rozengeur en manenschijn tussen paard en eigenaar of..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

rozengeur en manenschijn tussen paard en eigenaar of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:17

Ik zit nu al een tijd op bokt. Leuk om iedereen bezig te zien met zijn of haar paard/pony! De topics waar mensen hun rijkunsten vertonen op de foto's het ziet er altijd zo goed leuk en ontspannen uit of het grondwerk waarbij het paardje precies alles doet. Prachtig echt waar, maar als ik deze topics dan zie denk ik altijd waarom lukt dit bij mij niet ben ik nu een van de weinige die ondanks vele pogingen niet die ideale band met haar pony kan krijgen? of worden alleen de hele goede momenten met je paard hier op bokt.nl geplaatst?

Voor de duidelijkheid: ik heb 3 pony's ben gek op ze echt waar 1 kleine jaarlingshet waar ik ook vanalles mee kan ze gaat graag mee fietsen komt gelijk aanrennen dol op aandacht nergens bang van zo te pakken in de wei geweldig beest ! maar dan die andere 2 :

een haflinger jaarling merrie waar ik op het eerste gezicht een leuke band mee heb, komt naar je toe kan haar aaien en knuffelen maar zodra ze een halster ziet is ze 9 van de 10x weg, als ik met haar wandel en ze moet verder dan haar eigen weide begint ze de laatste tijd erg gek te doen en maakt haar eigen erg sterk. ik ben gek op t beest en doe haar geen kwaad maar waarom doet ze dan toch zo?

dan de 3e een shet leuke pony 2 veulens gehad met haar buien leuke gezeldschapspony en fokmerrie en het zou ook echt een prima leuke kinderpony zijn maar ook deze merrie komt naar je toe als je brood hebt maar is zo snel en de laatste tijd met geen mogelijkheid te pakken te krijgen, ik wil haar eigenlijk inrijden en in het voorjaar verkopen maar ik verkoop geen pony die niet te vangen is natuurlijk.

waarom bij mij geen rozengeur en manenschijn?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:24

Sorry Kiwiko heb je onderschrift gejat.
Een paard maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die jij biedt. Althans daar komt het volgens Kiwiko's onderschrift op neer.
En nee ik weet ook niet alles, maar mijn ervaring tot nu toe is wel zo dat dit heel erg klopt.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:25

Ik denk dat heel veel mensen geen foto's posten omdat het nog lang niet perfect gaat.
Dan krijg je meteen een hele bult mensen over je heen met kritiek,
terwijl ik die taak liever aan mijn instructrice overlaat :)

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat ik, zodra het wel beter gaat, het misschien wel een keer op bokt zet,
puur omdat ik er dan tevreden mee ben en dat graag wil laten zien.

Ik zou je geen zorgen maken hoor, bij lang niet iedereen gaat het gewoon helemaal goed :)
Ik heb naar mijn mening ook geen talent wat betreft paarden en het gaat ook af en toe lekker even fout,
maar ook weer niet altijd en daar doe je het voor toch?

Anoniem

Re: rozengeur en manenschijn tussen paard en eigenaar of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:26

Bij mij ook geen rozengeur en manenschijn hoor...
Het punt is dat je op bokt gelijk 'afgezeken' wordt als je nog maar een klein foutje maakt. Daarom wordt iedereen (inclusief ik) bang om 'slechte' foto's te plaatsen, wat het ideaal-beeld alleen maar versterkt.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:37

Troost je, da's niet alleen bij jou hoor ;) . Ik heb met mijn paardje op zich echt een heel goede band, grondwerk gaat lekker en tijdens de buitenritten vertrouwd ze me helemaal, maar in de wei naar me toekomen? Dat is in de 3 jaar dat ik haar nu heb misschien 2 keer voorgekomen. Meestal blijft ze gewoon staan wachten (eten) tot ik bij haar ben en dan kan ik haar zo pakken, maar ze heeft ook dagen dat ze denkt "bekijk het maar".

Dan is ze dus ook nog zo slim om haar maatje (van bijna 1.70 hoog) tussen mij en haarzelf te blijven plaatsen zodat ik haar ook echt niet te pakken kan krijgen. Ze staat dan om een hoekje te loeren wat ik ga doen met een big smile op haar gezicht en blijft precies buiten mijn bereik staan. Eigenlijk moet ik daar dan wel om lachen, want het is echt komisch zoals ze dan kan kijken. T'is zelf al een paar keer voorgekomen dat de boer waar ze staat dat zag en dat hij me te hulp schoot. We konden haar uiteindelijk in een hoek krijgen en dan 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant en toen bleef ze uiteindelijk staan en kon ik haar pakken.

Als je haar dan eenmaal hebt is er niks meer aan de hand en kun je lekker aan het werk. Ze heeft dus ook echt humor, maar er zijn best dagen dat ik haar achter het behang wil plakken.

En foto's van dingen die goed gaan, die kan ik niet plaatsen, want die heb ik niet. Ik ben eigenlijk altijd alleen op stal als ik met haar bezig ben en ik kan niet èn trainen èn foto's maken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:11

Oh, ik heb ook genoeg problemen met mijn paard hoor.

Vandaag nog, toen ze ineens uit enthousiasme steigerde. Maar dat zal ik niet snel op bokt zetten; ten eerste omdat het niet relevant is, ten tweede omdat mensen dan gaan reageren met "Ja, had je haar ook maar niet moeten leren steigeren, eigen schuld!" - terwijl dat soort reacties echt nergens over gaan in dit geval.

Ook vandaag nog, werd ik bijna omver gelopen door haar omdat ze per direct het weiland op wilde. Madame heeft een mep gehad en mocht weer terug om het opnieuw te proberen, maar dan rustig. Dus ook dat hoef ik hier niet te zeggen, want normaal gesproken gaat dit wel goed, en ik kan het zelf prima oplossen.

Ik denk dat dat voor anderen ook wel geldt. De slechte momenten laten ze niet zien, ook omdat ze zelf weten dat het niet goed gaat, en ook zelf weten wat ze daaraan moeten doen. En dan willen ze dat niet van heel Bokt nog eens horen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 18:26

oke k begon echt te twijfelen haha

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:26

Hier ook geen rozengeur en maneschijn hoor!
Heb sinds ruim anderhalf jaar een 7 jarige minishet met een te groot ego en zeer verwend geweest altijd :D
En nu een miniveulentje van ruim 5 maanden die alles nog moet leren.
Ik probeer alles zo goed mogelijk te doen,en mn ruintje te heropvoeden....Maar rozengeur en maneschijn is het echt niet zomaar.
Heb nu wel momenten van rozengeur en maneschijn......maar heb in het verleden weleens wanhopig staan vloeken als mn ruintje weer eens aan het uitproberen sloeg :D
1 voordeel,van mij hoeft alles niet perfect,dus mijn eisen zijn ook niet zo hoog.
Het zijn hobbypony`s dus als ze de basis beheersen en verder zich vriendelijk weten te gedragen is het prima voor mij.
Ruintje staat weleens voor de kar,en eventueel de kleine later ook.

Pessoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:33

Wel ik dacht ook al dat ik bijna de eenige was met de niet perfecte band :+

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 13:22

word er echt moe van haflinger is bang van het halster, nu heb ik haar zonder halster op de wei gezet en is ze niet meer te beschieten zodra ik met een halster aankom..

maar ben dus niet de enige waarbij het niet vlekkeloos gaat

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:22

met mij en mn pony gaat ook niet vlekkeloos, laatst foto's geplaats en jah hoor duurde nog geen uur toen had ik de volle lading al over me heen :D
heb toen gezegt, joh dat jullie het er niet mee eens zijn prima maar zeg dan niet alleen wat ik fout doe, maar ook hoe het verbeterd kan worden, op deze manier heb ik er niks aan en mn pony al helemaal niet .
Naja toen kreeg ik ineens hele goede tips, heb ze uitgeprobeerd en het werkte idd.
Het probleem hier opp bokt is, dat veel mensen zich meteen aangevallen voelen en in de verdediging schieten , maar als je om feedback vraagt, krijg je die ook gewoon. je moet gewoon niet ingaan op 'beschuldegingen'

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 05:33

Ik laat ook liever zien dat het goed gaat dan dat het verkeerd gaat. Als er iets mis gaat, zoek ik dit liever eerst uit. Als ik vervolgens geen antwoord op mijn vraag en/of probleem kan vinden, dan pas zou ik bijvoorbeeld een topic op bokt.nl openen.

Ik denk dat om deze reden meer 'mooie plaatjes' wordt gepost dan 'slechte plaatjes'.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 06:53

Nee hier zeker niet, mijn paarden kunnen erg leuk zijn, maar blijven wel dieren. We hebben zat goede dagen, maar moet niet vergeten dat daar heel wat mindere dagen voor zijn geweest.

Mijn pony was een van de vreselijkste paarden die ik kende... (heb haar gekregen, niet gekozen). Inmiddels is ze oud, en eindelijk eens een beetje braaf aan het worden.

Ik denk dat een hoop mensen ook wat minder lief zijn wanneer niemand kijkt...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:38

hier overwegend rozengeur en manenschijn maar volgens mij gaat er overal wel eens iets mis.
Soms lopen dingen anders dan gepland, laatst met mestruimen had ik de kruiwagen laten staan om die ene mesthoop verderop zo te pakken met mestvork, draai me om, is de kruiwagen omgegooit.
Soms heeft er hier ook een paardje geen tijd om te komen, dan moet ik andere taktieken inzitten om te gaan rijden oid.
maarre vaak heeft elk nadeel een voordeel en zo kan ik er vaak toch weer om lachen.
ik kreeg een keer bijna een rake klap van een veulen, die wilde ik per direct een trap tegen zijn bil geven met mijn klomp, dit lukte niet, maar mijn klomp landde in de waterbak, tja best humor eigenlijk.
Ik sla en schop eigenlijk nooit, maar dit kwam zo uit.
ik werd dus meteen gestraft haha

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:54

Je schrijft zelf al dat het jaarlinge zijn, die willen nog kuiten en spelen en vaak ook wat proberen.
Zorg gewoon dat je veel met ze bezig bent en ben evengoed consequent.
Je moet kunnen belonen maar soms ook straffen.
Straffen is een streng wordt en hiermee bedoel ik corrigeren.
Door veel met ze te oefenen en doen, gaan ze je ook meer vertrouwen en een band die zal toch echt moeten groeien.
Ik heb mijn paardjes beide al jaren en alles is rozengeur en manenschijn (zoals jij het noemt) maar ook ik moet ze af en toe terrecht wijzen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:46

Het kan niet alleen maar goed gaan, zelfs bij de mensen met heel veel ervaring gaat nog wel eens iets fout, want het ene paard is het andere niet.

Ik heb zelf een tinkermerrie die bij de vorige eigenaar superbraaf was en die nu bij mij op eens haar "strekenpakket" heeft ontdekt, in het begin heb ik echt wel eens ruzie met haar gehad, het begint nu beter te gaan omdat ze lijkt te accepteren dat ik haar nieuwe baasje ben, maar vandaag nog heeft ze me door de wei heen gesleurd, gewoon omdat ze door had dat ik in de natte modder geen grip had met mijn voeten. Hier gaat 't dan nog om een braaf paard van 5 jaar. Jij hebt jaarlingen. Natuurlijk gaat dat niet meteen goed!

De meeste mensen schrijven nou eenmaal liever over de goede dingen die zijn gebeurd en posten liever foto's waar ze trots op zijn.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:52

Ik heb mijn paardje nu 13 jaar. Maar ik heb nog vaak een echtelijke ruzie met hem hoor. :D Het is ook zo,n eigenwijze donder he!

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:53

Ook hier gaat het weleens niet goed hoor. Mijn haflinger krijg je in de wei wel altijd een halster aan, maar wil er soms echt niet uit. Probeer maar eens 600kilo ervan te overtuigen dat ie de wei uit moet om gezellig hard aan de slag te gaan :D :o .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:56

banketstaaf maar bij mij is het wel altijd rozengeur en manenschijn........... behoudens the bump in tha road :D
tis net een relatie :D

verhoudingen duidelijk maken en je bent een heel eind :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 18:04

maarja hoe wil je met een pony werken dei wel naar je toe komt maar geen halster om wil en als die geen zin meer heeft dus wegloopt werken (haflinger)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:11

Ik vind het altijd maar nutteloos om foto's te plaatsen als het even niet goed ging. Ik wéét dan wat er mis ging, dus tja...
Foto's die wel goed zijn daar is altijd nog wel iets op te vinden, daar kun je toch nog wat van leren (vind ik dus)

Over het algemeen heb ik ook weinig problemen met mijn paarden...Wil het altijd nog beter hebben, maar dat is mens eigen denk. Daarbij is de band met het ene paard wel wat beter als met de ander, maar iig niet slecht ofzo :o
Laatst bijgewerkt door superwoman op 02-11-09 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:14

Nelleke1 schreef:
maarja hoe wil je met een pony werken dei wel naar je toe komt maar geen halster om wil en als die geen zin meer heeft dus wegloopt werken (haflinger)

ik denk dat je van mij een niet boktwaardig antwoord krijgt :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:29

Alles wat hier op stal staat is rozengeur en manenschijn.

Incl de shet met zijn streken. Daar zie ik de humor dan nog wel van in, athans, ik ben blij dat het diertje streken heeft met wat ie heeft meegemaakt. Dan staat ie aan de andere kant van riggel te vreten. 1 keer met de brokjesbak rammelen en hij komt er aan gespurt. Dat had ik 2 jaar geleden ook niet verwacht.

Uiteraard ook hier wel eens mindere dagen, maar die kan ik me altijd maar slecht heugen.

Maar over het algemeen, u kunt alles terug verwachten in wat u geeft.

Hier zijn we alle 4 erg gelukkig met elkaar in ieder geval.

Lady__M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:07

Mijn Haflinger (die overleden is ondertss) was mishandeld geweest, en ookal heb ik haar 10 jaar gehad en hadden we een super sterke band, ik heb nooit met haar kunnen knuffelen of haar hoofd kunnen strelen. Ze heeft mij er meerdere malen zwaar afgegooid (vooral in het begin), ze is op mijn tenen gaan staan, ze heeft mij tegen de muur geklemd, kopstoten gegeven,.. veel pijn gedaan. Dus zeker geen rozegeur en maneschijn, maar wel veel liefde van beide kanten.

Mijn huidig paard is super lief, maar ook geen knuffelaar. Hij is 20 maar nog super eigenzinnig, hoevaak hij met mij de piste al niet is uitgelopen.. of in het bos op hol slaat waardoor ik met knikkende knietjes maar in stap blijf,... Nee, zeker niet altijd rozegeur en maneschijn, maar ik geniet àltijd van het gevoel dat ze me geven, of ik nu goed heb gereden of niet!

Volgens mij hebben de meeste ruiters wel eens mindere dagen.. en daar worden liever niet foto's en filmpjes van gemaakt ;)

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:48

Bij mij is er ook maar 1 pony geweest waar ik het echt goed mee kon vinden,en dat is degene die ik nu al 7 jaar heb,

Maar tuurlijk plaatst iedereen zijn beste foto's,
dat doe je op hyves ofzo met foto's van jezelf toch ook? :)
Als ik een mindere dag heb,en daar zijn foto's van,hou ik die liefst ook voor mezelf :+
vooral hier op bokt,waar iedereen commentaar heeft op elkaar,
ik ben vaak erg benieuwd naar de rijkunsten van degene met de meeste commentaar op iedereen, :+

Maar een pony die je niet kan vangen is toch niet zo'n erg groot probleem?
voor alles zijn oplossingen hoor ! :)