dressuur rijlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

dressuur rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:42

Ik zit me nou al een hele tijd iets af te vragen dus ik open er toch maar eens even een topic over. Hier komtie dan :

Dressuurlaarzen, die ik bedoel in elk geval, waar nauwelijks vorm in zit en knetter hard zijn. Waarom kiezen mensen daarvoor? Wat is er zo prettig aan? Wat is de meerwaarde dat iemand de hel van die dingen inlopen wil doorstaan?

Laatst heb ik nieuwe rijlaarzen gekocht. Ik kreeg daar met helpen uiteraard de vraag wat ik reedt dressuur/spring en wat ik zocht. Mijn antwoorden verbaasden de verkoopster wel ietsje. Ik ben een echte dressuurmuts maar voor mijn niet van die 'kachelpijp laarzen'! Doe mij maar een fijne soepele laars die flink nauw rond de enkels is. (werd de petrie coventry) Met passen heb ik, voor het passen van de goede voetmaat, wel even kachelpijpen aan gehad.. VRESELIJK! Zo pijnlijk rond de enkels en knie holten.

bij het ophalen weer een lichtelijk verbaasde verkoopster toen ze vroeg of ik een springruiter was. Dus toen wou ik het al helemaal graag weten.

Wat is nou toch de meerwaarde van die kachelpijpen als dressuur ruiter zijnde? En ben ik nou echt zo in afwijkende minderheid dat ik ze nooit van m'n leven hebben wil?!

Chaos

Re: dressuur rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:47

Nou, ik heb de Petrie Anky's en heb ze na de koop aangetrokken en er gelijk 2 dagen lang heel dag op gelopen, nergens last mee gehad. :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:50

Dat hele harde is misschien om te vermijden dat je je voet naar buiten gaat kantelen en daarmee 'kapstoktenen" krijgt? Ik weet het niet zeker, maar dit lijk mij het logischte...
En misschien vermijdt dit ook dat je je tenen kunt optrekken (maarja, dan trek je toch gewoon je knie op...) ik weet het niet, heb er geen ervaring mee.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:56

petries zijn meestal heel goed in kwaliteit :)

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:42

Heb vandaag nieuwe laarzen gekocht.. Anky van Petri zijn kanon hard maar loopt al wel aardig uit na een avondje erop lopen.. t enige probleem is het uitkrijgen :D
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-11-09 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [b][/b] code verwijderd, graag je berichten in normaal lettertype plaatsen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:06

waarom heb je juist voor die laarzen gekozen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-11-09 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:10

Ik heb ook de Anky Petrie en vond het inlopen zo ontzettend meevallen, het uittrekken vond ik vervelender maar dat gaat nu beter. Wat bij mij de meerwaarde is is dat ik ze mooier vind dan rubberen rijlaarzen en lang niet zulke koude tenen erin heb dan de rubberen versie.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:12

Miiejs schreef:
Heb vandaag nieuwe laarzen gekocht.. Anky van Petri zijn kanon hard maar loopt al wel aardig uit na een avondje erop lopen.. t enige probleem is het uitkrijgen :D

Hard? Nee echt niet. Ik heb de Konings Sir. Aan de buiten kant zit een plaat verwerkt, de binnen kant is wel soepel.
Waarom ik hiervoor gekozen heb? Ik heb bij mijn vorige laarzen (Petrie's, Anky) dat de boven kant van de laars naar buiten gaan staan. Nu kun je natuurlijk gaan zeggen dat ze te hoog waren,maar dat waren ze niet.
Waarom ik voor laarzen heb gekozen waar je bijna iemand zijn hoofd mee kan inslaan? Ze blijven mooi. Dat bedoel ik in de zin van geen rare vouwen in de laars. Ik kan mijn benen ook stiller houden als ik mijn Konings aan heb.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:15

Ik heb vind ik zelf de perfecte laars !
De nieuwe Aigle laars met voering en suède aan de binnenkant.
En ze zitten heerlijk! zijn superzacht voor mij geen harde laarzen hoor ! vind het vreselijk !

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:46

Ik denk omdat ze gewoon erg mooi zijn :) en dat + het super fijn rijden wanneer ze eenmaal ingelopen zijn, is de pijn van het inlopen waard.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:51

Ik heb Petri Anky Allure. Ofzo iets. Het is een rundslederen rijlaars met een rits erin. Echt geweldig. Omdat ik smalle voetjes, kuitjes en enkels heb, is dit dé ideale laars voor mij +:)+ . Inlopen ging als een speer. Lekker onder mn Volendams costuum. Tja dat gaat wel..... :=

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:11

Sunrise_ schreef:
Ik denk omdat ze gewoon erg mooi zijn :) en dat + het super fijn rijden wanneer ze eenmaal ingelopen zijn, is de pijn van het inlopen waard.

mijn grote vraag is en blijft dus nogsteeds, waarom rijden ze dan ze fijn? hoe zit het dan zo anders als een soepele laars waardoor het fijner is?

en wat mooi betreft... Ik vind dat rechte vormloze echt lelijk

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:12

Volgens mij zijn die kachelpijpen juist alleen bij de standaardlaarzen het geval.
Ik heb nu dressuurlaarzen op maat besteld, maar daarbij werd ook 20 cm boven de grond ed gemeten, dus dat wordt zeker geen rechte vorm.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:15

ik heb ook petrie`s zonder rits ze zijn knoert hard
maar rijden heerlijk!
En als ik ook maar een beetje mijn hak niet uitdruk word
ik flink afgestrafd!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:24

ik denk dat het fijner rijd door het harde leer,
je been blijft op 1 plek en als je je hakken niet uitdrukt
word je genadeloos afgestraft door het harde leer.
hier en foto van mijn laarzen. Afbeelding

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:29

ik vraag me af of je nog wel iets voelt van de buik van je paard?

Ik rijd altijd met chaps en heb dus geen idee hoe het is om met van die harde laarzen te rijden.
Maar toen ik ze aanhad in de winkel verging ik van de pijn.
Heb toen maar voor laarzen van de niro gekozen.
Deze zaten meteen lekker (zijn trouwens nog steeds niet binnen, en heb ze 10 weken geleden besteld)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:38

nou ik snap niet wt je aan een paard zijn buik moet voelen ik voel liever zijn rug.

notabene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:20

Ik heb ook de Königs Sir, ze zijn heel duur maar er is (bijna) niks beter... Hard aan de buitenkant, zodat je been minder beweegt, en zacht aan de binnenkant voor een betere contact met het paard.
Het probleem is ze met de goede maten te bestellen :-((

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:26

dressuurlaarzen zijn vaak 'stugger' omdat je been dan stiller ligt en dat natuurlijk wel een mooier plaatje geeft bij dressuur ;)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:44

Ik heb petrie anky's, op het begin was het vreselijk, maar nu wil ik niet anders. Ik heb ook het idee dat ik, zoals hierboven omschreven mijn benen beter stil kan houden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:49

Chaos schreef:
Nou, ik heb de Petrie Anky's en heb ze na de koop aangetrokken en er gelijk 2 dagen lang heel dag op gelopen, nergens last mee gehad. :)

petrie anky!! ik ook!
4 dagen ingelopen. Maar de 3e dag was het al goed te doen. Wilde de 2 weken volmaken, maar was niet nodig.

Misschien is de petrie anky toch wat makkelijker in te lopen? heb geen vergelijking.

Kachelpijpen? ja vind wel dat ik wat 'gevoel' in moet hebben leveren. Maar ze zijn zo mooi. En hiervoor had ik mountains.. soepel.. maar tussen chaps en moutains zat ook erg veel verschil in. (lang wennen).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:51

wendy_paard schreef:
nou ik snap niet wt je aan een paard zijn buik moet voelen ik voel liever zijn rug.

ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Elk contact met je paard lijkt me 'handig'.. hoewel ik zelf ook kachelpijpen heb..

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:29

Ik heb ook soepele strakke, ik vind die houterige ook niets, ze staan mij ook niet. ik lees wel dat je je been erdoor stiller gaat houden, dat is dan weer positief. *D Alleen om die reden zou ik ze halen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:57

Heb 'kachelpijpen' en ze rijden heerlijk, moet wel zeggen dat ik die tegenwoordig alleen voor de wedstrijden gebruik en soepele heb voor het dagelijks rijden. En om nog eerlijker te zijn, als k weer nieuwe koop neem ik zeker weer laarzen met rits, wel harde en strak, maar niet meer met trekkers in de weer. Niet het rijden, maar het aan en uitdoen vind ik het grootste obstakel.

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:04

Ik heb ariat laarzen met rits én veter van kalfsleer. Erg zacht dus. Voor mij ook geen harde leren laarzen meer. Ik had van die leren van Petrie welk type weet ik niet meer maar die zaten echt vreselijk. Kan er niet tegen dat harde,stugge op mijn enkels.Na een uurtje aangehad te hebben had ik hele dikke opgezette enkels. Enige voordeel wat ik hier lees dat je je benen wel stiller zou houden. Dat is wel een pluspunt.