Echt duurzame en goede rijschoenen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Echt duurzame en goede rijschoenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:57

Over welke rijschoenen zijn jullie nou echt tevreden? Mijn dochter is inmiddels aan haar zoveelste paar toe.
We hebben al zoveel merken geprobeerd, van goedkope tot dure. Na ca. 3 tot 5 maanden zijn ze ongeveer op.
Ze moet er mee kunnen rijden, maar ze moeten ook tegen een stootje kunnen (stallen mesten, paarden binnen en uiten zetten, dus worden mn bij slecht weer nogal eens nat).
Het liefst wil ze dus een beetje elegante schoen. Ik had haar zelf die soort wandel schoenen aangeraden, heb deze zelf al jaren en zien er nog als nieuw uit. Maar zij vind ze te breed en is bang dat ze in de beugels blijft hangen, mocht ze van 1 van de jonge paarden (tijdens het inrijden) gelanceerd worden.

We hebben o.a. al Ariat en Kieffer gehad. Deze laatste vallen helemaal tegen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 27-10-09 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast van rijschonen==>rijschoenen

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:59

Ik ben heel erg tevreden over de Ariat's, maar ik zie dat jullie die ook al geprobeerd hebben. Met deze schoenen doe ik gemiddeld 4 jaar en ik heb ze echt iedere dag aan en ook met de stal uitmesten.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:01

Zelf heb ik altijd ariat en dan niet de duurste maar een daar onder (rond de 100 euro). Ik denk dat het valt of staat met het onderhoud. Je zult ze toch goed moeten laten drogen na de "natte" klusjes (niet voor de kachel!) af en toe met de zadelzeep erover en in moeten vetten (doe ik altijd met lederdressing). Ik heb tot noch toe nog geen problemen met mijn schoenen gehad en ze gaan bij zwaar gebruik ongeveer een jaar tot anderhalf jaar mee.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:03

ik heb een paar van harry's horse.
ik vind ze mooi stevig en toch niet echt lomp ofzo,het zijn deze:
Afbeelding

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 09:04

Schoenen worden altijd netjes bijgehouden. Eén van de problemen waar ze altijd tegen aanloopt is dat de zool aan de voorzijde (de neus) los laat. Ook bij de Ariats die ze toen heeft gehad. Momenteel heeft ze de Kieffer Andorra. Zool nog steeds prima, maar ze ademen niet. Elke avond komt ze thuis met zeiknatte voeten en de schoenen teren aan de binnenkant zeg maar helemaal weg.

aslo

Re: Echt duurzame en goede rijschonen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 09:05

Ellen_ :
ze heeft het liefst met veters en dan net iets langer dan dit model.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:11

Je kan ook even op de site kijken van www.horze.nl en dan de Trekstyle Jodhpurs. Dat is een mooie hoge schoen en volgens mij ook niet zo lomp.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:11

dat de zoollos laat komt door het uitmesten, combi mest/urine maakt dat de zoolgaat loslaten.

Mijn dochter heeft de ariats gehad, en die hielden het het langste vol, maar gebruikte voor het uitmesten andere schoenen.

De cavallo's zouden een speciale zool hebben, de zool blijft dan wel langer vast zitten, maar de schoen zelf blijft niet mooi.

mijn advies: 2 paar schooenen, 1 stel voor het rijden, 1 stel voor stal werkzaamheden, en dat went heel snel dat je schoenen wisseld voor en na het rijden.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:15

Ik moet zeggen dat ik nu ik nieuwe Ariats heb met het mesten even vlug mijn thermoboots aantrek, maar dat doe ik meer omdat ik het nog zonde vind.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 09:22

Ja weet je, dat wisselen heb ik ook al voor gesteld, maar op de stal waar ze nu werkt is het echt flink aanpoten. Dat wisselen ziet ze dus niet zo zitten, maar heb zelf idd wel zoiets van, toch eigenlijk wel doen, want dit kost je gewoon klauwen vol geld alleen voor schoenen. Zal het nog eens in de groep gooien ;)
Het lastigst is het na het rijden, dan moeten de paarden afgespoten worden en sta je dus ook weer in het water. Om dan daarvoor gauw ff te wisselen krijgt ze niet voor elkaar, paarden gaan voor en dienen direct verzorgd te worden. Het volgende paard wordt dan veelal door een ander vast gezadeld als zij de eerste afzadelt etc. Gaat echt in tempo door daar.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:30

Ik heb een paar leren schoenen van het merk Vibram, gekocht bij Arthur's Western Store. Ze zijn elegant, zitten lekker en zijn onderhoudsvriendelijk. Ze waren behoorlijk prijzig, maar gaan nu al 15(!) jaar mee. Ze zien er nog goed uit, maar als ze echt versleten zijn ga ik weer precies zo'n zelfde paar halen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:37

Aslo, dat is ook geen doen denk ik als het in zo'n tempo door gaat. Moeilijk probleem, want een schoen moet ook lekker zitten als je er een hele dag op moet lopen en voldoende steun geven.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:54

Afbeelding
Ik heb even een foto van mijn Ariat's gemaakt. Bij deze schoen hebben ze het kunststof gedeelte wat hoger over de neus genaaid zodat er geen vocht tussen kan komen. Het leer is ook behandeld om beter bestand te zijn tegen mestvocht. Ik vind het een fijne schoen met een goed voetbed, geen zweetvoeten en sluit mooi aan bij je voet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 10:01

astridelise: dit type van Ariat ken ik dus niet. Ogen idd degelijker als degene die ze gehad heeft. Denk dat we toch wel weer op Ariat uitkomen. Ze moet er idd hele dagen op lopen en een fijne schoen is dan wel belangrijk. Zal eens ff mijn licht opsteken bij diverse shops.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:07

Ik heb al jaren de Mountain Horse Rimfrost Rider stal/rijschoen en ze bevallen mij super..
Mooi, hoog, veters bondje in de zool voor de winter en in de zomer haal je hem eruit..
Echt superschoen!!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 10:59

Ja de MH zijn fijn en vreselijk duurzaam, heb die dus zelf ook al jaren. Maar dochterlief vindt ze dus te lomp en te breed in de stijgbeugels. Meiden, grrrr.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:20

Ik heb deze bij Divoza gekocht en het is het nieuwe type schoen van Ariat een paar mooie zwart leren chaps erbij en ik ben voorlopig weer klaar. Als de schoenen nat worden dan blijft het water ook op de schoen liggen en het trekt er niet in.

Clev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:40

Ik heb altijd de stalschoenen van Mountain Horse. de mountain rider. Ze zitten heerlijk en blijven echt heel erg goed! Ze zijn rond de 120 euro. Alleen dit zijn wel grove schoenen maar heb er zelf nooit last van gehad en heb er ook altijd gewoon mee gereden.

Lonneke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:18

Ik doe al zeker 6 jaar met mijn ariats (duurste versie, blauw label en zool) Nou gebruik ik ze dus alleen om naar mijn eigen paard te gaan, en om op concours rond te hobbelen.. een vriendin van me die ook op een stal werkt doet er ook maar een jaar tot 1,5 jaar mee.. Maar ze zijn nou eenmaal het beste voor je rug e.d. Jouw dochter is dus niet de enige die ze zo snel verslijt. Ook bij die vriendin van me gaat de zool na ruim een jaar los aan de voorkant.. Maar toch zweert ze erbij.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:04

Nou ik heb zonet een paar gekocht voor 19,95 . Kan me daar amper een bult aan vallen en ben nu heel benieuwd hoe lang ze meegaan. Zien er wel degelijk uit en heel belangrijk volgens mijn dochter, ook nog elegant.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:12

Ik heb jáááááren op een paar bruine van Harry's Horse gelopen. Heb zelfs nog gekekn of het zelfde nog te krijgen was , maar ja ik weet niet eens meer wanneer ik ze gekocht had. Ik heb er elke dag op gelopen, mee gereden, stallen mee gemest in de tuin enz. Vorige week zijn ze gesneuveld. Balen.
Nu een paar zwarte gekocht bij welkoop van leer, personeel zei dat ik er best schik mee zal hebben. Nou dat gaan we dus ondervinden. Waren trouwens €75.
In ruiterwinkel vind ik ze of te duur of geen uitstraling hebben.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:19

Ik heb nu al een hele poos schoenen van HKM met rits en veters. Ik kan er de wereld mee rond lopen zo lekker zitten ze. Ook zijn ze nog erg mooi terwijl ik niks aan onderhoud doe :+ Maar ze komen bij mij ook nooit in de warmte. Ze gaan op stal uit!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:21

gewoon een paar werkschoenen met stalen neus, is ook fijn als paard het nodig vindt als ie op je tenen gaat staan. Die schoenen kunnen heel wat hebben.

Lonneke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:13

Ik heb wel eens gezien dat een paard op schoenen met stalen neuzen ging staan.. Het staal brak doormidden en stak in de voet van de persoon die de schoenen aan had.. Erg gevaarlijk dus!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 12:19

Idd, stalen neuzen kunnen juist in de tenen dringen en deze in/afsnijden. Bovendien zijn ze veel te lomp (voor het rijden).