Na het rijden de winterdeken op? Of eerst een zweetdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Na het rijden de winterdeken op? Of eerst een zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:15

Heey,
Ik had een vraagje, na het rijden van mijn paard in de winter zweet hij nogal. Ik doe dan eerst altijd een zweetdeken op en daarover heen een regendeken. Zodat het zweet goed kan intrekken in het zweetdeken. Alleen het nadeel is: Het zweetdeken ligt de volgende dag helemaal schreef onder de regendeken. Ik doe dan meestal altijd weer een winterdeken op, maar als ik bijv. sochtends vroeg naar school moet, en dan de dekens verwisselen dan stink ik nogal :Y)
Of kan ik na het rijden gewoon een winterdeken op doen, als hij zweet?
Wat doen jullie??

Skessa_

Re: Na het rijden de winterdeken op? Of eerst een zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:18

Eerst een zweetdeken. Als je paard droog genoeg is de zweetdeken eraf en de regendeken om. NIET die zweetdeken op laten als je weggaat.
Als je een paard met een zweetdeken op laat staan, word de deken klammig en kan je paard ziek worden.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:26

maar alleen een zweetdeken is toch veelste koud voor in de winter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:29

Inderdaad, dat is te koud en daar is een zweetdeken ook niet voor. Daarom moet je ook het zweetdeken omdoen en wachten tot je paard droog is. Daarna kan je het winterdeken gewoon op doen :) Het vergt soms wat tijd als je moet wachten tot ze helemaal droog zijn maar je voorkomt ermee dat ze ziek worden. Je zou eventueel ook aan scheren kunnen denken als je paard echt pas na uren wachten eindelijk droog is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-10-09 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:29

Dan kan je dus beter wat langer bij je paard blijven en als je paard droog genoeg is de dekens verwisselen. Twintig minuutjes langer blijven is toch ook niet zo erg?

edit: Miss_Montana was me voor :Y)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:30

Na het rijden doe ik altijd goed uitstappen met een uitrijdeken van fleece. Als ze daarna nog zweet gaat er een zweetdeken op, als ze helemaal droog is eerst haar staldeken en een half uur daarna haar regendeken (zodat haar temperatuur gedaald is in dat half uur).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:35

Inderdaad nooit een zweetdeken een hele nacht oplaten.
Na het rijden en goed uitstappen even twintig minuten een zweetdeken op. Daarna helpt die deken vaak ook niet meer, want deken is in die twintig min. nat geworden. Vervolgens de winterdeken erop. Vaak is mijn paard dan nog niet kurkdroog, maar ik heb een ademende winterdeken dus dan droogt ze nog verderop

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:41

Jooliieen schreef:
maar alleen een zweetdeken is toch veelste koud voor in de winter?

Het woord zegt het al.. Zweetdeken, is voor als je paard zweet. Dus als je paard zweet doe je die deken op en wacht je tot hij/zij droog is. Daarna doe je de zweetdeken af en doe je je andere deken (regendeken en/of staldeken) op. Of helemaal geen deken, net wat je paard gewend is.

Een paard heeft het niet zo heel snel koud hoor! Het is alleen niet verstandig om een heel erg bezweet paard zo weer buiten te zetten. Dan vat ie kou. Als je je zweetdeken te lang op laat, trekt het zweet in de deken, word de deken ook nat en kan je paard dus ook ziek worden.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:44

Een zweetdeken moet je er niet lang op laten liggen want als het zweet in de deken is getrokken heeft de deken daarna geen effect meer, dus als je paard dan droog is dan doe je ALLEEN en winterdeken om ;)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:53

Okee, mijn paard is na 20 min. nog niet droog. En daarom doe ik eraltijd nog een regendeken overheen.
Maar je kunt dus na het rijden niet gelijk gewoon een winterdeken opgooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:01

Mijn paard was gisteren na 3 kwartier nog niet droog := En een winterdeken op een nat paard gooien is niet fijn voor je paard. Jij trekt ook je winterjas niet aan als je kletsnat uit de douche komt ;) Daarnaast word zo'n deken klam/nat van binnen en krijgt een paard het op een gegeven moment koud als dat deken op blijft.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 14:04

maar mijn paard is pas na een paar uur droog. En als ik om 10 uur weer kom van de les, dan ga ik douchen en dan slapen en dan ga je toch niet midden in de nacht eruit om je paard een ander deken op te doen??
Dus moet ik dan eerst een zweetdeken op doen met een regendeken erover heen?
En dan de volgende ochtend een winterdeken?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:05

Een regendeken over je zweetdeken lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Dan sluit je de boel weer af. Ik zelf rijd de paarden niet zo heel nat óf ik blijf lang genoeg om te wachten tot ze droog zijn en verwissel de deken, óf ik kom later terug om te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:08

Jooliieen schreef:
maar mijn paard is pas na een paar uur droog. En als ik om 10 uur weer kom van de les, dan ga ik douchen en dan slapen en dan ga je toch niet midden in de nacht eruit om je paard een ander deken op te doen??
Dus moet ik dan eerst een zweetdeken op doen met een regendeken erover heen?
En dan de volgende ochtend een winterdeken?

Als je dat niet wil zou je toch echt aan scheren moeten denken. Of je moet je paard niet zo nat rijden dat het zo lang duurt voordat hij droog is. Ik rij mijn paard ook alleen in het zweet als ik na het rijden tijd genoeg heb om te wachten. Heb ik geen tijd doe ik lekker rustig met rijden zodat ze niet of niet zo heel erg nat word.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:35

Zweetdeken transporteerd het vocht van de natte naar de droge kant van de deken. Als je de deken te lang op laat (na 30-45 min ong.) wordt paard weer nat van de deken. Is je paard na ong. 30 min. nog nat wissel dan je zweetdeken voor een droge zweetdeken.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:55

Dus in de winter doen jullie nooit een zweetdeken en daarover heen een regendeken??

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:53

De paardenvacht werkt hetzelfde als een zweet deken...het transporteert het zweet naar boven zodat de onderlaag droog blijft.
Dus goed uitstappen is genoeg en als je hem daarna nog even laat rollen in droog zand zal hij snel weer droog zijn.

Mijn ervaring is dat ze met een zweetdeken nog langer nat blijven omdat de warmte nergens heen kan.

Wil je geen natte vacht zul je moeten scheren en met dekens aan de gang.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:07

Nee, je moet sowieso nooit 2 dekens over elkaar heen doen, daar zijn ze niet voor gemaakt en dat gaat vreselijk schuren. Als je gereden hebt moet je dus zorgen dat je paard droog onder de winterdeken gaat, dus dat houdt in dat je hem goed moet droogstappen, wat je het beste kunt doen is ze even laten rollen in het zand als je gereden hebt, dan zijn ze echt binnen 10 minuten droog, zelfs met wintervacht. Maar dus nooit meer die zweetdeken oplaten en dan de deken erop gooien, dan blijf je maar wat langer wachten. Net als een winterdeken opgooien terwijl ze nog nat zijn, dan trekt het zweet in de deken, waardoor die van binnen nat wordt en dan heeft je paard het gewoon de hele nacht koud.
Of je moet 'm voortaan zonder deken neerzetten, dan kan ie namelijk wel nog nat het land op, dan kan de vacht gewoon drogen en is er niets aan de hand. Daar worden ze niet verkouden van.

Maar het is natuurlijk wel altijd heel belangrijk dat je je paard GOED uitstapt, dus geen 5 minuutjes ofzo, maar gewoon minstens een kwartier uitstappen.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 11:14

@Hyppolyte, ik stap mijn paard altijd minstens 20 min. uit, soms wel een uur, maar dan is hij nog niet droog, want onder het zadel droogt het niet met het uitstappen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:08

En als je na het rijden aan de hand nog uitstapt met een zweetdeken op?

esterb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:41

Na het rijden als hij nog wat klam is eerst even een zweetdeken op en daarna de winterdeken. Heb een Bucas die ook op een paard kan wat niet helemaal droog is dus ik hoef daar niet heel lang op te wachten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:45

als dat je allemaal te veel moeite is moet je gewoon geen deken opdoen dan kan die gewoon in zijn stal drogen en als je de volgende ochtend je paard naar buiten zet kun je hem zijn regendeken opdoen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:50

Ts, kun je je paard ook tochtvrij op stal zetten want dan kun je hem na het uitstappen gewoon wegzetten zonder deken omdat dat het fijnste is, ze zijn sneller droog omdat ze de warmte kwijtkunnen en dan kun je na het douchen de stal- of andere deken opdoen. Als je paard zo erg zweet dan is een regendeken niet goed want daaronder blijven ze vaak lang nat en je belemmert de warmteafvoer, over een natte fleecedeken een regendeken gooien is niet prettig voor je paard want die is nat en gaat broeien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:48

BEH --> SV

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:51

Eerst zolang mogelijk uitstappen, dat scheelt al een stuk!

Dan even op stal zetten met zweetdekentje op, of evt nog aan de hand stappen met zweetdekentje als 'ie op stal kan, en als 'ie dan droog is winterdeken erop en weer in de wei (of op stal).

Ik zet de mijne na het rijden altijd op stal met een fleecedeken, en dan ga ik na een uurtje of 2 uurtjes terug om te wisselen...