help mijn paard is agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djune13

help mijn paard is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:04

Sinds enkele maanden heb ik een paard, eerst waren er geen problemen, hij was zeer lief en aanhankelijk, maar nu is zijn gedrag helemaal veranderd.
Hij legt de hele tiijd zijn oren plat en bijt, eerst was het enkel naar vreemden (hij heeft mijn moeder en nichtje gebeten), nu heeft hij zich ook tegen mij gekeerd.
Als ik hem straf, door vb. kordaat te roepen of hem een kleine tik te geven dan probeerd hij mij te slaan en wordt hij nog agressiever. Waardoor ik mij zo snel mogelijk uit de voeten maak om niet geraakt te worden (hij doet dit in de weide en in de stal)
Ik gaf hem af en toe wortels en appels, dit zal ik nu stoppen, alsook zijn eten minderen (hij was ondervoed toen ik hem kocht).
Heeft er iemand nog tips want dit begint echt een gevaarlijke situatie te worden en ik wil hem niet verkopen.

SecretLIN

Re: help mijn paard is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:06

ik denk dat een kleine tik niet genoeg is om hem te corrigeren

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:10

Als een paard zo pissig is is dat vrijwel altijd het gevolg van een verkeerde huisvesting van het dier waardoor het niet lekker in zijn vel zit , of gewoon een dominantieprobleem. Of een combinatie van die 2 :)

Als een paard de hele dag genoeg vrijheid heeft om een fijn leventje te hebben waarin hij lekker zijn eigen ding kan doen , dan zullen ze tegen de mensen die er mee omgaan ook veel relaxed-ter zijn.

Net zoals een paard dat zo behandeld wordt dat hij weet waar hij aan toe is , en dan hij niet steeds probeert om de baas te zijn. Sommige paarden hebben nu eenmaal veel leiding nodig en elke keer dat je jezelf uit de voeten maakt wordt het moeilijk om het paard weer zelf op het juiste pad te krijgen...

Stoppen met snoep geven is al een goede , want veel beestjes worden daar ook heel zuur van.

Misschien moet je gewoon even de rangorde herstellen en even kritisch naar de leefomstandigheden van je paard kijken.

Zodat jij de baas bent en het beestje ook weet dat jij een goede leider bent die goed voor hem zorgt :)

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:17

Nog wat extra info:
Mijn paard is zeer onderdanig tegenover andere paarden, hij is laatste in de rangorde. Dit was waarschijnlijk ook de reden waarom hij ondervoed was.
Bij het rijden is er geen probleem, hij doet alles wat ik vraag.
Overdag staat het paard in de weide, s'avonds komt hij binnen (hij staat samen met mijn ander paard waar geen problemen mee zijn).
Het paard ziet mij elke dag en wordt verschillende keren per week gereden.
Het is enkel sinds vandaag dat ik me uit de voeten maak, dit ondat de situatie echt gevaarlijk wordt.
IK heb ook al geprobeerd met een zweep bij de hand, maar dan loopt de situatie helemaal uit de hand (zoals vandaag)
alvast bedankt voor de reacties
Laatst bijgewerkt door djune13 op 12-10-09 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:19

Haal er als de sodemieter iemand bij die jou leert met dit paard om te gaan........

belachelijk gedrag van het dier, is die besodemieterd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:21

Als mijn paard mij dit flikt, maak ik mij niet uit de voeten,dan krijgt hij toch een smak....

Maar de voorgeschiedenis van jouw paard ken ik niet, hoe is hij opgevoed, hoe gingen de mensen met hem om. Iig heeft hij geen respect voor jouw en jij moet eerst jezelf opvoeden om met je paard om te kunnen gaan, dus vraag eens een ervaren paardenmens in je omgeving jouw te vertellen wat jij fout doet...je paard reageert basaal, dus reageert op jouw hoe jij je aanbiedt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:22

precies Russel........ peerd weet het allemaal wel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:23

Staat hij soms op stal naast een paard dat hem pest ? Of juist in de wei dat hij opgejaagd wordt ? Dat hij daarom zo zuur is ? :)

Vaak zie je dat die onderste in rang wel hun kans proberen te grijpen om te domineren als ze een mogelijkheid zien , wellicht is hij gefrustreerd dat hij bij de paarden de onderste in rang is , en heeft hij het dan maar op mensen voorzien ?

Dan moet je hem geen gaatje gunnen , dus weg met snoepjes inderdaad en steeds op je hoede zijn en stevig opvoeden.

Niet afwachten totdat hij probeert te grijpen maar hem dusdanig bezig houden en in de gaten houden zodat hij geen kans krijgt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:25

Ik sluit me aan bij Russel en Kiwiko.
Haal er iemand bij die jou kan leren met dit paard om te gaan. Jij hebt veel te leren, maar het paard zeker ook. Hij heeft zo te horen totaal geen respect voor je. Verder denk ik wel dat het goed is om na te gaan waarom hij zo reageert. Daar kan een ervaren iemand je waarschijnlijk bij helpen.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:28

Stel je dan voor dat ik hem misschien even alleen zet in de weide ?
Hoe hij opgevoed is weet ik niet, hij is 15 jaar en ik ken niets van zijn achtergrond.
IK heb al aan veel mensen raad gevraagd, maar ik hoor steeds hetzelfde, straffen, maar dat werkt dus niet, hierdoor is het geescaleerd.
TER info, ik vraag hier aan ervaren personen wat ik moet doen....
Laatst bijgewerkt door djune13 op 12-10-09 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:30

Mijn merrie was precies hetzelfde, die slaat nog steeds vreemden de weide uit, en valt vreemden aan. Moeders is precies hetzelfde, is 13 jaar de baas geweest en vind het niet zo leuk dat ze nu ineens naar mij moet luisteren. Mijne is ook eentje die je geen schop hoeft te verkopen, want dan schopt ie terug. Normaal ben ik niet van het slaan, maar deze heeft er een aantal dagen bijgelopen alsof die mishandeld was. Mij slaan, ik terug slaan. Nu is het gedonder klaar, snapt ze wie de baas is, maar nog steeds probeert ze het weleens, met iets vreemds zoals een deken opleggen. Meteen in de aanval en net zolang tot ze iets of iemand raakt.

Inmiddels kan zelfs de hoefsmid haar gewoon overal aanraken, die hoefde ze eerst maar uit de auto te zien komen en dan begon het gesodemieter al...

Zorgen dat je hem te snel af bent, voordat hij de klap uitdeelt, zorgen dat je hem al afgestraft hebt...Die van mij bijvoorbeeld wil precies zoals ze het zelf leuk vind, dus niet komen in de wei, rondjes rennen en dan dus ineens wel komen. In plaats van er dan naar toe gaan, jaag ik 'm nog een rondje of 4 extra door de wei, en laat haar dan pas komen, gewoon elke keer om te laten zien wie er precies beslist wat er gebeurt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:31

djune13 schreef:
Stel je dan voor dat ik hem misschien even alleen zet in de weide ?
Hoe hij opgevoed is weet ik niet, hij is 15 jaar en ik ken niets van zijn achtergrond.
IK heb al aan veel mensen raad gevraagd, maar ik hoor steeds hetzelfde, straffen, maar dat werkt dus niet, hierdoor is het geescaleerd.
TER info, ik vraag hier aan ervaren personen wat ik moet doen....

nee het is geescaleerd omdat je niet goed straft, niet juist timed, niet goed doseerd of zelfs misschien niet goed inschat wel of niet te straffen.....

haal er iemand bij die je op weg kan helpen door jou te leren wat je wel en niet moet doen, en dan vooral hoe je het moet doen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:32

Tja, ongeacht de reden voor zijn gedrag, hij mag dit niet doen! Ook is het het zieligste paard op aarde hij heeft nooit niet naar je te bijten of te slaan. Dan verdient hij een fikse afstraffing! Als je dat zelf niet lukt zou ik er iemand bijhalen die wat meer ervaring heeft en wel een afstraffing durft uit te delen (en zeker niet de benen neemt want dan heeft je paard zijn zin gekregen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:34

Als je hem boos maakt omdat hij vind dat je onder hem staat, dus geen respect voor hem hebt, dan vraag je om problemen. Je houding is al het begin, hoe sta je, hoe loop je met hem. Uit de hand voeren is al iets wat je moet stoppen. Alleen in de voerbak op vaste tijden. Hoe dicht laat je hem bij je komen, mag hij je wegdrukken, al is het maar een paar cm of hou je bewust een halve meter afstand, ga jij eerst voor dan volgt hij, gaat hij pas een pas vooruit zetten Nadat jij een pas hebt gezet, sta je stil moet hij stil staan en niet doorlopen. Heel veel kleine signalen die je met dit al kan uitzenden waarin je hem verteld dat JIJ eerst bent en dan hij.

Kijk eens naar de kudde hoe die met elkaar om gaat, hoe een mindere steeds plaats moet maken, dus meerdere stapje naar voren is ogenblikkelijk minderen stapje opzij of naar achteren, zo niet: HAP!, Oren in de nek en bijt beweging. Dat is wat hij naar jouw doet. De rollen zijn dus omgedraaid, dat heb je zelf gedaan, maar alleen iemand met paardenervaring kan jouw wijzen op de momenten dat je verkeerd reageert en verkeerde lichaamshouding/signalen uitdraagt.

Ga je het snappen, krijg je een braaf en fijn paard, wordt het je maat.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:36

misschien iets heel anders en ik weet niet of je er voor open staat.
http://www.cherokee.eu Marijke Boinck.
zij heeft een speciale band met paarden. (soort paardenfluisteraar)
maar zoals ik al zie je moet er wel voor open staan.
lees de website maar eens door en laat je overtuigen.
het gedrag van je paard moet ergens vandaan komen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:45

hoe stond hij voordat je hem kocht?

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:55

HIj was zeer mager en overdreven aanhankelijk

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:02

Alleen vragen aan ervaren mensen is niet genoeg.
Je moet een ervaren iemand hebben die je begeleidt, die met je meekijkt en je dan tips kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:03

Overdreven aanhankelijk omdat ie wist dat jij hem voerde.
Als men straft op het juiste moment, met perfecte timing, escaleert iets als dit niet.
Ik zeg ook, haal er iemand bij die jou leert om met dit dier om te gaan en niet raar opkijken als je dan ook het advies krijgt om hem eens flink te raken, maar dan wel op het juiste moment want met timing gaan dit soort dingen juist vaak mis...

Je zet er nog eens bij dat je antwoorden zoekt van ervaren mensen, en ik zie dat die er wel tussen staan.
Verder attendeer ik je er ook nog even op, dat je dit niet via internet kunt oplossen.
Waar woon je?

Oja, en wat krijgt hij zoal te eten op een dag??

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:15

IK woon in Brugge/belgie
Zou het niet kunnen dat ik te laag in de rangorde sta ? (ik betuttelde mijn paard teveel), en hoe los ik dit op ?
Is er iemand die adressen heeft van mensen die hiermee ervaring hebben want in de stal waar hij staat weet niemand raad
Hij krijgt 2*dag 1.5kg rectratievoeder
En het paard is een arabier

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:16

waar ergens ligt Brugge? sorrie mijn topografische kennis is niet zo heel goed van Belgie :) :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:17

qua voer kan hij terug naar 2 keer 0.75 kilo wel aanvullen met hooi :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:17

ben je bang voor hem?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:19

Ik ben ook van mening dat je het paard moet straffen als hij jou probeerd onderdanig te maken, dus bij bijten schoppen en hij hoeft zelfs niet de oren aan te leggen. Bij sommige paarden gaat dit nooit lukken, ik heb er 1 gereden voor iemand en bij mij ging het goed maar hij probeerde het bij iedereen. Als ik opzadelde met de zweep naast mij in de stal, en hij stond vast was er niets aan de hand. Vergat ik de zweep naast mij te zetten, was het levensgevaarlijk. Je moet hem de kans niet geven, en nooit te laat straffen, direct op het moment. Als je bang bent dat hij terugslaat een lange dressuurzweep, slaat hij terug dan nog een tik, je moet de langste adem hebben.

Nooit bang zijn, anders heeft hij je waar hij je hebben wilt.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:20

Voer je uit de hand? Maakt paarden soms ook aggresief. Bij mij heeft het geholpen door dit niet meer te doen en slecht gedrag te corrigeren.