NL paard 2x gechipt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

NL paard 2x gechipt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 23:09

Een vriendin van mij heeft onlangs een ruin zonder papier gekocht.

Op zijn passport, is hij nrps, maar als pony! (paard is 1m75) geboortejaar 2004.

Toen de veearts is komen kijken naar het chip, was het een ander nummer, met kwpn levensnummer, en als geboortejaar 2005.
Nu, dachten we dat de papieren valse waren, en dat het over een kwpn paard ging. (gevraagd aan kwpn maar ze hebben afstamming en naam nooit willen geven).

Veearts is terug gekomen vandaag, en blijkt dat het paard 2 chips heeft! en die 2de chip is de nrps pony chip!

Hoe kan dat nu dat een dierenarts dat paard een tweede keer gechipt heeft, en dan ook als pony verklaart heeft?

die veearts heeft duidelijk een professionele fout gedaan met een 2 chip in te zetten, kunnen we daariets voor doen?

we zouden graag zijn afstammeling willen kennen, maar het is nogal bijna 200€ voor de dna test bij het kwpn, en voor een ruin is dat niet zo belangrijk. het kwpn wil blijkbaar niet zeggen wat voor een paard het is, zelf heb ik zijn levensnummer doorgegeven!

wat zouden jullie doen?

gr

Peelie

Re: NL paard 2x gechipt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:11

toch door zeuren en ook even informeren bij het nrps..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:12

hem op die eerste chip proberen te zetten (kwpn)
mijn knol heeft er ook 2
onoplettendheid van de dierenartsen

wij hebben hier ook 1 chip gekozen als zijn levensnummer.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:19

Tja het kan zijn dat dierenarts gechipt heeft zonder te controleren of er al een chip inzat, of dat de chip die erin zat niet uit te lezen was.

Over de afstamming, het kan ook zijn dat KWPN zijn afstamming niet weet ;) Zij geven ook I&R paspoorten uit met ouders onbekend. Ik denk dat dit het geval is bij het paard van je vriendin.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:21

Hoeft niet altijd onoplettendheid van een dierenarts te zijn!
Dit gebeurd ook veel bij louche handel !

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 23:28

Ja, het kan zijn dat het paard geen afstamming heeft.
Maar KWPN heeft mij alle documenten gestuurd om een nieuwe passpoort aan te vragen met dna testen...zou het paard geen papier hebben is dat wel een beetje erg vind ik! zeker als het over meer dan 200€ gaat.

Ze hadden gewoon mogen zeggen dat het paard geen afstamming heeft, en gewoon een nieuwe passpoort laten maken in belgie bvb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 01:41

Ziedaar de waarde van de chip, als de rasverenigingen waar het dier bij aangesloten is geen opheldering willen geven over de identiteit van het dier. Ik vrees dat je de tweede chip gewoon mag betalen, en een eventuele derde, vierde en vijfde chip ook!

Chippen is onzin, toegevoegde waarde nul, controle nul, pure geldklopperij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 01:52

Het wordt ook wel gedaan als het paspoort zoek is, en de eigenaar geen zin heeft om voor een duplicaat te betalen, een duplicaat aanvragen is duurder en heeft meer haken en ogen dan een paard voorzien van een nieuwe chip onder het mom van niet gechipt en een nieuw paspoort.

TS, waarschijnlijk is het paard in kwestie de tweede keer gechipt door iemand van het NRPS, en daar krijg je dan ook een paspoort van. Je kunt zelfs een Fries met onbekende afstamming laten chippen door iemand van het Shetland stamboek. Paspoort is geen ras-waarborg, dat is pas het officiele papier van het stamboek.

Overigens vind ik zelf het hele chippen ook waanzin, alleen ontkom ik er niet aan. Paarden worden vervoer en er worden wedstrijden mee gereden maar nee een chip kost alleen maar geld en brengt echt niks op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 01:57

Ik zou nog even doorzeuren bij het KWPN, hoe hij bij hun in het bestand staat, oa kleur, aftekeningen, leeftijd enz, als dat allemaal lijkt te kloppen kun je zo'n dna test doen om het zeker te weten. Maar als jij bv een zwarte hebt en bij het chipnummer hoort een vos dan hoef je ook geen dna te testen.

Ik denk trouwens eerder dat hij op jonge leeftijd als pony is ingeschreven, mss toen hij één of twee jaar was en dus nog in een ponymaat zat? En later nogmaals bij het KWPN maar dan als paard. Je kunt met een KWPN papier nml geen stamboekpapier krijgen bij een paard wat onder 1,58m is, mss hebben ze gedacht dat hij al ouder was en daarom NRPS papier aangevraagd om toch iets meer te hebben dan een veulenboek?

't Is maar een rare redenatie hoor, vind het ook niet logisch klinken maar goed, je weet het nooit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 02:01

Een chipper kan heel goed een leek zijn op paardengebied en overal zo pony neerzetten. Verder zit er wel wat in jouw uitleg.
Maar ik lees hier nergens dat het om een stamboek KWPNer gaat of om een veulenboeker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 02:06

Ja als het KWPN er niks over wil zeggen kom je daar ook niet achter.
Ik snap ook niet wat het nut is om een NRPS papier aan te vragen als ie te klein blijft, veulenboek is niks mis mee.

Maar het was gewoon iets wat in me opkwam, heb ik soms en dan pleur ik het gewoon neer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 02:13

Hihi, dus je handen gaan sneller dan je brains :D
Bij een ruin waar je toch al niet mee fokt, en overigens ook bij een merrie waarmee je ook geen gezinsuitbreiding wilt, maakt het mij ook niks uit. Op een papier kun je niet rijden en bovendien is een chip nog veel kleiner, om daar op te zitten wordt helemaal een probleem :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 02:22

Haha, soms en vreemd genoeg meestal in topic's van jou ;) (en dus ook topic's die ik daarna bekijk)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 11:07

Bedankt allemaal voor uw reacties.

Het chippen bij nrps omdat hij te klein was...mmmmh, hij is toch 1m76 hoog, dus zo niet van pony maat in 6 maanden gegroeid hoor, lol!

Het is eigenlijk een heel goed paard, ik zou dus meer denken dat hijkwpn papieren heeft, en nogal goede papieren!

hij is terwijl ook bij de knhs ingeschreven met zijn kwpn chip...wil dat ook iets zeggen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:19

ptiteblue schreef:
Ja, het kan zijn dat het paard geen afstamming heeft.
Maar KWPN heeft mij alle documenten gestuurd om een nieuwe passpoort aan te vragen met dna testen...zou het paard geen papier hebben is dat wel een beetje erg vind ik! zeker als het over meer dan 200€ gaat.

Ze hadden gewoon mogen zeggen dat het paard geen afstamming heeft, en gewoon een nieuwe passpoort laten maken in belgie bvb.

Dat kan het KWPN pas zeggen als je de DNA test laat doen. Ze zeggen nu gewoon niets, dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:27

Wat is het levensnummer dan?
Als je dat hebt, moet er ook een paspoort bij uitgegeven zijn.
Kan zijn dat het kwpn het paspoort heeft afgegeven aan het papierloze paard..

Geen idee of ze dat doen, maar nrps en andere stamboeken geven wel dergelijke paspoorten uit.
Naar mijn weten krijgt paard dan een levensnummer.
Maar dat levensnummer wil dus niet zeggen dat er ook papier bij zit.

Dus dikke kans dat er gewoon geen papier bij zit.

Kun je achterhalen welke chip er het eerst in is gezet?
In 2005 was veulenchippen al verplicht, dus hij zou dan al gechipt moeten zijn.

Moet te achterhalen zijn.
Kwpn zal niet moeilijk doen als er op dat chipnummer een papier zit, maar is het paard papierloos gechipt, dan kan wpn idd alleen zeggen dat je middels een dna test zou kunnen achterhalen wie evt de vader zou kunnen zijn ..

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 11:37

Neen, als het paard geen afstamming heeft, dan kunnen ze met dna niet achtekomen.

Het is idd te moeilijk om het analyse te vergelijken met alle dekhengsten die er bestaan! zij hebben ten minsten de naam nodig van de vader voor te kunnnen vergelijken met de dna.

dus volgens mij, als zij mij alle papieren hebben doorgestuurd voor de dna test, moet hij inderdaad papieren hebben, anders zouden ze het niet gedaan hebben.

wie gaat er nu 200€ betalen voor een resultaat die zegt "sorry, maar wij kunnen dat niet vergelijken want wij hebben geen vergelijkings materiaal" want het paard heeft geen erkende vader.

ik ga eens zien welke datum dat er staat op de nrps paspoort die het meisje heeft, als di jonger is dan 2005, dan is het de tweede pas.

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:54

een verhaal dat ik heb gezien, het ging om een paard voor de verkoop.
Het paard was 8jaar oud, een dierenarts heeft de vroegere chip eruit gesneden en er een nieuwe ingestoken zodat het paard 2 jaar jonger was...

Dus het paard was nog maar 6jaar...

heel bizarre praktijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:01

ptiteblue schreef:
Neen, als het paard geen afstamming heeft, dan kunnen ze met dna niet achtekomen.

Je hebt toch een levensnummer???

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 12:02

Tja, daar is de dienrenarts echt in fout, dat is strict verboden een chip uit te snijden.

eigenlijk een tweede chip inzetten ook, maar ja, dat kan nog per toeval gebeuren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:03

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:00

Ja , die site heeft mij zijn kwpn levensnummer gegeven en een nummer van de knhs.

want die kwpn levensnummer hadden we niet, alleeen de nrps passport.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:01

sarabande schreef:
ptiteblue schreef:

Je hebt toch een levensnummer???

Ja, die heb ik doorgegeven aan het kwpn. maar ze willen geen info doorgeven, en eigenares wil geen 200€ geven voor een dna test zonder te weten welke waard zijn papier heeft!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:22

Ik snap dat niet dan ...

Want het levensnummer is heel makkelijk te koppelen aan de afstamming voor het wpn..

Heb je al gegoogled op het nummer, alhoewel ik weinig kans geef op hits, maar je kan het altijd proberen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:49

CM_ schreef:
Ik snap dat niet dan ...

Want het levensnummer is heel makkelijk te koppelen aan de afstamming voor het wpn..

Heb je al gegoogled op het nummer, alhoewel ik weinig kans geef op hits, maar je kan het altijd proberen.

ja ja, maar volgens mij willen ze eerst graag hun geld voor dat ze info doorgeven.

zou ik lid zijn zou het misschien gemakkelijker komen, maar ja, ik zal pas in 2010 lid worden, lol!