Fíjne buitenrij-ervaringen Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Fíjne buitenrij-ervaringen Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:12

Deel 1
[BRT] Fíjne buiterij-ervaringen
is door de moderators als zijnde te oud om opgerakeld te worden bevonden, doch het kán niet zo zijn dat buitenrijden niet leuk is.

SFLJ heeft een recente fijne ervaring geplaatst doch zie boven.

Wie heeft er pósitieve ervaringen met de interactie met de andere gebruikers van de openbare ruimte?

Enneh, er zijn al zóveel zeurtopics waar je een frustratie kwijt dus alsjeblieft, hou ´ja, maar´ dáár.

Een paar weken terug hebben wij een hoogst wonderlijke rit gemaakt. Ik had boodschappen gehaald en een groot pak met rollen toiletpapier bovenop geknoopt. Bij uitzondering en voor gasten zacht papier en dat was knálroze.
Het was een heel humoristisch interactieve rit. Meer verkeersdeelnemers die er wel (en met lol) op reageerden dan niet.
Je zou het haast om doén zo *\o/* was dat :D

hc (instructeur boodschappendressuur)

Jennifuur

Re: Fíjne buitenrij-ervaringen Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:54

hahaha, wat leuk zeg!
Lijkt me ook erg komisch als je zo iemand te paard voorbij ziet rijden :P
Zelf ben ik een keeer wat gaan drinken bij een camping, ik steeg even af, en mijn moeder haalde wat te drinken en een emmer voor 't peerd :P
Alleen jammer dat Jewel nou net moest mesten op het gazonnetje :o Maar goed, was best komisch, en ik heb het netjes opgeruimd. Voor de rest vind ik buitenrijden ook altijd wel leuk, heb nog nooit iets erg meegemaakt :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:51

Jennifuur schreef:
Alleen jammer dat Jewel nou net moest mesten op het gazonnetje

Hier is mest geen punt gelukkig. In 10 jaar één keer een knorrige opmerking van een muts over ´haar stoepje´ terwijl het paard gewoon op de weg waar het mag mesten mestte.
Wel regelmatig een opmerking van iemand over welkome mest voor de tuin en over +:)+ bio-afbreekbare uitlaatproducten.
Het is een :D - ervaring als een voetganger de mest als ´schoon´ ervaart. Dat ís ook zo in een wereld vol giftig uitlaatgas producerende motorvoertuigen, maar het blijft een fijne reactie.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:51

haha, ja zeg! Ik ben het ook meteen netjes gaan melden bij de bar die bij die camping hoorde, met de vraag of ik dan even een schep kon lenen :P

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:57

Heerlijk toch, lekker buitenrijden! Ik heb ook nog niets geks meegemaakt..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:16

Ik ga maandag weer fijne buiten-rijd-ervaringen opdoen in Lage Vuursche. Zal je dan vertellen hoe het was.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:54

Positieve ervaringen? Genoeg! Kennelijk zit ik soms zo overduidelijk te genieten dat ik al meerdere keren heb gehoord dat het toch zalig is om zo met je paard de natuur in te gaan. En vandaag nog, een wandelaar met hondje die even m'n paard een aai over z'n neus geeft, hem lief verklaart en een praatje maakt over het heerlijke weer. een fietser die achterop komt, vaart mindert en voorzichtig vraagt of m'n paard niet schrikt. Paard is van het type behoorlijk onverstoorbaar dus nee, maar erg aardig is het natuurlijk zeker.

Huertecilla, ik geniet van je verhalen uit Spanje! En Andalucia staat op m'n lijstje van plaatsen waar ik heel graag nog eens heen zou willen.

Hieronder nog een stukje dat ik in m'n dagboek op een ander forum heb geplaatst, krijg je een idee van mijn buitenritten:

Mooi weer dus lekker naar buiten, naar de Noord Ginkel, een rit van ong. 3 uur. Het is één van de mooiste bossen hier in de omgeving en zelfs op zondagmiddag heel rustig. Er zijn prachtige beboste zandruggen en duintjes, stukjes hei en mooi gevarieerd bos.

Volgens Moon is de Noord Ginkel het Woezelse bos, het bos waar de woezels* wonen. En hij heeft gelijk. Er wonen daar woezels, héle grote woezels, en we zijn ze tegen gekomen ook.

Als je het bos in gaat staan er waarschuwingsbordjes dat je minstens 25 meter afstand moet houden. Ongeveer halverwege, het pad liep over een smalle hoge zandrug, zag Moon een woezel. Stoppen, oortjes naar voren, hoofd omhoog en kijken. Nee Moon, da's een omgevallen boom, geen woezel. Hm, nou ik stap er wel langs, zei Moon. En toen pas zag baasje de echte woezel. Een rund zo groot als Moon met horens van bijna een meter.
Hoezo 25 m afstand, het beest stond op 2 meter van het pad, en aan de andere kant zat een steile helling. Het rund vond het helemaal niet zo spannend en negeerde ons. Moon stapte er braaf langs.

Een eindje verder, nog meer woezels! Deze keer 6 wilde ponies, ook dwars over het pad. gelukkig gingen ze voor ons aan de kant. En verderop, nog meer woezels! Een grote bruine stier op het pad en twee zwarte ernaast die uitprobeerden wie de sterkste horens heeft. Hier konden we gelukkig wel omheen. De twee zwarten stopten even om ons te bekijken, maar Moon had inmiddels besloten dat deze woezels ook onschuldig waren en negeerde ze totaal.

Verder wat onopgevoede kindertjes die ongevraagd stoer vlak langs Moon liepen, hij doet niets, maar niet ieder paard is zo braaf. Moet je daar nou wat van zeggen tegen de ouders? Ik had er nu even geen zin in, in zo'n gesprek, dus maar gewoon beleefd gegroet. En dan nog een bejaarde meneer die vroeg of dit nou een Przewalski paard was. Hij vroeg het zo vriendelijk dat ik maar braaf verteld heb dat het een Haflinger is en dat die oorspronkelijk uit Oostenrijk komen. Nog een gezellig vervolgpraatje gemaakt.

Al met al een hele fijne ontspannen rit!!

* woezel: groot en eng, leeft in bossen volgens Winnie de Poeh

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:06

Hebben besloten van maandag dinsdag te maken, er wordt minder regen en wind die voorspeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 11:19

senta schreef:
* woezel: groot en eng, leeft in bossen volgens Winnie de Poeh

Ik heb er een schedel van:

Afbeelding

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:22

:D Lijkt wel een kruising van twee woezels! Gezellige tandjes, wild zwijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:16

senta schreef:
:D Lijkt wel een kruising van twee woezels! Gezellige tandjes, wild zwijn?

Is zelfs een kruising van DRÍE!! Ibex en varken :D
Dat varken is (was) weer een kruising iberico x wild zwijn inderdaad.

Ik kom opnachtelijke ritten wel eens zwijnen tegen en hoewel die enorm schuw zijn, is het erg prettig als dat een fíjne buitenrij-ervaring is en geen enerverende vliegende-scheet-ervaring ;)
Vandaar dat ik onze paarden zwijnbestendig heb gemaakt.
De voormalige eigenaar van de schedel werd een beetje erg groot en ronduit gevaarlijk, dus is tot een jaarvoorraad vleesproducten verwerkt :9
Uit dank voor het nuttig verpozen,
nu in zakken en dozen.

Hier een kiek een paar weken terug http://www.mijnalbum.nl/Foto-D7JSRSOU.jpg

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:31

Zo worden ze wel zwijnbestendig inderdaad!
Luxe hoor, een jaarvoorraad zwijnbraad. Biologischer kan het niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:46

senta schreef:
Biologischer kan het niet.

Pedagogisch ook +:)+
Ons zoonlief begrijpt heel goed het logische verband tussen fijn levende dieren en ´gelukkig vlees´ op je bord http://www.mijnalbum.nl/Foto-KPSZ7ANW.jpg

Maar goed, dat gaat off-topic ;)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:51

ik heb woensdag een heerlijke bosrit gemaakt op vakantie in Limburg! was prachtig weer, duurde anderhalf uur. hebben veel gegallopeerd :) tijdens 1 van de stukken in galop, op een verharde weg, fietsten er twee ouderen voor ons, heel in de verte, je kon ze net zien. de begeleidster gaf al aan dat we ruim voor de fietsers weer in draf gingen. en daar fiets je dan, achter je komen er 8 galloperende paarden op je af :+ de mensen gingen snel de eerst volgende afslag in, terwijl we nog aardig ver weg waren, maar kan me voorstellen dat je dat schrikt, van dat kabaal :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:21

ruth91 schreef:
ik heb woensdag een heerlijke bosrit gemaakt op vakantie in Limburg! was prachtig weer, duurde anderhalf uur. hebben veel gegallopeerd :) tijdens 1 van de stukken in galop, op een verharde weg, fietsten er twee ouderen voor ons, heel in de verte, je kon ze net zien. de begeleidster gaf al aan dat we ruim voor de fietsers weer in draf gingen. en daar fiets je dan, achter je komen er 8 galloperende paarden op je af :+ de mensen gingen snel de eerst volgende afslag in, terwijl we nog aardig ver weg waren, maar kan me voorstellen dat je dat schrikt, van dat kabaal :=

Compliment (zou normaal moeten zijn, maar goed) aan de begeleidster dat deze tot normaal verkeersgedrag opvoedt.
Fijn dat het een leuke rit was.

Ik denk dat ik verder óf wat mis óf een verkeerde indruk krijg. Er is toch niets fijne ervaring aan vluchtende fietsers :?

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:12

Ik krijg hier helaas wel veel opmerkingen over de paardenmest, en dat terwijl ik enkele tientallen meters over een weggetje loop en dan gelijk het ruiterpad op ga :?
Maar goed geen gezeur hier :D Ik kom tijdens het buitenrijden vaak kleine kinderen tegen die mijn bijrijdpaard aanzien voor Amerigo. Een paar maanden geleden nog kreeg ik opeens een hele horde kinderen om me heen waarvan een heel verbaasd vroeg wat ik op het paard van Sinterklaas deed :D Moet ik toch altijd wel om lachen. Ze wilden natuurlijk ook allemaal even paardje aaien (waar mijn paard ook weer blij van wordt).
Ik kwam ook een keer een meisje tegen die ervan overtuigd was dat mijn paard het paard van Pippi Langkous is. :))
En verder geniet ik gewoon van de natuur hier :) Ook al is het maar een klein beetje rand-stad natuur :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:21

Tijdje geleden reed ik heerlijk buiten in het zonnetje (was prachtig mooi weer) en toen kwam er een hele (hele) lange stoet motoren achterop gereden. Helemaal geen probleem voor mijn knolliebollie, maar toch kwam de voorste motor naast me rijden, deed zijn klepje open en vroeg of ze konden passeren (de andere motoren bleven zeker zo'n 50 meter achter ons rijden, heel zachtjes) en nadat ik gezegd had dat ze natuurlijk door mochten rijden gingen ze heel zachtjes een voor een voorbij. Ze keken allemaal even vriendelijk en ze staken allemaal hun handje op.

super :D

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:22

Dat heb ik ook een keer gehad :D Het ging toen echt precies hetzelfde, ook dat ze allemaal zo netjes langzaam passeerden vond ik heel aardig. Op de een of andere manier had ik dat niet verwacht van een motorclub.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:25

Suzeltje schreef:
Dat heb ik ook een keer gehad :D Het ging toen echt precies hetzelfde, ook dat ze allemaal zo netjes langzaam passeerden vond ik heel aardig. Op de een of andere manier had ik dat niet verwacht van een motorclub.

Normaal crossen ze inderdaad gewoon voorbij (ook geen probleem voor ons), maar dit was echt een leuke afwisseling :D

Ben overigens ook eens 2 ambu's tegengekomen met alle toeters en bellen terwijl ik geen kant op kon, ze reden kneiterhard, want ze moesten naar een reanimatie (bleek later). Ik ponybeest een erf opgeschopt (ze vond het daar heel eng en durfde niet, maarja, op zo'n moment moet je wat). Maar de ambu's zagen ons gelukkig op tijd en deden heel fijn al hun toeters en bellen uit voordat ze langs kwamen gesjeesd! Vond ik heel aardig :)

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:30

Netjes zeg :) Mijn paard schrikt ook niet zo snel van dat soort dingen gelukkig.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:25

zap schreef:
Suzeltje schreef:

Normaal crossen ze inderdaad gewoon voorbij (ook geen probleem voor ons), maar dit was echt een leuke afwisseling :D

Ben overigens ook eens 2 ambu's tegengekomen met alle toeters en bellen terwijl ik geen kant op kon, ze reden kneiterhard, want ze moesten naar een reanimatie (bleek later). Ik ponybeest een erf opgeschopt (ze vond het daar heel eng en durfde niet, maarja, op zo'n moment moet je wat). Maar de ambu's zagen ons gelukkig op tijd en deden heel fijn al hun toeters en bellen uit voordat ze langs kwamen gesjeesd! Vond ik heel aardig :)

Dat is niet alleen aardig; ook heel noodzakelijk. Ik heb begrepen dat er een paar jaar geleden een vrouw overleed doordat haar paard schrok van het geluid van amulances en ze afgeworpen werd. Dat wil je toch niet meemaken.
Gelukkig hebben die ambu's jou gezien en deden ze hun herriemakers uit.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:28

rij soms in het amsterdamse bos en daar is het meestal behoorlijk druk, wat wel jammer is, maar leuk is wel dat elke keer als je langs mensen met kinderen komt de kindjes allemaal roepen; kijk, paardjes!! en als de kinderen het niet doen doen de ouders het wel!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 09:55

Sandrina schreef:
Dat is niet alleen aardig; ook heel noodzakelijk.

Noodzakelijk is dat de ruiter het paard voorbereid op wat mogelijk zal voorkomen en sirenes zijn niet bepaald ongewoon.

Dit geluidssignaal heeft een waarschuwende functie en mag alleen gebruikt worden in noodgevallen.
Het heeft een veiligheidsverhogend doel en hoewel de chauffeur het zal uitschakelen als een paard ervan flipt is dat NIET de bedoeling. Het behoort gewoon gebruikt te kunnen worden de daar ligt een taak voor de ruiter.

Ik ben lid van de Proteccion Civil hier en ben de bereden eenheid met mijn paard(en): http://www.mijnalbum.nl/Foto-C74Q6OKD.jpg
Dat geeft heel fijne ervaringen. In uniform te paard maakt dat je in het absurde wordt waargenoemen en voorrang krijgt.
Ook zijn de reacties op mijn optomingloos rijden in diezelfde mate extreem omdat ook dát dan extra opvalt.

De regionale coördinator is paardenliefhebber en daardoor niet zo´n fan van de modale ruiterij. Hij bedénkt mogelijkheden om mij in te zetten omdat hij de uitstraling voor de eenheid zo positief vindt.
De reacties zíjn inderdaad uitzonderlijk positief.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:02

HC, ben het helemaal met je eens hoor dat het de taak van de ruiter is om het paard erop voor te bereiden :j. En als ze hun toeters en bellen aan hadden gehouden was er ook niks gebeurt, daar ik mijn pony echt wel onder controle had. Maar ik vond het wel heel aardig :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:26

zap schreef:
Maar ik vond het wel heel aardig :D

Dát was het ook. Te meer omdat ze het niet hoeven te doen. Goed en aardig opgelet gewoon.