2e rijpaard haalbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

2e rijpaard haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 18:51

Hallo,

Financieel zit het wel snor, kwa ruimte ook, maar is het voor mij kwa tijd haalbaar 2 rijpaarden te hebben?
Ik heb nu een draver, ik ben echt dol op hem, maar hij voldoet niet voor endurance.
Altijd gezeik over zijn loopje bij de keuring en helaas regelmatig mank.
Nu kan dat laatste ook goed komen omdat hij geen 4 ijzers heeft.
Wegdoen doe ik never! Ik ben niet zoals sommige elk 1 a 2 jaar een ander paard te kopen.
Nu rij ik 1x a 2x in de week een paar uur in de bossen. Ik ben zo goed als financieel rond met een weiland en kan straks een rijbak maken (gras, geen zand) en zal dus ook meer kunnen rijden kortere tijd.
Ik heb een bijrijdsters, die rijdt ook 1 a 2x in de week.
Heb ik genoeg tijd om 2 rijpaarden in conditie te houden?
Waarschijnlijk wordt mijn draver dan stukken minder gereden. Is dit erg?
Hij hoeft natuurlijk niet meer te presteren en zal altijd eens mee mogen op wandeling.
Ik weet niet wat wijsheid is.
De Shet moet wel de deur uit.
Misschien kan ik beter 2 jaar wachten tot mijn dochter 6 is en gaat lessen in de manege, dan een fatsoenlijke pony erbij kopen waar ik ook mee kan rijden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:59

je kan ook evt hoefschoenen overwegen en rechtrichten om wél door die keuringen te komen. ;-)

willeke_x

Re: 2e rijpaard haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:14

Goh eerlijk gezegd als je je dochter wil leren rijden moet je echt een pony kopen waar zij op past... Een te grote pony voor zo'n kleintje is vaak niet te doen. Het is geen zicht en ze kunnen vaak de pony dan niet de baas. Helaas zou je als je dochter echt de sport in wil verschillende pony's moeten kopen en weer verkopen omdat ze eruit groeit. Een goede pony vinden voor een kind is ook niet simpel... Hij moet echt braaf zijn, een soort automatiekske, om mee te leren rijden. Bwah de shet vraagt eigenlijk niet veel extra onderhoud en eet bijna niets, die kan je toch perfect houden naast een tweede paard...

Ik zou eventueel proberen om wat lesjes met cisco te nemen waar je inderdaad onder andere leert rechtrichten (vb bij sandra van pleasure gaits).

Ik zou nog even afwachten voor je voor een tweede paard gaat en eens bekijken of je als je investeert in wat dressuurlesjes, komt het misschien wel nog allemaal goed.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:20

willeke_nijs schreef:
Goh eerlijk gezegd als je je dochter wil leren rijden moet je echt een pony kopen waar zij op past... Een te grote pony voor zo'n kleintje is vaak niet te doen. Het is geen zicht en ze kunnen vaak de pony dan niet de baas. Helaas zou je als je dochter echt de sport in wil verschillende pony's moeten kopen en weer verkopen omdat ze eruit groeit. Een goede pony vinden voor een kind is ook niet simpel... Hij moet echt braaf zijn, een soort automatiekske, om mee te leren rijden. Bwah de shet vraagt eigenlijk niet veel extra onderhoud en eet bijna niets, die kan je toch perfect houden naast een tweede paard...

Ik zou eventueel proberen om wat lesjes met cisco te nemen waar je inderdaad onder andere leert rechtrichten (vb bij sandra van pleasure gaits).

Ik zou nog even afwachten voor je voor een tweede paard gaat en eens bekijken of je als je investeert in wat dressuurlesjes, komt het misschien wel nog allemaal goed.

Ik heb gewoon geen zin in die saaie lessen :o
Kan Sandra wel eens mailen.......
Hoefschoenen zitten ook in mijn gedachten. Maar moet ik dit allemaal wel investeren in een oude afgereden knol? (even heel krom gezegd) Of te wel ex koerspaard?
Sissy mag wel altijd blijven!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:37

Misschien kun je eventueel een extra bijrijdster nemen voor je draver? Als jij het financieel rond kunt krijgen en je wilt graag een nieuw 2e paard waar je verder mee kunt komen dan snap ik dat wel.
Zolang dat andere paardje ook genoeg aandacht krijgt, eventueel van een bijrijdtster dan lijkt het me geen probleem.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:41

Destino schreef:
Misschien kun je eventueel een extra bijrijdster nemen voor je draver? Als jij het financieel rond kunt krijgen en je wilt graag een nieuw 2e paard waar je verder mee kunt komen dan snap ik dat wel.
Zolang dat andere paardje ook genoeg aandacht krijgt, eventueel van een bijrijdtster dan lijkt het me geen probleem.

Ik wil een paard wat gewoon galop kent een een dressuur basis heeft, dan wil ik best dressuurlessen gaan volgen!
Cisco en dressuur of galop, kansloos.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:43

Nu al een bijrijdster, dan heb je met twee paarden alleen maar tijd om de verplichte rondjes in de bak te draaien en niet meer met elk paard het bos in, ik zou het niet doen maar mijn energie stoppen in je huidige paard, goed beslag, goede training of deze met pensioen sturen, het land op met de shet en dan eventueel een nieuwe erbij kopen en wat betreft saaie lessen, wat dacht je van rondjes in de bak draaien, dat is pas saai, vooral voor je paard.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:44

bigone schreef:
Nu al een bijrijdster, dan heb je met twee paarden alleen maar tijd om de verplichte rondjes in de bak te draaien en niet meer met elk paard het bos in, ik zou het niet doen maar mijn energie stoppen in je huidige paard, goed beslag, goede training of deze met pensioen sturen, het land op met de shet en dan eventueel een nieuwe erbij kopen en wat betreft saaie lessen, wat dacht je van rondjes in de bak draaien, dat is pas saai, vooral voor je paard.

Tja, I know. Wil ik ook niet zo graag, maar zo leer ik zelf ook nog goed bij. Heb ik gewoon nodig!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:45

Zoezi schreef:
Destino schreef:

Ik wil een paard wat gewoon galop kent een een dressuur basis heeft, dan wil ik best dressuurlessen gaan volgen!
Cisco en dressuur of galop, kansloos.

Dat kan ik best wel begrijpen, maar als je 1 paard hebt en je kunt nu maar 1 of 2 keer per week rijden, dan gaat het met 2 paarden niet lukken. Daarom gaf ik aan dat het misschien handig is dan om dan een bijrijdster te zoeken voor de draver die hem wil en kan rijden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:10

bwah dressuurlessen zijn niet per definitie saai hoor, als ze worden gegeven door iemand met verstand van zake die jou zowel op als naast je paard corrigeert (vb zitcorrectie waardoor je hulpen duidelijker worden), kan het zijn dat je eigenlijk aan hem nog een héél goed paard zult hebben. Welliswaar zal je niet de sterren eraf rijden, maar ik denk dat cisco meer in zijn mars heeft dan wat er nu uitgehaald wordt.

Laat je niet zo demotiveren door wat de veeartsen zeggen, volharden en keihard terugslaan bij elke poging van hun om jou met je draver de grond in te boren ;)

Een basis dressuur komt ook jou paard ten goede in elke discipline, ook in buitenritten en endurance. Een los paard wat lekker in zijn lijf zit, kijkt ook vrolijk in het leven.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:14

Misschien wil ik gewoon geen draver meer rijden? Kan ook hé?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:19

respect dat je dit paard houd _/-\o_
tegenwoordig worden ze allemaal maar afgedankt als aangeboden weidemaatje ;(
ik moet er zelf niet aan denken om een 2e paard te hebben.
maar ik heb een gezond en jong paard en heb hem ook niet thuis staan.(dat scheelt toch kwa tijd)
maar als jij met je oude paardje niet meer kan doen wat je wilt en je gunt hem meer rust,tja waarom niet ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:19

Wat je ook kunt doen...
Je eigen paard recreatief rijden.
Daarnaast les op een goede manege.
Er zijn wel maneges met goede instructeurs en goede paarden.

Ik doe het zelf zo, en deze combi bevalt mij heel goed.
Ik leer juist veel door op verschillende paarden te rijden. (voorheen altijd eigen paarden gereden)
Zo doe je je paard en jezelf niet tekort.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:24

zelf neem ik wel eens een paardje mee als handpaard, dan krijgen 2 paarden in dezelfde tijd, beweging.
Er zijn meerdere opties mogelijk.
Ik heb totaal geen wedstrijd ambities, maar ik neem ook geregeld les, ik vind rechtrichten en iemand die zorgt dat mijn paarden goed door het lijf lopen, erg belangrijk, zo is de kans dat je ze langer "heel" houd, wel groter. dat is mijn motivatie om recht te richten enzo

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:52

Ik ken wel meer mensen met meerdere paarden en niet zoveel rijden. @Willeke, bij Martine is het niet anders, en zij heeft nog niet eens een bijrijdster. Haar paarden zijn ook in slechte conditie, dat bleek wel uit de endurance. Maar ik heb Sandra gemaild.

Loffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:17

Zoezi schreef:
Ik ken wel meer mensen met meerdere paarden en niet zoveel rijden. @Willeke, bij Martine is het niet anders, en zij heeft nog niet eens een bijrijdster. Haar paarden zijn ook in slechte conditie, dat bleek wel uit de endurance. Maar ik heb Sandra gemaild.

Over welke 'paarden' heb je het? Ik heb 1 paard wat bereden kan worden, een 17- jarige haflinger van het zware type die enorm stresst als hij op wedstrijd moet.
DAAROM neem ik hem niet meer mee op Endurance.Omdat ik niet meer met JOU wil rijden wil niet zeggen dat wij stil liggen. Ons groepje met VOLWASSEN mensen, maken nu recreatieve ritjes, ook routes van meer dan 30 km maar op ons tempo en met hartslagmeter zodat ik weet dat het gezond blijft.
Typisch weer zo een uitspraak van jou die op niks trekt, echt Linda, jij bent ziek, jij moet hulp zoeken. De manier waarop je Margreetje blijft 'stalken' en over je ex blijft zeuren, triest.
En Linda, leugens worden geen waarheid, ongeacht hoe dikwijls je ze blijft herhalen.
Ik ga het hierbij laten, kan wel een boek schrijven over jouw Jeckyll & Hyde gedrag. Ik ga geen moeite doen om op eender wat je ook nog hier zou posten te reageren. Want dat zal je zieke kant toch niet nalaten om te doen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:25

Kan dit via pb???

ELK paard heeft dressuur nodig, althans in elk geval de basis. En ook een draver kan galoperen etc... Gewoon goede les nemen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:14

griebels schreef:
Kan dit via pb???

ELK paard heeft dressuur nodig, althans in elk geval de basis. En ook een draver kan galoperen etc... Gewoon goede les nemen.

Martine toch, wat is dit nu weer? Heb ik ooit 1 lelijk ding tegen jou gezegd? Sorry, dit had je ook gewoon tegen me kunnen zeggen. Ik hou niet zo van dat achter mn rug gepraat, beetje kleuternivo zeg. Ik dacht dat jij een toffe vriendelijke volwassene was. Ik heb nog meerdere exen hoor. Margreet ziet spoken als ze denkt dat het altijd over haar vriendje gaat. Blijkbaar heeft ze jou nogal opgestookt. Wat er tussen mij en mijn ex is gebeurd is mijn zaak. Dat heeft toch niks te maken met omgang met anderen. Als ik zo slecht zou zijn dan was ik echt nu allang niet meer getrouwd geweest. Koen zou zeggen: lekker laten zulke mensen, die zijn het niet waard om wakker van te liggen. :D
Dit moet je eens tegen Christel zeggen die speciaal vrij nam voor Equitana. Ze was erg blij. Over volwassen gesproken zeg!
Poeh moet dit op bokt weer?

Slechte conditie wil niet zeggen dat ze verwaarloosd worden.
Slechte conditie voor endurance betekend geen goede hartslag aan het einde van de wedstrijd.

Man man man.....er bestaat inderdaad pb.
Geloof niet dat het probleem nu bij mij ligt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:23

Als je een nieuw paard neemt, is het dan niet eerlijker om voor je huidige paard een ander baasje te zoeken? Iemand die wél blij is met een draver, die niet van hem vraagt wat er volgens jou 'niet in zit' en die tijd wil stoppen in een degelijke dressuur basis? Want om hem nu alleen te houden "om het houden" lijkt me voor het dier niet leuk. Een paard wat nog niet zo oud is, gezond en in goede conditie doe je volgens mij geen plezier met 1 á 2 keer in de week een buitenritje of 'mee op wandeling'.

Je geeft aan dat je nu zelf 1/2 keer in de week rijd, dat lijkt me wel erg weinig als je dat ook nog eens over twee paarden wilt verdelen. Ik zou je aanraden om je in elk geval concentreren op één dier.

Mijn dier is 30 en daar investeer ik een hele hoop geld, tijd en liefde in - geen haar op m'n hoofd die eraan denkt dat niet meer zou verdienen omdat het een "oude afgereden knol" is... Ik vind het echt niet van respect getuigen naar je dier dat je een afweging maakt om nog moeite voor hem te doen. Ik kan niet meer intensief rijden. Niet dat ik dat niet wil; mén, ik zou ook zo graag endurance gaan starten, een keer naar het strand, moeilijkere oefeningen met vrijheidsdressuur, weer uren buitenrijden... Maar dat zit er niet in, dus: (1) ik probeer haar in de maximaal mogelijke conditie te houden, maar (2) ik vraag niet méér dan wat ze kan, de grens acceptéér ik en (3) ik geniet ik gewoon driedubbel van wat nog wel kan. Met als resultaat een gelukkig dier. En daar haal ik méér voldoening uit dat endurence, vd, strandritten ect. :)

Mijn keuze zou zijn meer te doen qua tijd en moeite voor je huidige paard. Als ik eerlijk ben heb ik na je verhaal de indruk dat je voor de gemakkelijkste weg kiest, door niet te investeren in je huidige dier, maar wel een nieuw paard te nemen. Probeer die hoefschoenen, neem die dressuurles! Als je toch ondanks alles veel van je huidige dier houdt, dan is het toch een uitdaging om daarin te investeren? Met een nieuw paard zul je die investeringen toch ook moeten doen, dus waarom niet nu? Misschien loopt hij dan bij wijze van spreken met twee hoeven in z'n neus die controles! :D En als dat niet zo blijkt, accepteer dan de grenzen die je paard heeft. Als hij endurance gewoon niet in zich heeft, kun je de voldoening dat niet uit iets anders halen? Als je dát niet kan, dan (en dan pas) zou je denk ik een ander dier moeten overwegen. Maar wees dan ook zo eerlijk dat je voor je huidige dier iemand zoekt die hem wel kan geven wat jij dan niet kunt. Ik zie liever dat iemand die reden erkent, dan 'houden om het houden', nemen van bijrijders en dergelijke. :)

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:26

Ik geloof dat het laatste deel een beetje offtopic is, waarschijnlijk meer iets voor een pb! Ik ben het met Destino eens. Waarschijnlijk is dat de beste optie voor jouw situatie.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:46

Rl_PrincEsS schreef:
Ik geloof dat het laatste deel een beetje offtopic is, waarschijnlijk meer iets voor een pb! Ik ben het met Destino eens. Waarschijnlijk is dat de beste optie voor jouw situatie.

Ik ben het met jullie eens dames.
Probleem is een beetje de financiele druk van mijn man. Hij vind de tarieven voor privélessen gewoon erg duur. Ik ben niet iemand die daar fel tegenin gaat. Het is inderdaad het beste als ik met hem lessen neem. Ik heb er al een aantal op zitten, maar het gaat voor mijn gevoel te langzaam vooruit.
Hij heeft nog meer problemen (op de weg) die niet oplossen door grondwerk o.d.
Hij is erg introvert en negeert mij op sommige punten totaal.
Ik moet nog veel aan mezelf werken (off-topic, volgens sommige ook nog echt aan mezelf :P ) maar ik ben in elk geval bereid te luisteren en aan mezelf te werken. Ik vind mezelf echt alles behalve perfect, maar ben al heel ver gevordert dit jaar! Cisco is al veel beter in omgang. Dit is alleen meer in de wei. Op het moment als we ergens rijden kan het weer opeens omslaan.
Ik wil hem ook liever niet kwijt. Het is mijn 1e eigen paard.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:16

Ook met een draver kan je ver komen!! En les heeft ook alleen maar zin als je instructrische begrijpt dat een draver toch net ietsie anders is dan een 'gewoon' paard.

Ik heb zelf een draver (ook gekoerst 3 jaar) en daar zat alleen de snelle draf op.
Ben nu een jaar verder en kan alle tempo's rijden inclusief de galop.
Gewoon heeeeel veel rechtuit rijden buiten in de bossen en daar veel tempowisselingen rijden.
Niet meteen gefrustreerd worden als het niet lukt....dat voelen ze en een draver wil over het algemeen zichzelf geven voor 110 %.
Doordat jij je ergenis laat zien krijgt het paard geen verder vertrouwen met rijden.

Met een draver loop je gewoon de kans dat het iets langer duurt maar je kunt er ook veel mee bereiken...

Succes!

Een tweede paard is dus meer financien en ook meer tijd!!!
Dat komt het vertrouwen met je draver ook niet ten goede.

SarahR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:05

Het feit dat je durft te praten in termen als een oude afgereden knol getuigt ervan dat jij geen enkel respect hebt voor je paard.
En als je man zeurt dat lessen te duur is hoop ik niet dat jouw dieren ooit ziek worden of gaan ze dan gelijk aan de haak??
jij had toch als onderschrift: ik kan niet rijden,ik vind het gewoon leuk of iets in die strekking....
Misschien er al eens aan gedacht dat het probleem niet bij je paard ligt maar bij jou.
Het maakt namelijk niet uit wat voor ras je hebt,als jij je paard met respect behandeld en geduld hebt kan elk paard heel ver komen.
Een paar lessen gehad en je vordert niet vlug genoeg.....Heb jij in een uur leren fietsen???
En hoe moet jij een paard iets leren als je zelf niets kunt??
Het beste paard voor jou is een houten hobbelpaard.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:38

@elanor: mijn respect! ik zou het ook zo doen als ik nog steeds 1 paard had, die hoeft niet te wijken voor een ander paard.
In middels ben ik super verwent en heb ik 3 paardjes waar ik op kan rijden. Luxe luxe, en enorm genieten van elk dier met elk zijn of haar eigen leuke dingen en kwaliteiten, ik wil ook niets iets doen waar een paard niet voor geschikt is.

@Loffy en @1Boefje: tja, hoe en wat, interesseerd me niet, er zijn duidelijk frustraties maar doe dat lekker ergens anders!!!!!
Wie of wat er een probleem heeft, lekker belangrijk!! dit is voor mij echt vervuiling! beetje jammer van het onderwerp!

in zijn algemeenheid wil ik nog zeggen, het feit dat ik ervoor kies om trouw te zijn aan mijn dieren, maakt niet dat een ander dat ook perse moet doen.
Ik heb er ook voor gekozen dat mijn paarden dag en nacht in kuddeverband leven en niet opgesloten worden in een stal, ikzelf vind dat verschrikkelijk, maar ik vind het niet per definitie stom als een ander het wel doet.

Succes met je beslissing, als je je draver houd, hoop ik dat je ook van hem kan blijven genieten en kan bieden wat deze nodig heeft, en dat hoeft niet altijd onder zadel, er zijn nog talloze andere dingen die je met je paard kunt doen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:45

Als prive-lessen te duur zijn, hoe denk je dan een 2e paard te bekostigen?
Bezint eer begint; dat komt jezelf en je paard(en) ten goede...
Het lijkt er op dat het niet gaat om de vraag van een 2e paard, maar dat er andere dingen spelen.
Veel wijsheid gewenst.