze hoed op mag en de groom altijd een zwarte op moet. De grootste onzin natuurlijk, omdat er geen kledingvoorschriften zijn voor de hobbyklasse. En nog grotere onzin omdat voor klasse B en hoger het volgende kledingvoorschrift geldt voor de groom: een kostuum met bijpassende hoed. Nou past een grijze hoed bij een grijs pak of ben ik nou gek :P
Ik dus de KNHS bellen. Antwoord: ik had helemaal gelijk, uiteraard ;-) En wat wordt er dan gezegd: "Ja, we zeggen het de juryleden altijd wel, maar het zijn ook maar mensen met hun eigen mening. Koop voor alle zekerheid maar een zwarte hoed (à 100 euro!!!), dan weet je zeker dat je hier geen last meer van hebt."
Het moet niet gekker worden toch?!?

Nu ik toch mijn frustraties jegens de KNHS uit: ik heb nog een voorbeeld. In dit geval hield de jury het reglement strikt aan, hetgeen ik totaal onterecht vond.
Ik reed met mijn (hete) paard in de ring (aangespannen dressuur). De proef was net begonnen toen er problemen ontstonden met een tweespan dat net buiten de ring stond. 1 paard kwam met zijn been over de langboom, waardoor het span in paniek raakte en met volle kracht achter elkaar tegen de wagen stonden te trappen. E.e.a. maakte een hoop kabaal waardoor mijn paard in paniek raakte. Voor alle veiligheid reed ik even de ring uit. Deze was namelijk omheind en het tweespan dat zo in paniek was stond vlak bij mijn ring, dus het leek mij veiliger om alle ruimte te hebben mocht het tweespan aan de haal gaan. Toen de paarden weer gekalmeerd waren reed ik de ring weer in. Maar van de jury mocht ik niet opnieuw starten of verder rijden vanaf waar ik begleven was. Dit omdat ik de ring verlaten had en dat mag dus niet van de KNHS. Belachelijk gewoon! Zeker als je je bedenkt dat ik hobby klasse reed (eerste keer met dit paard). Ik snap niet dat zo'n jury niet naar het grotere plaatje kijkt en begrijpt dat ik alleen handelde uit veiligheidsoverwegingen, maar zich zo vasthoudt aan zo'n regeltje.

Al met al heb ik geen hoge pet op van de KNHS/juryleden van de KNHS. Overtreden ze zelf een regel dan is dat pech voor jou; overtreedt jij een regeltje - alleen uit veiligheidsoverwegingen die iedereen kan begrijpen - dan is dat ook pech voor jou!

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 02:22

hee roel,

waar had je wedstrijd? jammer dat ze liepen te zeuren! volgensmij mag het ook gewoon zie het wel vaker!

tot snel! xxx

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 09:54

het was in woudenberg.
en ik heb de reglementen nog eens door zitten spitten,
maar ik zie maar 1 stukje erover en dat is ook nogal onduidelijk maar goed ik maak er niet uit op dat het niet mag!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:25

Natuurlijk mag dat! Je pony is gelijk gesteld aan een paard op het moment dat je bij de paarden start. Je hoeft toch ook geen ponyproeven te rijden in het Z2 ;) ? Mocht je nog wel starten van de jury met dat hoofdstel ?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 14:27

Fitzroy schreef:
Natuurlijk mag dat! Je pony is gelijk gesteld aan een paard op het moment dat je bij de paarden start. Je hoeft toch ook geen ponyproeven te rijden in het Z2 ;) ? Mocht je nog wel starten van de jury met dat hoofdstel ?

het mocht maar ze ging er zeker weten een aantekening bij zetten..voor de knhs..
ik had echt zo iets van, zal ik nog wel gaan? heb dus wel gereden had uiteindelijk nog 192 en 195 punten,
maar hoorde ook bij het secr. haar zeggen, ze had toch geen winst(nadat ze het aan het secretariaat ook meldde over mn hoodstel)
dus lekker heb ik niet gereden, ik was helemaal van slag. ze geloofde me echt niet!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:41

hey roelinda,

heb je een jurynummer.
ik heb het even voor je nagevraagd...ik ken iemand van het KNHS en is ook jury en het mag 100% zeker wel!
als je jury nummer of naam hebt kan je klacht indienen!...inprencipe moet ze "herscholing" krijgen of zelf haar regelementen altijd bij d'r hebben en jou kunnen aantonen in haar recentste regelementen dat ze GELIJK heeft.

gr amee

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:12

Het mag absoluut, alleen daar heb je achteraf natuurlijk ook niets aan. Je concentratie is op zo'n moment gewoon weg.

De discussie die daantjuh aanhaalt heb ik ook regelmatig gehad. Probeer maar eens aan een jurylid uit te leggen dat er weinig te frauderen valt met die voorgedrukte cijfertjes :+ Maar er was natuurlijk ook zo op die stempels gehamerd ;)

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:33

Jaa dan mag gewoon, ik wilde ook ZZ-licht gaan starten met mijn pony en met stang en trens maar toen werd hij net verkocht :(

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:21

tuurlijk mag dat :)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:23

heyhey
ja ik heb naam en jurynummer en ga morgen evengoed even bellen, ik ben wel overtuigd dat het gewoon mag maar wil het gewoon melden! want misschien kan ze nog even extra huiswerk doen, voor een volgende keer. in het reglement staat het trouwens niet heel duidelijk maar dan nog...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:10

Citaat:
als je jury nummer of naam hebt kan je klacht indienen!...inprencipe moet ze "herscholing" krijgen of zelf haar regelementen altijd bij d'r hebben en jou kunnen aantonen in haar recentste regelementen dat ze GELIJK heeft.

Werkte het maar zo... zie mijn verhaal eerder in dit topic!