nieuw paard,mooie nieuwe stal,maar ze gaat er dus niet in!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dewilderoos

nieuw paard,mooie nieuwe stal,maar ze gaat er dus niet in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 22:17

hallo,
ik heb sinds een week een pracht paard op de wei staan. vanwege
het feit dat de stal niet helemaal klaar was heb ik haar dus dag en nacht buiten gehad.
en nu is de stal wel helemaal klaar. en nu wil ze er niet in :o . ik kan haar niet overtuigen om door de deur opening te lopen. ze wil wel het hooi dat ik voor de deur neerleg opeten en dus met haar halve lichaam (en met haar hoeven nog netjes buiten) naar binnen komen maar verder niet. ik heb niets gedaan en afgewacht (haar dwingen heeft geen zin denk ik, ze is een belg x fries.. je houd er niets aan!)

HOE GAAN WE DIT NU AANPAKKEN?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:19

kan je geen uitloop maken?

dan leg je in de stal gewoon het voer in de voerbak en hooi op de grond en waar je het nu neerlegt
en wie weet gaat ze er wel zelf in in de loop van de tijd
dwingen werkt meestal niet echt.

wel lastig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:20

lekker zo laten,als ze wil gaat ze heus wel.

is de deuropening wel breed genoeg?
is het wel licht binnen?
donkere ruimtes kunnen soms beangstigend zijn voor paarden.
loopt ze wel netjes met je mee als je haar aan het halster hebt?

gewoon het voer binnen leggen en zorg dat het binnen licht is zodat het paard wel alles kan zien.

tjeetje

Re: nieuw paard,mooie nieuwe stal,maar ze gaat er dus niet in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:22

op den duur gaan ze wel, bij ons op stal ook gehad, maar uiteindelijk na een hoop geneuzel stonden ze toch mooi binnen. Vanzelf en zonder dwang

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:25

Rare vraag, maar is er maar 1 in en uitgang? Dat kan namelijk beangstigend werken. Als je binnen staat hoeft er maar 1 tijger in de deuropening te komen staan en je bent er geweest :+

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:29

Bedoel je dat het een inloopstal is of komt het paard echt in een stal appart van de weide?
Bij de inloopstal zou ik het lekker zou laten (als de opening groot genoeg is en het binnen licht genoeg is).
Als het een apparte stal is kan je proberen haar te overtuigen met wortels of brokken.
Ga zelf met je paard bij de ingang van de stal staan. Zet iemand in de stal met een emmer brokken. Rammelen/snuffelen en wie weet kan je haar zo overtuigen.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 22:30

hoi,
ze staat nu in de paddock. deze grenst direct aan de staldeur die nu open staat. het licht binnen is nu aan, en ze heeft zoiets van bekijk het maar! ze staat in de stromende regen en ze voelt wat warm aan (ik denk dat het allemaal wat te spannend voor haar is geweest de afgelopen week) zodoende hoopte ik dat ze lekker naar binnen ging. maar helaas....

mypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:34

ellepel schreef:
lekker zo laten,als ze wil gaat ze heus wel.

is de deuropening wel breed genoeg?
is het wel licht binnen?
donkere ruimtes kunnen soms beangstigend zijn voor paarden.
loopt ze wel netjes met je mee als je haar aan het halster hebt?

gewoon het voer binnen leggen en zorg dat het binnen licht is zodat het paard wel alles kan zien.

Dat zou ook mijn advies zijn. Succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:38

lekker laten gaan en haar zelf de keuze maken. Ik heb een pracht van een open schuilstal maar no way dat ze hem gebruiken.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:46

Biks in de voerbak?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:20

dewilderoos schreef:
hoi,
ze staat nu in de paddock. deze grenst direct aan de staldeur die nu open staat. het licht binnen is nu aan, en ze heeft zoiets van bekijk het maar! ze staat in de stromende regen en ze voelt wat warm aan (ik denk dat het allemaal wat te spannend voor haar is geweest de afgelopen week) zodoende hoopte ik dat ze lekker naar binnen ging. maar helaas....

Troostje mijn arabier gaat ook nooit in een inloopstal staan. Hooguit ś zomers als er veel vliegen zijn.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:52

Het is me wel vaker opgevallen dat wij als mensen eerder denken: "Wat een rot weer, snel naar binnen." dan paarden. Als ze de keus hebben en de stal is licht genoeg gaan ze vanzelf wel een keer naar binnen.

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:36

heb je foto's van haar?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:41

als ze het nodig acht, zal ze wel binnen gaan zeker... beestjes zijn niet lomp en zullen zeker nx doen waar ze zelf echt slechter van worden hoor

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:51

Jullie hebben de stal verbouwd, misschien ruikt het nu meer naar andere luchtjes dan naar "paard".
Heb je ook geverft soms. Dan een kruiwagen met mest binnenzetten of in de stal gooien zodat het wel naar paard gaat ruiken.
Staat je paard alleen? Misschien kun je ergens bv een shetje lenen zodat die kan voordoen dat naar binnen gaan helemaal niet eng is, en loopt jouw paard er achteraan naar binnen.
Op zich kan een paard gewoon buiten blijven, ze hebben het niet gauw koud en ook geen last van de regen als ze maar wel op een droge ondergrond kunnen staan en liggen. Dus niet in de modder oid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:53

Heb je al geprobeerd wat ze doet als je haar er achter uit inzet? Als ze eenmaal een keertje binnen is geweest is de eerste angst misschien over?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:04

ik zat te denken,maar wat diega zegt kan ook,wat van haar eigen poep in de stal kan dan idd wel helpen
maar had je haar nou al es meegenomen aan een halster naar binnen toe?
kan ook nog zijn dat ze bang is voor de deuropening,misschien iemand meenemen die achter haar loopt en zo kan ondersteunen dat ze wel naar binnen kan

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:09

zo'n paard als die van jouw heeft geen stal nodig, een afdak misschien en een plek waar zijn voeten niet te nat staan (bak is goed). In de stal zal het in vergelijking met buiten te warm zijn. Kijk nog maar eens op 'paardnatuurlijk.nl' , daar staat precies uitgelegd hoe zijn vacht werkt, erg leuk.
Als ik mijn paarden (trekpaard, haflinger)vanuit de kou naar binnen haal om te zadelen zijn ze ook gauw heel warm. Als je hooi in de stal legt gaat hij vanzelf naar binnen als hij daar behoefte aan krijgt. Of als hij echt honger krijgt en/of als het temperatuurverschil minder wordt.

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:11

o het is een merrie, 'zij' ipv 'hij', sorry.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:32

hoi, ja ik heb vandaag de hele truukendoos open getrokken, maar ze heeft er nog steeds geen zin aan.. eigenlijk moet ik er ook wel om lachen! ze lijkt niet bang, maar ze kijkt heel sceptich om het hoekje. ik heb niet geschilderd maar het is allemaal gemaakt van planken met het schors er nog aan. en het ruikt misschien idd wel erg "verdacht". ik heb nog 2 mini appaloosa's die staan nog op de wei, ik zal ze eerdaags ook op halen. kijken hoe dat gaat.

ik maak mij totaal geen zorgen om haar gezondheid. kou en regen kunnen ze echt wel hebben! maar ik zou het fijn vinden als ze gewoon af en toe op stal gaat.
en paard-natuurlijk heb ik ook gelezen ik vind wel dat ze het op stal staan wel erg overdrijven. ik denk dat je een gezonde combi moet maken. ik wil erg veel afwisseling bieden. dus veel op de wei, op de paddock en ja af en toe hoort op stal daar ook bij!

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:50

Hoi, mee eens dat ze op 'paard natuurlijk' het wat overdrijven.. afwisseling zeker goed. Je moet wel met je paard kunnen doen wat je wil en/of nodig is, waar jij wil.
Als mijn paard niet mee wil lopen, sta ik naast hem en tik hem met mijn touw zegen z'n buik (achterlangs) , op die manier gaat hij altijd mee, maar dat heb je vast al geprobeerd.. Een touw achterlangs haar billen, zoals bij trailerladen een hulpmiddel kan zijn, kan je nog proberen.. succes hoor.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 15:09

oh ja een foto!
kijken of het nu wel lukt...
IMG]http://i581.photobucket.com/albums/ss260/dewilderoos/DSC00853.jpg[/IMG]
haar vader is een fries en haar moeder een belgisch trekpaard

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 15:10

ik zie niks, klop dat?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:11

doet het niet!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:14