Waarom is een Bodyprotector niet veplicht bij springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom is een Bodyprotector niet veplicht bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:41

hooi,

Ik vraag het me al een tijdje af waarom een BP niet verplicht is bij springen maar wel bij SGW.
Eerlijk gezegd vind ik een cross en een springparcour even gevaarlijk. Natuurlijk is een Cross gevaarlijker vanwege de vaste hindernissen. Maargoed als je als ruiter op een boom valt of op een hindernis met balken maakt dat imo vrij weinig uit het is allebei even gevaarlijk.

Ik open dit topic naar aanleiding van een wedstrijd 2 a 3 weken geleden waarbij een springruiter op de hindernis viel en vervolgens met een ambulance naar het ziekenhuis ging. En natuurlijk droeg deze ruiter geen BP. Waarschijnlijk is dit niet de eerste keer dat een springruiter in een hindernis valt en naar het ziekenhuis moet. En niemand weet of een BP zo veel verschil gemaakt zou hebben maargoed. Bij een cap weet je ook nooit of het door je cap komt dat je nog leeft of niet. Dus imo hoort een BP net als een cap bij een standaart spring uitrusting

Mss is er iemand die hier op bokt kan beantwoorden waarom een er geen BP's verplicht zijn op wedstrijd en waarom ze dat niet zouden moeten worden. (antwoorden als "het zit niet fijn dus daarom niet" vind ik geen goed argument. Graag onderbouwen waarom het dan niet prettig zit en of je uberhaupt ooit een BP aangehad heb!)

Groetjes Nina
graag geen commentaar op spelfoute en slechte zins opbouw ik ben erg dyslectisch en ja ik heb het na gekeken

Lielle

Re: Waarom is een Bodyprotector niet veplicht bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:46

Ik draag een BP, maar ben geen voorstander van verplichting met springen (en draag het zelf ook meestal niet met springen). Groot verschil met de cross is dat de snelheid veel lager ligt, en de impact dus minder groot is. Bovendien zijn balken die meevallen echt minder hard dan een boomstam die blijft liggen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:47

Als ik springwedstrijden ga rijden schaf ik zowieso een BP aan
Wil er nu al wel een, maar geen geld dus springen zo min mogelijk en als ik ga springen niet al te hoog, zodat ik zeker weet dat ze niet weigerd

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:48

Ik denk dat die verplichting er mettertijd wel komt hoor, veiligheid is ene steeds groter issue in Nederland. De verplichting van de veiligheidshelm is er ook nog niet zo heel erg lang, de veiligheidshelm bestaat misschien 15 jaar nu? De bodyprotector is nog steeds in opkomst.
Best kans dat het in eerste instantie verplicht gaat worden in de ponyrubrieken.

De discussie eigen risico of niet of wel of geen betutteling even daargelaten.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:52

Ik spring altijd met een bodyprotector.
Ik ga er gewoon veel zekerder van rijden, vallen is nog steeds niet altijd leuk, maar voor mijn gevoel helpt dat ding wel degelijk.

Ik vind het nog altijd eigen risico, maar denk dat bij veel mensen het besef er pas is als ze al gevallen zijn.
Het hoeft voor mij niet verplicht te worden, maar denk dat dat er binnenkort wel aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:00

Ik heb er geen bewijs voor, maar heb het gevoel dat bij lagere snelheden de bodyprotector goed doorrollen in de val belemmert en daardoor binnen wel eens veel minder veilig zou kunnen zijn dan in de cross.
Maar is een gevoel hoor, kan het niet hardmaken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:23

Kelly_ann schreef:
Ik denk dat die verplichting er mettertijd wel komt hoor, veiligheid is ene steeds groter issue in Nederland. De verplichting van de veiligheidshelm is er ook nog niet zo heel erg lang, de veiligheidshelm bestaat misschien 15 jaar nu? De bodyprotector is nog steeds in opkomst.
Best kans dat het in eerste instantie verplicht gaat worden in de ponyrubrieken.

Dat denk ik ook. :j
Heeft ook even geduurd voor veiligheidshelmen verplicht waren bij het springen. En inmiddels zijn ze ook al bij de dressuur verplicht.

Al verwacht ik niet dat een bp snel verplicht zal worden in de dressuur.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:26

Marliesje schreef:

Eerste wat er waarschijnlijk aangaat in de dressuur is het hoedje vrees ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:05

Marliesje schreef:
Kelly_ann schreef:

Dat denk ik ook. :j
Heeft ook even geduurd voor veiligheidshelmen verplicht waren bij het springen. En inmiddels zijn ze ook al bij de dressuur verplicht.

idd dressuur denk ik ook niet omdat een BP toch een stukje bewegings vrijheid af neemt en dat bij dressuur zo belangrijk is. En dressuur aanzienlijk minder gevaarlijk is als springen.

Zelf denk ik ook dat een BP binnen nu en 3 jaar ook zeker veplicht zal worden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:11

Kelly_ann schreef:
Marliesje schreef:

Eerste wat er waarschijnlijk aangaat in de dressuur is het hoedje vrees ik....

Die kans is denk ik zeker wel aanwezig. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:43

Ik doe geen bodyprotector aan omdat ik dat ding gevaarlijk vind. Je zit als het ware in een harnas, dus minder mobiliteit. Bv. als een paard ineens weigert, is het dikwijls de soepelheid en het meebewegen van het lichaam dat je in het zadel houdt.
Als je valt kan je je ook niet meer veilig op een bolletje laten wegrollen. Je valt door die BP als het ware "vlak" op de grond.
Verder heb ik het idee als je op je hoofd of nek valt, dat die BP een whiplash of zelfs een nekbreuk veroorzaakt.

Ik vind de BP eigenlijk een eng ding.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:44

heb je er al eens mee gereden? Ik kan je uit ervaring vertellen dat het mij al een aantal keer voor zeer vervelende blessures heeft behoed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:56

ik heb nog maar 1x met BP gereden, vond het rotslecht zitten, maar was uiteindelijk wel blij dat ik hem droeg want ben op m'n rug op de balken gevallen en die bleven netjes liggen. Ik heb er nog niet eens blauwe plekken aan over gehouden.

Bij LRV (België) is het wel verplicht voor de ponyruiters om een BP te dragen tijdens de springles en op wedstrijden, maar dit is nog niet zo heel lang denk ik. In mijn tijd (10-12 jaar geleden alleen nog maar voor het crossparcours)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:56

Achja een cap zit ook niet lekker in het begin. Maar nu ik hem altijd draag mis ik hem zelfs als ik hem niet opheb.

BP went ook, alleen in de zomer is het wel zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:01

idd maargoed als je eenmaal gewend bent om met een BP te springen mis je hem als je zonder springt.(zelf ben ik dan ook veel onzekerder)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:08

Ik vind dat die verplichting er moet komen. Zo verschrikkelijk zit het nou ook weer niet, maar het beschermt je zoveel meer, het kan echt verschil uit maken bij je val. Ik vind het inderdaad net als een cap, gewoon verplicht stellen die handel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:12

Aan de andere kant, hoeveel letsel is er in de springsport/wedstrijden zodat een BP noodzakelijk wordt verplicht te stellen. Natuurlijk is het altijd veiliger om met BP te rijden, maar of het als noodzakelijke veiligheidsmaatregel ingesteld moet worden is een tweede. Misschien is het (rug/buik) letsel statistisch wel zodanig laag dat het een eigen risico kan blijven of je je BP aantrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:37

Kelly_ann schreef:
Aan de andere kant, hoeveel letsel is er in de springsport/wedstrijden zodat een BP noodzakelijk wordt verplicht te stellen. Natuurlijk is het altijd veiliger om met BP te rijden, maar of het als noodzakelijke veiligheidsmaatregel ingesteld moet worden is een tweede. Misschien is het (rug/buik) letsel statistisch wel zodanig laag dat het een eigen risico kan blijven of je je BP aantrekt.

maargoed als je naar dat soort statistieken gaat kijken. Dan kun je een cap dragen tijdens de dressuur ook afschaffen. Want hoeveel mensen vallen er nou af tijdens hun proef? Ik nog nooit en heb het ook nog nooit zien gebeuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:39

Lielle schreef:
heb je er al eens mee gereden? Ik kan je uit ervaring vertellen dat het mij al een aantal keer voor zeer vervelende blessures heeft behoed.

Ja, 1 keertje en toeval of niet, maar die les ben ik er ook afgevallen. Eerste keer ook dat ik vlak van mijn paard ben gevallen. Ik kon me niet wegrollen wat ik anders wel doe. Ik had echt schrik dat mijn paard op me ging staan. Misschien daarom mijn vooroordeel, maar ik ben nog nooit zo onveilig gevallen als toen.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de schade beperkt wordt als je daadwerkelijk in een hindernis valt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:46

Anoniem schreef:
Kelly_ann schreef:

maargoed als je naar dat soort statistieken gaat kijken. Dan kun je een cap dragen tijdens de dressuur ook afschaffen. Want hoeveel mensen vallen er nou af tijdens hun proef? Ik nog nooit en heb het ook nog nooit zien gebeuren.

ik wel, 2 tegelijk en 2 ambu's erbij. gebroken rug en de andere scheur in het bekken...

denk dat het ook een kwestie is van welke BP je aan hebt, de ene zit veel comfortabeler dan de andere. als je een goeie hebt die ook goed past belemmert het je bewegingsvrijheid echt nauwelijks

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:39

Anoniem schreef:
idd maargoed als je eenmaal gewend bent om met een BP te springen mis je hem als je zonder springt.(zelf ben ik dan ook veel onzekerder)

Dit heb ik ook, voelt als ik iets mis, en elk moment van mijn paard kan vallen :+
Maar ik ben er wel blij om dat ik er zo aan gewend ben, het is toch voor je eigen veiligheid.
Hij hoort gewoon bij mijn outfit als ik ga springen/crossen. Als ik er wonder opstap ben ik gelijk zo kaal :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:04

LiSSy schreef:
Anoniem schreef:

ik wel, 2 tegelijk en 2 ambu's erbij. gebroken rug en de andere scheur in het bekken...

denk dat het ook een kwestie is van welke BP je aan hebt, de ene zit veel comfortabeler dan de andere. als je een goeie hebt die ook goed past belemmert het je bewegingsvrijheid echt nauwelijks

idd het gebeurt. Maargoed als ik springen kijk valt er altijd wel een ruiter. En het afgelopen jaar dat ik dressuur wedstrijden kijk heb ik nog geen een keer iemand zien vallen. (even om aan te geven dat er bij springen veel vaker ongelukken gebeuren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:06

Ingridje16 schreef:
Anoniem schreef:

Dit heb ik ook, voelt als ik iets mis, en elk moment van mijn paard kan vallen :+
Maar ik ben er wel blij om dat ik er zo aan gewend ben, het is toch voor je eigen veiligheid.
Hij hoort gewoon bij mijn outfit als ik ga springen/crossen. Als ik er wonder opstap ben ik gelijk zo kaal :+

idd. Als je een fijne heb zoals eentje met losse stukjes (bijv. How's racesafe of flex) kun je je gewoon nog goed bewegen.

En dat heb ik idd ook dat als ik zonder bp spring ik me zo kaal voel :7

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:06

Gini schreef:
Lielle schreef:

Ja, 1 keertje en toeval of niet, maar die les ben ik er ook afgevallen. Eerste keer ook dat ik vlak van mijn paard ben gevallen. Ik kon me niet wegrollen wat ik anders wel doe. Ik had echt schrik dat mijn paard op me ging staan. Misschien daarom mijn vooroordeel, maar ik ben nog nooit zo onveilig gevallen als toen.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de schade beperkt wordt als je daadwerkelijk in een hindernis valt.

weet je ook zeker dat die goed paste?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:25

Zeker weten doe ik het niet, maar ik neem aan van wel daar ik het geleend had van een meisje met mijn gestalte.