Paard zweet alleen bij rijden met trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renessa

Paard zweet alleen bij rijden met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 09:08

Mijn paard is 4, vindt het enorm spannend om met de trailer te gaan, maar loopt er steeds netjes op. We zijn nu een keer of 10 weggeweest en het valt me op dat hij rustig is voordat we gaan (het is nieuw voor hem dus hij is wel alert), hij wacht op 3 benen tot we gaan dus ziet er rustig uit. Dan rijden we naar de manege of naar huis (is maar iets van 10 minuten en we rijden echt rustig aan), we halen hem van de trailer en hij is drijfnat van zweet... De laatste keer wilde hij er niet zomaar in... En ik merk dat hij meer twijfelend de trailer benaderd. Ik zal wel overbezorgd zijn, maar ik wil het niet verknallen. Moet het dus rustig aanpakken denk ik, maar heeft iemand tips? Het zal toch geen wagenziekte zijn of zo?

Riddershow

Re: Paard zweet alleen bij rijden met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:25

Die van mij waren ook in het begin altijd nat van het zweet als ik ze uit de trailer haalden, maar dat gaat langzaam over. Waarschijnlijk vind hij het rijden spannend of dergelijke, aangezien hij niet echt bang overkomt ;)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:15

jeetje , mischien vind hij het geluid van het rijden nog erg eng , tja wat ik zou doen is hem geregeld
op de trailer zetten en hem daar zijn krachtvoer geven of gewoon wat lekkers ,evt wat poetsen
en dan er weer af ,zonder te gaan rijden , en als je wel weer gaat rijden ff iets te eten voor onderweg , beetje slobber
ofzo , [als je een bak kunt bevestigen ], dan kun je ook zien of hij onderweg , tijdens het rijden durft eten of niet .
Als het een 2 paards trailer is zou ik eens samen met een paard wat ie kent en rustig is opzetten .
nou suc 6.
Die van ons deden in het begin wel veel poepen op de trailer van de spanning , maar geen zweet , we laten wel de achterkant open , want als we [ voor de kou] de achterkant dichtdoen krijgen ze het te warm en zweten ze daarom .
Laatst bijgewerkt door flamingoo op 28-10-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:18

Wat Sjonnie 48 zegt eens proberen met een ervaren paardje ernaast. En inderdaad lekker hooi ophangen zodat hij daarmee bezig kan zijn.
En hoe rustig is rustig, mijn vriend zit altijd die reclame van die opa en oma na te doen: FILE Ik zie helemaal geen file.... maar ik blijf lekker rustig rijden. Heb zelfs geleerd dat als je een emmer water in de trailer zet deze nog vol moet zitten bij aankomst, dan rijdt je rustig genoeg voor je paard, nou vind ik dit een beetje overdreven maar tussen rustig en rustig zitten dus ook nog verschillen.
Er zelf bij gaan zitten hoor je vaak al vind ik dat nog wel een enge onderneming.

Renessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 19:02

Het is een 1,5 paards trailer dus 1 erbij zetten is geen optie... En zelf erbij vind ik ook een eng idee ja! Maar er hangt hooi, hij komt er niet aan. In het begin wilde hij zelfs geen appel en het is een echte vreetzak. Dat gaat trouwens wel beter nu. Dus misschien komt het wel goed, moet hij nog echt vertrouwen opbouwen.
Hij poept inderdaad ook bij elk ritje en de achterkant laat ik ook open. Misschien dan maar geen deken op in de trailer? (Hij staat nu onder een ongevoerde regendeken)
Rustig rijden is echt als en slak door de bocht anders zit ik op de bijrijderstoel al te roepen :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:08

Ik heb mijn shet nu 2 keer in de trailer gehad. Hij wou er gelijk de eerste keer al niet in (ondanks dat ik wel geoefend haf op een stil staande trailer) en wou de de vorige keer ook niet in, en hij is ook best bezweet als we aankomen, maar het is natuurlijk ook allemaal erg spannend :P Ik zorg nu gewoon (aangezien zijn liefde door de maag gaat :o ) dat er hooi in de trailer hangt, en hij krijgt brokies als hij de trailer braaf op loopt (ik lok hem er met een brokje in :o ) en ga dit zo langzaam afbouwen tot helemaal geen beloning als hij er in loopt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:09

Renessa schreef:
Het is een 1,5 paards trailer dus 1 erbij zetten is geen optie... En zelf erbij vind ik ook een eng idee ja! Maar er hangt hooi, hij komt er niet aan. In het begin wilde hij zelfs geen appel en het is een echte vreetzak. Dat gaat trouwens wel beter nu. Dus misschien komt het wel goed, moet hij nog echt vertrouwen opbouwen.
Hij poept inderdaad ook bij elk ritje en de achterkant laat ik ook open. Misschien dan maar geen deken op in de trailer? (Hij staat nu onder een ongevoerde regendeken)
Rustig rijden is echt als en slak door de bocht anders zit ik op de bijrijderstoel al te roepen :D

Ik hebt echt precies het zelfde gehad hoor ;) Alleen eet die van mij nu wel onder het rijden, maar het schijt ook echt de hele trailer er onder :o Ik ga er maar vanuit dat het vanzelf over gaat ;) Hij is trouwens 3.5 jaar, dus mischien ligt het ook wel aan hun leeftijd :+

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:11

Die van mij heeft het ook, maar dat komt voornamelijk omdat het moeilijk vind om te blijven staan op de trailer en het daarom heel erg eng vind. Ik heb heel veel geprobeerd en het enige wat hielp was heel langzaam rijden. Net doen of heb je alle tijd van de wereld, de auto zoveel mogelijk uit laten rollen voor een stoplicht of bocht, heel voorzichtig optrekken enz. Als we dit niet doen krijgen we haar op de terug weg met geen mogelijkheid in de trailer.

Renessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 23:29

Bedankt voor alle tips, ik ga inderdaad wat meer belonen met lekkers als ie goed de trailer in gaat. Normaal gesproken doet ie daar een moord voor namelijk. Vandaag heb ik nog eens geoefend aan de hand met meelopen, halthouden en achterwaarts. Dat moest toch wel even bijgeschaafd worden merkte ik. Ging op het laatst wel heel goed, dus wie weet helpt het. Overmorgen gaan we weer!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:53

het is stress. bijna elk paard heeft wel een beetje stress op de trailer en komt er bezweet uit.
het zou ook kunnen zijn door de energie die die moet verbruiken om recht te blijven staan.

jaeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:11

alleen zweetdeken op, dat ademt tenminst, het is heeel snel warm in een trailer! en laten wennen, maar kan je der niet aan doen denk ik...

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:09

jaeltje schreef:
alleen zweetdeken op, dat ademt tenminst, het is heeel snel warm in een trailer! en laten wennen, maar kan je der niet aan doen denk ik...

ook als hij dag en nacht met een winterdeken op staat? Vat hij dan geen kou op een tochtige trailer??

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:13

Onze vierjarige ruin heeft hetzelfde probleem, enorme stress kip op de trailer , ook met zeer ervaren pony ernaast. Wij doen geen dekens meer op in de trailer, hij komt er schuimend onder de deken vanaf. Wel meteen een zweetdekentje op als hij van de trailer afkomt. Moet wel zeggen dat het minder lijkt te worden nu we wat vaker zijn weggeweest , maar hij blijft het spannend vinden.

Renessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 13:15

Nou, we zijn weer weggeweest... En weer naderde hij twijfelend de trailer en gaat nu zelfs stilstaan "ïk ga er niet in". "Brokjes? Hoef ik niet." (Hier was ik zo bang voor, wat een gedoe) Volgens mijn man ligt het aan mij, als ik denk hij gaat er niet in dan gebeurt dat ook. Maar goed, in ieder geval er is een bezem gesneuveld :o maar hij at wel zijn brokken in de trailer meteen op (hoezo stress?) Op de manege aangekomen was hij nog aardig droog, joepie! Mijn instructrice zei: je moet hem dwingen zonder dat hij het merkt, dus niet teveel heisa. Het moeten geen nare ervaringen worden. Een longeerlijn had ik mee voor de terugweg en wat denk je? Meteen zodra hij de lijn bij zijn billen voelde sprong (!) hij de trailer in. Geen heisa, gewoon duidelijkheid. Thuis wel weer nat, maar dit hebben we weer gewonnen :D

Die longeerlijn onthou ik, het zal wel een fase zijn hoop ik...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:06

Ik heb een al wat ouder paard die het een drama vindt in de trailer. Ze komt er drijfnat uit. Ze loopt wel redelijk gewoon de trailer op. Ze heeft wel wat aanmoediging nodig, maar hetgaat redelijk vlot. Onderweg vindt ze het een ramp. Wij rijden ook heel voorzichtig, maar bochten vindt ze echt erg. Ze laat zich tegen het tussenschot aanvallen en komt elke keer mer een wondje op haar heup de trailer uit. Waarschijnlijk laat ze zich door de achterbenen zakken in de bochten en stoot ze zich zo aan het tussenschot. Ik zet haar zonder deken in de trailer of (in de winter) met een dunne deken. Wel gaat het achterzeiltje dicht, omdat ze al zo stresst. En er is een dakraampje open voor de ventilatie. Ik hang altijd een hooinet op, maar ze eet er amper wat van. Vaak krijgt ze wel een worteltje als ze in de trailer staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:52

Mijn paard is 10, zal in zijn hele leven een keer of 10 op een trailer hebben gestaan, waarvan 8 keer in de laatste 8 maanden (sinds hij van mij is) Vandaag nog toevallig. En ook hij komt er nat af, vandaag zijn we een kwartiertje onderweg geweest en hij was bezweet toen hij er af kwam. We hebben ook al eens gehad dat er een hele plas zweet in de trailer lag, ook een ritje van hooguit een kwartier (maar wel in hoogzomer) En ook mijn paard aarzelt bij de aanblik van een trailer. Het wordt steeds erger. Longeerlijnen erachter? Wordt hij alleen maar wild van. Voetje voor voetje optillen trapt hij niet meer in. Het enige dat helpt is een emmer met brokjes, en dan dus genoeg brokjes om 'm bezig te houden toe iemand de klep dicht heeft gedaan anders speert hij er weer uit. Ben benieuwd hoe lang dit gaat werken... in ieder geval TS, geef je paard de tijd, zo'n rammelend hokje op wielen is behoorlijk eng en het trailerladen moet voor je paard een positieve ervaring worden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:05

bij jou klinkt het als bang zijn voor de trailer/ slechte ervaring met rijden. Hoe rijd de bestuurder? Anders eens de test met de emmer water doen. Want aangezien jou paard steeds minder graag de trailer in wil klinkt bij in de oren als slechte ervaringen met het rijden. Als de chaffeur wel netjes rijd kan het ook een balansprobleem van het paard zijn. Dan zou je verschillende manieren van vastzetten kunnen proberen: wel of geen tussenschot, links of rechts neerzetten 2 paards, 1,5 paard of 1 paard ect.

Renessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:40

even een reactie voor sheela: een paard van een stalgenoot van mij (is een vrij fors, breed paard) paste niet in een 2-paards, dus zij heeft het tussenschot een stukje laten verzetten. Schijnbaar kon haar paard het evenwicht niet houden omdat het te smal was voor haar. Jouw paard krijgt zelfs wondjes, misschien is er dan zoiets aan de hand? Of het paard neerzetten op de helft achter de bestuurder, dan schijnen de bochten minder heftig te zijn?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:48

Renessa schreef:
Of het paard neerzetten op de helft achter de bestuurder, dan schijnen de bochten minder heftig te zijn?

Dat klopt, als je paard links in de trailer staat komt hij zoiezo minder in de berm als de auto uit moet wijken.
Heb inderdaad ook weleens gehoord dat ze minder balans hebben met minder ruimte dan met meer ruimte omdat ze dan de mogelijkheid hebben een stapje erbij te zetten.
Mijn pony rent de trailer in zonder dat er iemand voor loopt, gewoon op de voerbak af en eruit gaat ook allemaal in mijn eentje. Ik heb het van jongs af aan kunnen oefenen en ook met zijn moeder (die de rust zelf is in de trailer) erbij.

Maar wat de instructrice van 1 van jullie zei goed onthouden, het moet geen dwang worden!! Er zijn niet voor niks zoveel clinics voor trailer laden / angsten etc.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:12

Ik heb dus wel altijd het achterzeiltje dicht, omdat mijn paard gaat staan omkijken...
Met zeiltje dicht staat hij veel rustiger....
En met ramen open is het fris genoeg in de trailer!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:21

Mijn paard was vroeger een ramp met laden, onderweg maakte hij zich ook erg druk en kwam zwetend de trailer af.
Nu gaat het goed en loopt hij zonder problemen de trailer op en komt er droog vanaf.
Het paard zal het moeten leren om goed te gaan staan in de trailer zodat hij zijn evenwicht kan behouden.
Wat je man zegt kan ik me wel in vinden.
Als jij op voorhand al denkt van het gaat toch niet lukken dan straal je dat ook uit in je houding en je paard pikt dat feilloos op van jou.
Lichaamstaal doet enorm veel. Niet langzaam naar de trailer toe lopen maar in een vlot tempo naast je paard schouders naar voren en door blijven lopen. Als je van je zelf weet dat spanning op je stem slaat dan vooral niet praten tegen je paard want dan merkt hij dat daar ook aan.
Wel er voor zorgen dat je iemand in de buurt hebt die van aanpakken weet en de stang er voor je achter kan doen.
Ook zorgen dat je het deurtje voor hebt open staan, zorgt voor extra licht voor de paarden om makkelijker naar binnen te lopen en voor jezelf meer ruimte.
Heb je een 2-paards trailer dan zou je het schot scheef kunnen plaatsen zodat de opening ook ruimer is om door te lopen voor het paard.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:33

Renessa: mijn paard staat links in de trailer, omdat ze de andere kant helemaal een ramp vindt. ooit een keer gedaan, was een ritje van 15 minuten, maar ze kwam drijfnat van de trailer. Mijn paard is vrij smal, echt geen fors paard en ze past zat tussen de zijwand en tussenschot, maar ze heeft blijkbaar moeite haar evenwicht met bewaren. Ik heb er ook al over zitten denken om het tussenschot te verplaatsen. Of mijn 2 paards trailer omruilen voor een 1 1/2 paards trailer. Ik heb haar nu zelf 2 keer van de trailer afgehaald en als je dan in de trailer komt, staat ze achter wijdbeens. Met het ene been strak tegen het tussenschot. Wat overigens van rubber is. Het vorige schot van helemaal van hout, vond ze ook niets. Kon ze haar benen niet wijder zetten. Nu kan ze nog een stukje onder het rubber door.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:54

Ik doe altijd dunnere ademende dekens op in de trailer, omdat ze tijdens de rit toch moeite moeten doen voor hun evenwicht en maar in een kleine ruimte staan, dan krijgen ze het best snel warm...

Het liefst houd ik ook het zeiltje en de raampjes open voor frisse lucht.

Mijn merrie zweette en mestte in het begin ook veel op de trailer, maar tegenwoordig komt ze er bijna altijd helemaal droog uit en mest ze ook veel minder...
Ik denk toch een kwestie van ervaring en vertrouwen...

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:01

Die van mij komt jammer genoeg ook steeds zeiknat de trailer af. Wel gaat ze er heel makkelijk in (ookal is dit niet altijd zo geweest) Ze is 8 jaar, maar vind het, hoevaak we ook al geweest zijn, toch erg spannend op de trailer. Ze eet wel hooi, maar ze mest veel en een appel wil ze dan ook niet. Als ze er net op staat gaat ze ook gelijk heel erg uit het raampje kijken en spitst ze dr oortjes overal op.
Ik hoop ook dat het overgaat, maar misschien is het voor mij ook een keer goed om te kijken hoe bezweet ze is als we het zeiltje dichtdoen, zodat ze niet achterom kan kijken. (wat ze veel doet)
Maar we zijn al zo vaak met de trailer geweest, en de ene keer is ze wel nat en de andere keer niet. Ik weet niet of het nog naar helemaal droog gaat veranderen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:38

sheela schreef:
Renessa: mijn paard staat links in de trailer, omdat ze de andere kant helemaal een ramp vindt. ooit een keer gedaan, was een ritje van 15 minuten, maar ze kwam drijfnat van de trailer. Mijn paard is vrij smal, echt geen fors paard en ze past zat tussen de zijwand en tussenschot, maar ze heeft blijkbaar moeite haar evenwicht met bewaren. Ik heb er ook al over zitten denken om het tussenschot te verplaatsen. Of mijn 2 paards trailer omruilen voor een 1 1/2 paards trailer. Ik heb haar nu zelf 2 keer van de trailer afgehaald en als je dan in de trailer komt, staat ze achter wijdbeens. Met het ene been strak tegen het tussenschot. Wat overigens van rubber is. Het vorige schot van helemaal van hout, vond ze ook niets. Kon ze haar benen niet wijder zetten. Nu kan ze nog een stukje onder het rubber door.

Je zou je schot met de stang van een 1,5 paards trailer achter ook een stukje naar rechts kunnen zetten, dan weet je gauw genoeg of je je trailer in moet ruilen voor een kleinere. Dan heeft ze wel genoeg ruimte achterin.