Wedstrijdspanning bij paard, oplossing gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

steigert

Wedstrijdspanning bij paard, oplossing gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:24

Mijn paard is erg gespannen op wedstrijd. Hij zal door die spanning nooit gaan rennen of bokken, maar komt erg terug komt in tempo en activiteit, en reageert niet meer op mijn been. Wie heeft er ervaring met iets voeren voor de wedstrijd, in de vorm van een supplement of iets dergelijks, waardoor hij minder gespannen is op wedstrijdterrein? Het liefst iets waarmee ik max. 2 dagen van te voren hoef te beginnen en bij voorkeur op de dag zelf, bijvoorbeeld 3 uur van tevoren. We hebben ervaring met Bach Recue Spray. Dit helpt mij voldoende, maar mijn paard niet...

EllyC

Re: Wedstrijdspanning bij paard, oplossing gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:39

Is je paard alleen gespannen op een wedstrijd of altijd op vreemd terrein?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:41

ik denk dat mijn paard het ook heeft. ze reageert thuis en op les altijd goed op m'n been...ook is ze dan minder vlug. ik probeer haar altijd dan vlug te maken door veel overgangen te rijden. maar ze blijft dan gewoon slecht reageren op m'n been. ook als ik haar een tik met de zweep geef.

dus ik lees even mee :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:49

Ik zou eerst eens naar jezelf gaan kijken. Meestal ligt het probleem bij de ruiter. Omdat je zo graag wil presteren ga je veel te veel je best zitten doen en dat werkt niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:06

jury schreef:
Is je paard alleen gespannen op een wedstrijd of altijd op vreemd terrein?

Dit lijkt me inderdaad de meest interessante vraag.

Als hij het echt alleen op wedstrijd doet, werken de Rescue druppels blijkbaar bij de ruiter ook niet voldoende. Een paard snapt het verschil niet tussen wel of geen wedstrijd, maar wel het verschil in de houding van de ruiter. Probeer hieraan te werken, neem je instructrice een paar keer mee op wedstrijd, zodat die je aanwijzingen kan geven om je weer te ontspannen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:15

Ik heb dit probleem ook eventjes gehad.
Totdat ik in Ermelo op de instructieweek een oefenproefje ging rijden en merkte dat ik zodra ik begon met de proef mijn been ineens netjes stil ging houden :Y) dat hadtie natuurlijk door :P

Toen de zomer extra op activiteit gelet, enige doel in de proef is voorwaarts rijden, gaat nu wel beter :)

Je denkt vaak dat het bij je paard ligt, uiteindelijk kom je erachter dat je zelf vaak anders rijdt, hoe vervelend het ook is om dat toe te geven :Y)

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:41

Tuurlijk, ik weet dat het ook bij mezelf ligt, natuurlijk rijd ik niet net zoals thuis, want ook ik ben gespannen... Maar om een voorbeeld te noemen, ik stap altijd in aan een lange teugel, als ik hem dan been geef om door te stappen, reageert hij thuis door voorwaartser te gaan stappen, op wedstrijd gewoon niet... En ook niet als ik hem een paar keer 'wakker' gemaakt heb, waarna hij thuis erg actief zou gaan lopen en op wedstrijd niet.
Sjonniej: Ik denk dat mijn paard heel goed weet wanneer hij een wedstrijd loopt en wanneer niet... Dat heb ik hem waarschijnlijk in eerste instantie door mijzelf laten merken, maar nu weet hij echt wel wat we gaan doen als we weggaan...

Om even terug te komen op de vraag van jury: Ik ben pas een enkele keer met hem op vreemd terrein geweest en dat is meer dan een jaar geleden... Daar had ik het vandaag ook nog over met mijn instructrice, dat we gewoon eens met hem naar vreemd terrein moeten gaan om te kijken of hij zich dan ook zo gedraagd...

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:45

De avond en ochtend ervoor een half bruin biertje werkt goed, alleen ben ik er alleen bekend mee met een paard wat juist té voorwaarts werd door de spanning. Maar ben het ook wel eens met derest dat misschien het probleem wel bij jou ligt? Succes

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:51

Een vriendin van mij heeft ook altijd een paard dat tijdens de proef in het geheel niet meer voorwaarts is.
Losrijden gaat dan nog aardig, maar proef is echt drama. Zij had altijd het idee dat het kwam door het weggooien van de zweep (M-dressuur dus mag niet meer met zweep).

Ik geloof daar niet in mede omdat ik zie dat zij anders gaat zitten en dus anders gaat inwerken, daar reageert het paard dan weer op, zij krijg (nog) meer stress etc etc.
Natuurlijk is dit dan een paard dat daar gevoelig voor is, maar het probleem zit voor 90% bij de ruiter.
Die andere 10 procent zit wellicht bij het paard maar daar zou de ruiter dan weer op moeten reageren op een correcte manier.
Wat dan correct is, is zo lastig te zeggen.
Kilometers maken, stukjes losrijden en proef op laten nemen en later goed naar kijken wat er nu precies mee gebeurt.
Thuis nog consequenter zijn met je hulpen en de reactie die daar uit voort moet komen.
Een paard voelt een vlieg landen zei mijn oude instructeur altijd. Hij voelt dus ook best wel dat jij drijft, maar nu moet nog de link komen dat ie bij drijven ALTIJD voorwaarts moet.
Dat houdt dus in dat jij NOOIT been moet geven als er niets hoeft te gebeuren. En dat maakt paardrijden nu juist zo moelijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:25

Ik ken wat mensen die goede ervaringen hebben met Stressless van Primeval. Maar dit was voor kijkerige en vluchterige paarden.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:33

jury schreef:
Natuurlijk is dit dan een paard dat daar gevoelig voor is, maar het probleem zit voor 90% bij de ruiter.
Die andere 10 procent zit wellicht bij het paard maar daar zou de ruiter dan weer op moeten reageren op een correcte manier.
Wat dan correct is, is zo lastig te zeggen.
Kilometers maken, stukjes losrijden en proef op laten nemen en later goed naar kijken wat er nu precies mee gebeurt.
Thuis nog consequenter zijn met je hulpen en de reactie die daar uit voort moet komen.
Een paard voelt een vlieg landen zei mijn oude instructeur altijd. Hij voelt dus ook best wel dat jij drijft, maar nu moet nog de link komen dat ie bij drijven ALTIJD voorwaarts moet.
Dat houdt dus in dat jij NOOIT been moet geven als er niets hoeft te gebeuren. En dat maakt paardrijden nu juist zo moelijk.

Ik denk ook wel dat mijn paard er meer dan gemiddeld gevoelig voor is, omdat ie van nature flegmatiek is. Thuis moet hij inderdaad nóg scherper aan mijn been worden, maar waar ik hem thuis snel vlug en actief krijg, krijg ik hem dat op wedstrijd niet. Ik geloof zeker dat je gelijk hebt en dat er een heel groot deel bij mij ligt, maar wilde proberen of er iets is, waarmee ik in elk geval zijn spanning weg kan krijgen...

Fitzroy schreef:
Ik ken wat mensen die goede ervaringen hebben met Stressless van Primeval. Maar dit was voor kijkerige en vluchterige paarden.

Tja... vluchterig is hij in ieder geval niet...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:36

Ik denk dat je jullie heel erg kan helpen door inderdaad eens een paar keer op vreemd terrein te rijden. Daarmee doorbreek je iig al het eventuele aangeleerde gedrag: Van huis weg, is niet meer hoeven reageren. Want als jij geen wedstrijd hebt, heb jij geen spanning en zal je hem rijden zoals thuis. En dan weet je paard écht niet het verschil tussen een wedstrijd en een keertje ergens anders oefenen. Het enige verschil wordt dan nog door jouw veroorzaakt. Wat heel gunstig is (ook al klinkt het juist heel negatief), want aan jezelf kan je het makkelijkste werken.

Ben benieuwd hoe je paard op vreemd terrein reageert. Slaat hij daar ook dicht? Train hem dan daarin, veel op andere terreinen rijden, juf mee, en rijden. Niet focussen op moeilijke oefeningen, focus dan op je basis; been is vooruit, op je zit terug, stelling, buiging, overgangen.

Ik denk echt dat je er meer aan hebt om met de situaties te gaan oefenen, dan door je paard een middel te geven, terwijl je eigenlijk niet zeker weet of je het wel door je paard wordt veroorzaakt. Plus dat jij er ook zelf beter van wordt, doordat je handiger wordt, je problemen leert herkennen en oplossen. Waardoor je uiteindelijk een veel grotere stap voorwaarts zet, dan wanneer je het oplost met een poedertje of wat dan ook.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:40

Veel oefenen helpt uiteraard voor de lange termijn :j voor de korte termijn zou ik je eventueel Tranquigel aan willen raden :j Dit is iets wat wel toegestaan is met het oog op doping, maar echt ideaal werkt! Probeer het wel eerst thuis eens uit!!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:53

Weet je zeker dat Tranquigel toegestaan is?
Dat bevat toch hetzelfde als Sedasan? Die staat op de dopinglijst.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:53

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal idd meer op vreemd terrein gaan oefenen! Zal ook eens wat informatie zoeken over tranquigel!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:48

Niet nodig,is hartstikke verboden!(en gevaarlijk!)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:53

Tranquigel is sowieso verboden (is hetzelfde als Sedalin). Maar ik denk dat ie daar juist nog minder voorwaarts van wordt.
Gebruik ik als ik m'n paard ga scheren en dan gaat ie echt wel slapen hoor! Niet zo fijn als je wedstrijd wilt rijden

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 07:41

Dat dacht ik dus ook. Je moet het dan eerder in de natuurlijke middelen zoeken, zoals Stressless. Neem anders eens een kijkje op dochorse of paardendrogist. Er zijn genoeg supplementen voor spanning. 't is even uitvogelen wat werkt voor je.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:24

Mijn paard werd altijd strak en gespannen op wedstrijd. Hij kwam ook altijd iets terug in temp, maar dat was alleen maar goed, omdat ie normaal wat te heet was... ;)
Ik heb m een paar keer een spuit calmitan gegeven. Dit is gewoon een comb van vit. en mineralen en haalt t ergste randje ervan af. Het is toegestaan op wedstrijden en een paard wordt er beslist niet lui of suf van.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:39

Fitzroy schreef:
Dat dacht ik dus ook. Je moet het dan eerder in de natuurlijke middelen zoeken, zoals Stressless. Neem anders eens een kijkje op dochorse of paardendrogist. Er zijn genoeg supplementen voor spanning. 't is even uitvogelen wat werkt voor je.

Heb ik inderdaad al op gezocht, staat veel op.. Vroeg me alleen af of mensen hier aanraders of ervaringen hadden met bepaalde producten.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:41

sommige paarden en ruiters reageren ook goed op een banaan!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:14

Mijn ervaring is dat die supplementen niet helpen. Hooguit een placebo-effect, dat je denkt dat het helpt; je hebt je paard wat gegeven dus hij zal wel rustiger zijn. Dan stap je zelf al met een ander gevoel op.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:26

KarinvdM schreef:
Mijn ervaring is dat die supplementen niet helpen. Hooguit een placebo-effect, dat je denkt dat het helpt; je hebt je paard wat gegeven dus hij zal wel rustiger zijn. Dan stap je zelf al met een ander gevoel op.

dat dacht ik dus ook altijd, maar t tegendeel, mijn paard schoot zelfs niet van een rondvliegende parasol in de stress...
En mijn stuiterende kreupele paard, was een stuk rustiger en je kon normaal over t erf wandelen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:41

KarinvdM schreef:

De vraag is of dat een probleem is.
Zeker met die kruiden en andere onschadelijke sapjes en poedertjes. Zowel ruiter en paard zijn erbij gebaad, of dat nu echt door het kruid is veroorzaakt of het psychologische effect, is niet zo van belang toch?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:45

Nee, ik zeg ook niet dat het een probleem is. :)
Ik heb in het verleden ook wel poedertjes aan een paard gegeven en dat was volgens mij inderdaad vooral voor mijn gevoel.