Is een bodyprotector zo goed om te dragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Is een bodyprotector zo goed om te dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 11:58

Omdat ik laatst van mijn 4,5 jarige arabier, die nog niet alle kent, ben gevallen en redelijk last had van een paar 'gekneusde' spieren, sprak mijn vadre er me op aan, of het niet verstandig is een bodyprotector op mijn arabier te dragen. Hij heeft net van een andere vader gehoord hoe gevaarlijk rijden wel niet is en wiens dochter na een val van het paard met gekneusde ribben en een paar problemen met de wervelkolom in het ziekenhuis ligt. Zelf merk ik ook, dat ik met 35 jaar niet meer zo flexibel ben als vroeger en met een jong paard echt sneller iets gebeuren kan dan met mijn oudere paard. Zorgt een bodyprotector ervoor dat je wervelkolom meer beschermd is. Hoe draag je een bodyprotector, over een T-shirt en dan sweater en jas erover heen. Wat is jullie mening over een bodyprotector?

TE5

Re: Is een bodyprotector zo goed om dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:01

Ik ben tot nu toe maar één keer gevallen met mijn bp aan,
ik moet je zeggen: precies waar de bp ophield begonnen mijn blauwe plekken :))
Van mijn rug heb ik die keer geloof ik ook niet zo'n last gehad.
Wel flinke hoofdpijn, was met mijn hoofd in het zand geland..

blue_kim

Re: Is een bodyprotector zo goed om te dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:30

ik heb met paardrijden nog nooit een bodyprotector gedragen, maar merk wel met karten (dat is heeeel wat anders :P) als ik hem om heb dat ik met een botsing niet tot naulwelijks last heb van me rug terwijl als ik die niet om heb me rug het zeker enkele dagen te verduren heb nog daarna. het enige wat blijft is dat je nek niet beschermd is dus daar kan je wel schade aan krijgen. denk dat het met paardrijden hetzelfde zal zijn. je rug is beschermd maar je nek niet.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:26

als je een goede hebt heb je vrijwel nergens last van..maar je moet wel de juiste maat hebben anders kun je niet goed meer bewegen op je paard.en of je nu een bp over alles aantrekt of je sweater erover aandoet is niet echt verschil is wat jij het lekkerst vind zitten

PuuNGekk13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:33

Heb altijd zo'n ding aan met springen waar ik er nog wel eens vanaf val. :+
Ben blij dat ik hem toen een keer aan had, was keihard tegen de wand aangeknalt. :P
Heb er nog nooit blauwe plekken van gehad...

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:34

Sinds ik bezig ben gegaan met Bram zadelmak maken heb ik toch maar zn ding gekocht. Altijd paarden ingereden zonder ding aan, maar voel me wel iets prettiger erin. Heb de duurste die ik vond dat het fijnste zat.. Zit niet onprettig en heb hem nog elke keer om voor de veiligheid.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:36

ik vind als je je zelf veiliger voelt in een bp dat je het beste er een kan dragen ;) moet je wel eentje hebben die goed zit en waar jij je lekker in voelt :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:38

ja klopt!! Heb er ook 1 aangepast en die zat zo stug.. vond het wel veiliger zn ding te dragen op een paard die nog niet zadelmak was ;)
Zo heeel af en toe draag ik hem niet, denk dat het niet lang meer duurt dat ik hem niet meer draag!

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:00

heb er ook nog nooit 1 gedragen alloewell dat eigenlijk niet zo'n slecht idee was met mijn vorige paard(heb nu een braaf paard de voorige steigerde) heb gehoord van iemand die het draagt dat het je nogal verplicht om recht te zitten en dus niet zo comfortabel zit

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:17

Ik draag sinds kort ook een bp bij het rijden op onze jonge paarden. Ik voel me absuluut veiliger. Dus dat ding blijft zeker nog een tijdje aan! Tijdens het rijden heb ik totaal geen last van de bp, ik merk nauwelijks dat ik hem aan heb.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:28

Luca dat heb ik dus ook!! Vind het veel fijner

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 07:37

Mede gebaseerd op jullie reacties ga ik een bp passen en kopen, omdat ik (en mijn vader) em dan toch iets veiliger voelen. Heb de tijd, want kan nu alleen longeren, omdat we op een passend zadel wachten.

Lika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:34

ik heb een paar maand geleden een best ernstig ongeluk gehad. Nu dit ongeval willen me ouders dat ik een bp ga dragen. En ik denk dat het mij nu ook wel een beetje vertrouwen geeft als ik weer begin met rijden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:39

Een bodyprotector draag je over een aansluitend shirt, goed passend met daaroverheen eventueel een trui of jas.
Ik slik bloedverdunners dus rijd buiten uit altijd met; totaal geen last van, alleen 's zomers wel warm.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:44

Misshien heb je iets aan zo'n bodywarmer die je aan je zadel vastmaakt en zich opblaast als je valt? Dat zit wat comfortabeler

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:12

ik draag soms bij het springen een bp. Maar bij beperkt je beweegings vrijheid en zo kan je dus niet lekker rijden.
verder vind ik dat als je valt je niet door kan rollen ofzo dus je valt plat op je rug of buik.
bij deze dus mijn mening

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:17

Buiten draag ik altijd een bp, in de bak meestal ook.
Ben met mijn bp nog maar één keer echt gevallen, viel op mijn zij/rug maar heb er geen last van gehad, in tegenstelling tot toen ik zonder bp gevallen ben een paar jaar terug.
Maar zonder bp zit natuurlijk altijd lekkerder...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:26

]ik heb er ook over gedacht om zo´n ding aan te schaffen, maar na er een paar geprobeerd te hebben in de winkel (wel te kort, je moet eigenlijk 15 min wachten als je er 1 aandoet zodat het spul opwarmt) was ik ervan genezen. Ik voelde me er helemaal niet prettig in. Te stijf, te strak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:28

Ik heb ook een BP en draag hem altijd onder mijn jas. Verder is het aanterade om een bp aan te schaffen van how's racesafe ze zijn wat duurder maar in comfort veel en veel fijner als een harden zoals die van kieffer en eurostar

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:38

Ik moet hem eigenlijk ook aan van mijn moeder maarja, als de kat van huis is dansen de muizen. O:)
Ik vind het persoonlijk niet echt fijn zitten, ik heb het gevoel dat ik veel stijver zit en me minder goed aan mijn paard/pony kan aanpassen als ze een onverwachte beweging maken. :\

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:44

Mijn dochter draagt er 1 en ik denk er zelf ook steeds vaker over om er 1 te kopen. Ben ook niet meer de jongste tenslotte.
mijn dochter draagt hem over der kleren. Heel enkelt heeft ze er een jas over aan.
Ik hoor haar er nooit over dat het niet zit, wel dat het erg warm is.

Ruiter007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:38

Een bodyprotector kan bij een val wel degelijk schade beperken.

Wellicht kun je om advies vragen bij je ruitersportwinkel. Zij kunnen, als het goed is, precies uitleggen hoe de BP moet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:14

Ik ben verschillende keren op / in een hindernis / op palen gevallen en ben echt blij dat ik met springen áltijd een BP aan heb. Met jongen pony's/onervaren pony's moet ik ook altijd BP aan. Het beschermt echt veel! Mits hij goed past.. Anders kan je net zo goed zonder rijden is mij vertelt.

Ik doe hem altijd overal overheen aan, omdat ik anders niets meer aan kan doen. Soms alleen mijn winterjas eroverheen.

annabel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:47

BP is gewoon harstikke handig en bij crossen zelfs verplicht, dat zegt wel iets :D!
Val regelmatig en het is echt prettig om 1 aan te hebben, prijs ook zeker waard :D!

NaomiKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:30

Ik vind het wel fijn rijden, ik moet er met springles ook 1 dragen, en hij helpt wel ;)