hangen bij vast staan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie4

hangen bij vast staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 08:19

Dido heeft dus nu in de gaten dat als ze haar gewicht in de stijd gooit, ze zichzelf kan losrukken als ze vast staat. Dit koste me toch al een aantal halters en heel veel ergenis. Ik wordt zelf al kriebel als ik haar moet vastzetten. Heeft iemand hier misschien een oplossing voor. Ik wil het nu eens proberen met een halsband en een halter. Misschien dat dit het houd en dat ze zich dan misschien in de gaten heeft dat het geen zin heeft om te trekken.
Weet iemand van jullie misschien wat ik hier nog anders aan kan doen?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:41

1 van onze pony's had die neiging ook , maar direct als je het ziet
dat ie wil gaan hangen een schop onder zijn kont , dan is het zo over.

WilmaW

Re: hangen bij vast staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:48

Bij een van mijn paarden heb ik het opgelost door een koeband (dit is een band waar ze koeien mee vast zette in de stal vaak te koop bij de welkoop) om te doen en een halster dan een touw aan de koeband knopen het touw door de ring van het halster waar je hem normaal aan vast zet en dan aan de muur vast zetten.
Mes bij de hand houden voor als het echt mis zou gaan en er achter gaan staan om hem een schop onder zn kont te geven, ik had altijd een bezem vast om hem daar mee aan te "drukken"
Die van mij heeft het afgeleerd.
Was al een oudere merrie en als je haar al met het hoofd richting muur zette dan stoof ze al achteruit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:00

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:19

Sassol schreef:
Hier zijn al meer topics over geopend.

Hier mijn advies bij het vorige topic.
[OPG] Poetsen op poetsplek uit het zicht trekt de haken eruit.....

Tja, je moet zelf weten of je je paard een schop onder de kont wil geven of het rustig op wil lossen.
Succes ermee!

ik heb je topic gelezen en idd iedereen moet het zelf weten , maar jou manier is niks voor mij ,
zo leert ie niet vast staan , of mischien ben je dan weet ik hoelang bezig voor een simpel kunstje als vast staan ,
een schop [ schrikreactie] daar gaat het om , werkt direct , wordt begrepen [ als je op het juiste moment doet ]
Het moet wel duidelijk zijn voor het paard wat je van hem wilt , en hij moet geen suc6 ervaringen krijgen met zijn trekkerij
mijn motto is 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden "

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:38

Mee eens hoor Sjonnie! En een trap onder de kont brengt inderdaad weinig schade aan. Als ze echt gaan "zitten" door dat gehang kan de schade veel groter worden, denk aan schaafwonden en piephakken. En de trap in de kont assosieren ze als gevolg op het hangen, snel, simpel en duidelijk!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:41

Die van die koeienhalsband ken ik trouwens ook. Heel effectief omdat ze die niet zo snel kapot trekken :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:42

Idd gewoon een schop geven of met en bezem oid een duw geven. Paarden geven elkaar in de kudde ook een knauw als ze iets doen wat niet 'mag'

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:51

sjonnie48 schreef:
Sassol schreef:
Hier zijn al meer topics over geopend.

Hier mijn advies bij het vorige topic.
[OPG] Poetsen op poetsplek uit het zicht trekt de haken eruit.....

Tja, je moet zelf weten of je je paard een schop onder de kont wil geven of het rustig op wil lossen.
Succes ermee!

ik heb je topic gelezen en idd iedereen moet het zelf weten , maar jou manier is niks voor mij ,
zo leert ie niet vast staan , of mischien ben je dan weet ik hoelang bezig voor een simpel kunstje als vast staan ,
een schop [ schrikreactie] daar gaat het om , werkt direct , wordt begrepen [ als je op het juiste moment doet ]
Het moet wel duidelijk zijn voor het paard wat je van hem wilt , en hij moet geen suc6 ervaringen krijgen met zijn trekkerij
mijn motto is 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden "

Hier ben ik 't volledig mee eens. In dit soort situaties mag je best wat streng zijn, je paard is echt niet van suiker en tegen een kleine schop of tik onder z'n kont kan hij best wel ;) Ik zie het een beetje hetzelfde als dat een paard steigert ohz.; dan drijf je hem ook krachtig voorwaarts. Onze shethengst had er eerder ook nog wel eens een handje van, hangen op de poetsplaats. Niet echt met heel zijn gewicht of uit angst, maar op de één of andere manier deed hij dat weleens uit zichzelf, dan stond het touw strak en bleef hij leuk voor zich uit kijken. Niet het échte hangen dus met de eventuele bedoeling om los te komen. Al werd het soms wel irritant, want ook paarden die het nog niet door hebben kunnen op een gegeven moment het halster laten breken, en als ze dat kunstje éénmaal kennen.....

Ook opgelost met een keer een schop onder zijn kont. Hij liep doodleuk naar voren toe, en doet het eigenlijk niet meer. Had hij die neiging nog wel, dan was een enkele beweging met mijn arm naar achteren en krachtig 'euhhh!!!' genoeg.

Zoals al eerder gezegd, met dit soort problemen moet men ferm optreden omdat het anders nog meer uit de hand kan lopen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:22

Dat ze zo niet leren vaststaan is ook niet waar. Ze hebben opgegeven moment geleerd: oh, als ik hang ben ik los. Op deze manier leren ze weer: oh, hangen werkt niet, ik blijf nog steeds vaststaan. Dus dan proberen ze het ook niet meer. Mijn paard kan makkelijk een half uur vaststaan bij de hoefsmid, als ik nu toch naar de wc moet kan ik haar ook makkelijk even vastzetten hoor.
En zo enorm lang duurt het ook niet, na 2 á 3x hebben de meeste paarden al door dat het niet werkt.

Beide methodes werken, het is alleen op welke manier je met je paard om wilt gaan.
Ik ben overigens niet geheel tegen een paard een corrigerende tik geven oid, paarden zijn niet van porselein, alleen niet bij deze situatie.

scotie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:28

Ik heb hier ook ervaring mee, mijn oplossing is een sterk lederen halster aanschaffen en vast zetten aan een ketting, ipv halstertouw. Mijn paard heeft nu in de gaten dat hij dit in geen mogelijkheid kapot krijgt, en stopt hier dan vaak meteen weer mee.

Ik heb wel eens geprobeerd om hem een klap te verkopen als hij weer eens ging hangen, maar dit werkte bij mij helemaal niet. Paard werd alleen maar bang en schrikkerig.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:30

Ik volg dit ook even want heb een paard waarbij ik ook wat huiverig ben om hem vast te zetten doordat hij al een paar keer ineens in blinde paniek is geraakt door de druk op zijn hoofd van het halster. Daarna gaat het ook zo weer goed maar zo gauw hij de druk voelt en geen kant op kan raakt hij ineens in paniek.

Heeft ook wel de neiging om aan de longe wanneer ik met halster longeer te panikiseren bij teveel druk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:39

Sassol schreef:
Dat ze zo niet leren vaststaan is ook niet waar. Ze hebben opgegeven moment geleerd: oh, als ik hang ben ik los. Op deze manier leren ze weer: oh, hangen werkt niet, ik blijf nog steeds vaststaan. Dus dan proberen ze het ook niet meer. Mijn paard kan makkelijk een half uur vaststaan bij de hoefsmid, als ik nu toch naar de wc moet kan ik haar ook makkelijk even vastzetten hoor.
En zo enorm lang duurt het ook niet, na 2 á 3x hebben de meeste paarden al door dat het niet werkt.

Beide methodes werken, het is alleen op welke manier je met je paard om wilt gaan.
Ik ben overigens niet geheel tegen een paard een corrigerende tik geven oid, paarden zijn niet van porselein, alleen niet bij deze situatie.

Met alle respect, maar ik denk dat je ook vooral naar de situatie en naar het paard in kwestie moet kijken. Ik weet wel dat ik paarden ken met dit soort fratsen, die van jou manier niet onder de indruk zullen zijn, waarbij het echt een 'dominantie-probleem' is geworden lijkt wel.

Ik denk als je een angstig, wantrouwig paard hebt dat jou methode bij dit soort paarden misschien eerder zijn vruchten af zal werpen als even een schop onder de kont verkopen. Maar sommige paarden die doorgewinterde hangers zijn hebben soms een wat 'hardere' en directere manier van aanpakken nodig. Een paard dat zowiezo al angstig is en helemaal flipt van een kleine schop onder z'n kont zal ik waarschijnlijk op die manier ook niet aanpakken (dwz schop onder de kont), maar er zijn er ook gewoon bij waar je kordaat en direct moet optreden, dat het in 1x even góed duidelijk wordt gemaakt en daarna klaar is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:41

Wildflower schreef:
Ik volg dit ook even want heb een paard waarbij ik ook wat huiverig ben om hem vast te zetten doordat hij al een paar keer ineens in blinde paniek is geraakt door de druk op zijn hoofd van het halster. Daarna gaat het ook zo weer goed maar zo gauw hij de druk voelt en geen kant op kan raakt hij ineens in paniek.

Heeft ook wel de neiging om aan de longe wanneer ik met halster longeer te panikiseren bij teveel druk.

Als het echt duidelijk om druk op het halster gaat waar hij in paniek van raakt, zou ik eerder aan rustig grondwerk beginnen en leren wennen aan de druk op het halster; zo te lezen gaat het dan niet alleen om het hangen op zichzelf maar is er 'meer' aan de hand dan alleen maar hangen. Als je dan de paniek wegneemt voor de druk op het halster ben je al een heel eind dan volgens mij.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:46

ik heb ook zo een paard gehad,, tollereerde geen druk aan zn hoofd.
en met een flinke peut onder zn kont is het toen heel lang weg gebleven,, tot hij inneens weer door kreeg dat hij los kon komen waarna de volgende schop onder zn reed kwam,, hij schrok daar dan zo erg van dat ie het de komende periode niet meer geprobeerd heeft. paard is inmiddels verkocht en weet niet hoe het nu gaat.

ook het hoofdstel omdoen was een ramp als ik wilde rijden moest ik het hele hoofdstel in delen om doen.

Blondie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 13:35

Ik heb hier genoeg dingen te horen gekregen. die ik wel eens kan proberen.
Mijn merrie is de vrij schrikachtig en is bang om dingen fout te doen, Als ik ook maar iets vraag dat ze niet direct snap, raakt ze een beetje in paniek en komt de stress weer boven.
Ga het dus maar eens rustig proberen. Als ik zelf gehaast ben hoef ik het al helemaal niet te proberen. Dna gaat he zeker fout.
Alle tips zijn welkom.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:48

Bij die van mij is het ook wel een beetje een combinatie van paniek en verzet.
Met grondwerk ben ik bezig en dat gaat goed. Maar inderdaad als hij dingen lastig vind en het niet helemaal snapt is hij ook bang om fouten te maken dan merk je dat hij gestresst word.
Ik heb het lang vermeden maar ga het vast zitten nu toch maar weer rustig oefenen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:02

Ik heb ook hetzelfde probleem maar wat ik mij af vraag, kunnen er nier erge ongelukken gebeuren (dat het paard zijn wervels beschadigd of iets dergelijks) als je ze aan een super sterk halster /koe band vast zet zodat ze zich niet los kunnen trekken?

Een schop geven werkt bij mij niet, daar is veel te veel paniek voor. (+ ik sta er niet altijd achter)

(Bij mij is een half jaar geleden de paniekhaak kapot gesprongen in de ader op het hoofd/neus nadat ze is gaan hangen. Ik ben dus ook wel een beetje een schijterd geworden na dat bloedbad)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:44

muc schreef:
Ik heb ook hetzelfde probleem maar wat ik mij af vraag, kunnen er nier erge ongelukken gebeuren (dat het paard zijn wervels beschadigd of iets dergelijks) als je ze aan een super sterk halster /koe band vast zet zodat ze zich niet los kunnen trekken?

Een schop geven werkt bij mij niet, daar is veel te veel paniek voor. (+ ik sta er niet altijd achter)

(Bij mij is een half jaar geleden de paniekhaak kapot gesprongen in de ader op het hoofd/neus nadat ze is gaan hangen. Ik ben dus ook wel een beetje een schijterd geworden na dat bloedbad)

Als je weet dat ie gaat hangen ben je dus voorbereid , en zodra ie aanstalten maakt moet de schrik [ schop ] komen , kwestie van 1 seconde , je kan ook een lange zweep nemen ,als je niet durft schop geven , als er paniek is dan ben je dus te laat ,
het draait dus allemaal om het juiste ogenblik , kun je dit niet en werk je achter de feiten aan dan kan je paard idd bang worden , want hij begrijpt niet waar de [ te laat gegeven] straf voor is !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:57

ik heb ook een tijdje met een hengst gewerkt die niet gebonden kon staan van zodra die merkte dat hij vaststond, trok hij alles los over om 2m verder rustig te blijven staan (tenzij er merries waren natuurlijk :D )
Hem vooruit "schoppen" was niet echt een optie daar ik meestal alleen was en hij alles al over trok nog voor ik aan poetsen kon denken.
Wat heel erg geholpen heeft, was een lang leidtouw nemen door de haak in de muur steken en het uiteinde vasthouden. tegen de tijd dat hij dacht "vast te staan" was ik wel naast of achter hem om hem vooruit te jagen + hij kon niet hangen. Zo heb ik hem enkele weken gepoets en na een tijdje stak ik het touw door de haak een draaide het uiteinde enkele malen rond het deel dat aan het halster hing. Als hij ging hangen, trok hij niks over en had ik nog tijd om het touw te pakken en hem terug korter te zetten. toen hij "doorhad" dat er niks kapot te trekken viel bleef hij wel gewoon staan eender waar met knoop.
Ik heb maar 2.5 maand met hem gewerkt en de laatste 2-3 weken stond hij terug gewoon gebonden

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:28

Nou dan zet je haar niet vast en dan leer je haar los te staan als jij gaat poetsen en zadelen. Wij hebben een paar paarden op stal die niet kunnen vast staan. Oke dan niet. Die leren we staan blijven met een halstertouw over hun nek. Mijn eigen paard wil ook liever niet vast staan. Bij haar leg ik het halstertouw een keer om de tralies en klaar.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:44

sheela schreef:
Nou dan zet je haar niet vast en dan leer je haar los te staan als jij gaat poetsen en zadelen. Wij hebben een paar paarden op stal die niet kunnen vast staan. Oke dan niet. Die leren we staan blijven met een halstertouw over hun nek. Mijn eigen paard wil ook liever niet vast staan. Bij haar leg ik het halstertouw een keer om de tralies en klaar.

Dat vind ik nu echt onzin.... Vast staan is net als voetjes geven een ding van de basisafrichting.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:53

Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik ervoor zorgen dat je paard ergens vast kan staan waar achter hem/haar een muur is. Mijn merrie trok ook meermaals halsters kapot, maar na die tip gehoord te hebben is het nooit meer gebeurd. Als ze die muur achter haar heeft beseft ze dat ze niet weg kan. Het is nooit meer gebeurt sindsdien.

Maar zoals ik al zei heeft niet iedereen die mogelijkheid, maar ik wou het je toch meegeven :)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:50

Idd zoals sommigen hier al zeiden zorgen voor een koeband of aan de hoefsmid een halster vragen.
Die hebben meestal ook van die hele dikke nylon halsters of dikke lederen halsters die niet kapot te krijgen zijn.
En een koord zonder clip gebruiken zoals bv een hoop gevlochten strokoordjes...
Als je je paard daarmee vastzet moet je wel zien dat je een scherp mes bij de hand hebt in geval van...maar over het algemeen geven de paarden het snel op van de moment dat ze voelen dat hangen niet meer beloont wordt door een halster of koord die breken.

En zoals de persoon boven mij zegt,als je kan oefenen op een plaats waar ze vaststaat met een muur achter zich is dat nog beter.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:56

Zo doe ik het ook altijd. Om vaststaan aan te leren, en als ze idd door hebben dat hangen helpt. Longeerlijn door de lus en uiteinde vasthouden. Als ze hangen geef je druk terug en hebben ze gauw genoeg door dat het geen zin heeft. Hoef je niet eens een schop te geven.

petitparis schreef:
ik heb ook een tijdje met een hengst gewerkt die niet gebonden kon staan van zodra die merkte dat hij vaststond, trok hij alles los over om 2m verder rustig te blijven staan (tenzij er merries waren natuurlijk :D )
Hem vooruit "schoppen" was niet echt een optie daar ik meestal alleen was en hij alles al over trok nog voor ik aan poetsen kon denken.
Wat heel erg geholpen heeft, was een lang leidtouw nemen door de haak in de muur steken en het uiteinde vasthouden. tegen de tijd dat hij dacht "vast te staan" was ik wel naast of achter hem om hem vooruit te jagen + hij kon niet hangen. Zo heb ik hem enkele weken gepoets en na een tijdje stak ik het touw door de haak een draaide het uiteinde enkele malen rond het deel dat aan het halster hing. Als hij ging hangen, trok hij niks over en had ik nog tijd om het touw te pakken en hem terug korter te zetten. toen hij "doorhad" dat er niks kapot te trekken viel bleef hij wel gewoon staan eender waar met knoop.
Ik heb maar 2.5 maand met hem gewerkt en de laatste 2-3 weken stond hij terug gewoon gebonden