Is een halsdeken echt nodig voor een geschoren paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Is een halsdeken echt nodig voor een geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 09:32

Mijn paard wordt deze week voor het eerst geschoren. Nou vroeg ik me af of een halsdeken dan nodig is of dat het paard het ook zonder hals kan doen. Aangezien de hals niet zo goed is voor de manen hoopte ik dat het niet nodig zou zijn, alleen evt. voor als het echt koud word.
Paard staat overdag van 11 tot half 5 buiten en staat 'savonds in een buitenstal.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven ;)

oOoKellyoOo

Re: Is een halsdeken echt nodig voor een geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:36

alswe weer zon winter krijgen als vorig jaar dan zou ik het wel doen, je krijg ook van die fleese halzen die zijn helemaal dicht bij het hoofd zit elastiek en lusjes vor aan het halster vast te maken en bij de borst zitten "singels" die om de voorbenen kunt bevestigen

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:36

Mijn Paard Heb ik Al weer geschoren en vorrig jaar ook :o
Ik zou buiten met de kou wel een hals deken op doen .
Maar ik heb het zelf binnen op stal niet
Het is nartuurlijk voor het paard ook wennen al zijn haar kwijt !
Mijn mening ik zou wel een hals dekentje doen :Y)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:37

Ik vind het absoluut een vereiste... Je haalt zijn eigen warmtebron weg en dit moet je vervangen IMO. Zodra mijne geschoren is gaat de halsdeken op... Tegen het voorjaar aan haal ik de hals eraf, daarna gaat er een gewone winterdeken (300gr) op (ze heeft als ze geschoren is 550 gr.) en vervolgens weer de regendeken, gevolgt door een mooi blood paardje!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:39

Ach ansich is dat niet nodig. Onze paarden hebben jarenlang geschoren gestaan onder enkele dekens, zonder hals. Sinds enkele jaren gebruiken we nu dekens met hals. Maar of dat nu zo'n verschil uitmaakt weet ik niet, denk dat het vnl ook wat tussen onze oren zit. Maar het is een keuze, maar echt nodig dat betwijfel ik
Laatst bijgewerkt door bulck op 19-10-09 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:40

Nee hoor,totaal niet nodig.
Hier lopen nu al meerdere topics over...

Maar ik scheer altijd de paarden helemaal, en ze staan gewoon 24/7 op de wei met een halsloze deken.
Hooguit moet je een keer extra scheren, maar heb een jaar wel een halsdeken gebruikt :x NOOOOOIT meer ! Alle manen weg..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:45

CM_ schreef:
Nee hoor,totaal niet nodig.
Hier lopen nu al meerdere topics over...

Maar ik scheer altijd de paarden helemaal, en ze staan gewoon 24/7 op de wei met een halsloze deken.
Hooguit moet je een keer extra scheren, maar heb een jaar wel een halsdeken gebruikt :x NOOOOOIT meer ! Alle manen weg..

Idd vind ik een goede opmerking CM. Je momet van tijd ook alles eens laten ademen, want anders kan je de haarwortels beschadigen, mat als resultaat dus haaruitval

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 09:50

Oke ik heb naar topics gezocht maar kon er geen vinden waar stond of het nou echt nodig was. Wel verschillende meningen hier;) maakt het niet echt makkelijk. Ik wil graag de manen behouden maar ik wil ook niet dat mn paard bevriest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:50

Halsdeken om doen is helemaal niet nodig, kost je alleen maar de manen...
En zo snel bevriest je paard niet hoor.

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:52

Mijn paarden staan ook geschoren de hele dag buiten zonder halsdeken, heb
nog nooit het idee gehad dat ze het koud hadden, zijn ook nooit ziek geweest of
wat dan ook, dus nee ik denk niet dat een halsdeken echt nodig is.
Als je maar een goede warme deken op doet :)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:53

Iedereen hier heeft het over de manen... Mijn houdt haar manen gewoon hoor! Ze liggen alleen wat platter, verder niets aan de hand... Misschien ligt het ook aan het merk/de kwaliteit van de deken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:55

Fleece halsdekens zorgen er idd voor dat de manen snel afbreken. Ik heb ook met Lycra Sleezy's gewerkt, wat toch glad is aan de binnenkant, en dat gaf hetzelfde resultaat.

Storm
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:58

In de tijd dat ik mijn eerste paard had, zo'n 15 jaar geleden, hadden we nog niet eens halsdekens. Net wat CM zegt, hooguit een keertje meer scheren, maar verder niks aan de hand.
⚠️ Storm kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:05

Oke, maar moet ik dan een warmere deken op doen? Ze staat nu nog ongeschoren onder een 220 grams regendeken. En als het dus 'snachts -15 wordt hoeft ze nog geen hals om?

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:08

Ik heb ze na het scheren onder een 340/370 grams deken en heb de hele
winter geen halsdeken om ;)

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:11

Mijne is 2 jaar geschoren geweest en heeft 2 jaar een halsdeken op gehad. En 2 jaar alle maantje behouden :P
Dus ze worden niet altijd kaal. (overigens is er verschil in vaste en losse hals, de loss kun je gewoon alleen met extreme kou er eventueel aanklikken)

Of het persee nodig is weet ik ook niet... Ik vond het wel lekker warm voor hem en wilde hem graag maar 1 keer scheren (beide jaren gelukt)
Maar op een stal waar ik werkte hadden de paarden met die kou gewoon 2 winterdekens op (zonder hals) :) (zijn wel meerdere keren geschoren)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:13

Ik snap de redenatie niet helemaal waarom geen halsdeken op te doen als de hals geschoren is, maakt het paard wintervacht op zn hals omdat ie dat zo leuk vind staan dan???

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:17

Halsdeken is inderdaad niet nodig, enige nadeel is dat er snel weer een vachtje op z'n hals komt, want hij zal er zelf voor zorgen dat hij het niet koud krijgt. Heb veel paarden jeuk zien hebben onder veel teveel en te warme dekens, mijn voorkeur gaat ook uit naar een deken zonder hals.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:18

In de hals zitten geen vitale organen die je warm wil houden. Een paard kan zijn hoofd/hals en benen best van binnen uit warm houden.

Wij krijgen ook niet per definitie koude handen, hals en hoofd omdat het buiten koud is. Onze bloedsomloop houd die delen braaf warm vanuit onze kern.
Alleen bij extreme kou kan dat onvoldoende zijn. Alleen bij echt koud (vriespunt) weer en flinke wind krijgt mijn geschoren paard een halsdeken op.

Nu staat hij zelfs geschoren en wel met een regendeken met fleece voering buiten. Heeft het niet koud.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:22

En juist de vrieskou kunnen paarden heel goed tegen, aanhoudende regen zorgt juist voor paarden die het koud krijgen ;)

Charaz, veel mensen denken dat de halsharen langer worden, maar ze zijn even lang als de haren onder de deken, alleen onder de deken worden de haren platgedrukt, en lijken ze korter.
Ook sterven de haren wat af onder de deken, waardoor ze wat afbreken en idd dus korter zijn.

Mensen maken zelf van paarden watjes, ik heb nog nooit een ziek paard gehad in de winter, en ik scheer toch al heel wat jaartjes de paarden, die vervolgens zonder halsdeken 24/7 buitenlopen (uiteraard wel met schuilmogelijkheid)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:25

Daarom benoem ik ook flinke wind erbij. Ze staan bij ons achter op een stuk waar de wind aardig vrij spel heeft.
Op een zonnige koude redelijk windstille dag gaan ze dan ook zeker zonder hals naar buiten.

Maar veel regen en veel wind bij lage temperaturen kan inderdaad ook wel eens de hals tevoorschijn doen komen.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:35

Dus dan kan ik zorgen dat ze met regen en veel wind en kou gewoon binnen blijft (met extra beweging). En dat ze verder gewoon onder een warme deken zonder hals blijft.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:40

De paarden worden hier elke herfst geschoren, krijgen dan 1 of 2 halsloze staldekens op (ligt aan de temperatuur) en overdag voor in de wei gaat er een ongevoerde regendeken met hals overheen.
Dit meer om te voorkomen dat de regen via de hals onder de dekens loopt en om ze schoon te houden (schimmels). Het belangrijkste is de rug die warm moet blijven ivm de organen.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:01

Bij mijn haflinger heb ik alleen de hals geschoren, en ze loopt gewoon 24/7 buiten zonder deken.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:36

Ik
Had mijn paard geschoren en nooit een halsdeken op.. Ging prima.