Kan elk paard buiten staan in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Kan elk paard buiten staan in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 11:10

Ik had net een discussie met een vriendin.
Zij beweert dat elk paard, ongeacht het ras, 's winters zonder deken buiten kan staan zonder het koud te hebben.
Ik denk dat niet elk ras geschikt is om buiten te staan 's winters en geloof dat sommige paarden het gewoon echt koud krijgen!
Wat denken jullie?

Kaitlyn

Re: Kan elk paard in principe buiten staan in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:11

Ik denk dat elk paard, ongeacht het ras, 's winters zonder deken buiten kan staan :) Als je ze altijd buiten hebt staan dan ontwikkelt die vacht zo mee dat ze in de winter een lekker vetlaagje hebben dat ze warm houdt :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:12

Ik denk dat de wat sobere rassen dit best aan kunnen maar de paarden die wat hoger in het bloed staan het echt wel koud kunnen gaan krijgen :j

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:12

In principe kan je elk paard eraan laten wennen mits je een goed droog weiland hebt met een degelijke schuilgelegenheid. Een paard moet wel afharden, dus je kunt hem niet zomaar midden in de winter zijn deken aftrekken en de wei in schoppen..Ook kun je hem dan niet zomaar gebruiken als je anders gewend bent, dus poetsen etc is een beetje uit de boze net als in het zweet rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:13

Dat ligt er een beetje aan.. Bedoel je hierbij rustig opbouwen vanuit de zomer of gewoon die deken eraf trekken en in de wei gooien in de winter?

Bij het rustig opbouwen denk ik dat de meeste paarden inderdaad gewoon buiten kunnen staan zonder deken. Maar ik denk ook dat je het niet per ras, maar per paard moet bekijken.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:15

Hier de vriendin is kwestie :D

Gewoon vanaf de zomer naar de winter toe, ik ben inderdaad van mening dat inprincipe elk paard in de winter buiten kan staan.
Omdat de vacht zich aanpast aan de omstandig heden.

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door Bon_Bon op 12-10-09 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:15

vanitymay schreef:
Ook kun je hem dan niet zomaar gebruiken als je anders gewend bent, dus poetsen etc is een beetje uit de boze net als in het zweet rijden..

Dat ligt er ook maar net aan. Ik poets mijn paard ook in de winter gewoon, en als we rijden heb je (zeker nu) echt wel de kans dat ze zich in het zweet werkt. Als je maar gewoon netjes droogstapt zie ik het probleem niet..
Al staat mijn paard dan ook al haar gehele leven buiten zonder deken.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:18

als je elk paard vanaf geboorte zonder deken buiten zou zetten in een natuurggebied kan ieder paard buiten staan...maaaar die kans hebben veel paarden niet gehad en de vraag is of onze gekultiveerde paardjes daar nu allemaal nog tegen kunnen. sterker nog, ik weet zeker dat dat niet kan, maar dat heeft niets met de paarden te maken, maar met de manier waarop ze bij de mens worden gehouden.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:19

Kimmey schreef:
vanitymay schreef:
Ook kun je hem dan niet zomaar gebruiken als je anders gewend bent, dus poetsen etc is een beetje uit de boze net als in het zweet rijden..

Dat ligt er ook maar net aan. Ik poets mijn paard ook in de winter gewoon, en als we rijden heb je (zeker nu) echt wel de kans dat ze zich in het zweet werkt. Als je maar gewoon netjes droogstapt zie ik het probleem niet..
Al staat mijn paard dan ook al haar gehele leven buiten zonder deken.

Bij -5 is droogstappen bij mij een hele klus gebleken, hihi, maar goed inderdaad als hij echt goed droog is kan het wel..Met poetsen moet je echt wel een beetje oppassen hoor, je tast de natuurlijke ligging, maar ook de opbouw van de vetlaag aan als je te intensief poetst...Dan kan hij zich niet goed droog en warm houden..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:19

Ik ben ook overtuigd van wel, mits goed voeren kan het zeker. Mijn paard gaat haar eerste winter sinds jaren in zonder deken en die houdt zich voorlopig helemaal goed, ik heb er alle vertrouwen in. Dus zelfs als ze dekens omgehad hebben, denk ik dat hun echte deken nog prima werkt ;)
Ik blijf haar trouwens 5 a 6 dagen per week dressuurmatig werken, gewoon grondiger uitstappen als ze echt warm is.
Ze zweet hierbij niet zo snel, enkel als het van die warme dagen zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:20

Vanitymay: ik stap ze niet droog, wel tot ze niet meer warm voelt. Vanaf dan verdampt het zweet niet meer zo hard waardoor ze ook niet meer afkoelen. Een (koud) nat paard mag zo het land op.
Bij een regenbui staan ze ook lekker nat te wezen en kou hebben ze niet hoor!

RustyK

Maar kan een paard halverwege de winter naar binnen??

Wij hebben een shetje buitenstaan omdat de stal verbouwd wordt en de bedoeling is dat ie straks weer 's avonds naar binnen gaat. Kan dat??

poes

Re: Kan elk paard buiten staan in de winter?

Hij gaat het wel warm hebben denk ik, is de stal helemaal dicht?

Icecrystal

Re: Kan elk paard buiten staan in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 11:22

Een shetje krijgt een superdikke vacht dus ik denk dat hij het zeker warm gaat krijgen snachts.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:23

Stal is open en in een schuur die niet geisoleerd is. Overdag staat ie gewoon buiten.

Als het niet kan zal ik hem misschien wel buiten laten, of kan ik hem dan binnen zetten als het echt slecht is (wind en storm of vriezen) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:24

vanitymay schreef:
Bij -5 is droogstappen bij mij een hele klus gebleken, hihi, maar goed inderdaad als hij echt goed droog is kan het wel..Met poetsen moet je echt wel een beetje oppassen hoor, je tast de natuurlijke ligging, maar ook de opbouw van de vetlaag aan als je te intensief poetst...Dan kan hij zich niet goed droog en warm houden..

Haha ik sta ook echt geen uren te poetsen. Maar even het zand en zooi weg zodat het niet gaat schuren toch zeker wel :)
Misschien dat mijn paard ook minder last heeft van de kou omdat het een IJslander is, dat geeft natuurlijk al veel voordeel.
Echte kou is voor haar lekkerder dan een "warme" winter. Dan staat ze zich kapot te zweten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:24

Alleen een paard wat ziek is of bv problemen met het aanmaken van een goede vacht die hebben een deken nodig.
Verder zijn dekens vaak voor het gemak en comfort gemaakt voor paarden die veel werken en ruiters die ze dan niet graag dik in de vacht hebben om welke reden dan ook.

Zonder deken vergt wel meer tijd qua uitstappen. Maar scheelt weer dekens wisselen enz.

Orlando_ waarom zou een paard die hoog in het bloed staat geen wintervacht aanmaken? Een paard is een paard vind ik.
Snap dat iemand het liever niet wil. Maar als je paard gewoon 24/7 gewend is om buiten te staan is het volgens mij bij geen enkel paard een probleem.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:25

Als de stal open is en niet geisoleerd denk ik dat je shet het niet heel warm zal krijgen hoor :)

poes

Mijn Belgisch Sportpaard heeft anders ook niks last hoor, staat zich lekker vol te vreten en paard te wezen. En dat na een leven lang dekens en wrs ook nog scheren.

RustyK

Hmm scheelt dat echt zo veel als je alleen overdag buiten staan of 24/7? In de vacht die ze aanmaken? Tja 's nachts is het natuurlijk wel kouder dan overdag, maar ik hoop dat ie begin december naar binnen kan en meestal moet de echte winter dan nog komen.

senna21

In principe kunnen idd alle rassen het jaar rond buiten staan, maar er zijn altijd uitzonderingen op een regel.
Paarden die ziek zijn, paarden die een groot deel van hun leven gewend zijn om binnen te staan met een dek op, paarden met een slechte vacht, paarden die vaak gewassen worden, etc.
Men moet m.i. goed kijken en nadenken over wat goed is voor een specifiek paard.

Maar je kunt de ervaring van een mens niet vergelijken met die van een paard. Als ik het koud heb, wil nog niet zeggen dat een paard het koud heeft. Nogal wat paarden hebben een te dikke deken op. Als een paard te warm wordt, voelt hij zich ziek.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:26

poes schreef:
Vanitymay: ik stap ze niet droog, wel tot ze niet meer warm voelt. Vanaf dan verdampt het zweet niet meer zo hard waardoor ze ook niet meer afkoelen. Een (koud) nat paard mag zo het land op.
Bij een regenbui staan ze ook lekker nat te wezen en kou hebben ze niet hoor!

Ik wil niet heel wijs overkomen (beslist niet zelfs,...) maar daar moet je wel een beetje mee oppassen: regen komt als het goed is niet tot op de huidlaag omdat het van boven komt en het vette haar de huid beschermd. Zweet komt vanuit de huidlaag en is daardoor niet helemaal hetzelfde. De huid is dan ook vochtig waardoor het paard veel meer warmte verliest dan normaal. De laatste jaren hebebn we zo weinig echt koud weer gehad, dat het vaak wel goed gaat, maar als je paard echt dagen achetreen in -10 staat met een natte ondervacht krijgt hij het echt wel koud..

Overigens: ook verwende paarden wennen aan koude.. Ze moeten wel echt een goede schuilgelegenheid hebben waar de uit de wind kunnen staan en waar de grond goed droog is. Zelf onze oude Gion is helemaal afgehard en kan in principe buiten staan terwijl die intensief in de sport heeft gelopen en veel binnen heeft gestaan..Kwestie van alles met beleid. Daarnaast is het wel belangrijk dat ze in een groep staan waar ze de truukjes weer kunnen leren van met de kont naar het weer. Een ervaren buitenpaard leert de verwende kakkers wel hoe ze moeten overleven..Ze leren snel..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:27

In principe kan elk paard zonder deken buiten staan in de winkel. De weide moet dan wel voldoende droge ruimte hebben. Er moet voldoende ruwvoer zijn. En een schuilmogelijkheid is wel een pré. Vooral bij langdurige regen is dat echt wenselijk.

Wel moet die alles opgebouwd worden. In het verleden heb ik een tweejarige arabische merrie gekocht in herfst. Rechtstreeks uit een opfokstal. Vervolgens gelijk dag en nacht op het land. Dit ging niet goed. Het paard vermagerde sterk, ondanks onbeperkt ruwvoer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:28

Vanitymay: je hebt gelijk hoor, maar voor zover ik herinner heeft de vacht van een paard een ontzettend goede afvoer: dus het zweet wordt heel snel van de huid weggetrokken naar de buitenkant van de vacht.
Van zodra een paard koud aanvoelt, is hij ook niet meer aan het bijzweten en zou de onderliggende huid al droog moeten zijn. Vanaf dan denk ik dus dat je paard dus in dezelfde staat is als bij een regenbui?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:29

ik denk ook dat elk paard zonder deken buiten kan staan in de winter. ik heb een shetlander, haflinger en kwpn. de kwpn staat hoog in het bloed (=springpaard) maar red het prima zonder deken hoor. zolang ze maar genoeg hooi binnen krijgen gaat het best. hij ontwikkeld niet zo'n dikke vacht als de andere 2 maar koud heeft hij het niet hoor.
ze staan hir 24/7 buiten. ik denk dat dat ook de enige mogelijkheid is om ze buiten te 'kunnen'houden. niet s nahts op stal dus.